Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
23 augustus modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 12:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door PeterV
Vandaag om 12:04:40
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 12:04:24
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 11:06:47
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 10:12:58
Rocrail terugstel tijd wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38

Auteur Topic: Hobbyist of terrorist? En fotograferen langs het spoor toegestaan?  (gelezen 11512 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Hobbyist of terrorist?
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2020, 17:40:06 »
de hermandad.

‘Hermandit,’ zei Désirée.
‘Hermandat,’ zei ik.
‘Ik zal je tegemoet komen,’ zei Désirée. ‘Hermandie!’
‘Nee,’ zei ik, ‘maar wat denk je van Hermandeze?’
‘Niets,’ zei Adriaan.
Tenslotte werden wij het eens op Hermaphrodit.

Sorry voor het intermezzo, maar elke keer als ik het woord 'hermandad' gebruikt zie worden, denk ik aan deze klassieker  ;D

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 December 2020, 17:52:43 »
Ja, herinner me nog beelden van spotters bij het afscheid van regulier treinbedrijf op de Hoekse Lijn.  :o

Nou ja, het is in ieder geval nog beter dan een man of 15 bovenop je tender  ;D

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #17 Gepost op: 15 December 2020, 17:54:57 »
Vind je? Het scheelde nagenoeg niks of de hele treindienst was stilgelegd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Luit

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 December 2020, 18:30:38 »
Soms moet ik wel grijnzen, hoe deden die machinisten het vroeger dan wel niet , al die tuintjes langs het spoor met HendrikJannen de tuinman en nu is Leiden al in last als ik tegen het hek sta te piesen. Gelijk noodberichten over een mogelijke spoorloper. En nee ik wens dat nooit iemand toe maar de angsten afschuiving is ver doorgeschoten. Daarom knallen ze nu tegen vrachtauto's aan of zetten hem stil op een overweg. Maar niet die gekke treinspotter .

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 15 December 2020, 19:04:07 »
Bij het fotograferen van plan V vlak voor de buitendienststelling (dat doen de meeste natuurlijk op het laatste moment, een maand eerder is het heerlijk rustig) in Maastricht kwam een BOA vragen wat er gedaan werd op het einde van het perron, er was geklaagd door iemand dat we mogelijk voor de trein wilden springen. Na uitleg was alles in orde, de foto's hoefde hij niet te zien.

Hoewel het storend is, misschien wel eens de vraag omkeren, Als ik een terrorist was en wat wilde, dan is Pernis misschien geen gekke plek. Geeft beslist een grote knal veel rook en chaos.
Juist wel, daar werken amper mensen en voor de meeste mensen is het ookneen ver-van-hun-bed-show. Een olieopslagtank die in brand staat is indrukwekkend, een stapel omgevallen containers meh en de erts of kolen interesseert niemand.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rik

• Mehh..
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 December 2020, 23:11:51 »
Ik moet toch wel zeggen dat ik het eens heb meegemaakt. Ik was een jaar of 15 en was naar Amsterdam Centraal gereisd. Daar was namelijk de toen groene Plan V 419 voor wegleer ritten te zien. Ik stond met een vriend een stukje onder de kap vandaan, buiten de reizigersstromen maar niet helemaal aan het eind van het perron. Wij hadden onze camera's gereed en wachtten geduldig af tot de 419 onder de kap vandaan kwam. Er kwamen echter twee service medewerkers naar ons toe gelopen, zeer bewust in het beeld van onze camera's. Zij kwamen ons vertellen dat het niet toegestaan was om te fotograferen op het station, vroegen ons naar ons treinkaartje (die wij natuurlijk hadden) en sommeerden ons onze camera op te bergen onder dreigement dat ze ons anders zouden laten arresteren door de politie.
Helaas was ik toen nog niet zulk tuig als nu maar gewoon een keurig jongetje van 15 in keurige kleertjes die zijn moeder had uitgezocht voor hem, dus deed ik na wat morren wat ze vroegen. Maar zelfs toen had ik achteraf al het idee dat ik me maar lekker had moeten laten arresteren. Ik ben benieuwd hoe mijn ouders destijds gereageerd hadden als de politie opgebeld had met de mededeling dat hun zoon op het bureau zat omdat hij vanaf het perron foto's stond te maken van treinen.
De foto's heb ik overigens nog, op rolletje geschoten natuurlijk. Met de twee service medewerkers in beeld. Daar deden ze dan weer niet moeilijk over..

