Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag  (gelezen 6794 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2302
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2020, 07:52:14 »
Ik bewonder dit in stilte. petje af voor wat je allemaal laat zien!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #16 Gepost op: 07 november 2020, 22:44:58 »
Zo, en weer verder,
De beide frames moeten worden gemonteerd. Het plateau waar de beide motorkappen op worden bevestigd, bestaat uit 2 delen, het bovenste staat iets over. Het is wel de bedoeling dat het een  stevige basis vormt, dus vol vertinnen leek mij erg verstandig: eerst de beide delen met een flink hete bout en voldoende vloeimiddel  voorzien van een dun laagje tin:

 

Daarna op elkaar, goed fixeren en met de vlam in elkaar laten vloeien, wel oppassen voor de temperatuur vanwege kromtrekken. Gelukkig is dat met zulke kleine stukjes wat minder een probleem als bv bij een schaal 1 model.....
Ik controleer dat altijd op een vlakke glasplaat: door de spiegeling zie je dat bij de juiste lichtval heel nauwkeurig

Daaronder zie je al dat de twee frame-zijkanten dmv. een drietal "jigs" tijdelijk bijelkaar gehouden worden:

 

Goed controleren of alles netjes haaks is en goed sluit:

 

En zo is het netjes aan elkaar gesoldeerd, ik maak het altijd meteen weer even goed schoon onder de kraan

 

Zo ziet het er dan van boven uit, de fronten komen als volgende aan de beurt:

 

Nieuwsgierig geworden naar de "looks" van het geheel, eerst maar eens een "stellprobe", de wielen er even los ingezet:

 

Uit oogpunt van mogelijke copyright issues, laat ik een vergelijk met afbeeldingen van andere gebouwde modellen maar achterwege. Wie belangstelling heeft moet maar even googelen.
In elk geval bevalt mij nu de aanblik een stuk beter als bij het originele model.


Volgende keer weer verder,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #17 Gepost op: 07 november 2020, 23:12:32 »
Soms ook jammer dat een model gebouwd is, want alleen de onderdelen zijn het waard om naar te kijken. Die frameplaten zijn al knappe gietstukken en over de passing hebben ze duidelijk nagedacht. Ik moet dan gelijk weer denken aan een Engelse kit (Schaal-0) waarin vele losse etsdelen zaten en waarvan de handleiding zei... "solder when happy". Op die kap na is dat hier dus niet van toepassing en dan is het een genot om te bouwen ook al moet je soms zaken aanpassen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #18 Gepost op: 08 november 2020, 08:26:55 »
De frameplaten zijn geen gietstukken maar zijn volgens de 'Hot stamp' methode gefabriceerd. Het voordeel van deze methode is dat naast maatvoering ook de mechanische eigenschappen van het messing behouden blijven.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #19 Gepost op: 08 november 2020, 10:17:14 »
Dat is voor mij even nieuw, interessant. Komt dat dan neer op CNC frezen van een (stalen) stempel en dan, onder verwarming persen? Op You Tube zie ik dat zo gauw niet. Wel messing stempels, maar dan als stempelen op andere ondergronden zoals hout en leer.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #20 Gepost op: 08 november 2020, 10:53:50 »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #21 Gepost op: 08 november 2020, 10:56:20 »
Joe Works heeft destijds deze techniek ook bij de H0e modellen toegepast. In feite is de hot stamp methode een vorm van stanstechniek met een kleine hoek bij de randen om de onderdelen uit de matrijs te lossen. Kijk maar eens naar de fraaie vorm van de klinknagels.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2020, 23:53:35 »
En verder met de bouw: de beide draaistellen moeten na de montage van de frame-delen nog verder gedetailleerd worden. Het front met koppelingshaken, remslangen, elektro-aansluiting, overgangsplaten en een enkele leiding alsmede beschermingsplaten op de zijkanten van het frame.
Dat laatste was nog wel een klusje, want hoewel een beetje voorgebogen klopte de radius niet, waardoor het plaatje niet strak tegen de aanslag sloot.
Nu wel en het begint zo al wat te lijken:

 

Eerste testen met los ingelegde wielen bracht meteen een nieuw probleem aan het licht: bij kleinere radius lopen de wielen iets aan tegen het frame, dus: kortsluiting! waar met een normale analoge trafo de lok wel doorrijdt reageert met een digitale aansturing  de centrale direkt.
Dat moest dus verholpen worden en dus werden de openingen waar de wielen doorheen steken een halve mm breder open gefreesd.
Het ziet er nog een beetje grofstoffelijk uit, maar dat komt goed:

