Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Bert V
Vandaag om 14:33:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:15:35
Modelbouwwedstrijd op TV, "Klein maar fijn" door Reinout van Rees
Vandaag om 14:15:24
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Remunj
Vandaag om 14:06:55
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Tom Z.
Vandaag om 13:58:08
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 13:54:10
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:44:01
Minitrix BR185 Rail4chem hapert door VvKan
Vandaag om 13:27:34
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 13:23:30
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door ingenium secundus
Vandaag om 13:21:26
MB-module: "Slopershamer" door ingenium secundus
Vandaag om 13:20:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 13:16:33
VERPLAATST: Bernie Sanders in Lego....... door Bert van Gelder
Vandaag om 13:15:50
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door Remunj
Vandaag om 12:55:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 12:37:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 12:02:03
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 12:01:25
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:57:31
Pantograaf BBC SS352, voor RhB Ge 6/6 door FritsT
Vandaag om 11:45:02
Roco plastic doosjes door Haradigi
Vandaag om 11:28:33
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:24:06
ABC en stroomdetectie combineren. door VvKan
Vandaag om 11:18:48
NS 6100 van GM&S door ronald1956
Vandaag om 11:06:05
Artitec 2021 HO, locs, rijtuigen en wagens. Nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 10:58:09
Fleischmann, minitrix, spare parts. Zijn die nog ergens te krijgen? door FHJ Seller
Vandaag om 10:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:48:11
Fleischmann T3 1315 uit de kringloopwinkel door San-Markos
Vandaag om 10:35:18
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door richardvandijk
Vandaag om 10:31:41
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Twanvuurens
Vandaag om 10:21:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Peter74
Vandaag om 10:14:35
  

Auteur Topic: Lofzang op een Fleischmann BR 01  (gelezen 20982 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #150 Gepost op: 25 januari 2021, 16:52:50 »
Is er niet iemand met een bijbel van de duitse carsten

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #151 Gepost op: 25 januari 2021, 21:58:23 »
Maak je geen zorgen Peter (Silver Fox),

Volgens mij was het niemands idee om je van gemakzucht te beschuldigen. Bedankt voor de linkjes, dat is weer leuke informatie! Uit de catalogi haal ik het volgende.

In 1957 wordt onder cat. nr. 1361 een BR 03 gepresenteerd als opvolger van cat. nr. 1360, een BR 01. Die is dan uit het assortiment verdwenen. Afgaande op de tekeningen (echte foto's zijn het niet) is hier wel sprake van een ander model.

In 1962 wordt model 1361 aangepast en als "Neuheit" gepresenteerd, opnieuw als BR 03. Het  belangrijkste zichtbare verschil lijkt te zijn de vernieuwing van de frontseinen: slanker en drie in plaats van twee. Ook de 1364 (BR 41) wordt vernieuwd, zo te zien met dezelfde aanpassingen.

Maar in 1963/64 is hetzelfde model 1361 opeens veranderd van BR 03 naar BR 01!

Ik had gehoopt dat de gegevens over het voorbeeld, die in de catalogus genoemd worden, misschien uitsluitsel zouden geven. Maar de cijfers zijn voor beide modellen hetzelfde en zitten, vergeleken met wat ik op Wikipedia vind (en in mijn eigen Eisenbahn Journal)
  • vér boven het gewicht van de BR 01: 160t volgens Fleischmann, 109t volgens Wikipedia
  • tussen het vermogen van de Br 03 en de BR 01 in: 2000 PSi volgens Fleischmann, 1980 en 2200 volgens Wikipedia
De andere fora doen ongeveer hetzelfde als wij hier: bladeren in de oude catalogi en speculeren. Een interessant argument vóór BR 03 lees ik daar wel: bij het grote voorbeeld waren de ketel en tender van de 03 en 41 gelijk in de oorspronkelijke uitvoering. Fleischmann kon dus in 1957, tegelijk met de BR 41 ook een 03 uitbrengen.
Misschien dat de foto's van de voorbeelden in de catalogi nog kunnen wijzen op wat Fleischmann bedoelde.

Maar, mijne dames en heren, ik concludeer dat mijn vaders BR 01, inderdaad... een BR 03 is.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 22:49:16 door Ferdinand Bogman »
"Slapende" rijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een baan te bouwen. Alvast lid omdat het kriebelt.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #152 Gepost op: Vandaag om 10:14:49 »
Dus als ik het nu goed begrijp bracht Fleischmann voor het eerst pas in 1967 een model van de Br 01 op de markt en dat was de 01 220. Vóór dat jaar waren het in feite allemaal modellen van een Br 03.

Gerard schreef al: "De 01 220 uit 1968 (sic) was echt het eerste model van een 01 met neubaukessel van Fleischmann dus 'Zwarte Gigant". Ik had dat aanvankelijk (verkeerd) opgevat in de zin dat het vóór 1967 om modellen van een Br 01 met "Altbaukessel" zou gaan.

Uit de linkjes van Silver Fox en Quinzeedied kan blijken dat Fleischmann vóór 1967 onder meer dezelfde ketel gebruikte als voor de Br 41. Dat klopte in zoverre dat bij het grote voorbeeld de 41'-er inderdaad de ketel deelde met de Br 03 en niet met de Br 01.

Het door Ferdinand getoonde model is vanaf 1963 tot 1966 geproduceerd en is derhalve minstens 55 jaar oud.

Leuk, dat uitzoekwerk !


Peter
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:56:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #153 Gepost op: Vandaag om 13:44:01 »
Nog twee opmerkingen en dan houd ik erover op:

Ten eerste: Hans Grasmaijer wees er al op dat Fleischmann tot 1957 als nummer 1360 een lokomotief in het assortiment heeft, die wordt gepresenteerd als een BR 01. Dus de 1362/4170 (01 220) is niet de eerste BR 01, los van de vraag of de als BR 01 gepresenteerde 1361 (01 182) eigenlijk een BR 03 is.

Wat mij op het tweede punt brengt: wij kijken vanuit de 21ste eeuw met bijna wetenschappelijke nauwkeurigheid naar modellen van tot zeventig jaar oud. In die tijd was waarschijnlijk de indruk die een model gaf, belangrijker dan de natuurgetrouwheid. Modelspoor was nog bezig het speelgoedstadium te ontstijgen. De 01 220 was niet voor niets een sensatie: een sprong voorwaarts in die ontwikkeling. Waar we nu alweer smalend over zouden kunnen doen: afmetingen op schaal 1:85, geen kortkoppeling tussen lok en tender, grove weergave van het drijfwerk, geen losse leidingen op de ketel, geen geluid!

Het is dus net zo verdedigbaar om Fleischmanns interpretatie te volgen en deze modellen, met alle onvolkomenheden, te nemen voor wat zij ze noemden.

Inderdaad, leuk uitzoekwerk!
"Slapende" rijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een baan te bouwen. Alvast lid omdat het kriebelt.