Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Lolke Bijlsma
Vandaag om 01:12:25
Noch 2021 door SBBcargo
Vandaag om 01:03:27
De knutsels van een badeend door Duikeend
Vandaag om 00:56:57
NS ICNG (1:220) door Debvd
Vandaag om 00:51:36
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Carel Ruysink
Vandaag om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Lucien
Vandaag om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 2372 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2020, 22:23:38 »
De Ecos heeft de eigen (meegeleverde) voeding. De extra trafo is voor schakelmodules, keerlusmodules, wisselmotoren en verlichting.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2020, 22:54:14 »
Oké, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Het voltage van 15V DC aan de POWER van de DR4018 is voldoende om de DR4018 zelf te laten functioneren.

Een andere vraag: welke protocollen zijn geactiveerd op jouw ESU ECoS?

De DR4018 (en DR4024) functioneren niet goed in een "multiprotocol omgeving" en hebben een "voorkeur" voor het DCC-protocol. Bij het programmeren is het beter om alleen het DCC-protocol actief te hebben, wanneer er meerdere protocollen actief zijn kan dit de programmering verstoren.

Wanneer je alleen het DCC protocol gebruikt, kun je beter alle andere protocollen op de ESU ECoS uitschakelen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 23:05:07 door Bert_Apd »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2020, 08:33:28 »
Oh ja, bij een Ecos wisselstraat is het principe zo dat je met 1 druk op de knop alle standen goed zet. Alle aspecten, wachttijden en volgorde voer je daarbij in. Dit werkt dan voor wisselstraten A -> B. Andersom zul je een tweede straat moeten aanmaken voor de situatie B -> A

Daar was ik al bang voor bij mijn test. Op zich geen probleem, maar in het mooie grafische banenplan dat de Ecos biedt is de presentatie van twee rijwegen wat vreemd. In de "wissels en seinen" modus wordt de bediening van twee rijwegen in plaats van één wissel (bij 20 wissels) ook minder intuïtief. Ik zoek nog verder, eventueel met workaround binnen de Ecos.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #18 Gepost op: 24 november 2020, 08:58:13 »
Maar:  is deze wissel het einde van de al eerder besproken "keerlus" ?   
Zo ja, is mijn vraag:   en als er dan een trein van de andere kant komt en de keerlus in wil ? Dan moet het sein toch op rood blijven staan ?
Zo nee, heb ik niks gezegd, dus eigen keus.
De inrijden van de keerlus gaat in mijn baanplan altijd via de wisselstand afbuigend. De besproken "bezetmelding --> omzetten wissel" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95046.msg3222163314#msg3222163314) zet de in- en uitrijwissels in een bepaalde fase in de rechtdoor stand. Ik plaats zoals gezegd eenvoudige rood/groen seinen voor het cosmetische; het is dus geen exacte nabootsing van de werkelijkheid. Daarom ook geen seinen aan 3 zijden de wissels. Ik hoop niet dat ik hiermee veel puristen pijn ga doen ;)
Of bedoel je iets anders Veroniek? 

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Veroniek
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #19 Gepost op: 24 november 2020, 09:58:18 »
Ja, ik bedoel iets anders.
Je tekening geeft aan, dat dit alleen seinen zijn voor het uitrijden van je keerlus. Dat kan prima, zolang als er van de andere kant geen trein de keerlus in wil (afgebogen stand = uitrijden EN inrijden.  Dus als er een trein de lus in wil, staat het sein voor uitrijden op groen.  Dat kan natuurlijk niet samengaan met een binnenkomende trein.  En niet omdat ik een purist ben, want dat ben ik niet.  Maar deze situatie is wel erg niet - werkelijkheidsgetrouw. Heb je groen, komt er van de andere kant een trein.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de stand rechtdoor.
Maar nogmaals: het zou kunnen dat die situatie bij jou niet voorkomt, vanwege railplan of dienstregeling.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 10:03:32 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #20 Gepost op: 24 november 2020, 17:33:22 »

Dat is idd niet logisch; daar hoef je geen purist voor te zijn  ;). In mijn tekening is het bovenste sein voor het spoor in de keerlus. Het andere sein staat langs de 'hoofdbaan'. Komt er een trein uit tegenoverstelde richting dan staat het sein zowel bij inrijden van de keerlus als bij rijden rechtdoor idd op groen. Daar ga ik nog over nadenken, fase 2 zullen we maar zeggen. Lijkt met overigens niet eenvoudig want dat betekent ingrijpen in een met moeite gerealiseerde koppeling van wissel-seinen. En een derde sein plaatsen. Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 22:18:17 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #21 Gepost op: 24 november 2020, 18:11:16 »
Het is gelukt om de oplossing te vinden in de DR4018. Mede op advies van Bert (in een PB) heb ik de volgende CV's ingevoerd:
- CV47=0 (basis presetwaarde)
- CV111 = 1 (fade snelheid, deze staat default op waarde 3)
wissel op adres 1
- OUT1 [1] CV113 = 15 (waarde bij gebruik van MP6 wisselmotor)
- OUT1 [2] CV114 = 15 (waarde bij gebruik van MP6 wisselmotor)
seinen op adres 2
- OUT2 [3] CV115 = 19 (LED lichtsein met aangepaste sterkte (bit 0,1) en fading (bit 4))
- OUT2 [4] CV116 = 19 (LED lichtsein met aangepaste sterkte (bit 0,1) en fading (bit 4))
- Functionmapping [adres1,rood]  CV141 = 1+4 = 5  (uitgang [1] en [3] activeren)
- Functionmapping [adres1,groen] CV144 = 2+8 = 10 (uitgang [2] en [4] activeren)
- Functionmapping [adres2,rood]  CV147 = 0 (geen uitgang activeren, waarde was 4)
- Functionmapping [adres2,groen] CV150 = 0 (geen uitgang activeren, waarde was 8 )
Deze instelling heeft tot gevolg dat via het eerste wisseladres zowel het wissel als de twee seinen omschakelen, het tweede adres is gedeactiveerd omdat dit anders de seinstanden zou beïnvloeden.

