Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:22:01
Modelspoor enquete
door
Marinus53
Vandaag
om 17:17:03
Kalender 2024
door
MOVisser
Vandaag
om 17:15:47
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
bollen neus
Vandaag
om 17:15:10
Luz stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox
door
bellejt
Vandaag
om 17:07:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:03:04
Marklin/Trix koploper
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 16:59:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:49:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
Vandaag
om 16:46:10
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:21:08
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:12:53
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:09:09
ICM gaat uit dienst
door
Dave.......
Vandaag
om 16:01:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 15:57:01
Voeding Digikeijs DR60710 (regelbaar)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:39:48
Nederland in Z
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 14:18:20
Buitenlust
door
hervé
Vandaag
om 13:06:00
Geprul in nul, het vergeten eendje
door
Pauldg
Vandaag
om 13:03:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:57:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
Vandaag
om 12:55:02
Onbekende loc printplaat, wie herkent deze?
door
Duikeend
Vandaag
om 12:31:22
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
door
Mispoes
Vandaag
om 11:50:44
Doornvliet
door
cor_b
Vandaag
om 11:42:18
Beginnen met een spoorbaan
door
Theovh
Vandaag
om 11:35:28
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 11:29:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 10:39:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:23:47
The Micro Model Railway Dispatch
door
Erik_omBC
Vandaag
om 10:14:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tuurtje
Vandaag
om 10:12:44
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
Antal
Vandaag
om 06:54:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
MST de Maaslijn - Nijmegen
|
Een "werkende"sluis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Een "werkende"sluis (gelezen 9757 keer)
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #15 Gepost op:
20 december 2020, 12:05:12 »
Hallo Eric, met 8 mm zou alles wel heel zwaar worden. Het geheel moet ook nog in een baan ingebouwd worden.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 6825
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #16 Gepost op:
20 december 2020, 12:43:19 »
Duidelijk Jan, goed argument, M8 is weliswaar stabieler, maar ook zwaarder ...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #17 Gepost op:
20 december 2020, 12:47:49 »
Aansturingen:
De sluis en de deuren worden handmatig bediend.
Dit wordt gedaan met een laptop met daarop Koploper© waarmee ook de baan bestuurd wordt.
Dat betekend dat alle onderdelen met schakeldecoders digitaal aangestuurd worden.
De sluisvloer wordt op en neer bewogen door een 12V gelijkstroom motor.
Door de spanning om te polen wordt de richting bepaald.
Met microswitches wordt op de eindstanden de spanning onderbroken.
Een diode zorgt ervoor dat bij ompolen de vloer de andere richting uit kan.
Andere microswitches onderbreken de spanning voor de deuren als de vloer in beweging is.
De servo’s bedienen microswitches die er voor zorgen dat de vloer niet in beweging komt als er een sluisdeur open staat.
2 andere switches schakelen de lichtseinen bij de ingangen van de sluis.
Er zijn ongetwijfeld andere mogelijk voor de aansturing en beveiliging.
Maar met mijn beperkte technische kennis en mogelijkheden heb ik hier voor gekozen.
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
De volgende keer over de verdere aankleding.
Ook de “varende” boten komen nog aan de orde
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10411
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #18 Gepost op:
20 december 2020, 13:22:17 »
Interessant. Ik heb er zelf wel eens over gedacht om iets Engels met narrowboats te doen en dan is een sluis onmisbaar. Ligt nog op de plank met 204 andere ideeën.
Citaat van: jan_vm op 20 december 2020, 12:47:49
In de praktijk zal moet blijken hoe bedrijfszeker het allemaal is.
Hangt mede af van de eisen die je stelt. Moet dit een lang weekend op een beurs kunnen draaien, 8 uur per dag, 3 dagen achter elkaar?
Of is het leuk om zelf 2x in een weekend te laten draaien en verder voor een incidentele bezoeker op zolder?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
gdh
Offline
Berichten: 556
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #19 Gepost op:
20 december 2020, 14:15:53 »
wat een gaaf idee.
zal deze volgen
Gelogd
Gr, Geert
NTM tramstation Lemmer
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #20 Gepost op:
21 december 2020, 10:55:58 »
dubbele tekst,sorry
«
Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 13:45:49 door jan_vm
»
Gelogd
skiptram
Offline
Berichten: 465
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #21 Gepost op:
21 december 2020, 11:34:15 »
Beste Jan, ik zie dat je de gevaarlijke variant van de sluisdeuren hebt ontdekt en nu is maar te hopen dat ze weer gauw open en dicht mogen en niet in de lockdown blijven steken. Was leuk om het probleem met je te bespreken en wat oplossingen aan te dragen.
