Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digitale koppeling Roco door Ronald Halma
Vandaag om 01:31:39
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Pendel module door saskia
Vandaag om 01:10:38
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 01:00:38
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 00:57:52
CTA’s jaren …70? / 80… door grossraumwagen
21 September 2025, 23:08:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
21 September 2025, 22:49:14
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door eitreb
21 September 2025, 21:55:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
21 September 2025, 21:34:28
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
21 September 2025, 21:02:53
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 September 2025, 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
21 September 2025, 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
21 September 2025, 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
21 September 2025, 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
21 September 2025, 16:36:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
21 September 2025, 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
21 September 2025, 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
21 September 2025, 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
21 September 2025, 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
21 September 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Eerste opzet  (gelezen 11472 keer)

direstraits

  • Gast
Re: Eerste opzet
« Reactie #15 Gepost op: 18 August 2006, 18:05:16 »
Ben nu iets verder met het ontwerpen van de baan:

1 Het wordt dus een rondebaan,
2 Schaal nog niet bekend, in H0 en N wordt de baan ontworpen en wordt dus bij het ontwerpen bekend,
3 Het wordt een museumlijn, met aansluiting op het overige net,
4 De naam van de modelbaan is ook bijna rond, The PGR (The Pickering - Grosmont Railway).
5 Alleen stoom en diesel zal op de baan rijden.
6 Mogelijk wordt de baan 4 x 4 meter  in omtrek.
7 De rest komt nog ...

gr martijn

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Eerste opzet
« Reactie #16 Gepost op: 18 August 2006, 18:15:55 »
hallo,

wij wachten met volle smart af.

Groetjes

robbert

Anoniem

  • Gast
Re: Eerste opzet
« Reactie #17 Gepost op: 18 August 2006, 18:37:56 »
Ben nu iets verder met het ontwerpen van de baan:
4 De naam van de modelbaan is ook bijna ROND, The PGR (The Pickering - Grosmont Railway).

;D ;D ;D

direstraits

  • Gast
Re: Eerste opzet
« Reactie #18 Gepost op: 23 August 2006, 00:28:16 »
Het eerste echte baan ontwerp van The PGR (The Pickering & Grosmont Railway):

Alleen het schaduwstation is ontworpen, de sporen in het rode gedeelte moet nog veranderd/ontworpen worden.

De baan is totaal 3 meter in doorsnee, waarvan het schaduwstation 25 en de baan zelf 50 cm wordt.

De sporen die elkaar kruisen worden niet gelijksvloers aangelegd maar het spoor moet aan beide kanten stijgen.

Wat vinden jullie van dit (voorlopig) ontwerp?

Gr martijn
« Laatst bewerkt op: 23 August 2006, 00:33:31 door WalkOfLife »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Eerste opzet
« Reactie #19 Gepost op: 23 August 2006, 01:28:21 »
Persoonlijk zou ik de baan in de binnenbocht leggen en daar naar kijken, schaduwstation aan de buitenbaan. Reden, in de boog kijken vind ik mooier (rijtuigen sluiten aan) dan de buitenboog (gaten tussen rijtuigen).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DaveH

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Eerste opzet
« Reactie #20 Gepost op: 23 August 2006, 07:11:45 »
Kijk eens in het modelspoormagazine van deze maand. Daar wordt toevallig ook een ronde baan in besproken.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: Eerste opzet
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2006, 08:16:55 »
Verbazingwekkend hoeveel nuttige ruimte je zo creeert. Je moet er (helaas) wel een flinke kamer, kelder of zolder voor hebben. Op basis van dit idee kan volgens mij ook een alternatief bedacht worden voor een baan langs de randen van de kamer. De 25 cm voor het schaduwstation vallen dan achter de coulissen. Wel heb je dan het probleem dat je niet zo makkelijk bij het schaduw station kan komen bij storingen, als in dit baanplan van Dave.

Ik zou touwens aan de linkerzijde een station aanleggen, met een aansluiting op een klein industriespoortje. Bedenk je trouwens nog een naam voor je plan - dan kan het tzt naar onze database.

groetjes,

Hans van de Burgt

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste opzet
« Reactie #22 Gepost op: 23 August 2006, 08:18:26 »
Persoonlijk zou ik de baan in de binnenbocht leggen en daar naar kijken, schaduwstation aan de buitenbaan. Reden, in de boog kijken vind ik mooier (rijtuigen sluiten aan) dan de buitenboog (gaten tussen rijtuigen).
Klopt, maar voor een cirkelvormige tentoonstellingsbaan wordt dat een beetje lastig. Dan moeten de bezoekers aan de binnenzijde staan....
Als je trouwens een kleine schaal neemt en ruime bogen, dan valt het met het gat tussen de rijtuigen nog wel mee. Ook als je er vanaf de buitenkant tegenaan kijkt.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 August 2006, 08:20:15 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Eerste opzet
« Reactie #23 Gepost op: 23 August 2006, 09:13:12 »
En als je dan ook nog met goederen materiaal rijdt, of een ouder tijdperk uitbeeldt, dan hoef je helemaal geen kortgekoppelde vouwbalgverbindingen te gebruiken.

groeten,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

direstraits

  • Gast
Re: Eerste opzet The Pickering & Grosmont Railway
« Reactie #24 Gepost op: 23 August 2006, 19:17:26 »
Je moet er (helaas) wel een flinke kamer, kelder of zolder voor hebben.

Neemt deze baan dan veel ruimte in beslag? Mijn vorige (huidige baan) nam/neemt veel meer ruimte in beslag.



Persoonlijk zou ik de baan in de binnenbocht leggen en daar naar kijken, schaduwstation aan de buitenbaan. Reden, in de boog kijken vind ik mooier (rijtuigen sluiten aan) dan de buitenboog (gaten tussen rijtuigen).

Het spoor wordt natuurlijk niet volledig rond, er komen ook rechte stukken in voor.

Maar wat we eerst gaan doen is een ovaal met een paar wissels op een plaat bouwen zodat ik met test rijden kan beginnen (Intellibox en Koploper).

Gr martijn

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: Eerste opzet
« Reactie #25 Gepost op: 24 August 2006, 10:10:36 »
@WalkOflife,

Als je deze baan in een tentoonstellingsruimte plaatst, is hij juist lekker compact. Maar als je deze baan in een kamer plaatst heb je minsten een kamer nodig van 4,5 x 4,5 m. En dan nog alleen om er omheen te kúnnen lopen. Wil je de baan dan ook nog van enige afstand willen zien, moet die kamer nog groter zijn.

groetjes,

Hans van de Burgt

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Eerste opzet
« Reactie #26 Gepost op: 24 August 2006, 10:59:08 »
Hoewel (of juist doordat) het sporenplan van het ontwerp relatief eenvoudig is kan deze baan erg mooi worden. Mij spreekt het wel aan.
Rustig verkeer en geen modelbaan waar de treinen als slangen in een slangenkuil door elkaar krioelen. Dit biedt veel mogelijkheden om meer aandacht op de scenery te vestigen.
Die ronde vorm is voor thuis een ruimtevreter, maar op een beurs doet zoiets het erg goed.
Als je niet met lange rijtuigen gaat rijden valt het in de overgang kijken wel mee.
Ik ben benieuwd hoe die baan er over een tijdje uit gaat zien.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Eerste opzet
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2006, 11:03:37 »
Ik zou de sporen die in het rode gedeelte ligt maken met flex rails.

mvg,

Matthijs

Anoniem

  • Gast
Re: Eerste opzet
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2006, 12:56:39 »
Maar als je deze baan in een kamer plaatst heb je minsten een kamer nodig van 4,5 x 4,5 m. En dan nog alleen om er omheen te kúnnen lopen. Wil je de baan dan ook nog van enige afstand willen zien, moet die kamer nog groter zijn.

Mwah... in die vierkante kamer (er zijn maar weinig huizen met ronde of elliptische kamers ;D) kun je in de hoek gaan staan. Heb je al meer dan een meter afstand.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: Eerste opzet
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2006, 13:00:25 »
@Wesley,

Als de ronde baan dan, motorisch aangedreven, voortdurend rond zou draaien, zou vanuit die hoek de illusie kunnen onstaan dat de trein op een eindeloze baan rijdt.  :)

groetjes,

Hans van de Burgt