Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?  (gelezen 6393 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2021, 21:44:13 »
Het principiële verschil is dat de ene werkt met een sinusvormige wisselspanning en de andere met een blokvormige gelijkspanning. Het effect op de aangesloten motor (of lamp, led etc) is hetzelfde: er wordt minder vermogen toegevoerd.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2021, 21:46:28 »
PWM is een blokgolfen bij faseaansnijding ga je uit van een zuivere golf waar je aan de voorkant vertikaal een stuk golf afsnijdt. bij merkbaar dimmen ziet de voorkant er praktisch net zo uit als een puls bij PWM. kortom lood om oud ijzer

carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2021, 11:45:59 »
Doen ze bij fase aansnijding niet de een stukje van de achterkant weghalen? Dan heb je nog steeds de opgaande curve van de sinus die je dan afkapt. Dat lijkt me iets 'vriendelijker' dan een motor direct maar 12V te geven.

Met een goede motor zal het echter waarschijnlijk niks uitmaken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2021, 12:00:19 »
Op en af maakt hier niet zoveel uit, je krijgt in beide gevallen een behoorlijke sprong in spanning.

En bij thyristor schakelingen is het over het algemeen alleen aan, en daarna gewoon wachten tot de sinus weer door nul gaat.
Rond het 'midden' van het regelbereik (dat is meestal het interessante stuk) is deze spannings sprong nagenoeg de piek waarde.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2021, 12:53:48 »
Doen ze bij fase aansnijding niet de een stukje van de achterkant weghalen?
Dat heet faseafsnijding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2021, 15:42:44 »
De vraagstelling is voor mij niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je met :  schadelijk voor decoder ?

Bedoel je puls-breedte-sturing op de baan zetten waar een gedigitaliseerde loc op staat ? Dat lijkt me zeer schadelijk.

Bedoel je voor de motor in combinatie met een decoder ?   Een decoder geeft zelf puls-breedte-gemoduleerde spanning aan de motor en dat zal de decoder toch niet schaden naar ik aanneem.  De diverse motoren zijn hiervoor al aan de orde geweest.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2021, 16:30:04 »
Bedoel je puls-breedte-sturing op de baan zetten waar een gedigitaliseerde loc op staat ? Dat lijkt me zeer schadelijk.

De loc zal niet of misschien alleen met een hoog duty cycle gedeelte rijden, maar een PWM signaal is niet schadelijk voor een decoder.

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2021, 17:25:17 »
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een digitale loc niks doet op een PWM signaal.
De decoder luistert aandachtig en besluit dan dat het een taal is die hij niet verstaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2021, 17:29:20 »
Een DCC signaal bestaat uit pulsen met vaste amplitude en verschillende breedte. In PBM pulsen zit verder geen digitale informatie, een decoder zal daar dus niet op reageren maar het is ook niet schadelijk.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2021, 17:38:47 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2021, 18:06:24 »
Ik heb per toeval 1 digitale loc met een of andere Engelse decoder die op d'n weistra beter rijdt dan digitaal  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2021, 18:17:15 »
Het klopt in ieder geval niet dat er nooit iets gebeurt. Als je de snelheidsregelaar van een PWM verder opendraait, worden de pulsen steeds langer. Op den duur volgen ze elkaar vrijwel direct op. Een decoder met de gelijkspanningherkenning aan ziet dan opeens een hoge gelijkspanning en gaat er als een haas vandoor.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2021, 18:39:01 »
Dat zal wel kloppen dat de decoder  bij steeds toenemende pulslengte  dan een gelijkspanning "denkt"te zien.
Maar dat de lok dat opeens hard gaat rijden ligt aan de decoder, niet aan de motor .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2021, 19:21:26 »
Wat er extact gaat gebeuren bij een pwm signaal is niet 100% accuraat te voorspellen.
Dit wordt allemaal geregeld door de firmware die op een decoder staat. Het is dus afhankelijk van software.
Er zijn veel verschillende decoder producenten en type decoders met daar bovenop weer firmware revisies.

Er zal best een decoder zijn die niks doet met een hoge dutycycle, terwijl een andere decoder wel rijdt.
Het is afhankelijk hoe de implementatie is van de omschakeling van een digitaal signaal naar analoog.

Vandaar de slag om de arm.

mvg spock

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2021, 12:51:21 »
Vanwege deze discussie besloot ik me om me aan te melden :-)

Ik heb veel met PWM-regelaars voor een analoge baan geëxperimenteerd. Zo'n goedkoop Roco-regelaartje bijvoorbeeld, of een tweedehands Roco ASC 1000. Voor sommige locs werken die fantastisch, andere rijden er ongelooflijk bokkig op.

Vervolgens bouwde ik een Weistra-regelaar, aangesloten op een regelbare voeding. Daarbij viel me op dat sommige locs (vooral de oudere) heel goed reageren op PWM met een hoge spanning (14 volt). Andere locs totaal niet, vooral klokankermotoren doen er erg moeilijk over. Ik heb een paar Philotrain-modellen die daarmee verschrikkelijk slecht rijden.

Maar zodra je voeding van de Weistra erg laag zet, op 5 tot 7 volt, verandert het gedrag van die klokankermotoren totaal. Dan kun je er zijdezacht mee rijden en rangeren.

Faulhaber geeft zelf het verlagen van de pulsspanning ook als oplossing om problemen te vermijden, als alternatief voor een heel hoge PWM-frequentie:

Faulhaber

Met een decoder kan dat volgens mij niet. Maar wie analoog rijdt, kan het natuurlijk wel zo oplossen.

Ik heb de Weistra nu met een regelbaar voedinkje uit een oude Fleischmann-regelaar in één kastje gebouwd. De grote knop is voor de Weistra (dus pulsbreedte en -frequentie), de kleine voor de spanningsregelaar (dus pulshoogte). Na tien minuten oefenen kun je er vrijwel elke trein perfect mee laten rijden. Het is een knutselconstructie, ik wil nog een tweede versie bouwen met optrek- en remvertraging, die ik dan misschien in de kast van de ASC 1000 bouw. Als jullie het interessant vinden, kan ik er wel meer over posten.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2021, 22:55:56 door Bert van Gelder »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder?
« Reactie #29 Gepost op: 30 January 2021, 13:08:51 »
Op de gewone klassieke  Fleischmann MSF-transformatoren (6735 en dergelijke) met pulsbreedtesturing in de lage voltages, rijdt spul van zo’n 20 à 30 jaar geleden prima, maar het tramlocje van Tramfabriek daarentegen uiterst beroerd. Dat ligt niet aan het motortje van Sven, maar aan de ‘minder geschikte combinatie.’ En ook een zeer vroege 2200 van Roco deed het niet echt fijn met een Gaugemaster-regelaar uit 1990.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.