Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
  

Auteur Topic: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging  (gelezen 12180 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Gepost op: 19 december 2020, 19:22:18 »
Net als de 1200 heeft de 1300 een rumoerige model geschiedenis. Na Lima, Jouef en Piko met in het beste geval matige rij eigenschappen en detaillering, was er dan de Rivarossi 1300 in de jaren 90 van de vorige eeuw. Moderne middenmotor met cardan aandrijving op 4 (wrom geen 6?) assen, losstaande handrails en fijner gedetailleerd. Deze is alleen uitgebracht in de blauwe uitvoering met of zonder NS vignet. Helaas zijn er nooit versies uitgekomen in het grijs/geel, geel met mega vignet of zelfs maar turkoois. Dus dan maar zelf aan de slag. Eerst op jacht naar de vrij zeldzame modellen en toen een Lima kap er op gefrot. LED verlichting er in, Sommerfeldt panto's er op en klaar. De Lima kap was best goed, maar met matige detaillering. Er werden plannen gemaakt om de originele kap te gaan verbouwen. Sierlijsten werden afgesneden en seinbalken besteld.

Maar intussen stond de modelbouwwereld niet stil en werden modellen steeds gedetailleerder. Toen Electrotren met de Spaanse versie uitkwam (serie 276) werd er ook een NS versie van gemaakt, eindelijk ook in grijs/geel en gerenoveerd met reuzenvishaak (y). En ook nog eens digitaal voorbereid! Nu was iedereen blij toch? Nope, de Spaanse versie had een bredere neus en kortere draaistellen omdat men in Spanje op breedspoor rijdt. Ook werden de cabinedeuren en zijwand niet aangepast. Dus zaag in de Electrotren (inmiddels Rivarossi) kap om het smoelwerk te versmallen. Daar is ergens nog wel een topic over te vinden.

Maar toen was er REE die met een super uitvoering kwam van de Franse CC7100. Ze waren welwillend om eventueel een NS versie te maken en samen met de superhelden van Artitec onstond er het zeer fraaie model van een echte NS 1300 met alle details en technische ontwikkelingen van het nieuwe millennium! Yay! Maar geen gerenoveerde versie, want dat kwam neer op een kostbare nieuwe mal maken. Zowel front als zijkanten zijn zodanig anders dat het ingewikkeld werd, en Artitec wil het goed doen of niet.

Inmiddels heb ik een fraaie blauwe 1300 van Artitec staan. Sound is een bjjzaak maar de detaiullering, rij eigenschappen en digitaal bedienbare pantografen zijn super. En nu met werkend rangeersein zelfs :P ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96130.0 ). Dat smaakt naar meer 8)

Doet even pijn in de knip maar daar is het slachtoffer:



Na wat spelen en testen gebeurt het onvermijdelijke:



Blote billen gezicht:



Dat was even peentjes zweten. Alles zit vast met lijm :o . Dat maakt demontage best wel zenuwslopend (ha ha ::) )

Maar nu wordt het nog lastiger. De ramen en sluitsein/cabineverlichting printjes zitten ook best vast.



Maar even moed verzamelen voor ik verder ga :-X

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 20 december 2020, 16:38:33 door Biesje »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2020, 19:26:19 »
oooo wat erg....................  :o
Je hebt wel lef  :)

Misschien helpt het als je de ramen en lichtgeleiders een beetje warm maakt met een föhn of in warm water. Dus niet met een verfafbrander...
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2020, 21:21:32 »
 8) ga ik zeker volgen (y). Succes Robert.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2020, 21:53:39 »
Spannend, ik hoop alleen niet dat je hem 1303 gaat nummeren (weet anders niet waar die verwijzing in de titel vandaan komt....)

Ik heb nog ene klein beetje hoop dat Artitec/REE hem zelf gaat uitbrengen in het geel  ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6450
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2020, 22:35:33 »
Dat gaat vast gebeuren. Vermoedelijk zodra die van Robert net klaar is.   ;)
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2020, 23:49:03 »
@Sicco: Geen idee waar het nummer vandaan komt in het topic, ik dacht dat ik 1315 had getypt? Zou inderdaad nogal stom zijn om 1303 in gele jas te hijsen. Het moet uiteindelijk de 1312 worden.

@Paul: Boeh, dat zal wel weer >:(  :P ;D

Ik had weer een stuk ruggegraat erbij laten groeien dus daar gaan we weer:



Los! Yay! Flink frutten met een X-acto mesje en de lijm gaf het op. Erg klein dun printje welke verticaal achter de sluitseinen zit:



De zijruiten en voorruiten zaten ook gelijmd. Vooral de voorruiten zaten goed vastgeplakt. Maar even diep ademhalen, nieuw scherp mesje ingespannen en beurtelings adem inhouden en hyperventileren en deze kwamen ook los, maar onder flink protest.



Verder de details loshalen was daarmee vergeleken een peuleschil. Alleen dat dakroosterventilatorblaasgeval deed nog moeilijk maar moest zich uiteindelijk overgeven aan mijn stalen wil... ofwel schroevendraaier/breekijzer...





Donor kap is een Lima 1308. Om een of andere reden hadden deze uitvoeringen al de gerenoveerde deuren. Waarschijnlijk omdat het goedkoper was om de mal van de gerenoveerde 1300 te gebruiken voor de zijkanten :P



Goed te zien is dat de vorm en verhoudingen van de Lima kap prima in orde zijn.



