Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:00:20
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door Ronald81
Vandaag om 11:03:21
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door nighttrain1
Vandaag om 10:57:59
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door HuubvG
Vandaag om 10:56:37
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:45:06
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:37:12
Line-up foto's van modellen door bollen neus
Vandaag om 10:21:01
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 09:05:53
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 09:00:43
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:40:42
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door JaJo
Vandaag om 08:34:11
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
Vandaag om 08:06:19
De Blustrein door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:46:51
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Eric B
Vandaag om 07:44:27
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 06:47:42
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Dave.......
Vandaag om 04:30:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Ludo1957
Vandaag om 02:19:00
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 00:28:51
NS 6700 dierenserie etchmodels door Ivo tB
Vandaag om 00:02:24
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:57:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:49:59
GVBA 396 messing model door hrp
28 juli 2021, 23:30:16
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:50:29
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:48:54
Restauratie van Henschel stoomtramloc vordert door Piet Groot
28 juli 2021, 22:21:36
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 21:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door DaStig
28 juli 2021, 21:33:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 juli 2021, 21:18:41
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
28 juli 2021, 20:55:31
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door DaStig
28 juli 2021, 20:28:49
  

Auteur Topic: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)  (gelezen 1812 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Gepost op: 10 december 2020, 16:33:38 »
Zoals u weet (of niet) heeft Artitec fraaie geel/blauwe plan E fietsrijtuigen uitgebracht, in oorspronkelijke uitvoering van voor de verbouwing van de rijtuigen in 1990. Omdat mijn imaginaire Nederlandse modelbaan zich in de 2e helft van de jaren '90 bevindt, moest ik zelf aan de slag om het 'moderne' fietsenrijtuig te maken.

Nou ben ik niet de eerste en enige die deze verbouwing doet en er zijn ook al meer draadjes over verschenen, maar omdat er verschillen zaten tussen de twee deelseries van de 8 Df'en wil ik daar wat meer van in detail laten zien. Met tips voor degene die ook een rijtuig wil verbouwen.
Een oud draadje met tevens de geschiedenis van de rijtuigen is hier te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39897.msg623802#msg623802 

Er waren dus twee soorten Df: ex-post en ex-RD. Het geinige is dat bij de ene een grote deurpartij moet verdwijnen (post), terwijl bij de andere een grote deurpartij juist geplaatst moet worden (RD), ter vervanging van een set smalle deuren. Ik bouw gelijktijdig beide uitvoeringen. We gaan ff Df'en!

De slachtoffers, P 7939 en RD6971:


De echte P 7939 werd Df 001. Ergens in de jaren '90 werden bij dit rijtuig echter de ronde buffers vervangen door moderne exemplaren. Omdat ik het niet zie zitten om de buffers te vervangen zal mijn model niet de 001 worden. Welke het wel gaat worden weet ik nog niet. Er waren onderling namelijk ook nog (kleine) verschillen, daarover later meer. Eerst maar eens het mes in de bakken!   

Met potlood aangegeven waar de snijlijnen liggen om de grote deuren van de P naar de RD te transplanteren:

De 36 slaat op de breedte van het stuk wand dat er uit moet, 36mm. De kruizen geven aan wat er verder aan deuren en ramen dichtgemaakt moet worden. Let op! De beide zijden van de RD zijn hierin niet gelijk (en ik trapte er bijna in).

De andere zijden, met de stukken zijwand al verwijderd:


De bakken met getransplanteerde deuren, met 1,5 mm dik styreen opgevulde wanden en dichtgemaakte ramen en deuren:



Een stuk van de stootrubbers van de P heb ik gebruikt om de openingen in de stootrubbers onder de middelste deuren van de P op te vullen. Of dat goed gelukt is weet ik niet, dat zien we na het spuiten tzt wel. Wat mij opviel is dat de ramen in de grote deuren van de P groter zijn dan de ramen in de RD. Geen idee of dat in het echt ook zo was, maar ik neem het voor lief.
Van de vijf grote ramen in de P heb ik de hoeken haaks gevijld. Alle vier ex-P Df'en kregen bij de modernisering nieuwe ramen uit één stuk (ik meen zelfs dat het plexiglas was) met rechte hoeken. Enkele RD Df'en daarentegen hebben tot het eind met de originele ramen gereden.   
Let op bovenstaande foto's ook op de verschillende indelingen in de wanden van de RD!

Op de kopwanden worden de vouwbalgen vervangen door buisbalgen en dient er eerst een opbouwtje gemaakt te worden. De afmetingen hiervan zijn afhankelijk van de buisbalgen die je gebruikt. Ik heb ze bij Piko (of Poki) besteld. (over de ervaring van de bezorgdienst: GLS heeft ze twee dagen na bestelling in Duitsland bij mij in de brievenbus geduwd).
De sluitseinen zitten ietsiepietsie te dicht naar het midden en heb ik vervangen door een stukje Evergreen buis 2,4mm.
Van de twee deuren in de kopwand van de P heb ik één grote gemaakt door het wegsnijden van de middenspijl en het gladscheuren van de naad in het midden. 
   

