Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Bezetmelding voorzieningen baan  (gelezen 2799 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Bezetmelding voorzieningen baan
« Gepost op: 05 januari 2021, 10:29:42 »
Ik ben stilletjes aan bezig met de voorbereidende werken/onderzoeken ivm de digitalisering van de baan in opbouw.
Aangezien ik nu makkelijk nog overal bij en aan kan, is het dus belangrijk dat ik alles goed voorzie, dan achteraf zitten kl*ten en doen onder de baan.

Voor het digitaliseren kom ik op het "probleem" van onvoldoende kennis over de bezetmelding van sporen.
Ik heb me al wat ingelezen over bezetmelding en automatisch rijden via digitaal, dus min of meer heb ik er al wat kaas van gegeten.

Van wat ik me al ingelezen had, deel je je baan in in blokken, en elk blok bestaat vervolgens normaal uit 3 delen : een en inrijstuk, een tussentuk en een uitrijstuk.
Nu wist iemand me te vertellen hier op het forum ( sorry, even vergeten wie ), dat als je op de maar in 1 richting rijdt, je eigenlijk enkel een soort inrijstuk nodig hebt en een mja, tussenstuk.
In mijn geval zou dat voor de schaduwstations ideaal zijn, daar alle sporen slechts in 1 richting kunnen/mogen gebruikt worden :



Ik vermoed dus dat ik dat bij mij gewoon kan toepassen, enkel dus de wissel(straten) voor de verschillende opstelsporen moet ik op een diodeschakeling zetten.
De grote wisselstraat rechts op het plan, is trouwens geen onderdeel van het schaduwstationdeel, maar achter die wissels zullen de blokken naar de schaduwstations met opstelsporen wel beginnen.

Nu heb ik eigenlijk vooral 3 vragen :

- Is het inderdaad een goed idee om maar 1 detectie te doen per blok, en dus geen uitrijsectie te maken ? Ik zou denken dat een trein een blok inrijdt, wordt gedetecteert door de inrijsectie, vervolgens naar het tussenstuk rijdt, en uiteindelijk dan komt stil te staan in de uitrijsectie ? Maar meen te herrineren dat oa door calibratie van de lok en de blokken door bv koploper, het programma automatisch weet waar de trein moet stoppen. In dat geval kan ik dus de uitrijsectie weg laten zou ik denken ?

- Beetje beantwoord denk ik in men vorige vraag : uitgaande van dat 2 secties in een blok voor mij voldoende zijn : ik heb dus enkel dan een inrijsectie nodig en een tussenstuk. En niet een tussenstuk en uitrijsectie ?

- Voor Ho, welke afstand heb je ongeveer nodig tussen inrij/uitrijsectie en de tussensectie ? De ene zegt een ganse loklengte, ik ben aan het denken om de inrij/uitrijsectie eventueel dmv gewoon een stukje recht standaardspoor te laten dienen, wat dus neer komt op ongeveer 21 cm ofzo, wat ook wel +- loklengt ein Ho is. Vermoed dat dit voldoende is ?

Alvast bedankt.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2021, 10:52:56 »
Om op je eerste vraag terug te komen: maak gewoon dat 3e, geisoleerde stuk. En leg gewoon de draad naar dat stuk rail. Ok, even wat extra solderen, maar je kan altijd later kiezen of je hem met een melder, of met een diodeschakeling verbindt.