Dit is dus de bedoeling. Maar is dat nou helemaal de moeite waard? Alleen nitpickers zoals ik zou het opvallen dat de deur anders is. En nog minder mensen weten dat toen deze deuren er in werden gezet, de wand ernaast aangepast werd waardoor het 'randje' van de zijkant opschoof. Dit is ook de reden waarom het grote NS logo bij de Lima niet goed over de ronde ruit loopt. Lima hield dit randje aan als referentie om het logo te plaatsen, maar daardoor zit het logo dus niet juist :P

Juist omdat dit de kleine details zijn is het leuk om het ook zo te maken. Om ook in de geest van Artitec te blijven 'doe het goed of doe het niet'. En voor een loc van 440 euro mag ik toch ook wel wat moeite doen als ie toch ver@#$% wordt :P

De manier waarop ga ik nog even over nadenken. Ik kan natuurlijk een gat hakken in de Artitec kap en het gat op maat maken zodat de Lima deur er in kan. Of ik kan de originele deur laten zitten en van een dun strookje plastic/messing een nieuwe deur maken en die er op plakken. Doel is een meer rechthoekige deur die gelijk ligt aan de wand er omheen. Ook moet ik dan twee deurklinken maken (op alle deuren?). De originele deuren hadden er maar een. Bij de neuiwe deuren kon een machinist zo makkelijker de deur openmaken als de loc niet bij een perron stond.

Nu wilde ik voor de gein ook een foto maken met de nieuwe seinbalkjes. Ik heb zowel geetste als plastic seinbalken... ergens... ik kon ze niet meer zo snel vinden voor de foto :(

Morgen maar zoeken :P

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 20 december 2020, 16:38:55 door Biesje »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2020, 07:43:47 »
Zo dan, wat een lefgozer zeg !

Ben heel erg benieuwd hoe de loc er na de renovatie uit ziet.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2020, 08:21:31 »
Dapper, maar gestoord. ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2020, 12:10:56 »
@Sicco: Geen idee waar het nummer vandaan komt in het topic, ik dacht dat ik 1315 had getypt? Zou inderdaad nogal stom zijn om 1303 in gele jas te hijsen.

De kwalificatie "stom" zou ik er niet aan toe willen kennen hoor. Persoonlijk zou ik het juist wel stoer vinden om voor dat nummer te gaan, net als bijvoorbeeld een 1131 of 1156 met botsneus, een 2248 in grijsgeel, of zelfs een 1507 . Doe gewoon wat je leuk vindt. Het is tenslotte jouw beleving, ongeacht wat anderen ervan vinden.

Ik vind het ook al heel stoer een perfecte Artitec 1300 te durven aanpakken. Ik ben heel benieuwd waar het naartoe gaat, dus doe vooral door! (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2020, 16:57:16 »
Boeh, hoezo gestoord? :P Er zijn er ook genoeg die dure Philotrains helemaal uit elkaar halen en opnieuw bouwen. Dit is toch niet heel anders? Enige waar ik tegenop zie zoals altijd is het spuiten, maar dat kan ik ook laten doen als ik het niet durf. Zeker het randje onder de seinbalk lijkt me lastig. Ongeveer 1,5 mm en dat randje moet zowel grijs als geel worden :( Als ik de seinbalk demontabel maak is dat wellicht makkelijkerder. Maar met risico op kieren uiteraard.

Ik kon er niet tegen dat ik de frontsein balkjes niet kon vinden en ben gisteravond/nacht toch gaan zoeken... maar helaas, ik vond alleen de geëtste  van Train-Art, ooit gemaakt om de dikke balk van de Electrotren 1300 op dieet te zetten. Ik had dus ook een paar van die dikke plastic Electrotren dingen liggen. In mijn herinnering waren die iets gedetailleerder met schroefjes sop de lampringen of zo. Balen :( Ik heb ze ergens zo goed opgeborgen dat ik ze niet meer kan vinden @#$% >:(

Wel vond ik natuurlijk vele andere spullen terug waarvan ik niet wist dat ik ze nog had, waaronder een set Kleinspoor transfers met groot logo en twee wapens. Nu ben ik alweer vergeten welke wapens, maar ik hoop dat Zoetermeer er bij zit voor de 1312.

De Lima balkjes zijn ook redelijk strak, maar moeten eerst uit een kap gehakt worden.

Heeft iemand overigens tekeningen van de neus na renovatie voor de maten? De hoogte van de seinen is iets anders bij Lima en Electrotren. De breedte is nagenoeg gelijk, ondanks dat de Electrotren een bredere kop had.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2020, 17:00:01 »
Biesje
Ik zal morgen eens  kijken of ik iets kan vinden voor je en dan foto's voor je maken
 stuur me maar een PB wat je ongeveer nodig hebt

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2020, 20:03:39 »
Mooi project!  ;D De KleiNSpoor transferset heeft helaas geen wapen van Zoetermeer. Wel Woerden (1302) en een andere.
Grtz!
Tedo

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1957
  • A-C
Re: Artitec 1303 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2020, 23:40:25 »
Dapper, maar gestoord. ;D

Verklaar u nader  :)
Ik vind het gaaf om te zien, ach en mislukt het koop je een nieuwe kap en klaar toch ?
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2020, 10:28:29 »
Heerlijk, iemand die Artitec gaat zitten te verbeteren. respect en succes. Maar dat zal wel anders begin je er niet aan.
Wat betreft deurkrukken; Frie heeft heel fraaie in nieuwzilver (als ik dat goed zie).

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
Re: Artitec 1315 reviseren en levensduurverlenging
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2020, 11:19:18 »
Nou, niet zo serieus hoor.

IK ga natuurlijk altijd uit van mijn eigen beperkingen en dan denk ik vaak: koope je nu een lok van een paar honderd euro om de schaar erin te zetten? Dat je dat met een lina doet van een paar tientjes....

Maar ik heb ook gezegd dat het dapper is!

Zal ik eens kijken naar of ik nog van die riva seinbalkjes heb?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor