Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 117072 keer)

Golfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • H0 en Spoor 1
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #450 Gepost op: 14 september 2022, 16:05:44 »
Bij de Plan V staat nu Neuheit (Quartal IV/2022)....

Ik werd weer even nieuwsgierig want het duurt zo lang.
Rechts op de productpagina van de plan V staat nu Q1 2023
Vriendelijke groet,
Michiel


H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #451 Gepost op: 23 oktober 2022, 15:47:18 »
Het begint ondertussen wel een beetje een zielig verhaal te worden met de Mat'64 van Roco.
Corona en leverproblemen zou (denk ik) intussen geen excuus meer mogen zijn. Het bedrijf had iets kunnen doen in plaats van het op zijn beloop te laten. Althans, dat is het beeld wat je er zo langzamerhand bij krijgt.

Nu loop ik te kort in de Modelspoorwereld mee, maar is dit typisch iets van Roco?

En dan tenslotte nog een praktische vraag: om een kans te maken op een exemplaar, is het dan het beste om een pre order doen bij een winkel in de buurt? Of kan je net zo goed wachten totdat de Mat'64 daadwerkelijk in de winkel ligt? Of gewoon direct bij Roco bestellen?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10212
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #452 Gepost op: 23 oktober 2022, 15:58:24 »
Citaat van: erikkral
Corona en leverproblemen zou (denk ik) intussen geen excuus meer mogen zijn. Het bedrijf had iets kunnen doen in plaats van het op zijn beloop te laten.

Nou, helaas nog steeds een meer dan geldig excuus. Electronica leveranties "lijken" wat voorspelbaarder te worden zo rond/vanaf maart 2023... dat is, het schuift momenteel niet meer verder uit  ::)
En Corona is in "aanleverende landen", zeker in het verre oosten, nog steeds een heel hot issue.

Eigenlijk is er niets dat je kunt doen als bedrijf dan wachten tot het gebeuren gaat ( maw de spullen die je nodig hebt er zijn... )

Groet,
Karst

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #453 Gepost op: 23 oktober 2022, 15:58:35 »
Ach Erik, het verlangen is vaak leuker dan het hebben moet je maar denken  ;D
Ik heb hem bij een winkel al sinds februari vorig jaar besteld. Je kunt hem altijd nog annuleren.



Met vriendelijke groet, Martin

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #454 Gepost op: 23 oktober 2022, 16:03:02 »
Nee, het zijn geen smoesjes.

De decoders komen bij Zimo vandaan en die hopen pas weer decoders te kunnen leveren in q1 van 2023. Maar dat schuift nu al een tijdje door.

De chipstekorten geven niet alleen issues bij Zimo, ook bij Doehler kleurt alles rood momenteel.

Zimo heeft wel aangekondigd een alternatieve chip gevonden te hebben maar die is krachtiger. Hierdoor moet zowel de pcb als de firmware worden aangepast. En aangezien de chip geen 3 euro kost maar 18 euro gaan de prijzen dus ook nog eens omhoog.

De fabrikanten kijken nu welke modellen ze kunnen produceren met de grootste populariteit en marge. En dat zal gek genoeg niet de Plan V zijn, wel een Duits model.

Want ook voor een ModellEisenbahn, een Marklin is de rek er ondertussen wel uit qua buffers.

De chipscrisis zal nog wel even blijven en verwacht ook wel dat er wat merken en winkels in de problemen zullen gaan komen zo. Er komt immers ook minder binnen zo.

Afwachten tot een model uitkomt kan, maar de tendens die Marklin heeft ingezet is nu ook bij Roco, Fleischmann en zelfs Piko merkbaar.  De preorder plafond is laag en eerder gevuld dan de productie begint. Dan is het hopen dat er winkels zijn die een model in voorraad ingekocht heeft.

Even een klein voorbeeld: ik had van de special Marklin/Piko BR 218 voor Minitrix 12 stuks besteld. Ik kreeg er maar 3 geleverd, met als excuus dat er niet meer is geproduceerd. Hierdoor zijn de backorders verdeeld en je zult begrijpen dat de kleintjes pech hebben.

Het is dus te makkelijk om Roco op hun kop te geven. Het is een algemeen probleem waar elke fabrikant mee te maken heeft.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #455 Gepost op: 23 oktober 2022, 16:06:09 »

nog steeds een geldig excuses, ik werk bij een garage en de levertijd van een auto is een jaar en word dan pas in productie genomen als je geluk hebt en dan moet hij nog naar Nederland.

ik zit ook te wachten op een plan v die nog niet eens aangekondigd is naja jaren geleden wel de groene plan v met ns logo's.
ik moet nog meer geduld hebben

groet Dave

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #456 Gepost op: 23 oktober 2022, 16:27:59 »
Maar waarom laait dit nu weer op eigenlijk? Het is toch al maanden bekend dat de plan V naar 2023 is geschoven?

Groeten Edwin.

PS ik wil hem ook graag hebben

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #457 Gepost op: 23 oktober 2022, 18:55:37 »
Zijn de chiptekorten echt een geldig excuus in deze situatie? Bij de uitlevering met sounddecoder kan ik het me voorstellen maar bij een uitlevering waarbij de klant de decoder er zelf in prikt kan ik me er moeilijk een voorstelling van maken.
Of hebben we het over chiptekorten voor de productielijn zelf?

Als de chiptekorten een issue zouden zijn, en de aantallen Mat'64 zijn kleiner dan welk populair Duits model dan ook (zoals Martin) aangeeft, dan lijkt me dit in zichzelf tegenstrijdig. Dan kan je het populaire model met een grote oplage ook niet uitleveren.

