Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Bezetmelders vraag  (gelezen 2810 keer)

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Bezetmelders vraag
« Gepost op: 16 oktober 2020, 20:34:57 »
Ben bezig met een test ovaal baantje om ervaring op te doen met het digitaal rijden.
Doel is uiteindelijk met Koploper of Rocrail de baan te besturen

Nu heb ik op dit moment het volgende gedaan, en vraag me af of dit correct is.



Ik vraag me af of bovenstaande gaat werken, de DR4088CS is aangesloten op een geisoleerde G62 rail van Piko
Als ik nu over dit stukje van 6cm rij met m'n loc, dan zie ik de bezetmelder op het scherm aangeven dat de loc er overheen rijdt (DR5000)
Dus dat werkt, maar gaat dit werken, of moet het deel van de rail met de 2 onderbrekingen/plastic lasjes  langer zijn?

Hoe kun je overal detecteren waar een loc rijdt? bijvoorbeeld ook de 2 R4 bogen,
Waarom zou je alles wel, dan wel alleen bepaalde blokken willen/moeten detecteren?

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 20:37:05 door Richard_NS »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:13:15 »
Hoi,

Heb je Dit draadje gelezen? Daar worden al een aantal oplossingen gegeven..

Gr, Bert

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:38:02 »
Hallo Bert,

Er zal vast iets in dat topic staan, ik had dat topic ook gevonden en reeds doorgelezen, maar dit digitaliseren en secties instellen is nieuw voor me. (en in het topic hebben ze het ook over een keerlus?).
Ik kom hier dus nog niet echt verder mee.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:45:14 »
Hoi Richard,

Je hebt nu in feite 2 kleine blokjes gemaakt. Alleen in het stukje rail waar de 1 staat wordt nu een trein gedetecteerd en in het stukje rail waar de 2 staat. Om in het hele blok een trein te kunnen detecteren moet je aan het begin van het blok de rail isoleren en aan het einde. Dit kun je zo ook doen in de bochten.

Donker blauwe lijntje van de DR4088 naar je blok is niet nodig. Daar moet je juist de bruine + van de voeding aan solderen.

Gr. Chiel
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 21:47:36 door Chiel »

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:06:46 »

Bedoel je op deze manier Chiel?



Ik had juist de min (-) verbonden aan de binnenste railstaaf, (buitenste railstaaf is de plus (+))
Doordat ik de min aan de binnenste railstaaf had verbonden reed mijn loc verder over dit stuk rail (tussen de 2 bezetmelders)
Deed ik dat niet dan stond ie stil nadat de loc een bezetmelder was gepasseeerd.

Ik heb het op deze manier opgezet omdat ik dacht dat dit de bedoeling was van twee bezetmelders per blok?

Overigens kan de blauwe draad naar de DR4088 hier volgens mij weg aangezien in deze tweede afbeelding de groene draad aan de binnenste railstaaf is verbonden.
De buitenste railstaaf is de plus en die is niet onderbroken
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 22:42:01 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:39:28 »
Richard,

of je een blok wilt voorzien van één, twee of meerdere melders is je eigen keuze.
vaak wordt één melder gebruikt voor korte kopsporen en schaduwstations, twee melders is de standaard voor de overige trajecten.

het eerste plaatje is dus prima, het blok heeft twee melders (geïsoleerde stukken) en deze werken om en om (per rijrichting)
als "in" melder en "aankomst" melder. Dit regel je in het besturingsprogramma.

een volledige detectie is nergens voor nodig. Het besturingsprogramma verlangt niets anders dan een korte puls (contact)
welke aangeeft dat een trein ergens gearriveerd is.

overigens: je testbaantje heeft maar 2 blokken, er kan dus maar één trein rijden. (er moet altijd een vrij blok zijn)
breid je baantje uit met een inhaalspoor en derde blok, dan zie je de interactie tussen 2 treinen.


vr. groet,  Hans

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:46:54 »
Dank voor je reactie Hans,

In de afbeelding staan inderdaad maar 2 blokken, waarbij blok 1 daadwerkelijk ook aangelegd is, de rest had ik nog niet geïsoleerd en gesoldeerd om eerst na te vragen of ik op de goede weg bezig ben :-)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2020, 13:33:26 »
Hallo Richard,

Je kunt de twee bezetmelders in het blok gewoon naast elkaar leggen, dus elk de helft van het blok maken. Er hoeft niet per se een niet-gedecteerd stuk tussen. Scheelt je ook weer extra bedrading.

Dat volledige detectie nergens voor nodig is, is een beetje te kort door de bocht. Het hoeft inderdaad niet maar het is voor elk besturingsprogramma wel nauwkeuriger omdat het programma simpelweg meer "ogen" heeft en dus nauwkeuriger weet wat zich waar bevindt.

Vergeet overigens niet dat alle niet-gedetecteerde stukken wel via een diode schakeling moeten lopen. In de encyclopedie staat daarover alle uitleg.

