Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1600, versie 2022 door Ascona
Vandaag om 00:03:14
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
24 mei 2022, 23:43:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
24 mei 2022, 23:33:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 mei 2022, 22:54:14
Raadplaatje door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 22:38:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
24 mei 2022, 21:52:14
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Olav
24 mei 2022, 21:49:55
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
24 mei 2022, 21:49:31
Roco 2242 rijdt belabberd door Hielke Breider
24 mei 2022, 21:41:47
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Benelux795
24 mei 2022, 21:14:49
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door SimonSt
24 mei 2022, 20:30:07
Baanplannen van langgerekte stations door phdirk
24 mei 2022, 20:29:09
TEE RAm of DE4 door borotof
24 mei 2022, 19:11:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
24 mei 2022, 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
24 mei 2022, 18:55:34
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door Silvolde
24 mei 2022, 17:55:46
Rondom Charlois door Alewijn
24 mei 2022, 17:38:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 mei 2022, 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door janvanbemmel
24 mei 2022, 17:25:51
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door Rick
24 mei 2022, 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
24 mei 2022, 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door martijnhaman
24 mei 2022, 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen door eelco
24 mei 2022, 13:14:02
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
24 mei 2022, 11:24:06
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 10:47:05
  

Auteur Topic: Zolderbaan in de Keistad, H0  (gelezen 7862 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2022, 23:30:41 »
Update: Afgelopen bezig geweest met de draden-warboel onder te tafel. De wisselaansturing moest netter. Dus ik heb alles op een stuk multiplex vastgemaakt.



Groene draden zijn voor het signaal van de Arduino naar de MOSFETs. De geel/blauwe-draden lopen van de MOSFETs naar de aansluitprints voor de wissels. Met dit bord kan ik straks 6 wissels aansturen.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2022, 09:16:28 »
Hoi Erik, met dezelfde Dremel opstelling heb ik ook gleufjes aan weerszijden naast de railstaven gemaakt. Met een smalle beitel of Stanley mesje vervolgens het stukje plastic tussen de gleufjes verwijderd.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gesneden-rail.jpg

De bovenste rail is de standaardrail van 20 cm de onderste een zelf ingekorte versie.

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2022, 10:28:16 »
Hallo Erik,

Leuk om dit topic te volgen kom zelf ook uit de Keistad en ben met een baan bezig met Rocoline (met en zonder bedding).

Voor op maat maken rails gebruik ik ook de dremel. Meestal markeer ik met een stift hoelang de rails moet worden en monteer de rail op een blok hout in de bankschroef om vervolgens op maat te zagen.

Betreft de draden begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld met gaatje boren in de rail? Ik soldeer de draden aan de zijkant van de rail.

Groeten,
Edwin

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
  • BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2022, 11:15:37 »


Betreft de draden begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld met gaatje boren in de rail? Ik soldeer de draden aan de zijkant van de rail.

Groeten,
Edwin

Op de buiten kant dan wel te verstaan. Persoonlijk soldeer ik ze vaak aan de onderkant van de raillassen. (waar je de rail mee aan elkaar schuift.)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2022, 11:51:52 »
Het hele idee van het rechtstreeks aan de rail solderen van de voeding is dat je dan op termijn geen last krijgt van overgangsweerstanden in de raillassen. Met het aan de raillas solderen van de voeding hef je dat voordeel weer op ;D

Als je draad onzichtbaar wilt aanbrengen kan dat door een stukje kunststof onder het railprofiel weg te snijden en de draad aan de onderzijde van de rail te solderen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2022, 22:18:37 »
Hallo,

Hierbij een update van de werkzaamheden.
De afgelopen dagen vooral bezig geweest met de structurele dingen van de treinbaan. De baan stond namelijk niet recht. Ik heb hem met veel stellen en wat wiggen aardig waterpas gekregen. Ook meteen maar nieuw hout voor het rechterdeel gekocht en op maar gezaagd, dat bestond eerder uit losse delen die niet mooi in elkaar vielen.
Overzicht

Hier links zie je ook een rollenbank. Voor de grap ga ik die met een Arduino met DCC++ EX aansturen.

Overzicht

Beetje aan het puzzelen met de standaard rechte stukken. Hier komt uiteindelijk op maat gezaagde flexrails.

Wisseldecoder

Dit was ook nog iets wat liep. de Wisseldecoders (Mardec + relais) netjes op een bord multiplex gemaakt. Links en rechts twee latten waar het stukje multiplex mooi achter klem blijft liggen.

