Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec stopt met hondekoppen door ArjanB
Vandaag om 05:35:24
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:08:05
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Bennis
18 augustus 2022, 23:36:49
Raadplaatje door HIJ
18 augustus 2022, 23:35:35
ervaring met tomy tec rail reiniger door ceuleer
18 augustus 2022, 23:21:13
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
18 augustus 2022, 22:47:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
18 augustus 2022, 22:23:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
18 augustus 2022, 22:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
18 augustus 2022, 21:47:25
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
18 augustus 2022, 21:47:15
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 augustus 2022, 21:41:25
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Hans1963
18 augustus 2022, 20:58:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
18 augustus 2022, 20:51:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 augustus 2022, 20:32:39
Modelbaan Beltheim. door BeltHeim
18 augustus 2022, 20:15:54
Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon. door Tom1946
18 augustus 2022, 20:00:22
Roco Geoline exit? door Lolke Bijlsma
18 augustus 2022, 19:52:09
Lasersnijden/graveren met diode laser door 3dbuildr
18 augustus 2022, 19:42:55
NS DH1 Wadloper in spoor 0 door edwin1974
18 augustus 2022, 19:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 augustus 2022, 18:50:09
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door NS1220
18 augustus 2022, 18:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Frank 123
18 augustus 2022, 18:39:59
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
18 augustus 2022, 18:18:30
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
18 augustus 2022, 17:38:45
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
18 augustus 2022, 16:42:38
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door heuvelbaan
18 augustus 2022, 16:22:58
Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter. door Hans Reints
18 augustus 2022, 15:44:13
Polariteit bepalen van rails door Remunj
18 augustus 2022, 15:40:11
In beeld: Modernisering van VIRM 2/3 naar VIRMm 2/3 bij NS in Haarlem door Carel Ruysink
18 augustus 2022, 15:31:45
Snapmaker 3 in 1 door Montanbahn
18 augustus 2022, 15:27:39
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 21671 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Seinbeeld
« Reactie #120 Gepost op: 25 juni 2022, 19:48:13 »
Seinenpuzzel

De afgelopen weken ben ik druk doende geweest met verschillende kleinere werkzaamheden.
Nu heb ik een seinenpuzzel voorliggen.
Ik wil namelijk op de modelbaan in principe alleen vleugelseinen DR / DB plaatsen, maar twijfel over de juistheid van het plaatsen van de seinen.
Wie kan het ontwerp van de posities van de vleugelsignalen eens onder de loep nemen
Ik wil het graag direct goed doen en begrijpen.

Wat ik nu denk te hebben begrepen is dat:
1. het HP1 seinbeeld enkelvoudige vleugel daar komt waar je in principe met de baansnelheid mag doorrijden of stoppen
2. het HP2 seinbeeld dubeble vleugel daar komt waar je of stopt of met langzame snelheid door mag rijden (vanwege wisselstraten, samenvoegende sporen enz)

Klopt deze redenering?

Voor de zekerheid plaats ik de seinbeelden die ik nu ontworpen heb erbij.






« Laatst bewerkt op: 30 juni 2022, 19:09:00 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #121 Gepost op: 25 juni 2022, 20:17:20 »
Oh Ja ,

en aan het prutsen met een kleine Machinehall voor het emplacement Fützen.
De deurbediening van MBZ kreeg ik niet werkend, dus ik ben een alternatief aan het maken.
Nu met twee aparte servo's. Maar dan moet in van 2 mm draad vanuit de servo naar 1mm messing van de deur as.
Via Albion pijpjes en draadsnijden lijkt het (hopelijk) te gaan lukken.
Maar dan mis je net dat ene pijpje.


Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #122 Gepost op: 28 juni 2022, 10:57:40 »
Hoi Eric,

Vanaf mijn mobiel is het lastig feedback geven met plaatjes, maar toch alvast een paar suggesties;
- alles is nu voorzien van een sein, lijkt wel een hoofdstation met heel veel treinbewegingen, is dat wel je bedoeling?
- in principe klopt je redenering van Hp1 en Hp2. Over aftakkingen geldt in de regel Hp2.
- heb je ook sporen waar alleen gerangeerd wordt? Die krijgen een rangeersein; geen vleugel.
- seinen staan voor een gevaarpunt, dus niet na een wisselstraat of kruising neerzetten.


