Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze 3d printer door Tulpendaal
Vandaag om 21:34:57
Kyllburg in H0 door d.vanaalst
Vandaag om 21:32:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:27:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Carel Ruysink
Vandaag om 21:27:09
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door Krispy
Vandaag om 21:26:43
VERPLAATST: ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door Bert van Gelder
Vandaag om 21:26:28
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 21:24:42
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Reinout van Rees
Vandaag om 21:22:47
ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door ATB
Vandaag om 21:21:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 20:52:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:50:21
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 20:48:33
Roco NS 500/600 digitaliseren door De eerste Ivo
Vandaag om 20:46:29
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:35:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:28:09
Show je werkplek door JaJo
Vandaag om 20:26:42
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door opatrein
Vandaag om 20:18:11
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 20:01:04
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door Romavami
Vandaag om 19:59:16
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 19:52:09
Frans loodsje et cetera door Falkenberg
Vandaag om 19:46:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 17:42:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
Vandaag om 17:33:32
Multimaus Pro blijft in testmodus. door Frans
Vandaag om 17:22:52
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door **Jelle**
Vandaag om 17:12:16
Brits N: Project tailchaser door St00mboy
Vandaag om 17:11:22
SPitfire & SPoor-1 door Frans
Vandaag om 16:31:40
Modernisering dubbeldekkers VIRM door VAM65
Vandaag om 16:03:10
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Stephan6312
Vandaag om 15:40:56
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:19:22
  

Auteur Topic: Graag advies over nieuwe kleine digitale baan H0: Kerst 2020  (gelezen 662 keer)

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Graag advies over nieuwe kleine digitale baan H0: Kerst 2020
« Gepost op: 30 oktober 2020, 12:08:01 »
Gisteren heb ik mijn eerste digitale H0 proefbaan, waarover ik eerder hier advies inwon, afgevoerd naar de gemeentewerf. Tijd voor een nieuwe tweede baan op de nog steeds zeer beperkte oppervlakte van 120 x 160 cm. Met weer een echte Kerstboom in het midden. Het thema en de naam is dus Kerst 2020 met een sneeuw/winterlandschap. Era III, regio Zuid-Duitsland met DB-materieel. Rails: Fleischmann Profi Gleis. Als onderbouw maak ik een laag frame van 7 cm hoog van vurenhout met inkepingen. Het frame en de baan moeten makkelijk uit elkaar kunnen en opgeslagen worden. Dus licht qua gewicht. Op het frame komen 3 losse modules van 3 mm dik multiplex met daarop 20 mm XPS plaat verlijmd.

En op dat frame heb ik het volgende banenplan verzonnen voor linksom en rechtsom digitaal rijden met 3 korte treinen (max 70 cm lengte inclusief loc) tegelijk via Rocrail. Het ontwerp is afgeleid van het bekende Fleischmann Profi module ontwerp met de railsets A-B-C-D-E. Maar dan ingekort qua breedte en juist weer uitgebreid met extra wisselmogelijkheden in alle hoeken. Ongeveer een kwart van van de baan wordt ondertunneld vanwege de naalduitval van de Kerstboom. Dat is de linksboven in het baanplaatje. Verder staat de linkerkant van de baan voor 80 cm tegen een muur aan, en de bovenkant tegen de zijkant van de bank aan. Er is dus geen zicht op die kanten van de baan, en deze zijn fysiek moeilijk bereikbaar.

Het schaduwstation dat ik op mijn eerdere baan had heb ik weer verwijderd omdat dit in de praktijk niet gebruikt werd. En fysiek onbereikbaar was door de boom.

Er gaan 1 of 2 lokale personentreinen op rijden en/of 1 of 2 goederentreinen. De scenery die ik wil bestaat uit besneeuwde dennenbomen op een lichte helling en een Kerstmarkt met stalletjes. Dit komt op de rechterkant van de baan bij module 3. Er is dus daar weinig/geen ruimte voor extra rails.

Verder wil ik overwegen om Viessmann (voor)seinen te gaan plaatsen. Hoewel dit een zeer dure optie blijkt te kunnen worden. Voor zowel rechtsom rijden als linksom rijden heb ik een concept seinbeeld uitgewerkt na een dag lezen op diverse fora en websites. Zie de aparte plaatjes. Omdat het Era III is ben ik uit gegaan van armseinen. Mogelijk moet ik een aantal wisselblokken laten vervallen om niet failliet te gaan. Of een aantal seinen gewoon weglaten. En later bijbouwen. Want ik kom op 13 hoofdseinen en 13 voorseinen. Dus ruim EUR 1.500 aan alleen seinen als ik ze nieuw koop.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en adviezen!

Het Anyrail baanontwerp (1 blokje = 10x10 cm);



3-D beeld;




Seinbeeld bij rechtsom rijden;




Seinbeeld bij linksom rijden;




Alle seinen;




Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Graag advies over nieuwe kleine digitale baan H0: Kerst 2020
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2020, 13:28:10 »
Omdat er geen reacties volgen toch maar even een update voor degenen die later dit draadje vinden of in seinen in Periode/Epoche III in Duitsland (Bondsrepubliek / DDR) geïnteresseerd zijn. Of de encyclopedie pagina hier wil bijwerken: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Armseinen

Bronnen
Ik heb de volgende bronnen doorgeakkerd voor meer info:

Dit forum natuurlijk, zie bv https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91547.0
http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/hpsignale.htm
http://www.sh1.org/fotos/hf.htm
https://wiki.3rail.nl/index.php/Seinen_en_Seinbeelden
https://en.wikipedia.org/wiki/German_railway_signalling#Post_WWII
https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnsignale_in_Deutschland
http://www.bahnstatistik.de/Signale_pdf/SB-DB.pdf

Maar uiteindelijk stond de meest gedetailleerde info voor seinen in Duitsland in deze 532 pagina's bij elkaar:

MIBA Report Signale 1 zie https://shop.vgbahn.info/miba/shop/signale++band+1-_194.html
MIBA Report Signale 2 zie https://shop.vgbahn.info/miba/shop/signale++band+2-_195.html
MIBA Report Signale 3 zie https://shop.vgbahn.info/miba/shop/signale++band+3-_196.html
MIBA Report Signale 4 zie https://shop.vgbahn.info/miba/shop/signale++band+4-_198.html

In deel 4 staat de praktijktoepassing op de modelbaan uitgebreid beschreven. De theorie in de drie delen er voor.

Even de hoofdlijnen:

Vormseinen versus lichtseinen
Vorm- of armseinen werden vanaf het begin van de vorige eeuw geleidelijk aangevuld door lichtseinen in Duitsland. Daarbij zijn er in die tijd nog duidelijk regionale verschillen mogelijk tussen Pruisen, Saksen, Beieren, Baden of Württemberg. Zo zien bijvoorbeeld de Beierse armseinen er anders uit. Deze zijn bij sommige modelfabrikanten beschikbaar. Daarnaast is na de tweede wereldoorlog er een verschil tussen de toenmalige Bundesbahn in West-Duitsland versus de Deutsche Reichsbahn in de DDR. Er bestonden verschillende seinsystemen zowel tegelijkertijd op het huidige Duitse grondgebied naast elkaar in het verleden (en in Epoche III), maar ook in de tijd na elkaar.

Je kan dus kiezen, afhankelijk van de gekozen periode in Epoche III van je baan en de regio of je gaat voor armseinen of lichtseinen. Beide systemen van armseinen en lichtseinen worden al decennia tegelijk gebruikt, tot ver in deze eeuw zie ik op foto's. Omdat het denk ik te duur was om op bv nevenlijnen alle vormsignalen te vervangen door lichtsignalen. En er ook onvoldoende materiaal en menskracht was om dit te doen. Mij is op dit moment helaas nog steeds niet duidelijk of op een spoorlijn er tegelijk armseinen en lichtseinen gebruikt werden/worden in Duitsland. Ik zag dit (nog) niet op foto's. Als ik me niet vergis is het niet vreemd om met Epoche IV materieel over een Epoche III met armsignalen uitgeruste modelbaan te rijden, als het gaat om zijlijnen en niet een hoofdlijn.

Signaalverordening van 1935 en het H/V-seinsysteem
In Epoche III is het H/V-seinsysteem meestal van toepassing in Duitsland. Dit systeem is gemaakt ten tijde van de Länderbahnen en de vooroorlogse Reichsbahn. En kent afzonderlijke seinaspecten voor hoofd- en afstandseinen. Vormsignalen zijn in heel Duitsland intussen een achterhaalde norm. H/V-lichtseinen waren standaard in het gebied van de voormalige Bundesbahn. Maar in het gebied van de voormalige Reichsbahn in de DDR kwamen ze slechts sporadisch voor. Het H/V-systeem werd vervangen door het Ks-systeem (Kombinations-Signale) vanaf 1993, doordat de DB en DR fuseerden tot de DB AG in 1994. De H staat voor de afkorting van Hauptsignal. De V voor de afkorting van Vorsignal, voorsein.

Vanaf de signaalverordening van 1935 van het Reichsverkehrsministerium gelden de nog steeds van toepassing zijnde hoofdsignaalbegrippen van

Hp 0 – stop; de bovenste signaalarm dwars naar rechts toe en één rood licht ’s nachts.
Hp 1 – rijden zonder snelheidsbeperkingen; de bovenste signaalarm naar rechtsboven toe en groen licht ’s nachts.
Hp 2 - rijden met beperking maximumsnelheid tot 40 km / u of op een speciale regeling vastgelegde snelheid. Twee of de twee bovenste signaalarmen diagonaal naar rechtsboven toe. 's Nachts twee groene lichten boven op elkaar.
Hp 3 - rijden met een snelheidslimiet tot 40 km / u, maar voor een andere route dan bij Hp 2: drie signaalarmen naar rechtsboven gericht. 's Nachts drie groene lampjes boven elkaar.