 

Je ziet het nauwelijks maar het scheelt wel:

 

Beide draaistellen zijn nu op de lampen na afgewerkt en op dezelfde wijze iets aangepast. Die lampen komen pas na de definitieve montage en dan met verlichting dmv micro LEDs:

 

De diverse onderdelen en een eenvoudig tandwielkastje vormen de onderdelen van de aandrijving. Alleen de middelste as is rechtstreeks aangedreven, deze pendelt ten opzichte van een vaste as met de "blindwelle".
Dit is een principieel ongunstige situatie aangezien deze "vering" een ongewenste extra onrust in de stangenaandrijving creëert

 

Een eerste test met de originele motor en een soort rudimentaire cardan  overbrenging.
Helaas een erg krassige en onregelmatige loop, bovendien is het concept waarbij de beide draaistellen elk met een massazijde, geisoleerd aan het centrale deel bevestigd zijn erg storingsgevoelig: aan beide zijden heb je maar drie wielen die stroom afnemen, verder kans op kortsluiting via het middendeel.

 

Hier is een andere motor gemonteerd met andere cardan-assen, loopt weliswaar wel beter, maar de tandwielkastjes hebben nog zoveel tolerantie dat de fijnere loop van de motor helaas geheel teniet gedaan wordt

 

Eerst die stroomafname dan maar eens verbeteren: door het tussenvoegen van een stukje koperprintplaat, die toevallig dezelfde dikte had als de afstandsbussen in het draaistel, was het uiteindelijk heel eenvoudig om een drietal extra slepers aan te brengen.
Een heel verschil ten opzichte van het origineel voor wat betreft de stroomafname!

 

Hier kun je goed zien hoe het zit:

 

En nog eens vanaf de zijkant:

 

Hier kun je goed ziet hoe het frame is opgebouwd, die pertinax ophangings-delen op het middendeel zijn eigenlijk niet meer nodig en zullen dan ook komen te vervallen.

 

Maar, verbeterde stroomafname of niet, het probleem van een erg onrustige aandrijving blijft wel bestaan, dit probleem zal tijdens de verdere bouw steeds een rol blijven spelen. Daar kom ik nog wel weer op terug, voorlopig weer even genoeg,

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2020, 17:35:11 »
Complimenten voor het soldeerwerk. De stroomafname is door de extra voorzieningen sterk verbeterd, ik had ze alleen op de flenzen geplaatst.

Groet,
Rob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2020, 12:00:16 »
De frameplaten zijn geen gietstukken maar zijn volgens de 'Hot stamp' methode gefabriceerd. Het voordeel van deze methode is dat naast maatvoering ook de mechanische eigenschappen van het messing behouden blijven.

Deze techniek is ook veel toegepast door Philotrain.

Van de modellen die ik heb gebouwd zijn in elk geval de 2400, 1500, 2100, 7700 met deze techniek gemaakt.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de 3700, 6000 en 4600.  Meest verbazingwekkende onderdeel daarin zijn de koppen van de 1500, die uit een stuk zijn geperst in een soort kubus. Onvoorstelbaar mooi gelukt 

Maar nu verder met dit prachtige bouwverslag 

Mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2020, 13:12:26 »

Meest verbazingwekkende onderdeel daarin zijn de koppen van de 1500, die uit een stuk zijn geperst in een soort kubus. O

Dat is met dieptrekken gedaan. Eerst de hele kop en daarna de ramen eruit stansen zodat je strakke raamlijsten overhoud .

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #26 Gepost op: 14 december 2020, 23:01:32 »
De draaistellen zijn aan de onderzijde voorzien van een afsluitplaat, die ook de assen op zijn plaats houdt.
De veerpakket imitaties moesten daaronderop gesoldeerd worden, maar dat heb ik aangepast en ze aan de zijkant van de plaat gemonteerd, dat ziet er veel beter uit, want beter aansluitend op de zijwangen van het frame







Hier alle onderdelen van een draaistel;



