Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Videostatief treinen filmen  (gelezen 3669 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Videostatief treinen filmen
« Gepost op: 21 oktober 2020, 20:03:35 »
Ik maak met name films. Ik gebruik een manfrotto 066 statief met goede videokop. Vlak bij overwegen, bij wat zachtere grond of op een perron (turbulentie van trein) is de opname vaak niet helemaal stabiel. Als ik wat verder van het spoor sta, vanzelfsprekend geen problemen.

Hebben jullie een advies voor een goed en betaalbaar statief dat erg stabiel is?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2020, 20:33:04 »
Wat is je budget en wat wil je mee slepen?

Heb zelf 2 van deze https://www.cameranu.nl/nl/p475924/manfrotto-mt055xpro3-professional-aluminium-tripod-3-sections in gebruik. Lomp, beetje zwaar maar wel erg stabiel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:34:26 »
Niet stabiel omdat het statief niet stevig genoeg is, of omdat het statief te licht is voor de zachte ondergrond waardoor ie kan gaan wiebelen?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:41:34 »
Je zou het eerder zoeken in een camera met bewegingsstabilisatie.

Of je op een trillend perron nu een zwaar of licht statief gebruikt, dat zal niet heel veel uitmaken..

Gr, Bert

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2020, 01:05:16 »
Ik heb een statief van 10 kilo (mij onbekend model Sachtler poten met oud model Vinten Vision 10 kop).

Geloof me dat je ook daar gewoon 0 stabiliteit van hoeft te verwachten als de ondergrond beweegt. Dat is gewoon de keiharde realiteit. Als jij een blok beton van 1000 kilo op die zachte, bewegende grond legt en jij zet je statief daar bovenop, zal het alsnog bewegen. Misschien in iets mindere mate, maar bewegen zal het.

Ter illustratie: het statief waar ik het over heb, draagt ook nog een videocamera van 6 kilo. Bij 18 keer optisch inzoomen kan ik niet meer zomaar focussen zonder dat het beeld extreem gaat bibberen. Dat is deels misschien de leeftijd van de kop, die al het nodige 'broadcast-geweld' heeft meegemaakt, maar ook gewoon een euvel dat je hebt zonder stabilisatie in de lens.

Stabilisatie inschakelen (indien mogelijk) of filmen met een lens met stabilisatie (indien lenzen verwisselbaar zijn) is de enige optie.

Mocht je een Panasonic GH5 bezitten: schakel E-stabilisatie UIT! Ik heb het een paar keer ingeschakeld, maar vind het beeld buitengewoon onnatuurlijke 'gelatine' eigenschappen krijgen bij beweging (het lijkt alsof iemand in de nabewerking met stabilisatie heeft lopen rommelen).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:00:16 »
Je kunt het doorgeven van trillingen enigszins dempen door het statief verend op te stellen. Onder elke poot een schuimrubber matje en daarop een stoeptegel. En een zo zwaar mogelijk statief gebruiken.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:09:11 »
Je zou het eerder zoeken in een camera met bewegingsstabilisatie.


Dat heeft mijn Sony dus ook, ipv een statief neem ik nu een stoeltje, parasol en tas met proviand mee.

Je kunt ook veel beter meedraaien met het bewegende object indien gewenst, dus niet alleen "statische opnamen".

Uitleg hier voor de geinteresseerden: https://www.sony.nl/electronics/balanced-optical-steadyshot
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2020, 10:23:31 »
Volgens mij praat Luc meer over turbulentie dan over beweging in de ondergrond. Bij turbulentie van een passerende trein helpt de OIS ook niet al te best..

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2446
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:10:55 »
Sommige statieven hebben een haakje waar je bijvoorbeeld een (zwaar genoege) tas aan kunt hangen voor extra gewicht.

Anders je camera aan een drone hangen  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:20:19 »
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar zou een gimbal ook een uitkomst zijn?



Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:35:03 »
Dat heeft mijn Sony dus ook, ipv een statief neem ik nu een stoeltje, parasol en tas met proviand mee.
[...]
Uitleg hier voor de geinteresseerden: https://www.sony.nl/electronics/balanced-optical-steadyshot
Maar dat gaat nog een stapje verder dan zomaar optische stabilisatie. Bij optische stabilisatie bewegen alleen lens-elementen om het beeld zo stabiel mogelijk te houden. Bij Balanced Optical Steadyshot, wat Panasonic weer Power O.I.S. noemt (Power Optical Image Stabilisation), wordt het complete sensor-element zoveel mogelijk bewegingsgecompenseerd opgehangen. Dat is een stapje beter dan alleen optisch gestabiliseerd, maar op mijn Panasonic levert dat hinderlijk gelatine-beeled op, waardoor ik het niet gebruik.
Alleen bij extreem tele-werk (even uit m'n hoofd: 1200+ millimeter) MOET het aanstaan bij gebruik op statief, omdat het anders echt niet te doen is.
Je kunt ook veel beter meedraaien met het bewegende object indien gewenst, dus niet alleen "statische opnamen".
Dat is persoonlijk en wordt naar mijn mening juist te veel gedaan...
Volgens mij praat Luc meer over turbulentie dan over beweging in de ondergrond. Bij turbulentie van een passerende trein helpt de OIS ook niet al te best..
Hij heeft het over beiden voor zover ik het lees...
Sommige statieven hebben een haakje waar je bijvoorbeeld een (zwaar genoege) tas aan kunt hangen voor extra gewicht.
Dat extra gewicht is er om te voorkomen dat je statief omkukelt bij een windvlaag of per ongeluk vergeten de kop op de rem te zetten, waardoor de camera bij loslaten van je pan-handle mogelijk een duik naar voren maakt (lees: als dat gebeurt heb je je kop niet goed uitgebalanceerd).
Tegen trilling helpt het amper.

@ Jeronimos: dat is een oplossing, maar ik denk dat het bij gebruik op een statief niet helpt. Bewegingsstabilisatie moet je bij statief-gebruik over het algemeen ook uitschakelen, omdat de camera anders gaat proberen een pan of tilt te voorkomen. Dat ziet er zeer onnatuurlijk uit kan ik je vertellen. Hetzelfde geld voor gimbals op een statief.

Punt twee is dat je ook echt wel even bezig bent met het opstellen van zo'n ding. Het vereist instellen van het gewicht, kalibreren en dan pas gebruiken (en extra accu's, als je je camera en gimbal niet uit 1 en dezelfde accu voedt).

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:31:17 »
Dank voor jullie reacties. Ik heb ook 3 Sony camera’s met de laatste advanced stabilisator. Werkt goed bij filmen uit de hand, maar bij treinopnames wil ik het beeld meestal compleet stil houden, en dat dat lukt uit de hand echt niet.

Beweging/trilling schijnt ook nog af te hangen van het soort materiaal waarvan het statief gemaakt is, aluminium, Carbon, etc...

Hebben jullie daar een mening over/ervaring mee?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2020, 07:50:10 »
Dat is persoonlijk en wordt naar mijn mening juist te veel gedaan...

Persoonlijk is het zeker. Op YouTube staan zat filmpjes gemaakt door camera op statief waar bijvoorbeeld 20 minuten lang treinen door het beeld gaan. Zelfde standpunt, geen in- en uitzoomen. Kunnen de treinen nog zo mooi zijn, tis wel een beetje saai.

Meedraaien en dan ook nog de combi met uit- en inzoomen vereist ook gewoon oefening (mijn eerdere opnamen waren ook niet altijd een succes), daarnaast zijn de factoren standpunt en zonnestand ook belangrijk. Vaak kan meedraaien ook stomweg niet, je moet redelijk ver van het spoor staan. Bij gebruik van statief komt daarbij dat deze waterpas moet staan, niet dat de horizon ineens scheef wordt.

Mijn Sony met BOS kent het gelatine-gebeuren zoals door jou beschreven niet. Veel profijt van gehad en qua meedraaien puike (al zeg ik het zelf) opnamen gemaakt boven het dal bij Sankt Jodok op de Brenner of rondom de Loreley langs de Rhein, waar het spoor aan beide kanten ligt. Op sommige plekken kun je mooi treinen volgen die dan aan de overkant rijden, zit dan 200/300 meter tussen maar is goed te doen.

Ben er wel mee gestopt om vliegshows te filmen, ook al weet je wat een jet qua manoeuvre gaat doen, het gaat toch te snel en niet altijd de beschikking over een verhoogd standpunt. Ook qua geluid komt het soms niet mooi uit, dus dan liever een beter gemonteerde DVD kopen (al stopt mijn hofleverancier er mee) en dan ga ik zelf wel met de DSLR en de teletoeter aan de slag.

@Luc: Ik denk niet dat de keuze van materiaal veel effect heeft.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
    • flickr
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2020, 08:58:46 »
Hallo Luc, ik heb tot nu alleen gefotografeerd. Wil nu met de fotocamera gaan filmen dus heb gisteren een videokop aangeschaft. De verkoper adviseerde me om bij het filmen van treinen op statief de beeldstabilisatie uit te schakelen.
 
En dit vond ik op het net:

Als je uit de hand fotografeert of filmt is beeldstabilisatie een zeer welkome functie. Kleine bewegingen die je maakt terwijl je uit de hand fotografeert worden door de beeldstabilisatie gecorrigeerd. Hierdoor blijft je foto scherp ondanks die kleine bewegingen, ook bij relatief langere sluitertijden.

Fotografeer je op statief, dan is het ten zeerste aan te raden om de beeldstabilisatie UIT te zetten. De camera staat dan al stabiel, maar de stabilisatie kan alsnog gaan corrigeren. Dit komt doordat de stabilisatie in essentie zijn eigen trillingen detecteert.  Gebeurt dit corrigeren tijdens een opname, dan wordt je opname onscherp. Deze regel geldt voor elke keer dat je camera op statief of stabiele ondergrond staat.

Groet>Erik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Videostatief treinen filmen
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2020, 11:29:45 »
Vaak kan meedraaien ook stomweg niet, je moet redelijk ver van het spoor staan.
Momenteel is er bijna dagelijks weer een herhaling van RailAway en daarin zie ik toch regelmatig gebeuren dat ze meedraaien terwijl de camera maar een paar meter van het spoor staat.
Ik maak zelf af en toe een filmpje met een fotocamera. Meestal uit de hand en soms op statief. Heb eigenlijk nooit gemerkt dat trillingen of turbulentie een rol spelen. Kan natuurlijk ook zijn omdat de kwaliteit toch al matig is.