Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: DR5000 en gelijkstroom  (gelezen 1929 keer)

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
DR5000 en gelijkstroom
« Gepost op: 25 oktober 2020, 01:29:10 »
Het ontbreken van kennis over zwakstroom breekt me wederom op. Deze week een Digikeijs DR5000 aangeschaft. Mijn Marklin omgeving gaat de deur uit. Ik wil graag met amerikaanse locs rijden. Goed, inmiddels wat fleischmann 2 rail aangeschaft, De DR5000 aan een laptop met Itrain (had ik al draaien), connectie gemaakt tussen ITrain en de DR5000. Geen probleem. Er komt ook spanning op de rail. Maar... Als ik mijn multimeter er op zet geeft ie 14 v wisselstroom aan tussen de twee spoorstaven, maar slechts 2 a 3 v gelijkstroom. Nu begrijp ik dat bij digitaal rijden er niet echt gesproken kan worden van wissel- of gelijkstroom, maar in de praktijk benoemen we dat wel zo. (3 rail wisselstroom, 2 rail gelijkstroom) Ik vraag me nu af of ik van mijn DCC gelijkstroom locs de decoder niet opblaas als ik deze op de rails zet met de gemeten waarden van mijn multimeter. Omdat er 14 V wisselstroom geeft!!
De adapter die bij de DR5000 geleverd wordt is wat voltage betreft instelbaar van 15 naar ruim 20. Maar dat heeft nauwelijks gevolgen voor de baanspanning.  Ik heb het idee dat ook gelijkstroom ca 17 V aan spanning moet leveren op de baan.  Of heb ik het mis?
Bedankt voor reacties.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2020, 02:04:06 »
Het DCC signaal is idd niet goed te meten met een multimeter op AC of DC. Beter met een eenvoudige oscilloscoop, die kosten niet veel meer dan een goede multimeter.

Als voorbeeld een PBM signaal:
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2020, 02:08:08 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2020, 07:40:55 »
Kijk even hier. Klaas legt daar prima uit wat digitale spanning is en hoe je die eenvoudig kan meten.

https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

Off topic. Het is een goede keuze om voor Amerikaans rijden over te stappen naar tweerail. Het aanbod is nu eenmaal vrijwel volledig tweerail. Maar volgens mij is Fleischmann rails dan niet de beste keuze. De modellen naar Amerikaans voorbeeld hebben ook een eigen wielprofiel - rp25 - en hebben mooie lage flenzen. De vrij grove Fleischmann wissels kunnen daar niet goed mee overweg met ontsporingen als gevolg. De Amerikaliefhebbers moeten je maar verder adviseren, maar Peco wordt veel gebruikt. Heeft ook te maken met de bielzenmat. In de VS bouwen ze wissels anders op.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2020, 07:43:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2020, 08:14:42 »
Kijk twee goeie adviezen in een paar uur. Daar word ik blij van. (even afgezien van het besef voorbarige aanschaf van FLEISCHMANN rail - wel mooie rail). Dank alvast! Ik hoor graag jullie advies over een goede rail. (is er miischien een combinatie mogelijk van FL rails met bv PECO wissels?)
Blijft even bij mij borrelen - los van het niet goed kunnen meten van de gelijkstroom - dat ik wel >14 V wisselstroom meet en of mijn gelijkstroom digitale locs daar wel tegen kunnen. Of wordt de multimeter ook op dit punt belazerd?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2020, 08:22:59 »
Ja, je meter kan het niet goed meten. Die DR5000 zet echt wel de juiste spanning op de rails. Zoals Klaas als schrijft is de digitale spanning geen echte wisselslpanning of gelijkspanning. Eigenlijk moet je die termen vergeten bij digitaal, maar ja het wereldje heeft nu eenmaal de neiging om alles wat met drierail te maken heeft AC te noemen en tweerail DC.

En verder maakt het de decoders ook niet uit wat voor spanning ze aangeboden krijgen, als die maar niet te hoog is. Als de decoder een echte wisselspanning aageboden krijgt en niet herkent, dan doet die er niks mee, maar gaat ook niet stuk. Het eerste wat een decoder met de aangeboden spanning doet is gelijkrichten. Dat is bij Märklindecoders precies zo.