Hier is de tandwielkast reeds gemonteerd en vormt met de Blindwelle de draaias die bij het inveren roteerd. Dit wederom veroorzaakt een kleine horizontale verschuiving van de daaraan star verbonden middelste aandrijfas, deze loopt daardoor op het hornblock aan.
Veel nabewerking tpv hornbocks door vering aandrijving, welke een curve beschrijft: dit loopt vast
Door ruimere passing in de hornblocks is er weer meer beweging in de aandrijving.
Deze torsie is verantwoordelijk voor onregelmatige loop, daarbij komt nog dat de voorste en achterste as juist hiermee wordt aangedreven door middel van de drijfstangen. Hierdoor loopt dit drijfwerk slecht en is principieel een onregelmatige loop mede ingebouwd. Een eigenlijk onoplosbaar probleem als je niet een heel ander aandrijvingsconcept zou willen inbouwen. Slechts een ruime hoeveelheid vet maakt de aandrijving een beetje smeuiger, maar hij blijft een beetje excentrisch lopen



Hier zie je ook de noodzakelijke speling in de middelste hornblock



Inmiddels zijn er talloze testritten gemaakt, wat je hier ook goed kunt zien: er is geen goede lagering voor de wormwielasjes aanwezig. Dit wormwiel loopt met dezelfde snelheid als de motor en veroorzaakt daardoor een flink geluid en ook onrustige loop van de motor.
Dit is ook de oorzaak dat een wat betere motor met vliegwiel geen enkel effekt heeft op een beter rijgedrag
Intussen heb ik Brons lagerbusje gevonden en ga deze alsnog inbouwen, ik verwacht daardoor een rustiger loop van de aandrijving te krijgen



En dan, nieuwsgierig geworden hoe het geheel gaat lijken, heb ik  een tweetal Sommerfeldt pantografen erop gelegd.
Deze zijn wel een beetje gepimpt: dunnere draden en een verfijnd sleepstuk



Tot zover best tevreden, de verbeterde neuzen doen het heel goed, de pantografen zijn natuurlijk veel te grof voor dit model



Hier samen met een Bemo lok, wat een heel fraai model is eigenlijk, wat doe ik eigenlijk moeilijk met zo'n messing kit........



Wordt vervolgd,

Groeten, Mchiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #27 Gepost op: 15 december 2020, 06:29:04 »
Strakke bouw,
Zie ik het nu goed staat er japan op de bodenplaat ???

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #28 Gepost op: 15 december 2020, 07:47:12 »
Die zullen het voor ferro suisse gemaakt hebben. Achter de voordeur wordt er blijkbaar
veel uitbesteed.

Altijd mooi en instructief (net als Frits’ zijn werk) deze bouw verslagen

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #29 Gepost op: 15 december 2020, 11:05:54 »
Hierbij een stukje geschiedenis over Ferro Suisse.

Ferro Suisse presenteerde in 1979 het eerste messing H0m model: De G 2/3 + 2/2 Mallet stoomloc 25. Het model, dat zowel als gebouwd model en in bouwpakket verkrijgbaar was, werd in Japan door de firma Joe Works geproduceerd. Joe Works produceerde H0e veldspoor modellen welke in Europa door de Oostenrijkse firma Gerard verkrijgbaar waren. Onder de naam Gerard Suisse werden deze modellen ook door Ferro Suisse verkocht. In 1980 volgde het door Michiel gebouwde model van de RhB Ge 6/6 I 'krokodil', een Hipp'sche Wendescheibe en een set RhB salonrijtuigen. Stap voor stap werd het H0m programma uitgebreid en werd ook met een 0m programma gestart waardoor de volledige productie capaciteit van Joe Works benut werd en het veldspoor programma ophield. Begin 2000 moest Joe Works vanwege een erfrecht kwestie faillissement aanvragen en moest Ferro Suisse op zoek naar nieuwe productie mogelijkheden. In 2001 startte een samenwerking met de Japanse firma Imon. Begin dit jaar kondigde Ferro Suisse aan dat er geen H0m modellen meer ontwikkeld werden en men zich volledig op het 0m programma richt.

Naast het H0m en 0m leveringsprogramma heeft Ferro Suisse ook andere modellen geproduceerd. Zo verscheen er in H0 een treinstel van de BT (Bodensee - Toggenburg Bahn) en in H0ez een BRB (Brienzer Rothorn Bahn) set bestaande uit een tandrad stoomloc, personenrijtuig en lagebakwagen met melkbussen. Tijdens de Modellbautage expositie van 1987 in Luzern werd een H0 messingmodel van de 'Gallia' door stoom aangedreven rader veerboot van het Vierwoudstedenmeer getoond.     

Rob