De invoer van de CV's in de DR4018 via de Ecos centrale blijft voor mij moeizaam, ondanks de toepassing van de suggesties in de posts #11, #12 en #16. De Ecos blijft bij iedere invoer (via POM) van een CV waarde een foutmelding geven, maar ik had al eerder gelezen dat je dat kunt negeren. Ik heb het idee dat je na iedere CV invoer even moet wachten met een volgende invoer of zelfs tweemaal achter elkaar moet schrijven om een nieuwe CV waarde vastgelegd te kunnen krijgen. Ik heb daar geen logica in kunnen ontdekken; mogelijk heeft iemand anders daar een speciale 'Ecos' methodiek voor?
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 18:54:23 door RBlok »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2020, 20:07:09 »
Zou het kunnen dat je toch de geschreven waarde laat checken (vinkje op het Ecos scherm)?

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2020, 22:03:59 »
Klopt, "geschreven waarde nazien" heb ik aangevinkt bij POM programmeren.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #24 Gepost op: 24 november 2020, 22:13:42 »
Een CV uitlezen via POM werkt alleen wanneer de "decoder" RailCom ondersteunt, en dat heeft de DR4018 (evenals de DR4024) niet. Dus werkt via POM het ter controle uitlezen niet, vandaar de foutmelding... ;)
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 22:19:09 door Bert_Apd »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #25 Gepost op: 24 november 2020, 22:51:26 »
OK. Bedankt Jelmer en Bert. Maar dat vinkje aan heeft geen nadelige invloed op de invoer?
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 05:40:47 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Veroniek
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #26 Gepost op: 25 november 2020, 10:25:28 »
fase 2 zullen we maar zeggen. Lijkt met overigens niet eenvoudig want dat betekent ingrijpen in een met moeite gerealiseerde koppeling van wissel-seinen. En een derde sein plaatsen. Wordt vervolgd...
Condities om over na te denken en later te verwerken.
Het 3e sein is vrij makkelijk.  Afhankelijk van wisselstand keerlus of rechtdoor en de respectievelijk daar achter liggende baanvakken.  Betreffende baanvak bezet:  rood.  Betreffende baanvak vrij: groen.  Dat lijkt me niet zo moeilijk.
De andere 2 seinen in principe soortgelijk:  gemeenschappelijk baanvak na de wissel bezet:  altijd rood voor beide seinen.  Afhankelijk van de wisselstand en baanvak vrij: de ene groen en de andere rood.
Lijkt mij in de Ecos en/of combinatie met de bezetmelders te realiseren door de condities in te voeren.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #27 Gepost op: 25 november 2020, 10:38:14 »
OK. Bedankt Jelmer en Bert. Maar dat vinkje aan heeft geen nadelige invloed op de invoer?
Het schrijven van CV waardes via POM zou gewoon moeten werken. Maar wees je ervan bewust dat schrijven via POM (zonder RailCom altijd al zonder bevestiging geweest) geen garantie biedt dat de wijziging ook daadwerkelijk aangebracht is, dit blijft bij loc-decoders afhankelijk van het contact met de rails ter plekke. Voor vast aangesloten wisseldecoders hoef je je geen zorgen te maken... 😉
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 10:40:55 door Bert_Apd »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2020, 19:27:47 »
Condities om over na te denken en later te verwerken.
Het 3e sein is vrij makkelijk.  Afhankelijk van wisselstand keerlus of rechtdoor en de respectievelijk daar achter liggende baanvakken.  Betreffende baanvak bezet:  rood.  Betreffende baanvak vrij: groen.  Dat lijkt me niet zo moeilijk.
De andere 2 seinen in principe soortgelijk:  gemeenschappelijk baanvak na de wissel bezet:  altijd rood voor beide seinen.  Afhankelijk van de wisselstand en baanvak vrij: de ene groen en de andere rood.
Lijkt mij in de Ecos en/of combinatie met de bezetmelders te realiseren door de condities in te voeren.
Ik heb de 2 seinen op één adres van de DR4018 aangesloten. Wisselen dus in paar van kleur. Oplossing is ieder sein een eigen adres te geven. Maar dan weet ik niet of er een koppeling tussen wissels en twee andere adressen binnen de DR4018 is te maken.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Veroniek
Re: Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Reactie #29 Gepost op: 26 november 2020, 19:58:00 »
Waarom in de DR4018 ?  Je kunt de zaak toch eerst in de Ecos organiseren en de 4018 alleen als uiteindelijke uitsturing gebruiken ? Neem ik aan.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