Behalve dit, komt het vreemd op mij over hoe dit op zich loopt. Het model is al bijna twee jaar uitgesteld. Als fabrikant sla je intussen wel een flater. Als ik Roco was zou ik stilletjes alle dealers verzoeken om hun advertenties van hun sites te halen, in plaats van de datum van uitlevering telkens aan te passen.
En natuurlijk iets van een beeld geven wat er nou aan de hand is. Nieuwsbrief, filmpjes e.d. voor de geïnteresseerden, om ze erbij te houden maar vooral om ze lekker te maken :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #458 Gepost op: 23 oktober 2022, 19:37:58 »
Da's denk ik afhankelijk van marges en markt; die zijn wellicht groter voor digitale/sound modellen, dus worden alle modellen achter de hand gehouden om chips in te prikken als die er eenmaal zijn? En als je alle analoge modellen verkoopt, verlies je wellicht markt voor de digitale/sound modellen omdat ongeduldige klanten een analoog kopen en er later zelf een chip in prikken? En dan zit roco met een berg chips.. Ook wel een interessante optie dat het inderdaad voor de productielijn zelf is; al kan ik mij slecht voorstellen dat er voor ieder nieuw model in nieuwe automatisering geinvesteerd moet worden. Ook omdat de aantallen chips in de productielijn denk ik kleiner zijn dan de aantallen modellen die de productielijn maakt.

Ben wel benieuwd; iemand een betere/juiste verklaring? 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #459 Gepost op: 23 oktober 2022, 20:18:55 »
Misschien wachten ze op een grotere bestelling en schuiven daarom de productiedatum vooruit (= wild guess ;)). En dat eerste kwartaal heeft ook weer drie maanden, .... ;D

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #460 Gepost op: 23 oktober 2022, 20:36:28 »
Zijn de chiptekorten echt een geldig excuus in deze situatie? Bij de uitlevering met sounddecoder kan ik het me voorstellen maar bij een uitlevering waarbij de klant de decoder er zelf in prikt kan ik me er moeilijk een voorstelling van maken.
Of hebben we het over chiptekorten voor de productielijn zelf?

Als de chiptekorten een issue zouden zijn, en de aantallen Mat'64 zijn kleiner dan welk populair Duits model dan ook (zoals Martin) aangeeft, dan lijkt me dit in zichzelf tegenstrijdig. Dan kan je het populaire model met een grote oplage ook niet uitleveren.

Behalve dit, komt het vreemd op mij over hoe dit op zich loopt. Het model is al bijna twee jaar uitgesteld. Als fabrikant sla je intussen wel een flater. Als ik Roco was zou ik stilletjes alle dealers verzoeken om hun advertenties van hun sites te halen, in plaats van de datum van uitlevering telkens aan te passen.
En natuurlijk iets van een beeld geven wat er nou aan de hand is. Nieuwsbrief, filmpjes e.d. voor de geïnteresseerden, om ze erbij te houden maar vooral om ze lekker te maken :)

De decoders die worden gebruikt zijn absoluut niet modelafhankelijk. Maar afhankelijk van de aansluiting zoals Plux22, Next18, MTC of NEM.
Zimo heeft een aantal chips voor zowel de MX als de MS lijn en die chips zijn algemeen slecht verkrijgbaar.

De hobbybranche staat onderaan in de productieketen, wat betekend dat er per toeval soms een batch van een x-aantal worden geproduceerd en beschikbaar komen. Die worden verdeeld onder de klanten. En tegen woekerprijzen momenteel.

Ik denk dat we onszelf de gewetensvraag kunnen stellen: Stel je voor dat Roco een bericht doet met de mededeling dat ze per direct de Mat '64 kunnen uitleveren, maar tegen een meerprijs van zeg eens 50 euro, zou je het dan doen?
Is dat vertrouwen in de markt groot genoeg dat ze die gok zullen nemen?

We kregen van Zimo een maand geleden een schrijven dat ze een vervangende chip hebben gevonden die hetzelfde kan als die er nu word gebruikt. Echter is deze dusdanig krachtiger dat ze de pcb en de firmware moeten aanpassen. En de chip is 12x zo duur als de oude chip. We kregen de mededeling dat we konden aangeven de decoders eerder te kunnen krijgen met de andere chips tegen een meerprijs tussen de 5 en 15 euro per decoder.

Uiteraard kregen ze veel weerstand en ik heb er sindsdien ook niets meer van gehoord. Toch ben ik klanten van backorders gaan afbellen of ze hier interesse in hadden, dat hun decoder dus geen 35 euro maar 43 euro ging kosten, of 121 ipv. 109 euro. De meesten gaven aan te willen wachten op betere tijden.

Ondertussen is geen enkele decoder leverbaar bij ZIMO

Doehler & Haass heeft momenteel maar 1 decoder leverbaar, de PD05a, de andere decoders staan ook op rood en zonder verwachting.
Kuehn levert nog, Train-O-Matic ook, ESU mondjesmaat.

Kortom ja, dit is nu even de realiteit, niemand zit hierop te wachten. En ga er maar vanuit dat Roco, Zimo en de andere er evenmin niet heel erg om staan te springen.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #461 Gepost op: 23 oktober 2022, 22:05:08 »
Dat is nog eens inflatie...... 6 uur geleden was de chip 6x zo duur. Geen 3 maar 18 euro. Nu is hij al 12x zo duur..............
Groet Frits