De daken:

Begin met het jezelf makkelijk te maken door daken zonder dwarsnaden te kopen. De langsnaden moeten er ook af, ook die aan de zijkant van het dak bij de aansluiting op de bak. Verder moeten alle pielekes van het dak op de ventilatoren na. De ventilator die tegen de waterbak op het dak van de P zit moet ook weg. Op de kopse kantjes van het dak zit een richeltje, dus ook daar even met de vijl overheen fietsen. 

De bodems zijn nog even 'een dingetje'. Bijna alle luiken in de schortplaten zijn bij de verbouwing vervangen door dicht plaatmateriaal. Bij bestudering van foto's lijkt hier echter bij de ex-P's onderling ook weer enig verschil te zijn. Het ene luik is bij de ene ex-P weg, terwijl het bij een andere nog aanwezig is. Hier is nog wat recherche a.d.h.v. foto's nodig en pas hierna kan ik het rijtuignummer bepalen.
Ander 'dingetje' is dat met het gladvijlen van de luiken de opstaptreden zullen sneuvelen, terwijl deze in sommige gevallen kunnen blijven. Idee is nog om met de Dremel er omheen te werken, maar ik vrees dat het met de frees niet mooi glad wordt.

Wordt vervolgd.
     
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 16:22:16 door Olaf »
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2020, 15:44:31 »
Leuk project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. In N heb ik hetzelfde gedaan alleen bij gebrek aan een postrijtuig is een RD opgeofferd om de brede deurpartij in een andere RD te zetten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
    • Dwangrail.nl
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2020, 16:59:31 »
Ik vind dit ook een leuk project, en er zitten leuk variaties in de verschillende rijtuigen.
De ex RD 008 had nog zijn schoorsteen van de keuken, en er was ook nog een ex Post met nog de contouren zichtbaar van de dakramen.
De reden dat de ex posten plexiglas ruiten kregen, was omdat er geen onderdelen meer waren voor de blauwe engel ramen die deze rijtuigen hadden. (gebouwd door Werkspoor, maar ontwerp Allan.) Het raam op de plaats van de middelste deur was weer een normaal plan E raam, en ook het enigste wat nog open kon in het rijtuig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2020, 17:14:33 »
Kijk, nog meer verschillen! Van die schoorsteen op de 008 wist ik niet. Mijn RD Df wordt de 007, dus van de schoorsteen heb ik geen last;).
Ik weet dat op het dak van de 001 de dichtgemaakte ramen nog vaag zichtbaar waren;
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/album-72157626454874220/
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2020, 16:24:01 »
De schorten van de bodems glad maken met een Dremel+frees (ofzo) gaat niet mooi worden, nog niet misschien. Dus alles maar gewoon glad gevijld, inclusief de opstaptreden. Als alles mooi glad geschuurd is maak ik nieuwe opstaptreden van styreen. Ik vond een foto van de 004 waarop duidelijk te zien is welke luiken moeten blijven zitten, dus dat wordt mijn ex-P Df.

Na vijlen tot-ik-een-ons-woog en oude trapkasten en roosters dichtmaken met een stukkie styreen ziet het er nu zo uit:



Met de hele handel los-vast in elkaar ziet het er dan zo uit:


Volgende stap is het grote plamuur- schuurfeest, een van de weinige feestje die nog wel mogen ;).
   
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2021, 13:42:04 »
Tussen al het grote 1300-gebeuren door was er af en toe ook tijd om wat te Df'en.
Het grote plamuur- en schuurfeest waar ik vorige keer mee eindigde kostte weer de nodige tijd, maar het resultaat is er dan ook naar: bodem, bak en dak zijn retestrak!
De nieuwe opstaptreden zijn gemaakt van stripjes styreen en op de bodems gelijmd.






Voor het interieur van de wagens heb geheel nieuwe bodemplaten en fietsenrekken gemaakt en vervolgens voorzien van een setje fietsen van Artitec. Ik heb ze zo geplaatst dat ze voor de grote ramen staan, anders zie je ze toch bijna niet en dat is ook de reden dat ik er verder geen interieur in ga bouwen.



Volgende stap wordt het op kleur brengen van het geheel.
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2828
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2021, 15:04:44 »
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen tussen de modellen van Artitec en deze
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1582
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2021, 19:59:38 »
Het verschil tussen deze en Artitec is dat je bij deze kan zeggen dat je hem helemaal zelf gemaakt hebt , en bij de Artitec kan je zeggen dat je hem zelf uitgepakt hebt .