Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
Vandaag
om 22:25:58
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 22:25:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 22:15:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
Vandaag
om 21:59:16
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
Vandaag
om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Noordster
Vandaag
om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
Vandaag
om 20:31:18
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
Vandaag
om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
Vandaag
om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 19:58:39
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages (gelezen 4113 keer)
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3341
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
«
Reactie #15 Gepost op:
02 January 2021, 18:10:01 »
Interessante èn leerzame aanvullingen van de kapitein
Gelogd
Groeten,
Richard
AK952
Offline
Berichten: 46
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
«
Reactie #16 Gepost op:
02 January 2021, 19:07:04 »
Zeer goed en uitgebreid verhaal maar toch nog een aantal aanvulling o.a. over het “snijden” van stoom op contact oppervlakken.
Afgezien van de belasting van een veiligheid (gewicht of veer) zijn, of waren, er globaal twee soorten nl. de proportionele- en de zg “hooglichters” (eg Crosby). De eerste groep gaven een doorlaat evenredig met de “over” druk terwijl de laatste of volledig- “dicht” of “open” ging.
Met de proportionele kleppen waren er bijna altijd problemen met het zg “snijden” en bleven daarna lekken met inderdaad groeven na verloop van tijd. (Schuren en leppen)
“Hooglichters” daarentegen hadden de nare eigenschap dat, indien niet afgesteld, begonnen te ratelen met als gevolg: ingeslagen zittingen.
Persoonlijk vindt ik de discussie toch wel interessant en na zoveel jaar weer eens de Stoom Wet (1953) alsmede de gedetailleerde toelichting van T.J.Kloet (1954) er bij gezocht. (beslist een aanrader).
Tot slot:
Stw artikel 42.3 “peilglas” :toegestane laagste waterstand is 100mm gemeten van het hoogste punt van het verwarmend oppervlak, maximaal 50 mm in het peilglas voor landlketels . Praktijk was 20 mm. Op de ketel moest ook nog permanent een messing plaatje bevestigd zijn met het opschrift “waterlijn” die de 100 mm aangaf.
Volgens de wet moeten beide peilglazen functioneren tijdens het bedrijf, indien niet het geval is het vrij simpel: uit bedrijf en “gangbaar” maken en verder geen discussie. (Zeker niet met de vorige generatie “hoofd” WTK’s van de grote vaart). Hetzelfde gold ook voor de kleppen, dubbel uitgevoerd. (Water niveau en druk begrenzing zijn nog steeds zg “essentials” voor zowel vuurgang/kist als waterpijp ketels).
N.B.
1) Teflon houd van stoom maar niet van zijn temperatuur
2) Voor de Cokes bereiding werd water gesproeid over een kolenvuur met als resultaat o.a. Stadsgas en Waterstof. De vrijgekomen waterstof werd weer gebruikt als basis voor de productie van kunstmest. (Sluiskil: Cokesfabriek/NSM 1980).
Proces voor waterstof is nog steeds gangbaar maar nu alleen met aardgas en stoom.
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 00:39:42 door AK952
»
Gelogd
AK952
Offline
Berichten: 46
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
«
Reactie #17 Gepost op:
03 January 2021, 11:29:13 »
Beste Mar-Cas,
Om te voorkomen dat de discussie een bepaalde kant opgaat nl het grootbedrijf ipv modelbouw en derhalve irritatie kan oproepen bij forumleden en/of moderator wil ik wel een aantal scans toesturen van de diverse appendages met eventueel een korte beschrijving.
Inmiddels ruim dertig jaar geen directe betrokkenheid het dit soort ketels maar heb toch nog steeds, weliswaar uitgedund, een persoonlijk archief (ergens op zolder.)
Zelfs nog originele constructie tekeningen, zowel blauwdruk als op linnen, o.a. van een KPEV machine van ruim 100 jaar geleden. In de jaren 70 is er veel vernietigd onder het mom “ouwe troep”.
Laat het me weten of er belangstelling voor is in een PB.
Vriendelijk groet,
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 14:18:11 door AK952
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages