Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56

Poll

wat kun je "het beste" aanschaffen als ik overstap op digitale besturing?

Roco Z21 met muis
20 (66.7%)
ESU digitale centrale
9 (30%)
Märklin/Trix digitale besturing
1 (3.3%)

Totaal aantal stemmen: 30

  

Auteur Topic: Overstappen op digitaal  (gelezen 4884 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:03:44 »
Ja, hier ook Lenz met twee keer Maus als handregelaar. Ten behoeve van de computer en de terugmelding nog een interface erbij.
Lenz LZV100 (opvolger LZV200) vooral gekocht vanwege de onverwoestbaarheid en de 5A versterker. Geen booster nodig voor mijn baan.

@Henk,

Pieter vraagt of iemand wat meer kan vertellen over de verschillende centrales. Dat doe ik dus over mijn ervaring met de Ecos en geef daarbij aan dat de mogelijkheid er is om foto's van je eigen treinen in het scherm te krijgen. Pieter moet zelf maar kijken of hij dat wil.

Dat bedoelde ik ook precies zo te schrijven Ruud. Die plaatjes heb ik ook, maar dan in de computer. :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2020, 17:01:17 »
Ik denk dat Pieter niet van het bestaan af weet:

Beste forumleden,

Eigenlijk weet ik niet exact wat voor centrale ( enz. ) ik moet aanschaffen?

Ook voor mij na 20 jaar gebruik Lenz maar ik weet ook dat het voor veel mensen juist helemaal niks is. Het probleem is dat elk advies uit persoonlijke redenen wordt gegeven ;)
In mijn ogen de beste startercentrale is de z21 (kleine witte z) icm met een Multimaus handregelaar. Beste prijs/kwaliteitverhouding wat mij betreft.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2020, 18:05:47 »
Mijn 5 centen;

DCC centrales is net zo iets als een auto. De een zweert bij een B&W, de ander rijdt alleen Frans en hier in Europa heeft een enkeling een echte Amerikaan zoals een Mustang. In de kroeg of tijdens de verjaardagen wordt men het over de kunne van de auto nooit eens. Maar; ze hebben allemaal 4 wielen, stuurwiel, motor, veiligheid gordels, etc. etc.

Met DCC systemen is het niet zo. Ik vond de manier van snelheid controle van de eerste Lenz handheld niet prettig. Ik heb liever een wieltje om aan te draaien dan pijltjes toetsen zoals de eerste Roco muis.

Toen ik die sets had was programmeren met CV codes trouwens veel beter te doen met een Lenz handheld.

Maar nu heb je software zoals JMRI (gratis) die je aan je DCC kan koppelen die het programmeren van de decoders een fluitje van een cent maken. Mijn advies en waar op te letten;

1) Ben je een instapper (1 a 2 locs) of heb je al een grote analoge baan die je wil gaan digitaliseren. Bij het eerste kun je volstaan met een 2e handsje van iemand die je op weg kan helpen. Bij de laatste zou ik toch eerst gaan praten met mensen die al een grote baan hebben en al zijn gedigitaliseerd.
2) Neem een systeem wat zonder al te veel kosten of poespas op je computer is aan te sluiten en zoek software die het mogelijk maakt om a) makkelijk decoders te programmeren en b) gebruik van mobile telefoons apps ondersteund.
3) aller belangrijkst met in acht neming van de 2 bovenste punten. Zoek mede hobbyisten in de buurt waar je (met mondkapje) naar toe kunt gaan. Net als een nieuwe (2e hands) auto kopen. De testrit is veel belangrijker dan de kleur van het interieur.


Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2020, 20:41:17 »

Een tijd geleden was er een soort gelijke vraag

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76652.msg3221793643#msg3221793643 wellicht waard om eens te bekijken

Arjan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:00:10 »
Denk dat TS Pieter maar eens moet laten weten wat hij van al deze input vindt :)

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:06:44 »
Beste forumleden,

Hartelijk dank voor jullie berichten met jullie uitleg en meningen. Zoals ik al in mijn vraag aangaf, zouden er uiteraard de persoonlijke voorkeuren en ervaringen naar voren komen. Met veel belangstelling heb ik al jullie antwoorden gelezen en ik probeer tot een mogelijke keuze te komen.
Ik denk dat ik misschien toch maar bescheiden moet beginnen om eerst het een en ander te verkennen/vertrouwd te maken...
Zoals geopperd werd, kan ik “later” misschien overgaan tot uitbreiding.
Ik moet wel in de gaten houden met hoeveel treinen je tegelijk kunt rijden. Het kan voorkomen dat er op een gegeven moment misschien 3 of 4 treinen tegelijk rijden...

Nogmaals, iedereen bedankt, prettige avond en het voornaamste: BLIJF GEZOND!

Pieter

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:49:20 »
Hallo Pieter,

Ik lees dat er misschien 3 of 4 treinen zouden kunnen gaan rijden maar in je beginpost zeg je ook dat je handmatig wilt gaan rijden. Dat is in je eentje vrijwel niet bij te houden tenminste niet zonder een vorm van beveiliging. Er gebeurt dan zoveel tegelijk en je moet op zoveel dingen letten, dat is eigenlijk niet te doen. Ik denk dan ook dat dit argument in je overwegingen wel achterwege kan blijven.

Groeten,
Bert 

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2020, 15:47:39 »
DCC centrales is net zo iets als een auto. De een zweert bij een B&W, de ander rijdt alleen Frans en hier in Europa heeft een enkeling een echte Amerikaan zoals een Mustang. In de kroeg of tijdens de verjaardagen wordt men het over de kunne van de auto nooit eens. Maar; ze hebben allemaal 4 wielen, stuurwiel, motor, veiligheid gordels, etc. etc.
Klopt.
Het klinkt misschien wat vreemd, maar wat voor mij ook mee zou spelen is de vormgeving van het spul.
Lenz is mooi vormgegeven, vind ik.
Maar ja, wil je met Lenz starten dan moet je meer dan €400 neertellen.

Wat ik naast de vele goede eigenschappen een nadeel vind van de Multimaus, is de centrale nulstand. Bij afremmen tot stilstand schiet je daar gemakkelijk doorheen.
Ik zie de rijrichting liever separaat ingesteld (zoals bijvoorbeeld bij Lenz). Dat is bij kopmaken ook natuurlijker. Dan wordt eerst de verlichting omgeschakeld. En pas daarna zet de trein zich in beweging.

Waarschijnlijk heb je niet zoveel aan mijn bijdrage, Pieter.
Maar ik wilde deze aspecten niet ongenoemd laten.

Succes met het maken van een keuze.

Groet, Bas
 

VvKan

  • Gast
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2020, 16:34:49 »
Lenz set kost 340 a 350 euro. ( Adviesprijs )  Heb je nog een trafo (regelaar)  met wisselstroomuitgang  ?  Dan die gebruiken.  Een andere of zwaardere kan altijd nog.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2020, 20:13:29 »
Ik weet niet of je enige zelfredzaamheid hebt voor zelfbouw of dat je bij voorkeur met "plug and pray" spul aan de gang gaat.
Ik ben zeer tevreden met de MDRRC II van Robert Everts. Toen ik een paar jaar geleden op het digitale pad ging, heb ik eerst op Ebay een gebruikte Roco 10764 met Lokmaus R3 en voeding aangeschaft, daar was ik toen rond de 50 euro voor kwijt. Omdat ik later toch wat meer mogelijkheden zocht, zoals computer besturing, heb ik de MDRRC II in elkaar gezet, dat koste me ook niet de kop.
Dat werkt in combinatie met Koploper perfect. Wel heb ik later nog een aantal 10764's aangeschaft omdat het vermogen (2A) van een 10764 toch wat beperkt is.
Maar goed, het is niet "plug and pray", voordeel is dat Robert ook hier op het forum actief is en zeer behulpzaam is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2020, 15:29:39 »
Hallo Bert,

Het zou best kunnen dat gedurende korte tijd er 3 of 4 treinen tegelijk rijden. Mijn baan is een dubbel sporig ovaal met dus een station en in iedere richting een klein schaduwstation. In theorie zou ik tegelijk in iedere richting een spoor vrij kunnen geven in de schaduwstations. Er rijden dan dus 2 treinen weg en die geven ieder op hun beurt het inrijspoor voor het schaduwstation vrij op een bepaald punt in het baanvak vóór het zichtbare station. Gezien de kleine omvang van mijn baan zal dit nooit langdurig het geval zijn. Opgemerkt moet nog worden dat er óók tegelijkertijd gerangeerd zou kunnen worden. De praktijk zal leren óf het wel zó gaat gebeuren en misschien moet ik bewust kiezen om de sporen ( of 1 ) vrij te geven op het moment dat er niets anders rijdt...

Bedankt weer en wordt vervolgd!

Groeten vanuit een zéér herfstachtig Hillegom,

Pieter

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2020, 15:39:51 »
Die  MDRRC II centrale van Robert Evers heb hier ook gebouwd. Leuk projectje. Zeer aan te bevelen. En redelijk goedkoop om een centrale te bouwen. Maar dan moet je toch handig zijn in soldeerwerk en enigerlei inzichten hebben in hoe alles moet worden aangesloten via een elektrisch schema.  ;)

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #27 Gepost op: 01 november 2020, 15:55:28 »
Hallo Bert,

Eigenlijk heb ik voorlopig nog 2 vragen:

Hoe kan ik zien/berekenen hoeveel locs op een b.v. de z21 van ROCO kunnen rijden en zou dat in mijn idee voldoende zijn? Is de Z21 misschien een betere optie wat vermogen betreft of komt dan ook de ESU in beeld?

De tweede vraag is, als ik eenmaal digitaal kan rijden op mijn baan met het analoog geschakelde schaduwstation, dan vraag ik me af hoe de locs zullen reageren als ze op het stroomloze gedeelte komen, en als dan na enige tijd de digitale spanning weer wordt ingeschakeld ( lees: spoor wordt vrijgegeven om uit te rijden ). Kun je hier problemen door verwachten, of wordt alles gewoon weer opgepakt???

Bedankt alvast weer voor een reactie!

Groeten,

Pieter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #28 Gepost op: 01 november 2020, 16:43:05 »
Hoi,

Hoe kan ik zien/berekenen hoeveel locs op een b.v. de z21 van ROCO kunnen rijden en zou dat in mijn idee voldoende zijn? Is de Z21 misschien een betere optie wat vermogen betreft of komt dan ook de ESU in beeld?

De z21 kan maximaal 3A aan. De voeding die er standaard bij zit geeft standaard 2A. De moderne treintjes verbruiken tussen de 300 en 500 mA per stuk. Dus dan kan je het snel berekenen ;)

De tweede vraag is, als ik eenmaal digitaal kan rijden op mijn baan met het analoog geschakelde schaduwstation, dan vraag ik me af hoe de locs zullen reageren als ze op het stroomloze gedeelte komen, en als dan na enige tijd de digitale spanning weer wordt ingeschakeld ( lees: spoor wordt vrijgegeven om uit te rijden ). Kun je hier problemen door verwachten, of wordt alles gewoon weer opgepakt???

Meestal geen probleem. Locomotief met geluid kan mogelijk wat langzamer reageren dan normale lok. Dit omdat het meestal moet "opstarten". Dus eerst geluid aan, dan pas rijden. Dat is het enige.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

  • Gast
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #29 Gepost op: 01 november 2020, 17:08:55 »
hoe de locs zullen reageren als ze op het stroomloze gedeelte komen,
Mijn mening:  gebruik bij digitaal gestuurde treinen nooit stroomloze stukken tenzij je ze vlak voor de stopsectie tot een geringe snelheid afgeremd hebt..  Op de tweede plaats:  er zijn veel elegantere oplossingen.   Op de eerste plaats:  voorkomen van schade aan materieel (mechanisch, ontsporen) en op langere termijn schade aan de decoders.  Die vinden dit niet fijn en kunnen daardoor van slag raken. Bij Sound-locs en een zwakke voeding zou het ook nog eens kunnen voorkomen, dat de centrale op kortsluiting gaat, omdat er opeens veel stroom getrokken wordt.  Maar dan heb je eigenlijk een te zwakke voeding of je centrale staat niet juist ingesteld voor jouw wensen.