Gr, Bert

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2021, 11:09:04 »
Ik heb een paar opmerkingen. Toen ik mijn baan bouwde had ik nog weinig kennis van DCC en programma's als Koploper. Mijn baan was wel al verdeelt in aparte blokken met ieder een eigen voeding aansluiting. Dus toen ik met DCC en Koploper aan de gang ging had ik 1 bezetmelder per blok, en voor de stopmelder gebruikte ik een virtuele melder (stop na een bepaalde afstand gereden te hebben). Mijn ervaringen waren niet super daarmee. Om het goed te laten werken moet je een behoorlijke reserve in bouwen, Bijv. blok is 3,5m lang, dan moet je de rijlengte naar de virtuele stopmelder op 2,8-3m zetten om geen locs te hebben die pas in het volgende blok stoppen. Dat komt door een aantal oorzaken:
  • De snelheid van de loc schommelt, door mechanische oorzaken.
  • Afrondings verschillen in de gemeten snelheid. Koploper kent alleen hele snelheden, dus een werkelijke snelheid van bijv 50,49 km.u moet ingevoerd worden als 50 of 51km/u.
  • Het moment dat de lok een snelheids wijziging via DCC binnen krijgt verschilt, vooral als er veel locs actief zijn. Dat kan zomaar 0,1-0,5sec duren.
Kortom ik zou het je niet aanraden om met 1 fysieke en 1 virtuele bezetmelder te werken. Ik heb uiteindelijk met veel moeite mijn baan omgebouwd naar 2 fysieke bezetmelders per blok. Als je zeker weet dat je blok maar in een richting wordt bereden dan kun je het blok in 2 secties verdelen. De laatste sectie (van ongeveer 30cm) is dan verbonden met de stopmelder en eerste gehele deel is dan verbonden met de inrij bezetmelder. Dat heb ik ook zo gedaan.
Blokken die in beide richtingen bereden worden, heb ik in 3 secties verdeeld, aan de uiteinden secties (van ongeveer 25-30cm) die aan een bezetmelder gekoppeld zijn en een middendeel dat niet gedetecteerd wordt.

Overigens een opmerking over je schaduw station. Koploper heeft de mogelijkheid om in een blok van een schaduwstation met dynamische treinlengtes te werken. Dat betekend dat hij kan uitrekenen dat er in een blok van het schaduwstation 2 treinen opgeborgen kunnen worden. Mits de gecombineerde lengte past in het betreffende blok. Echter dat werkt alleen goed als de in- en uitrij betzetmelder d.m.v lichtsluisjes wordt gerealiseerd. Verder mag het betreffende blok ook slechts in een richting bereden worden. Dit is een techniek die ik zelf tot nu toe nog niet heb gebruikt, maar wel van plan ben op een komende uitbreiding te gaan gebruiken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2021, 13:58:33 »
Ik ben zelf van plan om nooit koploper oid te gebruiken omdat ik vreesde altijd dat ik dan tegen limiaties zou aanlopen., maar ik heb me er wel ooit een beetje in verdiept. Ik dacht dat je altijd genoeg had aan 2 melders per blok. Een inrij en een uitrij melder. Wanneer de trein dan de inrij melder bereikt, wordt de snelheid dusdanig teruggeschroeft zodat de trein ongeveer uitkomt bij of vlak voor de uitrij melder. Als de uitrij melder dan de trein ziet, dan wordt de vertraging dusdanig groter zodat de trein deze melder niet voorbij rijdt. Dat was/is volgens mij de globale werking. Als ik Meino's verhaal zo lees klopt dit wel aardig.

Ik heb ook wel eens verhaaltjes gelezen van mensen die de middensectie ook terugmeldden. Het nut hiervan was eigenlijk aan mij ontgaan en ik zou dat zelf ook niet toepassen. Bij ons op de club gebruiken ze het op de Alkmaar baan die ze met dinamo aansturen.

Ik heb trouwens zelf ook een vraaje. Het volgende schiet me zo te binnen. Al zou ik een schaduwstation moeten voorzien van melders dan zou ik er wel geteld 1 toepassen. Ik zou de gehele wisselstraat detecteren. De wisselstraat zelf zou dan als inrij melder voor alle secties werken. Dus zodra een trein de wisselstraat in rijdt, remt hij af naar een bepaalde snelheid. Pas wanneer de melder verbroken wordt (en de trein dus vrij is van de wisselstraat) dan zou de trein moeten remmen tot stilstand. Het verbreken van de inrijmelder telt dan als het betreden van de uitrijmelder. Dit zou dan alleen goed kunnen werken wanneer de hele trein wordt gedecteerd. Dus dat wordt dan of een lichtsluis (of meerdere parallel aangesloten) of je hele trein moet stroom afnemen met weerstandslak oid.

