Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:20:09
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 08:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 08:05:27
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 07:46:03
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Jeronimos
Vandaag om 07:11:39
Harzwald Hafen Bahn door g-j
Vandaag om 06:54:03
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door bmwpiet
Vandaag om 06:31:02
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 05:31:15
Dg spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:38:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juli 2021, 23:10:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Marcel112
26 juli 2021, 22:59:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
26 juli 2021, 22:58:47
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
26 juli 2021, 22:14:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
26 juli 2021, 22:03:10
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Peter Kleton
26 juli 2021, 21:29:45
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
26 juli 2021, 21:19:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 juli 2021, 20:48:47
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door NS 1100
26 juli 2021, 20:15:04
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Weerd
26 juli 2021, 20:12:01
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
26 juli 2021, 19:24:07
Raadplaatje door Benelux795
26 juli 2021, 18:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
26 juli 2021, 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 juli 2021, 17:25:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 juli 2021, 17:14:07
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
26 juli 2021, 16:02:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
26 juli 2021, 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
26 juli 2021, 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
26 juli 2021, 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
26 juli 2021, 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
26 juli 2021, 11:42:41

Auteur Topic: Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n?  (gelezen 1779 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n?
« Gepost op: 31 december 2020, 09:52:25 »
Een lading NL locs die ze maken, maar geen rijtuigen. Ik begrijp maar niet dat het meeste standaard geel/blauw intercity rijtuig niet gewoon een catalogusproduct is. Wat moeten al die locs trekken? Er is niet alleen goederenverkeer op het spoor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
Re: Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n?
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2020, 10:02:23 »
@ Sven

Dat ben ik met je eens dat geldt niet alleen voor het N spoor maar ook voor het Ho spoor.
Want met de geel/blauwe rijtuigen in beide schalen kan Piko een mooie  progamma voor de NS rijder maken.

jowi

• Offline Offline
    • Bouwplannen 1:160 voor de Koningshavenbrug 'De Hef'
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2020, 10:05:48 »
Ik denk dat ze heel goed begrijpen dat rijtuigen in allerlei soorten op de 2e hands markt haast oneindig beschikbaar zijn, dat zal voor hen niet genoeg opleveren als ze die ook leveren, ook al zullen hun rijtuigen er wellicht in detail iets beter uitzien.
De Hef in 1:160: https://dehef.20ten.nl/

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2020, 15:38:36 »
Toch doen ze het ook voor de Silberlingen... (in prima versies gemaakt door Fleischmann en Minitrix)
En in h0 doet Piko het ook, en niet alleen in het hobby-segment.

Bovendien hebben ze ook al Corail-wagens in het assortiment, en dat is toch een prima basis voor een ICR (ook in h0)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2020, 15:41:19 door Quinzeedied »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2020, 16:55:44 »
Je mist het punt; met loks kun je daadwerkelijk een veel beter en gedetailleerder en geavanceerder produkt neerzetten, wat zichtbaar en ook technisch veel beter is dan de bestaande ouwe troep, iets wat je met rijtiugen dus niet of nauwelijks kunt, in ieder geval heb je daar veel minder mogelijkheden om je te onderscheiden van wat al bestaat.
Het enige dat bij de aangekondigde 216 beter is dan die ik nu heb is de prijs. voor de V200 geldt dat eigenlijk ook. Ik denk dat het belangrijker is dat er genoeg van verkocht worden (de Piko kolenwagens zijn er ook al van Fleischmann en Minitrix simpel gezegd).

Toch doen ze het ook voor de Silberlingen... (in prima versies gemaakt door Fleischmann en Minitrix)
De Fleischmann Silberlingen wil ik niet prima noemen maar inderdaad, kennelijk ziet Piko er een markt voor.

Citaat
Bovendien hebben ze ook al Corail-wagens in het assortiment, en dat is toch een prima basis voor een ICR (ook in h0)
Nee, doe dat maar niet. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2020, 17:03:36 »
Is de vraag niet eerder waarom er geen heruitgave van de Minitrix ICR komt? Die dump is nu wel 25 jaar geleden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2021, 11:30:18 »
Het Minitrix rijtuig is hier wel degelijk relevant. Jowi, je bent duidelijk niet op de hoogte van 2e hands NS rijtuigen in N. De prima Minitrix ICR rijtuigen gaan, als ze al aangeboden worden, voor boven de €60 weg. Ik volg dit nauw. Dit rijtuig is duidelijk aan een nieuwe oplage toe. Piko zou dit prima in N kunnen doen, maar ook als H0 model kunnen uitbrengen. Het argument dat er 2e hands genoeg is, is erg wankel, want dat heeft geen producent ooit gestopt nieuwe modellen te maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 01 januari 2021, 15:19:38 »
Is de vraag niet eerder waarom er geen heruitgave van de Minitrix ICR komt? Die dump is nu wel 25 jaar geleden.
Afgelopen jaar heeft Minitrix een set ICR in de Prio-uitvoering uitgebracht, de laatste uitgave van de blauw/gele versie was in 2005. Er zijn wel geruchten dat Minitrix weer aan de geel/blauwe variant denkt, even afwachten tot het eind van de maand dus. Gezien de tweedehands prijzen is er wel vraag naar, bijpassende locs zijn goed verkrijgbaar.

