Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
  

Auteur Topic: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages  (gelezen 4112 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2021, 18:10:01 »
Interessante èn leerzame aanvullingen van de kapitein (y)
Groeten,
Richard

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
« Reactie #16 Gepost op: 02 January 2021, 19:07:04 »
Zeer goed en uitgebreid verhaal maar toch nog een aantal aanvulling o.a. over het “snijden” van stoom op contact oppervlakken.

Afgezien van de belasting van een veiligheid (gewicht of veer) zijn, of waren, er globaal twee soorten nl. de proportionele- en de zg “hooglichters” (eg Crosby). De eerste groep gaven een doorlaat evenredig met de “over” druk terwijl de laatste of volledig- “dicht” of “open” ging.

Met de proportionele kleppen waren er bijna altijd problemen met het zg “snijden” en bleven daarna lekken met inderdaad groeven na verloop van tijd. (Schuren en leppen)

“Hooglichters” daarentegen hadden de nare eigenschap dat, indien niet afgesteld, begonnen te ratelen met als gevolg: ingeslagen zittingen.

 Persoonlijk vindt ik de discussie toch wel interessant en na zoveel jaar weer eens de Stoom Wet (1953) alsmede de gedetailleerde toelichting van T.J.Kloet (1954) er bij gezocht. (beslist een aanrader).

Tot slot:
Stw artikel 42.3  “peilglas” :toegestane laagste waterstand is 100mm gemeten van het hoogste punt van het verwarmend oppervlak, maximaal 50 mm in het peilglas voor landlketels . Praktijk was 20 mm. Op de ketel moest ook nog permanent een messing plaatje bevestigd zijn met het opschrift “waterlijn” die de 100 mm aangaf.

Volgens de wet moeten beide peilglazen functioneren tijdens het bedrijf, indien niet het geval is het vrij simpel: uit bedrijf en “gangbaar” maken en verder geen discussie. (Zeker niet met de vorige generatie “hoofd” WTK’s van de grote vaart). Hetzelfde gold ook voor de kleppen, dubbel uitgevoerd. (Water niveau en druk begrenzing zijn nog steeds zg “essentials” voor zowel vuurgang/kist als waterpijp ketels).

N.B.
1) Teflon houd van stoom maar niet van zijn temperatuur
2) Voor de Cokes bereiding werd water gesproeid over een kolenvuur met als resultaat o.a. Stadsgas en Waterstof. De vrijgekomen waterstof werd weer gebruikt als basis voor de productie van kunstmest. (Sluiskil: Cokesfabriek/NSM 1980).
Proces voor waterstof is nog steeds gangbaar maar nu alleen met aardgas en stoom.



« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 00:39:42 door AK952 »

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2021, 11:29:13 »
Beste Mar-Cas,

Om te voorkomen dat de discussie een bepaalde kant opgaat nl het grootbedrijf ipv modelbouw en derhalve irritatie kan oproepen bij forumleden en/of moderator wil ik wel een aantal scans toesturen van de diverse appendages met eventueel een korte beschrijving.
Inmiddels ruim dertig jaar geen directe betrokkenheid het dit soort ketels maar heb toch nog steeds, weliswaar uitgedund, een persoonlijk archief (ergens op zolder.)
Zelfs nog originele constructie tekeningen, zowel blauwdruk als op linnen, o.a. van een KPEV machine van ruim 100 jaar geleden. In de jaren 70 is er veel vernietigd onder het mom “ouwe troep”.
Laat het me weten of er belangstelling voor is in een PB.

Vriendelijk groet,
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 14:18:11 door AK952 »