Verder ook in Frankrijk wel eens meegemaakt dat ik vanwege de terrorisme dreiging geen foto's mocht maken, al wachtte de persoon daar wel keurig met ons aanspreken tot de trein vertrokken was. In Duitsland wel eens gecontroleerd op mijn ID toen ik urenlang vertoefde aan het eind van een perron, maar niks schokkends.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 15 December 2020, 23:42:32 »
Rik, die twee servicemedewerkers waren dan wel abuis. Plan V is gebouwd vanaf 1966, en zoals ik eerder schreef is het fotografeerverbod in 1964 opgeheven.
Ik was zelf in de zomer van 1964 op vakantie in Schaesberg (tegenwoordig Landgraaf) en maakte daar op het station foto's. Er kwam een stationsmedewerker op me afgestormd die me toeschreeuwde dat dat verboden was. Ik was toen al net zo recht voor zijn raap als ik nog steeds ben en heb hem duidelijk gemaakt dat het fotografeerverbod een paar maanden daar voor was opgeheven en dat hij dat had moeten weten. Hij bond meteen in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 December 2020, 02:45:13 »
Soms moet ik wel grijnzen, hoe deden die machinisten het vroeger dan wel niet , al die tuintjes langs het spoor met HendrikJannen de tuinman en nu is Leiden al in last als ik tegen het hek sta te piesen. Gelijk noodberichten over een mogelijke spoorloper. En nee ik wens dat nooit iemand toe maar de angsten afschuiving is ver doorgeschoten. Daarom knallen ze nu tegen vrachtauto's aan of zetten hem stil op een overweg. Maar niet die gekke treinspotter .
Je mag niet eens openbaar tegen een hek pissen, gekke treinspotter!  :P :police: ;D

Overigens... Die noodberichten, wat dus een alarmoproep is, krijg je zelden. Meestal belt de treindienstleider op dat er een melding is gedaan van een spoorloper of suïcidaal persoon. En dan mogen we rijden met een aanwijzing Voorzichtig Rijden.

Over dat knallen tegen vrachtwagens of de trein stil zetten op een overweg, komt mij niet bekent voor, tijdens het uitvoeren van mijn dienst. Weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar raakt kant nog wal.  ???

Hier maar even de link naar Filmen en Fotograferen op stations
« Laatst bewerkt op: 16 December 2020, 02:49:45 door Joop_L. Reden: link toegevoegd »
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 16 December 2020, 07:10:16 »
Rik, die twee servicemedewerkers waren dan wel abuis. Plan V is gebouwd vanaf 1966, en zoals ik eerder schreef is het fotografeerverbod in 1964 opgeheven.
Ik denk dat de servicemedewerkers dat verbod niet eens kennen, de groene 419 reed wegleerritten in 2004.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #24 Gepost op: 16 December 2020, 09:08:53 »
Over het fotograferen van personeel: Dat mag in Nederland ook niet.
Dit is veel te kort door de bocht. Sowieso is portretrecht lastige materie. Als ik inzoom op een machinist kan hij zich beroepen op het portretrecht. Als ik vanaf afstand een overzichtsfoto maak, bijvoorbeeld vanuit het Hotel te Amsterdam en er staat toevallig personeel op, is het pech gehad voor het personeel, maar gewoon een foto van een openbare ruimte waar toevallig personeel op staat. Als stelregel kan je eigenlijk aanhouden dat op het moment dat specifieke personen onderwerp worden van een foto, je je druk moet gaan maken om portretrecht en als zij er toevallig in staan, je daar in de basis niet zo veel mee te maken hebt. Tenzij natuurlijk twee personeelsleden duidelijk met elkaar staan te zoenen, dan kan het belang van het personeel wel eens boven het belang van de fotograaf gaan. ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #25 Gepost op: 16 December 2020, 10:18:29 »
Met een Railhobby groepje het depot verkent van de North Norfolk Railway en natuurlijk gefotografeerd.
Komt er een locomotief langs die stopt met een boze hobby machinist:

Hey, what are you doing there? you are not allowed to go there at all.

We got permission from the station chief!

Dat was niet gelogen, zonder een verdere reactie bromde hij verder naar zijn eindpunt.

Verder wel eens gedoe gehad in Aken toen we fotografeerde vanaf een brug, er stopte een politie busje waarna we er snel vandoor gingen  ;D

Verder in Rusland van omstanders die boos deden en riepen dat we spionnen waren 8)

« Laatst bewerkt op: 16 December 2020, 10:21:18 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #26 Gepost op: 16 December 2020, 10:32:46 »
@Laurent;

Dus dit mag? Bij het uitvergroten kan ik de machinist wel scherp in beeld krijgen.

De 6502 op de overweg tussen Hoek en Terneuzen op 14 augustus dit jaar.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 16 December 2020, 12:04:34 »
Tenzij natuurlijk twee personeelsleden duidelijk met elkaar staan te zoenen, dan kan het belang van het personeel wel eens boven het belang van de fotograaf gaan. ;D
In mijn geval zou het voor kunnen komen dat een fotograaf mij ziet zoenen met een conductrice. En als hij denkt, Yes ik heb een "overloper/vreemganger" betrapt, komt hij/zij van een koude kermis thuis, want dan ben ik betrapt op het zoenen van/met mijn vrouw.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #28 Gepost op: 16 December 2020, 12:41:21 »
Je mag als hobbyist dus wel treinstellen fotograferen, maar geen trein-stellen  :police:
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marco1044

• Offline Offline
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Hobbyist of terrorist? En fotograferen langs het spoor toegestaan?
« Reactie #29 Gepost op: 16 December 2020, 17:30:25 »
 ;D
Gr Marco.