Over de rails zou ik een apart draadje openen. Dan komen de Amerikaliefhebbers vanzelf meekijken.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2020, 08:28:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2020, 08:47:01 »
hoi,

Maar... Als ik mijn multimeter er op zet geeft ie 14 v wisselstroom aan tussen de twee spoorstaven, maar slechts 2 a 3 v gelijkstroom. Nu begrijp ik dat bij digitaal rijden er niet echt gesproken kan worden van wissel- of gelijkstroom, maar in de praktijk benoemen we dat wel zo. (3 rail wisselstroom, 2 rail gelijkstroom)

Je kan digitale spanning niet goed meten met een multimeter. Je multimeter kan het gewoon niet goed meten.  Zie ook de linkjes naar de webpagina van Klaas door Henk. Dan kan je daar met een hulpschakeling wel de digitale spanning wat beter meten.

Ik vraag me nu af of ik van mijn DCC gelijkstroom locs de decoder niet opblaas als ik deze op de rails zet met de gemeten waarden van mijn multimeter. Omdat er 14 V wisselstroom geeft!!
De adapter die bij de DR5000 geleverd wordt is wat voltage betreft instelbaar van 15 naar ruim 20. Maar dat heeft nauwelijks gevolgen voor de baanspanning.  Ik heb het idee dat ook gelijkstroom ca 17 V aan spanning moet leveren op de baan.  Of heb ik het mis?

Goed, je decoders gaan niet stuk. Er zit geen verschil tussen een "gelijkstroom" decoder en een "3rail"-decoder. Je kan ze zelfs gewoon uitwisselen. Zo lang je digitale centrale het protocol van de decoder en andersom ondersteund. In het geval van de DR5000 is het DCC-protocol.  Vergeet a.u.b. de termen "gelijkstroom" en "wisselstroom" bij digitaal rijden en zeg 2-rail en 3-rail. Het zijn oude termen.

De voeding van de DRO5000 mag je wel op iets van 16 - 17 volt. Zelfs 18 volt zou geen probleem moeten zijn. Een goede decoder kan een spanning tot minimaal 24 volt aan.

Kijk twee goeie adviezen in een paar uur. Daar word ik blij van. (even afgezien van het besef voorbarige aanschaf van FLEISCHMANN rail - wel mooie rail). Dank alvast! Ik hoor graag jullie advies over een goede rail. (is er miischien een combinatie mogelijk van FL rails met bv PECO wissels?)

Profirails wordt in principe bijna niet meer gemaakt. Roco / Fleischmann heeft de productie gestopt. De voorraden worden nu verkocht. Je zal moeten kijken naar de hoogte van de rails als je de Profi-gleis wil combineren met Peco. Peco heeft een aantal verschillende hoogtes (o.a. code 75 en code 100). Maar maak daar maar een apart draadje voor. :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:06:57 »
Henk, Ronald, hartstikke bedankt voor de reacties! In ieder geval gerustgesteld, maar ook technisch wat wijzer geworden. Voordat ik een nieuw draadje start, ga ik eerst ff kijken of hier niet al over geschreven is. (zal toch wel).

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2020, 21:01:23 »
Hallo Arnold,

Ik heb, toen aangekondigd werd dat Fleischmann stopte met de productie van de Profi Rails, meteen een grote hoeveelheid ik gekocht, zodat ik de baan kan afbouwen.
De rails is code 100 (2,5 mm). Voor de wissels gebruik ik Peco code 100 wissels, omdat die mooier ogen dan de Fleischmann wissels. Die liggen alleen in het opstelterrein.
Ik vind namelijk ballasten niet het leukste werk dat er is en nu hoeven alleen de wissels geballast te worden.

Het combineren is dus goed te doen. Wel moeten de Peco wissels op een stukje karton worden gelegd van 1 mm (de rug van de verpakking van de wissels is daar prima geschikt voor), om de Fleischmann en de Peco rails op dezelfde hoogte te krijgen.

De vraag is, zoals al eerder is aangegeven, of de Fleischmann rails nog te krijgen is.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2020, 00:18:55 »
Ik wil graag met amerikaanse locs rijden. Goed, inmiddels wat fleischmann 2 rail aangeschaft,
Hallo Arnold,
Ik ben recent gestart met een Canadese baan (diesellocs met die mooie hoorns in de sounddecoder). 2-rail DCC, Peco code 100 rails en wissels. MTB wisselmotoren passen daar goed bij. Rijdend materieel  en scenery heb ik deels via internet in Canada en de USA gekocht. Heb jij daar ook ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 00:20:53 door RBlok »

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2020, 10:28:06 »
Rijdend materieel  en scenery heb ik deels via internet in Canada en de USA gekocht. Heb jij daar ook ervaring mee?

Ik ben bezig mijn Marklin baan te ontmantelen en me te verdiepen in ' the American way' . Uitgaande van 2-rail. Ik heb wel een paar bouwdozen van Walthers in elkaar gezet, maar die stonden - net als enkele am. locs - op Marktplaats. Dus nee, geen ervaring met Amerikaanse en Canadese sites. Volgens mij staan er regelmatig Am. bouwdozen op Ebay.nl maar waar ze vandaan komen weet ik zo niet. Ik lees met interesse de artikelen van ' the American way' die dit forum in de encyclopedie aanbiedt. Toch wel een eye-opener waar het gaat om de scenery. Het is niet een kwestie van een paar andere bouwdozen neerzetten. Ik verheug me er op daarmee aan de gang te gaan, maar heb m'n handen voorlopig vol aan technische zaken zoals het 2 rail concept (mij hoor je niet meer over gelijkstroom), de keuze voor de rails, de aandacht voor de flenzen, de keerlus-problematiek (?) etc.. Wat de wielen en rail betreft houd ik me aanbevolen voor ervaringen. Het laatste advies over Peco wissels met Fleischmann profi rail lijkt me heel aantrekkelijk. En ja, Fl. bestaat niet meer maar er wordt nog heel veel aangeboden 2e hands.
Als je tips hebt hierover en de scenery en rijdend mat. (uit de VS) hoor ik het graag.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2020, 11:03:29 »
Ik heb een tijdje Canadees gereden in schaal n. Toen waren er in Nederland twee winkels waar je voor Noord-Amerikaans goed terecht kon. Sinds het sluiten van H&H te Gouda is dat er nog maar eentje en dat is Harlaar in Badhoevedorp. Nuttig om eens te gaan kijken en ze kunnen je ook goed informeren.
Hier en daar vind je verder wel deelaanbod. Huider heeft een aardig aanbod Walthers, zag ik laatst.

Wat Amerikaanse webwinkels betreft was ik heel tevreden over deze winkel.
https://www.modeltrainstuff.com/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2020, 11:05:02 »
Goedemorgen Arnold en Rian,

Rijdend materieel  en scenery heb ik deels via internet in Canada en de USA gekocht. Heb jij daar ook ervaring mee?

en
Als je tips hebt hierover en de scenery en rijdend mat. (uit de VS) hoor ik het graag.

Kijk even in de volgende draadjes over de ervaringen over kopen van Amerikaanse treintjes en scenery en over het onderwerp "kopen in de VS":

Kopen in de VS

USA Modeltreinen

Met Amerikaanse treinen rijden

USA treinen in Europa


Dan krijgen we niet in dit draadje een behoorlijk aantal berichten over "kopen in de VS". Dat is niet echt handig met een onderwerp als "DR5000 en gelijkstroom" dan is de informatie later helemaal niet meer terug te vinden. Of gewoon een nieuw draadje starten met het betreffende onderwerp ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: DR5000 en gelijkstroom
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2020, 11:32:41 »
Kijk twee goeie adviezen in een paar uur. Daar word ik blij van. (even afgezien van het besef voorbarige aanschaf van FLEISCHMANN rail - wel mooie rail). Dank alvast!

Dan geef ik je nog een goed advies; als je Amerikaans wilt gaan rijden en dan zeker met de RP25 wielen en dergelijke raad ik je de Fleischmann Profirail sterk af. Koop goed railmateriaal waar je Amerikaanse materieel lekker overheen wil. Ik zal wel weer puristen over mij heen krijgen maar als ervaren Amerikaans rijder weet ik echt wel wat goed is en wat niet. En FL Profi is NIET geschikt voor RP25. Als je graag code 100 wilt rijden kun je beter Peco 100 nemen daar dit veel beter geproduceerd is. Maar nog beter is gewoon het Peco code 83 systeem speciaal voor Amerikaanse rijders ontwikkeld.

Kijk even in de volgende draadjes over de ervaringen over kopen van Amerikaanse treintjes en scenery en over het onderwerp "kopen in de VS":

 (y)