Gr.Paul Sassen
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #22 Gepost op:
21 december 2020, 11:57:54 »
Hallo Paul,
Zonder jou hulp was ik nog aan het prutsen. En over treinen en trams kletsen is ook altijd welkom.
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #23 Gepost op:
21 december 2020, 11:58:09 »
De sluiswanden zijn gemaakt van 3mm triplex waarop plastic muurplaten gelijmd zijn.
Aan een kant zijn verticale verstevigings ribben aan gebracht.
De wanden worden op de grondplaat geschroefd.
Aan de 2 ingangen is een vulstuk gemaakt dat aansluiten op de deuren en de sluisvloer.
Tot slot zijn er hekken, bolders en verdere details aangebracht.
De sluis met toebehoren wordt in zijn geheel in de baan geplaatst en aangesloten.
Het uitnemen van de sluis kost ongeveer 5 minuten.
Terugplaatsen en weer aansluiten 10 minuten.
Altijd handig als er iets hapert en hier spreekt de ervaring.
De meeste tijd kost het weer in orde brengen van de begroeiing.
«
Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 12:01:47 door jan_vm
»
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2552
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #24 Gepost op:
21 december 2020, 12:42:46 »
Hoi Jan, mooi deze foto's met deels blik op de afwerking en zicht op de techniek. Zie ik op de eerste foto in het midden een groot koellichaam? Zo ja, wat zit daarop wat zo warm wordt?
Gr. Frits
Gelogd
Groet Frits
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #25 Gepost op:
21 december 2020, 13:21:14 »
Hallo Frits, het koellichaam heb ik tegen de motor geklemd. Waarschijnlijk overbodig maar zeker is zeker.
Gelogd
Maarten65
Offline
Berichten: 159
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #26 Gepost op:
21 december 2020, 13:26:04 »
Ik begrijp alleen nog niet hoe je aan de rechterkant de deuren open doet.
Rechts staat water altijd hoog, als sluiskolk hoog staat gaan rechts de deuren open. Beweegt dan alleen dat deel vd deur die boven water uitsteekt?
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #27 Gepost op:
21 december 2020, 13:28:14 »
De boten
De boten “varen” met behulp van onder andere Fallercar© onderdelen.
Dat betekent dat er in het kanaal en de sluis magneetband is aangebracht.
Voor en in de sluis zitten onder “water” magneet spoelen die de boten kunnen stoppen.
Met een schakeldecoder worden de spoelen in en uit geschakeld.
In elke boot zit een reed contact dat bij ingeschakelde magneet de spanning in de boot onderbreekt.
Boot 1 is een Artitec© model dat wat aangepast is.
Hij wordt aangedreven door een klein motortje dat op 1,5 V langzaam beweegt.
2 AAA baterijen zorgen voor de energie.
Een messing bodemplaat met daarop de aandrijving en stuurmagneet is de basis.
Het restant van de boot zit daar bovenop.
Boot 2 is een aangepast en gesuperd Faller© model.
Een 12v motor met vertragingskast draait op 3v heel fraai langzaam.
De achteraandrijving komt uit een slotcar race auto.
Stuurmechanisme is weer van Faller©.
Met behulp van spullen uit de rommeldoos is de boot verfraaid.
Foto's volgen
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #28 Gepost op:
21 december 2020, 13:30:27 »
Hallo Maarten, de rechterdeur bestaat uit 2 delen. Een vast deel en het bovenste deel dat kan draaien.
Gelogd
jan_vm
Offline
Berichten: 99
Re: Een "werkende"sluis
«
Reactie #29 Gepost op:
21 december 2020, 13:41:00 »
Boot 2
De sluis is intussen ingebouwd in mijn nieuwe baan waarover ik later wil berichten.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
MST de Maaslijn - Nijmegen
|
Een "werkende"sluis