Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0  (gelezen 884 keer)

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Gepost op: 04 november 2020, 19:43:37 »
Beste medeforummers,

Na lange tijd stilte in modelspoorhobbyland en de vele tijd thuis zoals voor meer mensen zal gelden heb ik mezelf opnieuw geregistreerd. (Voorgaande credenitals volledig kwijt)

Ik heb recentelijk een Lokprogrammer aangeschaft (53451) om wat te gaan proberen met (her)programmeren van sound decoders. Om klein te beginnen een Loksound 2.0 (Ja.. ik weet het... oud en sound quallity suboptimaal)  voor een prikkie op de kop kunnen tikken.

De decoder is goed : Getest na aanschaf en had "out-of-the-box "een stock diesel geluid.  In eerste instantie een standaard drie zyl dampf lok gekozen (Uit de LS2.0 sound lib) om te flashen op de decoder maar de LS2.0 project soundfiles lijkt de programmer niet te ondersteunen (Zie screenshots :Lokprogrammer v1.x files not supported)

Ik krijg het ook niet voor elkaar de soundfile uit de projecten in de op te laden bestanden te slepen.

In het sound schedule voor de verschillende states and transitions (klene) wav files uit esu sound projectfiles voor LS3.5 gekozen en geprobeerd op te laden. (Trial and error om een oorzaak te achterhalen). Dit gaat bijna altijd fout. Flash memory te klein (Verklaarbaar) of fout bij opladen soundfiles en/of sound assignments only.  Soms lijkt het goed te gaan en heb ik idd bv in de MS fase een bestandje op kunnen laden die het dan ook doet maar op deze manier is het niet te doen.

Ik ben hier al even zoet mee en kan geen oorzaak vinden. Heeft iemand de gouden tip of kan dit gewoon niet met mijn setup/hardware?

CV's wijzigen e.d. meet DCC gaat overigens gewoon helemaal goed.



Grtz,

Ruben
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 20:21:52 door RubenJ »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2020, 20:02:59 »
Hi Ruben,

Een van de verklaringen zou kunnen zijn dat het een OEM LS2.0 is uit bv een Mehano lok. Die laten niet toe dat je het geheugen gebied overschrijft waar het geluid is op geslagen.
Veel van de CV zijn te programmeren, maar nieuwe sounds niet, ook het schema niet.

Om een nieuw project te uploaden naar de decoder, moet het geluid onderdeel van het project zijn. M.a.w. geluidsfile geimporteerd, en toegewezen aan een slot. Ook een Functie toets moet aan dat slot worden toegewezen.
Is het geluid niet aan een slot toegewezen, zal het niet naar de decoder worden gestuurd. Als er geen geluid in het project zit, krijg je een fout melding.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2020, 20:55:20 »
Hoi Jan-Peter,

Dank voor je supersnelle respons, wat antwoorden op je suggesties:
  • Het betreft geen OEM Decoder. Ik heb de OVP. (Zie foto)
  • Een LS3.5 soundfile in het project opgenenomen (Had ik idd eerder gedaan waarbij soms wel en soms niet de actie idd een geluid produceerde) . Het bestand moet uiteraard op de decoder staan en de stappen in het schema moeten dan naar de relevante sound files verwijzen.
  • Ik heb(Voor zover ik begrijp) het project aangepast zodat alle relevante CV's naar een soundsslot pointen
  • Op alle slots in het schema een sound toegewezen (Hetzelfde geluid maar maakt niet uit).


Zou het kunnen dat de v1.x loksound files te oud zijn. De soundbestanden worden ook unzipped in de folder. "ESU_LS2_Soundfiles_01". OP de ESU site lees ik over 2.0 versies van soudfiles maar die kan ik op de site nergens vinden (Of via Google)

Helaas.... no show...




Ruben
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 21:38:32 door RubenJ »

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2020, 23:58:26 »
Dag Ruben,

je moet op de website van ESU files downloaden van de V2, de grootte van de file mag max. 1 MB zijn.
Files van de V3 of later krijg je niet op de V2.
Maar je moet geen bestanden slepen, je moet de file op de decoder wegschrijven via de knop in de taakbalk met het rode pijltje, naast de knop met het groene pijltje(deze dient om de decoder uit te lezen).

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2020, 19:45:30 »
Dank voor de resonse, (y)
 
Ik heb dat (Of iets vergelijkbaars?) geprobeerd . De vraag is even hoe ik dan het juiste bestand selecteer om naar de decoder te schrijven.