Vervolg..
Ik denk dat ik de rails nu verder ga leggen zodat ik testrondjes kan rijden.
Het is nog steeds de bedoeling dat het hout later weer in stroken gezaagd wordt (strokenmethode). Ik wilde dat eigenlijk van begin af aan doen (bij de bouw) maar dat lukt me niet. Ik bouw voor het eerst een treinbaan dus ik moet stapje voor stapje kijken hoe het gaat en gaandeweg leren. Ik kan hout maar een keer verkeerd zagen dus dat stel ik zolang mogelijk uit.
Ergens in het proces moet er ook nog isolatiemateriaal komen tussen strook en rails (aldus de ervaringsdeskundigen). Is iets wat ik nog moet uitzoeken of over moet nadenken (niet welk materiaal maar de aanpak).

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2022, 16:41:45 »


Langs het randje....
Dit is wel heel spannend....

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #37 Gepost op: 24 januari 2022, 18:03:11 »
Bedankt voor deze updates. Aub blijven doen. (y)

Ik ga zelf ook een baan (starterset) met arduino bouwen omdat het leuk is.  8)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2022, 14:42:35 »
Hulde aan de lettertang/labelwriter. Ziet er toch professioneel uit?  :P


Met deze MARDEC-installatie kan ik de vijf linkse wissels (dus alle bij en boven de keerlus) automatisch bedienen vanuit Rocrail.

Mijn baan in Rocrail:


Ik kan iedereen aanraden om de Rocrail-filmjes van Albert op Youtube te volgen. Erg handig als je er nog onbekend mee bent!

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2022, 17:22:28 »
Die zijn echt geniaal. Hoop dat hij ze nooit weg haalt.  (y)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #40 Gepost op: 06 februari 2022, 12:18:04 »
Update van de baan: de laatste weken wat klein onderhoud gedaan aan de baan. Een poetswagen gekocht voor het schoonhouden van de rails en wat meer stroomaansluitingen gemaakt.
Het ziet er nu zo uit:


Omdat ik nog weinig modelspoor ervaring heb, had ik besloten de baan eerst op het hout uit te leggen en daarna pas de stroken uit te zagen voor de definitieve baan. Ik zie anderen hier op het forum de baan ontwerpen en  te leggen en het lijkt bijna in een keer goed te zijn.Dat is mij niet gelukt, onder andere bij de bocht linksachter in de hoek (bij het gordijn) die ik te krap had ingetekend. Dat is vervangen voor een bocht met een grotere straal.

De buitenkant van de baan ligt dus nu en er worden proefrondjes gereden. Ik kom er nu achter dat de keerlus niet handig ligt. Ik kan een rondje maken tegen de klok in, door de keerlus en dan rijdt ie weer rondjes met de klok mee.
Maar als ik eenmaal rondjes rijd met de klok mee kan ik nooit meer de keerlus in om een rondje tegen de klok in te rijden.
Daar ben ik niet tevreden over, ik wil altijd beide kanten op.
Er moet dus iets aangepast worden in het bestaande ontwerp of er moet iets nieuws bedacht worden.

In mijn oorspronkelijke baanplan had ik twee keerlussen bedacht, links boven elkaar. Die heb ik op dezelfde manier getekend en dus zal deze tweede keerlus het probleem niet oplossen. Ik kan daar misschien iets aanpassen.

Een ander idee wat door mijn hoofd gaat is om deze tweede laag eerst niet te bouwen. Ik vind dit al moeilijk genoeg, laat staan dat ik met hoogtes moet gaan werken. Dan zou ik misschien iets van de ruimte in het midden kunnen gebruiken om daar een voorziening kan maken om te keren. Misschien een spoortje diagonaal van rechtsonder naar linksboven....

Als jullie daar mooie ideeën voor hebben, dan hoor ik ze graag.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #41 Gepost op: 24 april 2022, 21:08:20 »
Tijd voor een kleine update.
De afgelopen weken is er aardig wat tijd gestoken in het oplappen/repareren/perfectionaliseren van het materieel. Een beetje nog wat aan de baan gebouwd.

Vandaag een wisseldecoder (MARDEC) onder de baan geplaatst.


Deze zit aan de meest rechterkant onder de baan, op de foto's hieronder helemaal vooraan.
Op 1 wissel na zijn alle wissels nu digitaal.

Verdere lay out:






Wordt vervolgd..