Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen door Jelmer
Vandaag om 11:18:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
Vandaag om 11:07:55
Motor spoor 1 vervangen door Ronald Halma
Vandaag om 10:53:31
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 10:49:18
Trein rijdt in 1x andersom....centrale DR5000 door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:54
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 10:45:24
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hirschsprung
Vandaag om 10:43:30
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 10:35:28
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Casmir
Vandaag om 10:26:40
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MacArthur
Vandaag om 10:26:36
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door spoorzeven
Vandaag om 10:14:09
LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V door Jamie
Vandaag om 10:10:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 09:57:35
Zijn er niet-Duitse automodellen 1:87, tijdperk V of VI? door MOVisser
Vandaag om 09:57:31
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Wummeke
Vandaag om 09:48:23
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 09:41:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 09:26:27
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 09:14:09
Vroomshoop 1950 (HO) door Ferdy
Vandaag om 08:25:30
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 06:56:58
Online course Modelmaking Techniques -David Neat door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:42:12
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Wim Vink
28 februari 2021, 23:06:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
28 februari 2021, 22:57:52
Raadplaatje door GerardvV
28 februari 2021, 22:56:41
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door Frans Peeters
28 februari 2021, 22:55:17
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door AndrevdG
28 februari 2021, 22:34:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 februari 2021, 22:21:42
3D/RM: AHOB in H0 door Albert de Heer
28 februari 2021, 21:56:25
Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld door Klaas Zondervan
28 februari 2021, 21:42:59
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)  (gelezen 334 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
  • NS tijdperk IV (1981)
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Gepost op: 18 januari 2021, 20:50:18 »
Voor mijn baan ben ik bezig met het aansluiten van de wissels. Een vriend van met helpt me daarbij, maar we zitten even met het aansluiten van de wissels op de bezetmelding. Wanneer je geen puntstukpolarisatie toepast is het vrij eenvoudig. De draad van de linkerspoorstaaf, -, naar de de ene kant van de voeding (deze laat ik voor alle spoorstaven samen komen op een stuk experimenteerprint) en die van de rechterspoorstaaf, +,  naar de bezetmelder. Ik weet niet of mijn terminologie helemaal juist is, maar dat moeten jullie me maar vergeven  :)

Nu wil ik het puntstuk polariseren middels de DR4021 print van Digikeijs welke is aangesloten op de servodecoder (DR4024) van hetzelfde merk. In de handleiding van Digikeijs staat dit eenvoudig weergegeven. Maar niet voor wanneer je een bezetmelder wil gebruiken. We hadden eerst bedacht dat we de bezetmelder (+) en experimenteer print (-) aan de  zijde van de DR4021 moesten aansluiten waar ook het puntstuk wordt aangesloten. Klopt deze gedachtengang, of moet het anders? Hieronder een eenvoudige tekening van wat we bedacht hebben:


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20534
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2021, 21:18:50 »
Je gedachtengang is goed.
Je schrijft rechts het woord Trafo, maar dat is feitelijk de centrale of de booster. De rode draad loopt via de bezetmelder en de bruine draad naar de onderste spoorstaaf. De zwarte draad gaat naar de bovenste spoorstaaf.
Het puntstuk zit bij rechtdoorrijden aan de bovenste spoorstaaf, bij afbuigen aan de onderste.
Je zou dus het verbindingspunt tussen de twee bruine draden aan de railstaaf kunnen maken, maar dat zit nu op de linkerklem van de 4102. Dat is elektrisch hetzelfde, maar dit zal voor de montage makkelijker zijn.
Hetzelfde geldt voor de zwarte draad. Of je de twee zwarte draden bij de railstaaf koppelt of op de rechterklem van de 4102, dat maakt elektrisch niet uit.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20534
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2021, 21:38:30 »
Om het te illustreren heb ik twee varianten van het knooppunt getekend.
Bij de eerste variant ligt het knooppunt aan de spoorstaaf, maar dat is onpraktisch want dan moet je twee draden aan de spoorstaaf maken.
Bij de tweede variant ligt het knooppunt ergens halverwege. Ook onpraktisch want je moet een extra verbinding maken.

Dus jouw oplossing is wel zo handig omdat die klem er toch al zit.

Elektrisch maakt het allemaal niks uit, bruin zit aan bruin en zwart zit aan zwart, en waar ze aan elkaar zitten maakt geen verschil.




Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2021, 07:06:11 »
Dank voor je heldere uitleg Klaas!

De wissels zitten al op hun plek gelijmd, dus gaan we voor optie 1. Dat is voor nu makkelijker. Wat jij laat zien (op de railstaaf) is (voor mij) een duidelijkere manier om te bedraden, maar zoals gezegd. Het wissel zit al op zijn plek doen we optie 1. We kunnen verder  (y)