  • Ik heb de v2.0 Sound files van de ESU site gedownload
  • Ik kan feitelijk in de sound file explorer binnen de LokProgrammer 2.7.9. software een bestand kiezen. Een "Drill-down" binnen de bestanden kan alleen bij v3.0 MFX en hoger (en alleen deze kan ik ook slepen en in het schema zetten.) "
  • Ik begrijp dat bovenstaande NIET de bedoeling is maar dat lijkt de enige manier waarop ik (gedeeltelijk) sound op de decoder krijg



Onderstaand de werkwijze. (Zie ook images)

Download v2.0 van de ESU Site.
Unzip files (Gaat naar folder ESU_LS02_Soundfile_01)
Open LP 2.7.9
Selecteer de folder met v2.0 soundfiles (Allemaal kleiner dan 1Mb) (Chevron links van soundfile selecteren resulteert in fout)
Klik op ribbon button met rode pijl naar rechts (Naast degene met de groene pijl) levert niets op. Geen sound, alleen de CV's worden dan m.i. ook naar de decoder geschreven, geen sound content. (Maar dat kan ik mis hebben hoor  ;D)








[EDIT] Ik heb nu een iets andere approach gebruik. De 2.0 Soundfiles direct als LP project geopend vanuit File explorer. Dan kan ik bij sounds inderdaad wel de wav files uit het project zien en ook waar ze in het schema landen. Alleen als ik dan het project naar de decoder wil schrijven met de button met de rode pijl verandert er niets. Als ik de tweede knop (Met de muzieknootjes) klik blijft het proces hangen op "Detecting Flash memory size"
Grtz,

R.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 20:23:56 door RubenJ »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2020, 21:14:53 »
Ruben,

Ik zal je stappen eens proberen op mijn computer.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2020, 21:33:45 »
Hallo Ruben,

Eerst het 'goede' nieuws. Ja ik heb het zelfde probleem.

Maar ik ben ook één stapje verder gekomen.
In de installatie wordt ook het programma Loksound Konverter mee geïnstalleerd.
Gebruik dit programma om de ESU bestanden om te zetten. (maak evt een copy).
Na conversie (roept Loksound V3.0) kan ik met Lokprogrammer 2.7.9 het bestand openen en de versleutelde samples naar het project slepen.
Ik heb echter niet een LS V2 in de buurt om de schrijf stap na te lopen.

Ik zou even moeten kijken waar mijn C66 is van Mehano, en daar checken welke LS in zit.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2020, 23:11:12 »
Het is al zo lang geleden dat ik nog eens op een V2 sounddecoder een file heb weggeschreven.
Dus het klikken op de knop met rode pijltje is fout, hiermee schrijf je de mapping weg, zoals je zelf al ontdekt hebt.
Het knopje met de muzieknoten schrijft de sound op de decoder.
En ik denk het knopje rechts van de muzieknoten, daarmee schrijf je de gehele file op de decoder.
Omdat je de software V2.7.9 geinstalleerd hebt, zou je via op file te dubbel klikken in de map met uw bestanden, het bestand moeten openen in de lokprogrammer.
Dan is ineens de juiste file geselecteerd in de lokprogrammer.
Zo zou je de gegevens moeten kunnen wegschrijven op de decoder.
Het zal even proberen worden denk ik.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2020, 23:11:52 »
En de Class 66 van Mehano heeft origineel een V3 decoder.

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2020, 23:30:22 »
Mannnen (neem ik aan...)

Ik zit zelf in de IT maar deze soft/hardware is me echt een raadsel. ..... ??? :'(

Ik kan van alles proberen en de decoder gedraagt zich steeds anders. Als ik een V2 sound file van een E-lok op de decoder flash (Project direct geopend vanuit file explorer of middels de wizard) dan krijg ik ineens weer het diesel geluid terug maar dan net anders dan de stock versie.

Dan probeer ik een andere E-lok variant en dan is het weer Diesel geluid, maar krijg je het effect dat je verwacht bij een stoomlok.. Zeg maar een Diesel maar met het cylinder effect van een stoomlok.(En dat dan alleen bij E-lok files van OEM Roco loks....)

Daarna (Of vooraf) de sound in de decoder settings aanpassen naar diesel of CV 52/53 aanpassen : No difference. Het is onvoorspelbaar gedrag.....

Ook omzetten van v2.0 geluid naar 3 met de konvertor had ik al geprobeerd... ik denk dat ik de decoder als functiedecoder ga inzetten en maar eens aan de slag ga met v3.5 (Als ik die ergens cheap 2-de hands op de kop kan tikken) ... jammer maar helaas....

RaRa politiepet.....

Het is echt een raadsel.... erg buggy/cranky

R.