Je mist het punt; met loks kun je daadwerkelijk een veel beter en gedetailleerder en geavanceerder produkt neerzetten, wat zichtbaar en ook technisch veel beter is dan de bestaande ouwe troep, iets wat je met rijtuigen dus niet of nauwelijks kunt, in ieder geval heb je daar veel minder mogelijkheden om je te onderscheiden van wat al bestaat.
Om hierop terug te komen: de Minitrix plan E stammen uit 1986 en de Arnold plan K zijn van dezelfde tijd. Daar zijn wel enkele verbeteringen bij aan te brengen zoals kortkoppelingen, ingezette ramen, fijnere details en betere opdrukken. Nog afgezien van de niet uitgebrachte varianten of verkeerde basis. Misschien dat Piko nog eens komt met een (verbeterde) plan D en H0 en N. Geruchten over een plan E van Piko in N zijn er al enkele jaren.

En voor degenen die wachten op een geel/grijze 1100 met botsneus, de mal van de neusloze versie moet ook zijn geld opbrengen, ik zou het niet gek vinden als volgend jaar een geel/grijze zonder neus verschijnt. De versie met botsneus verkoopt toch wel.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Nullus

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Plan K. Re: Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n?
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2021, 14:58:03 »
een mooie plan K zou welkom zijn voor de trein naar italie! ik heb al eens geprobeerd 'm zelf in 3D te printen. tijdrovend klusje om alles zo te tekenen dat het ook nog geprint kan worden en nog verdraaid lastig zo'n N-modelletje ook technisch zo te krijgen dat het op de baan ook nog goed rijdt. dus welke fabrikant biedt zich aan!
grts
Nullus (eigenlijk ga ik voor spoor 0 maar N is ook zo leuk......)

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2021, 21:00:22 »
Ziet er niet verkeerd uit.  (y)

Mogelijk dat een van de grote(re) winkels in NL wel interesse heeft om dit uit te gaan brengen als de tekening ook voor hen goed bruikbaar is.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Remystoom

• Offline Offline
  • Het Winkeltje
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2021, 22:52:58 »
Domburg in Ermelo is denk ik wel een goede om zoiets mee te produceren, doen  meer exclusief N!

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2021, 23:05:30 »
Ander groot voordeel, die kent het klappen van de 3-Printerzweep  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Luit

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2021, 08:09:09 »
Ik zou ook graag wat leuke N rijtuigen van NS op mijn baan zien. Waar ik mij dan altijd over verwonder is het gemak waarmee men het risico altijd bij een ander legt, winkelier of fabrikant om het even. Ik erken mijn gebrek aan kennis maar stel een klein treintje 11/12/13/1600 zijn al in omloop maar dan minimaal 4 rijtuigen met liefst 4 verschillende nummers en ook graag een 1eklasse. Eigenlijk moet de vraag dus niet zijn wie het gaat doen maar is er wel vraag naar zoveel rijtuigen. Ik refereer even aan het tolhuisje in N waar ook maar 3 handjes vol liefhebbers op intekenden.
Voor een nummer variant las ik ooit 500 stuks, dus voor een geheel nieuw model zul je gauw op 1500 uitkomen dat zijn dan een voor investering van 6000 rijtuigen. Ik vrees dat geen winkel daar zomaar op intekent als voor investering.
Dus zal de vraag anders moeten : Is er bereidheid om een winkel/fabrikant te verleiden om dit op te starten door op voorhand €50,-/stuk voor te schieten . Dat betekent dus dat ieder die wil €200,- neertelt om dit mogelijk te maken .
En gezien de andere acties om iets te verkopen lijkt het mij dat dit gewoon wensdenken blijft

henk

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2021, 08:33:23 »
De ervaring leert dat de verantwoordelijkheden van producent en consument beter gescheiden kunnen blijven. Dus ja, de producent neemt het risico, of niet natuurlijk. De producent pakt ook de winst, of het verlies natuurlijk.

Dan is het lastiger bij een kleinere markt. Maar Piko heeft de afgelopen jaren laten zien dat het tegenwoordig nog best kan; voor een wat kleinere markt modellen ontwikkelen. Ligt het bij rijtuigen heel anders dan bij locs? Nogmaals, icr is er al en is bij mijn weten best een aardig model.

Wat je voorstelt gebeurt wel bij kleinseriemodellen. Dan moet vaak een flink voorschot worden betaald. Vaak gaat dat goed, vaak ook niet zo omdat maar niet wordt geleverd of het resultaat tegenvalt. Maar een klein deel van de modelspoorconsumenten is daarvoor geschikt volgens mij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2021, 10:33:04 »
Piko heeft de afgelopen jaren laten zien dat het tegenwoordig nog best kan; voor een wat kleinere markt modellen ontwikkelen. Ligt het bij rijtuigen heel anders dan bij locs?
Piko heeft al aangegeven geen plan E uit te brengen: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=202716#p202716 er zouden ruim meer dan 8000 stuks geproduceerd moeten worden.

Citaat
Nogmaals, icr is er al en is bij mijn weten best een aardig model.
En als Matrix de moeite zou nemen om een nieuwe raaminzet te ontwikkelen zodat ook de gerenoveerde versie met de juiste ramen te koop is zou het helemaal mooi zijn. De N-spoorder wil wel meer dan alleen ICR.  ;)