In theorie moet dit werken, maar dan de praktijk...Stel nu dat ik dit ga proberen (of dat Falcon het gaat proberen  :P) kan je koploper dan ook zover krijgen dat dit ook gaat werken? Kan je het verbreken van een inrij melder gebruiken als (virtuele) uitrijmelder?

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2021, 15:39:23 »
Hi Bart,

Ik gebruik in mijn banen per blok minimaal 2 meldsecties, inrij en stop sectie. Het totale blok bestaat dus uit 3 secties: inrij, niet gedetecteerd en stop/uitrij. De inrij en stop sectie zijn gekoppeld aan een bezetmelder.

Voor het schaduwstation kan je nog er voor kiezen binnen koploper om 1 (één) gemeenschappelijke inrij melder te gebruiken. Dit kan meen ik overigens alleen bij eenrichtingsverkeer.

Zelf heb ik bij mijn station  sporen meerdere stopmelders in de baan zitten om zo een kortere trein ongeveer in het midden van het perron stopt. Ziet wr wat leuker uit  ;)

In principe is het hele blok minimaal zo lang als de langste trein die in dat blok komt.

Ik maak de stukken met de bezetmelding meestal rond 40cm. Bij Koploper is dat voldoende.

Nogmaals bovenstaande is in combinatie met Koploper. Bij andere besturingssystemen kan het net weer even anders zijn.



« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 15:44:40 door nachbar »

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2021, 15:44:20 »


Ik ben zelf van plan om nooit koploper oid te gebruiken omdat ik vreesde altijd dat ik dan tegen limiaties zou aanlopen.o

Je centrale zal eerder de limiet zijn als de software.

Ik heb ook wel eens verhaaltjes gelezen van mensen die de middensectie ook terugmeldden. Het nut hiervan was eigenlijk aan mij ontgaan en ik zou dat zelf ook niet toepassen. Bij ons op de club gebruiken ze het op de Alkmaar baan die ze met dinamo aansturen.

Belangrijkste reden waarom ik het doe is "volledige detectie"

Ik heb trouwens zelf ook een vraaje. Het volgende schiet me zo te binnen. Al zou ik een schaduwstation moeten voorzien van melders dan zou ik er wel geteld 1 toepassen. Ik zou de gehele wisselstraat detecteren. De wisselstraat zelf zou dan als inrij melder voor alle secties werken. Dus zodra een trein de wisselstraat in rijdt, remt hij af naar een bepaalde snelheid. Pas wanneer de melder verbroken wordt (en de trein dus vrij is van de wisselstraat) dan zou de trein moeten remmen tot stilstand. Het verbreken van de inrijmelder telt dan als het betreden van de uitrijmelder. Dit zou dan alleen goed kunnen werken wanneer de hele trein wordt gedecteerd. Dus dat wordt dan of een lichtsluis (of meerdere parallel aangesloten) of je hele trein moet stroom afnemen met weerstandslak oid.

In theorie moet dit werken, maar dan de praktijk...Stel nu dat ik dit ga proberen (of dat Falcon het gaat proberen  :P) kan je koploper dan ook zover krijgen dat dit ook gaat werken? Kan je het verbreken van een inrij melder gebruiken als (virtuele) uitrijmelder?

Zeer kort: ja dit werkt.

Groetjes Gert


Soest in H0


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2021, 16:24:12 »
Je centrale zal eerder de limiet zijn als de software.
Hoe dat zo? Die centrale hoeft toch alleen maar de bezetmelders door te sluizen naar de PC en de DCC bus aan te sturen? Dat kunnen ze allemaal volgens mij. Een limitatie die mij te binnenschiet is dat die M* CS troep niet met koploper werkt  :-\ maar wat voor limitaties hebben andere centrales???