Maak eens een schets met de sporen aangeduid voor personenvervoer en zijsporen voor rangeren.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #123 Gepost op: 28 juni 2022, 10:58:28 »
Oh ja, mooie loods


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #124 Gepost op: 28 juni 2022, 12:24:29 »

Maak eens een schets met de sporen aangeduid voor personenvervoer en zijsporen voor rangeren.


Dat zal ik vanavond doen Jelmer - wordt vervolgd - Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #125 Gepost op: 28 juni 2022, 13:02:08 »
Fijn dat er gereageerd wordt op je seinenvraagstuk Eric, daar kan ik je niet mee helpen helaas. Ik wilde wel zomaar even reageren; ik zie elke keer weer mooie vorderingen in de bouw.

Mooie Baileybrug, mooie loods.

De lat hoog leggen en alles op alles zetten om het voor elkaar te krijgen, zo herkenbaar. En geen zorgen om wat je moet bedenken als het helemaal klaar is.  :)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2022, 13:06:42 door HuubvG. Reden: puntje op een i gezet »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #126 Gepost op: 28 juni 2022, 15:58:31 »
Huub,

Dank voor je bemoedigende woorden.
Ik leg de lat soms (net even) te hoog.
Vooralsnog qua tijd want linksom rechtsom bedenken we er iets op.

Korte blik op een projectje wat nog loopt en waarvan ik hoop dat het totaal gaat werken.



Deze portaalkraan moet toch ook te mechaniseren en daarna digitaal aan te sturen zijn, dacht ik deze winter.
Inspiratie op het Internet gezocht en wat micromotoren, tandraderen, spoelen enz. verzameld om e.e.a. te gaan proberen.
Natuurlijk een basale ontwerptekening gemaakt maar zeker geen iFc-model.

Ook eens wat oude PLC- en programmeerkennis afgestofd en de ARDUINO als stuur-eenheid besteld en uitgeprobeerd.
De eerste proefjes leren me hoe het e.e.a. werkt.
De eerste werkende hijs-draai, rijd-& knijpbeweging waren natuurlijk smullen.
Alles samenhangend monteren en echt laten werken, afwerken en inbouwen kost iets meer moeite.

Meer daarover later. Eerst de seinenpositionering proberen op te lossen. Eric


« Laatst bewerkt op: 28 juni 2022, 17:20:24 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #127 Gepost op: 28 juni 2022, 20:38:03 »

Maak eens een schets met de sporen aangeduid voor personenvervoer en zijsporen voor rangeren.

Groeten,
Jelmer


Jelmer hierbij die schets met Personentreinen die ik verwacht  en het mogelijke afstelspoor.
Dat spoor is bedoeld is als een direct omrijdspoor (dus alleen spoor met perron is voor stoppen/wachten bedoeld.
Primair voor een pendeltrein maar ook korte personentreinen.

Ik rijd op de bovenste afzonderlijk gelegen perrons/sporen waarschijnlijk met stoom/diesellok BR86/V100/V36 met 3Y 4y umbau rijtuigen , of een enkel triebwagen VT3, VT98 of dubbel triebwagenstellen VT612, GTW 2/6; VT98
Alles nebenbahn en geen elektrificering (mogelijk wel akkubetrieb)

Op het onderste 3 sporen deel kunnen langere personentreinen stoppen op alle drie de sporen.

Naar keuze kan ik het onderste spoor (niet die met tweewegs rijrichting) en het daarboven gelegen spoor beurtelings gebruiken voor doorrijden zonder stoppen
Bijvoorbeeld bij Sonderzüge (ik heb nog wat IC- en silberlingen materieel met V200/V100 beschikbaar)

Door de 'wissel'sporen (waar de polariteit en dus ook de rijrichting gewisseld wordt) heb ik de gelegenheid ook tegen de hoofdrichting in te rijden
(dan moet ik ook vanuit de andere richting op de enkelsporige delen denken toch?)






ik heb gezocht naar het rangeersignaal; bedoel je deze ?



« Laatst bewerkt op: 30 juni 2022, 19:07:45 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #128 Gepost op: 01 juli 2022, 22:08:02 »
Ja dat tweede plaatje is inderdaad een rangeersein.

Je sporenplan vergt nog wat verdere studie..
Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
  • Veroniek
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #129 Gepost op: 01 juli 2022, 23:55:48 »
Ik ben nog aan het bekijken hoe het in elkaar steekt, maar ik heb wel al 3 opmerkingen:
- er staan voor bepaalde rijwegen 2 seinen.  Dat zal in het echt niet voorkomen
- je geeft het verschil niet aan tussen gekoppelde (2 standen) seinen en ongekoppelde (3 standen) seinen.
- je geeft geen voorseinen aan.  Dat zou op sommige plekken noodzakelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2022, 23:59:28 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #130 Gepost op: 02 juli 2022, 11:37:47 »


Korte blik op een projectje wat nog loopt en waarvan ik hoop dat het totaal gaat werken.