Ook de voorsignalen met en zonder armsein worden in 1935 éénduidig gedefinieerd.

Voorseinen zonder extra vleugel
Vo 1 - Stop moet worden verwacht bij het hoofdsein. De ronde seinschijf staat verticaal. Als nachtteken twee gele lichten, in een lijn naar rechtsboven.
Vo 2 - Er zijn er een, twee of drie armseinen bij het hoofdsein te verwachten in rijden stand: de signaalschijf ligt horizontaal, als een nachtteken twee groene lichten stijgen naar rechts.

Vz voor de afkorting van Vorzeichen, voorsein.

Voorseinen met extra vleugel
Vz 1 - Stop is bij het hoofdsein te verwachten: de ronde seinschijf staat rechtop, de signaalvleugel
wijst recht naar beneden. Als nachtteken twee gele lichten, waarbij één licht linksonder en één licht rechtsboven.

Vz 2 - Er is een vleugel bij het hoofdsein te verwachten in rijpositie: De signaalschijf is horizontaal
en de seinvleugel wijst recht naar beneden, als een nachtsignaal twee groene die naar rechts stijgen Lichten.

Vz 3 - Er zijn er twee bij het hoofdsein of drie vleugels in gesloten positie verwachten: een verticale
ronde signaalschijf en hieronder een schuin naar rechts naar beneden zendervleugel, als nachtsein twee geel stijgt schuin naar rechts Lichten en loodrecht daaronder bovenlicht, maar hoger dan de onder er is een groen licht.

De Signalverordnung van 1959

De in 1959 uitgebracht verordening in de BRD harmoniseerde de Bundesbahn seinen. En was vanaf 1 januari 1960 van kracht. En vormt de basis van het huidige seinstelsel. Dit seinstelsel vormt een uitstekend uitgangspunt voor het kiezen als seinstelsel-basis voor een Epoche III modelbaan. Dit omdat het overal in het toenmalige West-Duitsland van toepassing was. En het uitgebreid beschreven is. Het volledige seinboek van 68 bladzijden met beschrijvingen en plaatjes van de seinen kan hier gratis gedownload worden: http://www.bahnstatistik.de/Signale_pdf/SB-DB.pdf. In MIBA deel 1 op bladzijdes 81-83 staat ook een samenvatting van het seinboek 1959 opgenomen.

Bouwvormen veranderen in de tijd
Sommige Duitse fabrikanten specialiseren in het aanbieden van verschillende bouwvormen van lichtsignalen in de jaren vijftig en erna. De bouwvorm van lichtseinen vanaf 1969 wordt de zogenaamde “Einheitsbauform” genoemd. En past dus niet meer in Epoche III, want is dan een anachronisme. De periode indeling in West-Duitsland (Bondsrepubliek) loopt voor Periode IIIb van 1956 tot 1968.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2020, 13:49:34 door Herman_C »

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Graag advies over nieuwe kleine digitale baan H0: Kerst 2020
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2020, 15:12:56 »
Nog een aantal belangrijke aanvullingen voor het gebruik van seinen en de snelheid *)
Op Duitse hoofdlijnen wordt sinds 1930 alleen Hp 1 getoond als de lokaal toegestane snelheid meer dan 60 km/uur bedraagt. Bij een snelheid van ten hoogste 60 km/uur wordt Hp 2 getoond. Dezelfde regels gelden voor nevenlijnen met een toegestane lokale snelheid van meer dan 60 km/uur. Bedraagt de maximale toegestane lokale snelheid 60 km/uur, dan wordt er voor alle sporen die met meer dan 40 km/uur bereden kunnen worden Hp 1 getoond.

Daar bovenop kan bij zijlijnen ook bij snelheden onder de 40 km/uur Hp 1 gebruikt worden, als voor alle sporen de gelijke snelheid geldt en deze bij het voorsignaal bv de Vorsignaltafel aangeduid wordt.

Sein Hp 3 is gebruikt tot 1948, het begin van Epoche III en zal dus niet op een modelbaan staan tenzij deze van Epoche II of eerder is.

*) bron: MIBA Signale 2
« Laatst bewerkt op: 02 november 2020, 16:16:48 door Herman_C »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Graag advies over nieuwe kleine digitale baan H0: Kerst 2020
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2020, 15:39:57 »
Ik vind de plaatjes nogal puzzels, omdat je niet consequent de seinen aan de rechter kant van de rail plaatst.
En zou je op sommige plekken de seinen ook ondersteboven kunnen afbeelden ?  Dat maakt de richting veel duidelijker.
Vooral in het derde plaatje wordt het een janboel.

En wat zou ik nog kunnen toevoegen als je alles al zo uitgezocht hebt ?  Je werk nog een keer overdoen ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