Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Bedrading locomotief solderen  (gelezen 2681 keer)

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Bedrading locomotief solderen
« Gepost op: 23 januari 2021, 10:52:39 »
Bij een pas aangeschafte mat 46 zit er op een moeilijke plaats een draad los ik heb al geprobeerd om het opnieuw te solderen maar twijfel over mijn soldeertin of deze niet te dik is omdat die niet voldoende uitvloeit.
Mijn vraag is welke dikte wordt er meestal gebruikt door mede forum leden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2021, 10:59:57 »
Je hebt toch wel soldeertin met harskern? Bout heet genoeg?
Ik doe alles met 1 mm dik soldeer.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2021, 11:13:13 »

Hallo Klaas, ik heb soldeerdraad van griffioen tin/koper 99/1 met harskern en het is 1.5 mm dik.
Ik durf niet te zeggen of de bout nog niet heet genoeg was, ik ga het vanavond nogmaals proberen en dan zet ik de bout eerst een tijdje langer aan
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 15:26:58 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2021, 11:14:39 »
Jeetje wat gebruiken jullie dik soldeer :o
Zelf gebruik ik iets van 0.5mm...

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2021, 11:18:35 »

Daarom twijfelde ik ook al, ik had geen tin meer ( althans ik kon het niet vinden ) toen heeft mijn zoon tin mee genomen van een leverancier van zijn werk en dat is dus 1.5 mm, ik vindt het ook nogal dik, misschien maar wachten tot de winkels weer opengaan, en dat duurt nog even denk ik
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2021, 15:27:17 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2021, 11:30:30 »
Dikte tin maakt denk ik niet zoveel uit. Ik denk eerder aan oxidatie, contactje even goed schoonmaken/schuren/glasvezelpotlood.

René
René

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
    • Windhoven
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2021, 11:51:42 »
Zou het kunnen dat de mat 46 met loodvrije soldeertin is gedaan vanaf de fabriek? Ander smeltpunt.
Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2021, 12:56:46 »
Het soldeer wat Carl gebruikt is ook loodvrij. Dat heeft inderdaad een hoger smeltpunt. Ik werk nog steeds met loodhoudend, dat vloeit lekkerder dan loodvrij.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2021, 13:55:11 »
Ik haat loodvrij soldeer. Dat spul is alleen maar goed voor professionals die het 8 uur per dag moeten verwerken.
Ik zou een beetje soldeerpasta  (bv S39 pasta voor drinkwaterleidingen) op de aansluiting doen en dan met inderdaad een goed hete bout werken (van voldoende capaciteit voor die plek)
Heb 0,7 en 1,0 maar gebruik vrijwel uitsluitend 0,7.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2021, 14:31:52 »
Gebruik nooit S39, dit vreet al je koper weg. Over enkele weken zijn al je printsporen groen en nog iets later weg.
Groetjes Gert

Soest in H0


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2021, 14:34:55 »
S39 is ook niet echt een pasta maar een vloeistof.

Maar inderdaad niet gebruiken.

Gewoon zorgen dat je soldeerbout goed warm is, zeker met loodvrij soldeer.

Gelukkig heb ik nog een flinke voorraad loodhoudend soldeer. Werkt stukken fijner.
Gr.
Eric

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2021, 14:40:32 »
ik heb hier al jaren Datel Sn60Pb40 0.8mm in gebruik.Werd professioneel gebruikt op het werk ook en nooit problemen met solderen.Zelfs op lagere temperatuur.Voor het echet fijen werk op lage temperatuur heb ik idem in 0.5 mm. Niks van die wretende producten.
Greetings,salutations,groetjes,

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2021, 15:12:55 »
Durf het haast niet te zeggen, maar soldeer mijn hele leven alles al met S39, goed afborstelen met tanden borstel, beetje zeep en water, nooit enig probleem gehad.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2021, 15:27:35 »
Als je het 100% schoon borstelt zal het wel meevallen, maar een printje IN een lok krijg je nooit schoon. Dus niet doen.
Groetjes Gert

Soest in H0


Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Bedrading locomotief solderen
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2021, 15:27:55 »
Het meeste is al gezegd, maar bij deze samengevat hoe je het beste kunt solderen.
Gebruik S39 voor waar het voor bedoeld is koperen buizen e.d. maar niet voor elektronica.
Een modeltrein is een consumentenartikel dus zal als het goed is loodvrij gesoldeerd zijn.
Om dit te solderen moet de soldeerbout inderdaad een hogere temperatuur hebben.
Reparaties zoals in dit draadje genoemd kun je het beste uitvoeren met loodhoudend soldeer met de daarbij behorende lagere temperatuur.
Een dikte tussen de 0,5 en 1 mm is het beste geschikt maar wel MET HARSKERN.
Zelf werk ik het meeste met 0,7 mm.

Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0