Deze portaalkraan moet toch ook te mechaniseren en daarna digitaal aan te sturen zijn, dacht ik deze winter.
Inspiratie op het Internet gezocht en wat micromotoren, tandraderen, spoelen enz. verzameld om e.e.a. te gaan proberen.
Natuurlijk een basale ontwerptekening gemaakt maar zeker geen iFc-model.

Ook eens wat oude PLC- en programmeerkennis afgestofd en de ARDUINO als stuur-eenheid besteld en uitgeprobeerd.
De eerste proefjes leren me hoe het e.e.a. werkt.
De eerste werkende hijs-draai, rijd-& knijpbeweging waren natuurlijk smullen.
Alles samenhangend monteren en echt laten werken, afwerken en inbouwen kost iets meer moeite.

Meer daarover later. Eerst de seinenpositionering proberen op te lossen. Eric


Zo'n zelfde idee heb ik met de Kibri variant. Voornamelijk omdat die groter is dus meer ruimte heeft.
Mag ik vragen wat jij tot nu aan onderdelen voor dit project hebt liggen.. Graag met foto's.. ;D
qua motoren en tandraden dan.. dus het mechanische del.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #131 Gepost op: 03 juli 2022, 11:07:15 »
Veroniek,
Dank voor deze tips, dat van de voorseinen wist ik, maar ik dacht eerst maar de hoofdseinen snappen.
Weergave van 2 standen en 3 standen seinen, ga ik eens bestuderen. Ik zag ergens op Internet wel seinen met drie armen, maar nog nergens gevonden wat dat betekent.
Dus voor nu al bedank voor de hints en benieuwd naar je overige tips.
Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
  • Veroniek
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #132 Gepost op: 03 juli 2022, 11:21:08 »
Het gaat niet om seinen met 3 armen, het gaat om seinen met 2 armen die 3 seinbeelden kennen:
- bovenste horizontaal, onderste verticaal = stop (rood)
- bovenste schuin, onderste verticaal = met toegestane baansnelheid doorrijden (groen)
- bovenste schuin, onderste schuin = met beperkte snelheid doorrijden (geel)

Hetzelfde sein, maar dan gekoppelde armen kent maar 2 standen:
- bovenste horizontaal, onderste verticaal = stop (rood)
- bovenste schuin, onderste schuin = met beperkte snelheid doorrijden (geel)
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 290
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #133 Gepost op: 03 juli 2022, 11:41:45 »
Veroniek, oke.
Dat bovenste 2 armen , 3 seinbeelden ken ik. Die onderste variant nog niet  :-*
Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
  • Veroniek
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Seinbeeld
« Reactie #134 Gepost op: 03 juli 2022, 11:43:35 »

Zoals al eerder gemeld de 2 seinen van een opstelspoor vervangen door een rangeersein.
Dan staat er nog een derde sein voor de baan, komende van het linker bovenste spoor, de afbuigende wissel, onder het stations spoor door naar rechts onderste spoor.  Als dat stuk spoor te kort is voor een complete trein, dus geen apart blok kan vormen, dan dient hier geen sein te staan, omdat hier geen trein mag stoppen.  Komende van links dient het 2 vleugel sein voor het gehele stuk van links naar rechts.  Dat moet helemaal vrij zijn om een trein te mogen laten doorrijden.

Dan heb je rechtsboven bij dat perron ook nog een enkel sein staan.  Ook hier ongeveer hetzelfde, maar ik ken de maten niet.  Vertrekkende van het station midden naar rechts boven, of doorrijdende vanaf links, moet het baanvak rechtsboven VRIJ zijn.  Een hoofd/vertreksein is daarmee hoogst onwaarschijnlijk.  Ook al zou een trein even stoppen aan dat perron, zou die daarna zonder meer moeten kunnen vertrekken.  Anders zou die op het station blijven wachten tot het baanvak rechts boven vrij zou zijn.  Datzelfde geldt voor de doorgaande treinen, die moeten in principe door kunnen rijden.  Een of andere vorm van vertreksein zou nog wel kunnen, maar ik zou zo niet weten wat dat zou moeten zijn.  Ik denk, in de door jou uitgebeelde tijd, de conducteur met een fluitsignaal.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