Groeten,
Bert

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2020, 21:16:24 »
beste Richard
ik ben het eens met Bert bij mij is heel de baan gedetecteerd ook de wisselstraten, het programma weet dan ook altijd of er iets ergens op de baan staat of gebeurd,
daarbij is de stroom overal gelijk en is dat gedoe met de diode niet nodig het is aan u om te zien hoeveel het extra zal kosten   
MVG
Pascal

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2020, 22:33:12 »

Hallo Pascal.

Ik had op youtube een video gezien met het gebruik van bezetmelders aan het begin en einde van een blok, zodat de trein ook op die plek zou kunnen stoppen?
Maar daar werd niets vermeld over het gebruik van diodes.
Wel dat de wissel altijd buiten een blok ligt.

Hoe moet ik me dat voorstellen, dat de wisselstraten ook gedetecteerd worden?
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2020, 21:21:45 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2020, 23:04:25 »
Hallo Richard,

Ik ben dan weliswaar niet Pascal maar kan je vraag desondanks ook wel beantwoorden  ;)
Een bezetmelder is in wezen niets anders dan een stuk rail wat zijn stroom (aan de ene railstaaf) niet rechtstreeks van de trafo of ringleiding krijgt maar via de bezetmelder module. Dat stuk rail kan heel kort zijn, heel lang of ook gewoon een wissel zijn. Een blok is een gedeelte van je baan waarin zich maar één trein tegelijk mag bevinden en zit in principe altijd tussen wissels in. Bij zo'n blok kun je zelf bepalen in hoeveel gedeelten je dat wilt opsplitsen dus hoeveel bezetmelders je voor dat blok wilt gebruiken.
Omdat er bij de stroomdoorvoer door een bezetmelder een spanningsval plaatsvindt moet je elk deel van de baan wat niet via een bezetmelder gevoed wordt via een diodeschakeling voeden om die spanningsval te compenseren. Laat je echt alles (dus ook je wissels) via een bezetmelder lopen dan is een diodeschakeling niet nodig.

Groeten,
Bert

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2020, 23:21:07 »
Richard,

Twee bijdragen:

Twee blokken
Je kan met twee blokken je trein een rondje laten rijden. Hiermee kan je beginnen.
Als je met een computer je trein een rondje in beide richtingen wil laten rijden zal je, volgens mij, minimaal drie blokken moeten maken.

De programma's die ik een beetje ken (koploper en rocrail) weten:
- hoe de blokken aan elkaar gekoppeld zijn,
- hoe een trein van het ene naar het andere blok kan.

Als je dan de rijrichting van je trein opgeeft, dan weet het programma aan welke kant je trein het ene blok verlaat en aan welke kant het andere blok wordt binnengereden.

In elk geval kun je met twee blokken alvast een begin maken.

Stukken met detectie
Er zijn meer mogelijkheden. Wat veel voorkomt is dat een blok bestaat uit drie secties:
- gedetecteerd stuk 1
- ongedetecteerd stuk
- gedetecteerd stuk 2
Zoals je in je eerste figuur tekende.

De stukken die je niet via de bezetmelder voedt moet je dan via een stel diodes voeden (weet even niet de vakterm hiervoor). In de encyclopedie staat dit uitgelegd:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Groet Juroen


Groet Juroen

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2020, 20:48:23 »
Hallo Richard,

Ik zelf zou in deze testbaan vier blokken aanleggen, te weten in de rechte stukken een blok en beide bogen ook een blok. Je krijgt dan voor de besturing een simpelere opzet. Een systeem met twee blokken die aan elkaar liggen geeft altijd een richtingsprobleem, moet je linksom of rechtsom rijden.
Daarnaast zou ik in elk blok twee bezetmelders aanbrengen.

Als je wilt kun je één van de rechte blokken voorzien van een inhaalspoor. Dat wordt dan blok 5. Je hebt dan meteen een opzet, waarmee je het rijden met Koploper of Rocrail goed kan uitproberen en onder de knie kunt krijgen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2020, 21:29:40 »
beste Richard
Ik zie dat Bert mij al voor is maar ik zou hetzelfde gezegd hebben
ik zou alleen nog willen vragen met welk programma je gaat werken, wand indien je met iTein zou beginnen dan is een bezetmelder per blok genoeg dit omdat iTrien op positie rijd.
En ja wissels horen niet in een blok maar apart
MVG
Pascal

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Bezetmelders vraag
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2020, 17:36:44 »
Dank aan allen voor de reacties tot nu toe.


Daar ben ik nog niet over uit.
Ik heb momenteel Koploper geïnstalleerd, maar heb daar nog geen blokken en secties etc in aangemaakt. moet ik allemaal nog uitzoeken

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen:
Wie rijdt er met iTrain / RocRail / Koploper, Windigipet  en waarom? wat zijn de voor- en nadelen van dat pakket

Waarschijnlijk heb je ooit eens een softwarepakket gekozen en nu de complete baan gebouwd in systeem X...
Maar als je nu de keuze opnieuw zou moeten maken, welke pakket zou dat dan zijn?

Misschien moet ik deze vraag in een nieuw topic starten, of wellicht is dat topic er reeds?...
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 17:38:44 door Richard_NS »