Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 01:04:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
  

Auteur Topic: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?  (gelezen 6221 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2021, 21:44:13 »
Het principiële verschil is dat de ene werkt met een sinusvormige wisselspanning en de andere met een blokvormige gelijkspanning. Het effect op de aangesloten motor (of lamp, led etc) is hetzelfde: er wordt minder vermogen toegevoerd.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2021, 21:46:28 »
PWM is een blokgolfen bij faseaansnijding ga je uit van een zuivere golf waar je aan de voorkant vertikaal een stuk golf afsnijdt. bij merkbaar dimmen ziet de voorkant er praktisch net zo uit als een puls bij PWM. kortom lood om oud ijzer

carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2021, 11:45:59 »
Doen ze bij fase aansnijding niet de een stukje van de achterkant weghalen? Dan heb je nog steeds de opgaande curve van de sinus die je dan afkapt. Dat lijkt me iets 'vriendelijker' dan een motor direct maar 12V te geven.

Met een goede motor zal het echter waarschijnlijk niks uitmaken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2021, 12:00:19 »
Op en af maakt hier niet zoveel uit, je krijgt in beide gevallen een behoorlijke sprong in spanning.

En bij thyristor schakelingen is het over het algemeen alleen aan, en daarna gewoon wachten tot de sinus weer door nul gaat.
Rond het 'midden' van het regelbereik (dat is meestal het interessante stuk) is deze spannings sprong nagenoeg de piek waarde.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2021, 12:53:48 »
Doen ze bij fase aansnijding niet de een stukje van de achterkant weghalen?
Dat heet faseafsnijding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2021, 15:42:44 »
De vraagstelling is voor mij niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je met :  schadelijk voor decoder ?

Bedoel je puls-breedte-sturing op de baan zetten waar een gedigitaliseerde loc op staat ? Dat lijkt me zeer schadelijk.

Bedoel je voor de motor in combinatie met een decoder ?   Een decoder geeft zelf puls-breedte-gemoduleerde spanning aan de motor en dat zal de decoder toch niet schaden naar ik aanneem.  De diverse motoren zijn hiervoor al aan de orde geweest.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2021, 16:30:04 »
Bedoel je puls-breedte-sturing op de baan zetten waar een gedigitaliseerde loc op staat ? Dat lijkt me zeer schadelijk.

De loc zal niet of misschien alleen met een hoog duty cycle gedeelte rijden, maar een PWM signaal is niet schadelijk voor een decoder.

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2021, 17:25:17 »
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een digitale loc niks doet op een PWM signaal.
De decoder luistert aandachtig en besluit dan dat het een taal is die hij niet verstaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2021, 17:29:20 »
Een DCC signaal bestaat uit pulsen met vaste amplitude en verschillende breedte. In PBM pulsen zit verder geen digitale informatie, een decoder zal daar dus niet op reageren maar het is ook niet schadelijk.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2021, 17:38:47 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2021, 18:06:24 »
Ik heb per toeval 1 digitale loc met een of andere Engelse decoder die op d'n weistra beter rijdt dan digitaal  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2021, 18:17:15 »
Het klopt in ieder geval niet dat er nooit iets gebeurt. Als je de snelheidsregelaar van een PWM verder opendraait, worden de pulsen steeds langer. Op den duur volgen ze elkaar vrijwel direct op. Een decoder met de gelijkspanningherkenning aan ziet dan opeens een hoge gelijkspanning en gaat er als een haas vandoor.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2021, 18:39:01 »
Dat zal wel kloppen dat de decoder  bij steeds toenemende pulslengte  dan een gelijkspanning "denkt"te zien.
Maar dat de lok dat opeens hard gaat rijden ligt aan de decoder, niet aan de motor .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2021, 19:21:26 »
Wat er extact gaat gebeuren bij een pwm signaal is niet 100% accuraat te voorspellen.
Dit wordt allemaal geregeld door de firmware die op een decoder staat. Het is dus afhankelijk van software.
Er zijn veel verschillende decoder producenten en type decoders met daar bovenop weer firmware revisies.

Er zal best een decoder zijn die niks doet met een hoge dutycycle, terwijl een andere decoder wel rijdt.
Het is afhankelijk hoe de implementatie is van de omschakeling van een digitaal signaal naar analoog.

Vandaar de slag om de arm.

mvg spock

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2021, 12:51:21 »
Vanwege deze discussie besloot ik me om me aan te melden :-)

Ik heb veel met PWM-regelaars voor een analoge baan geëxperimenteerd. Zo'n goedkoop Roco-regelaartje bijvoorbeeld, of een tweedehands Roco ASC 1000. Voor sommige locs werken die fantastisch, andere rijden er ongelooflijk bokkig op.

Vervolgens bouwde ik een Weistra-regelaar, aangesloten op een regelbare voeding. Daarbij viel me op dat sommige locs (vooral de oudere) heel goed reageren op PWM met een hoge spanning (14 volt). Andere locs totaal niet, vooral klokankermotoren doen er erg moeilijk over. Ik heb een paar Philotrain-modellen die daarmee verschrikkelijk slecht rijden.

Maar zodra je voeding van de Weistra erg laag zet, op 5 tot 7 volt, verandert het gedrag van die klokankermotoren totaal. Dan kun je er zijdezacht mee rijden en rangeren.

Faulhaber geeft zelf het verlagen van de pulsspanning ook als oplossing om problemen te vermijden, als alternatief voor een heel hoge PWM-frequentie:

Faulhaber

Met een decoder kan dat volgens mij niet. Maar wie analoog rijdt, kan het natuurlijk wel zo oplossen.

Ik heb de Weistra nu met een regelbaar voedinkje uit een oude Fleischmann-regelaar in één kastje gebouwd. De grote knop is voor de Weistra (dus pulsbreedte en -frequentie), de kleine voor de spanningsregelaar (dus pulshoogte). Na tien minuten oefenen kun je er vrijwel elke trein perfect mee laten rijden. Het is een knutselconstructie, ik wil nog een tweede versie bouwen met optrek- en remvertraging, die ik dan misschien in de kast van de ASC 1000 bouw. Als jullie het interessant vinden, kan ik er wel meer over posten.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2021, 22:55:56 door Bert van Gelder »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #29 Gepost op: 30 January 2021, 13:08:51 »
Op de gewone klassieke  Fleischmann MSF-transformatoren (6735 en dergelijke) met pulsbreedtesturing in de lage voltages, rijdt spul van zo’n 20 à 30 jaar geleden prima, maar het tramlocje van Tramfabriek daarentegen uiterst beroerd. Dat ligt niet aan het motortje van Sven, maar aan de ‘minder geschikte combinatie.’ En ook een zeer vroege 2200 van Roco deed het niet echt fijn met een Gaugemaster-regelaar uit 1990.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.