Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trein rijdt in 1x andersom....centrale DR5000 door Ronaldp
Vandaag om 11:45:38
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Casmir
Vandaag om 11:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:41:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 11:38:54
Booster kabel maken door Kieft01
Vandaag om 11:37:15
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 11:33:44
Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen door Luit
Vandaag om 11:24:21
Motor spoor 1 vervangen door Ronald Halma
Vandaag om 10:53:31
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 10:49:18
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 10:45:24
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 10:35:28
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MacArthur
Vandaag om 10:26:36
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door spoorzeven
Vandaag om 10:14:09
LS Models 94010, STVA autotransportwagenset, NS, Tp. V door Jamie
Vandaag om 10:10:14
Zijn er niet-Duitse automodellen 1:87, tijdperk V of VI? door MOVisser
Vandaag om 09:57:31
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Wummeke
Vandaag om 09:48:23
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 09:41:44
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 09:14:09
Vroomshoop 1950 (HO) door Ferdy
Vandaag om 08:25:30
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 06:56:58
Online course Modelmaking Techniques -David Neat door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:42:12
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Wim Vink
28 februari 2021, 23:06:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
28 februari 2021, 22:57:52
Raadplaatje door GerardvV
28 februari 2021, 22:56:41
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door Frans Peeters
28 februari 2021, 22:55:17
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door AndrevdG
28 februari 2021, 22:34:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 februari 2021, 22:21:42
3D/RM: AHOB in H0 door Albert de Heer
28 februari 2021, 21:56:25
  

Auteur Topic: Drukke spoorlijn Den Dolder?  (gelezen 3822 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2021, 17:11:22 »
@dwergsein: ik zie dat de 2 emoticons uit mijn bericht de quote niet gehaald hebben

Sorry Sander, inderdaad niet gezien, bril niet op.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2021, 17:22:14 »
Geen punt  (y)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19612
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2021, 17:27:22 »
@dwergsein: ik zie dat de 2 emoticons uit mijn bericht de quote niet gehaald hebben.
Je hebt helemaal gelijk hoor en tyfoneren doe ik alleen als ik Henk op de parkeerplaats van de Appie zie staan  :P  ;D

Ah, was jij dat?  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
  • D813 Groningen-1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2021, 18:57:08 »
Maar die overweg gaan wij van ProRail opruimen en vervangen voor een muisstille onderdoorgang.

Volgens wat ik van inwoners van Den Dolder hoorde, staat het nog niet vast dat daar een onderdoorgang komt. Wel dat de overweg wordt afgesloten en dat men dan met de auto kilometers moet omrijden om aan de andere kant van het spoor te komen. Met de fiets kan men wel een kortere weg nemen: door de tunnel bij de Tolhuislaan.

Citaat
Tussen Den Dolder en Bilthoven staan geluidschermen langs het spoor, dat scheelt enorm in het treingeluid.

Dat heb ik inderdaad gehoord.

Citaat
Maar, waar je ook gaat wonen, beleving is iets persoonlijks. Dus ter plekke goed gaan luisteren en zelf je conclusies trekken is het beste.

Dat gaat ze doen.

Citaat
Succes!

Dankjewel!

Mvg,
Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2021, 22:43:59 »
Ik kom oorspronkelijk uit Den Dolder. wat betreft de overweg daar balen bijna alle inwoners van omdat men dan er om moet rijden. En wat betreft het geluid overlast. Dat ligt er en beetje aan waar in Den Dolder je dochter wil gaan wonen.  Ik heb zelf op de Willem Arnstzlaan gewoond. Daar hoorden we heel soms het spoor maar dan moest het in de omgeving bijna geluidloos zijn en de wind de goede kant op staan.

Richard

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
  • D813 Groningen-1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2021, 09:11:47 »
Tussen het spoor en de Willem Arnstzlaan staat de Remia en die houdt het geluid van de spoorbaan ook tegen. Is a.h.w. een geluidswal.
Wij hebben aan de Tolhuislaan geluisterd en het geluid was minder erg dan we hadden verwacht. Dat zal wel komen door de geluidswal.

Mvg,
Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
  • D813 Groningen-1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2021, 09:13:38 »
Ik ben ook benieuwd of Jeroen iets kan schrijven over de plannen voor de onderdoorgang in de Dolderseweg. Hoe concreet zijn de plannen van Prorail?

MVg,
Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19612
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2021, 10:02:54 »
De laatste stand van zaken was dat de gemeenteraad in 2019 definitief akkoord is gegaan met het zogenaamde drieluik: aanleg tunnel in Tolhuislaan (al klaar), bouw verbindingsweg naar N238 langs het spoor voor minder omrijden en afsluiten overgang voor gemotoriseerd verkeer. Het was niet de bedoeling de overgang helemaal te laten verdwijnen.
https://www.ad.nl/utrecht/spoorwegovergang-den-dolder-gaat-dicht-voor-auto-s~a8908923/

Het kan dat Prorail op een tunnel zint. Maar een tunnel ook voor autoverkeer was altijd een probleem, omdat de bebouwing dicht op de Dolderseweg staat. Alles kan, maar dat werd altijd als een te grote ingreep met te grote risico’s beschouwd.
Met de bouw van de verbindingswegen is omrijden in veel gevallen gereduceerd tot nul en in de andere gevallen tot een paarhonderd meter. Met de auto hè.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 10:43:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3299
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2021, 10:49:05 »
De truc is dat de overweg als gevaarlijk bestempeld word door velen en men er daardoor vanaf wil.

Wat vervolgens kant noch wal slaat, is dat men de overweg voor gemotoriseerd verkeer wil afsluiten terwijl praktisch alle ongelukken gebeurde met voet- en fietsgangers, waarvoor de overweg dus vervolgens gewoon toegankelijk blijft  ::)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19612
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2021, 09:20:30 »
Prorail beschouwt de overgang op basis van risicoanalyses ook voor het autoverkeer als een groot risico. Ze hebben camera's gebruikt om te kijken hoe vaak gevaarlijke situaties ontstaan. Dat was nog best vaak begrijp ik. Dat het al die tijd met een sisser is afgelopen, zegt niet alles. Uit eigen ervaring kan ik in ieder geval beamen dat de situatie onoverzichtelijk is.

Vraag me vooral af of de situatie op de N238 niet gevaarlijke wordt met twee extra zijwegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Drukke spoorlijn Den Dolder?
« Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2021, 21:16:19 »
De gevaarlijke situatie die waarschijnlijk wordt bedoeld is als het druk is bij de appie. Er dan veel wachtende zijn en zo een rij laten opdoemen over de overweg heen. Wat ik ooit van mijn ouders heb begrepen is dat de bus nog wel gebruik zou maken van de overweg.