Citaat
Belangrijkste reden waarom ik het doe is "volledige detectie"
Ik begrijp wel dat je dan volledige detectie heb, maar heeft dat nu daadwerkelijk nut in de praktijk?  Als je met stroomdetectie werkt, kan je alsnog niet verloren goederenwagons detecteren (tenzij weerstandslak natuurlijk....).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2021, 17:22:59 »
Bas,

Graag even een eigen draadje starten, nu kaap je het draadje van Falcon.

Met dank.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2021, 20:07:41 »
Bovenstaande reacties zijn vooral ingegeven door de gebruikers en ervaringen met Koploper merk ik.
Er zijn echter programma's die wel wat intelligenter werken. Ik gebruik Rocrail en pas bijna overal slechts één melder toe.
Alleen op posities waar ik zeer nauwkeurig wil stoppen 2 stuks.
Dit kan bij toepassing van één melder (enter2in heet dit in Rocrail) ook bij 2 richtingen verkeer worden toegepast . Er zijn 2 timers
beschikbaar voor de virtuele stop. Dit is voor elke loc en elke rijweg afzonderlijk in te stellende met ruim voldoende nauwkeurigheid.

Hieronder uitleg van het principe:


vr. groet,  Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2021, 22:44:09 »
Graag even een eigen draadje starten, nu kaap je het draadje van Falcon.
Sorry Bert, was niet mijn bedoeling.

Ik dacht namelijk dat het relevant zou zijn voor Falcon en ook voor anderen. Het is inmiddels duidelijk dat Falcon overal stroomdetectie wilt toepassen en dat betekent veel zagen en kilometers draad trekken en solderen. Daarom kwam ik met het idee om een heel schaduwstation te beveiligen met 1 enkele bezetmelder. Dan hoef je in plaats van 12 stukken rails te zagen en te solderen slechts een enkel lichtsluisje aan te brengen voor hetzelfde resultaat. Vandaar mijn vragen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2021, 00:24:47 »
Een limitatie die mij te binnenschiet is dat die M* CS troep niet met koploper werkt  :-\ maar wat voor limitaties hebben andere centrales???
Of het is andersom: Koploper werkt niet met Mä, want Koploper wordt (helaas) niet meer verder ontwikkeld. Bij limitaties moet je niet alleen aan centrales denken, maar ook aan treinbesturingssoftware. Het moet van beide kanten komen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2021, 12:36:59 »
Mmm, ik concludeer beetje : voor het minste gedoe : maak 3 secties in 1 blok  ;D

Als je toch aan het bouwen bent, raak je nog overal makkelijk aan, als je achteraf inderdaad een extra sectie wil/moet bijmaken omdat het toch niet goed werkt ( om wat voor reden dan ook ), dan heb je je 3 secties.

Glimworm

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2021, 16:03:59 »
Voor blokken van normale lengte heb ik ook alles in 3 secties verdeeld met volledige detectie. In principe inrij - rem en stop secties. Of andersom bij tweerichtingbedrijf. Wil je van 1 richting later van richting switchen, dan is dat met 3 secties ook geen enkel probleem. Je hoeft dan aan je rails niks meer aan te passen. Alleen dat al vind ik een hele geruststelling.......
Kleine blokken in 2 secties en hele kleine blokken tussen 2 wissels bijvoorbeeld  toch nog 1 sectie.
Ondanks dat ik met iTrain rijdt.
iTrain werkt zelfs al met 1 melder, maar wordt veel nauwkeuriger bij 2 melders en nog nauwkeuriger bij 3 melders. Hoe meer melders, hoe beter iTrain weet waar treinen zich bevinden.
Groet,
Ad

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2021, 17:47:13 »
Hoi Falcon,
Misschien heb je hier wat aan: https://youtu.be/vzSD5WiGif8
In mijn klimspiraal en in mijn schaduwstation werk ik met 1 melder per blok. Voor mij voldoet dat.
In deze video leg ik dat uit: https://youtu.be/75jBlwBOVoY
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bezetmelding voorzieningen baan
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2021, 18:57:03 »
Duidelijk uitleg Albert.
En top videos hoor, ik denk dat ik eens wat meer van jou filmpjes ga bekijken.