Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 00:41:57
20 jaar BNLS door Tomasso
02 July 2025, 23:50:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
  

Auteur Topic: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.  (gelezen 12723 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4938
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #45 Gepost op: 17 October 2020, 22:54:55 »
Ik vind de ICNG er veel beter uitzien in dit zwarte jasje  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #46 Gepost op: 17 October 2020, 23:34:30 »
Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.

Freek
Ongetwijfeld dat er handelingen nodig zijn om een stel sleepbaar te maken maar dat geldt voor praktisch elk materieel en daar is genoemd materieel echt niet bijzonder in.

Maar ook V250 en ICNG zijn geen uitzondering in het feit dat een snelremming altijd remwerking op moet leveren.
Dat is namelijk het hele principe van het bij wet voorgeschreven doorgaand zelfwerkend remsysteem.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #47 Gepost op: 18 October 2020, 05:38:15 »
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #48 Gepost op: 18 October 2020, 10:53:24 »
Andere vraag: weet iemand waar deze ICNG treinstellen naar toe zouden gaan?
Van een ex-DB machinist hoorde ik dat er op de Rübelandbahn testritten zouden plaatsvinden?

http://115518.homepagemodules.de/t4196f80-Testfahrten-auf-der-Ruebelandbahn.html

Weet iemand daar meer van?

Marco.


Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #49 Gepost op: 18 October 2020, 11:47:36 »
Even wat rechtzetten omdat ik het idee krijg dat k niet goed begrepen wordt. Een snelremstand zal altijd zorgen voor een remming. De vraag is wel hoe groot die remdruk is. Kortom met "remmen voor geen meter" heb ik de klaarblijkelijk de suggestie gewekt dat er niet geremd werd in de snelremstand. Met "remmen voor geen meter" bedoel ik dat er niet aan het redelijk verwachtingspatroon betreffende het remmen voldaan wordt.
Dat kan als het remsysteem uitgeput wordt. Dat betekend dat er wel 5 bar treinleiding druk is, maar dat het remsysteem onvoldoende gevuld is om een remming  in werking te stellen die aan de verwachting voldoet.
Om dat te controleren kan de remkraan in de afsluitstand gezet worden. De treinleiding druk mag niet (buiten de marges dalen).
Bij de grote remproeven in de werkplaats houdt je daar rekening mee, omdat de remdruk gecontroleerd wordt en die moet aan bepaalde eisen voldoen.

Het slepen van stroomlijnmat met een loc is iets waar eigenlijk het stroomlijnmat niet op gebouwd is. Het materieel is er op gebouwd om zelf te remmen en niet om door een loc beremd te worden. Weliswaar is de basis van het remsysteem hetzelfde, maar technisch is er wel wat veranderd, van blokberemd naar schijfberemd, schijfberemd met of zonder toegevoegde blokkenrem, van pneumatisch naar electrisch pneumatisch, de toevoeging van de PMG, de dynamische rem, de toevoeging van beveiligingen, etc.

Voor het slepen van V250 was dat o.a. het afsluiten van de PMG, en het actief blijven van de ABI. De verbinding tussen loc en treinstel is in dit geval met een noodkoppeling die aanzienlijk minder kan hebben dan de standaard koppelingen (risico van koppelingsbreuk). Ik neem zonder meer aan dat dit ook voor ICNG geldt.
Hoemeer toeters en bellen er toegevoegd worden destemeer kans is er dat het met het slepen fout kan gaan.

Freek

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #50 Gepost op: 18 October 2020, 12:03:09 »
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy

Dat is niet helemaal waar  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #51 Gepost op: 18 October 2020, 12:07:03 »
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Pneumatisch remmen kan al het materieel wel degelijk als er gesleept moet worden. Pneumatisch remsysteem is namelijk wettelijk de enige verplichte remsysteem bij treinen.
Groeten Joop, machinist Lls

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #52 Gepost op: 18 October 2020, 12:50:49 »
Ongetwijfeld dat er handelingen nodig zijn om een stel sleepbaar te maken maar dat geldt voor praktisch elk materieel en daar is genoemd materieel echt niet bijzonder in.

Maar ook V250 en ICNG zijn geen uitzondering in het feit dat een snelremming altijd remwerking op moet leveren.
Dat is namelijk het hele principe van het bij wet voorgeschreven doorgaand zelfwerkend remsysteem.
De V250 remde gewoon pneumatisch met zijn schijfremmen tijdens zijn overbrenging terug naar Italië. Het remde als een huis 😂😂

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #53 Gepost op: 18 October 2020, 13:22:42 »
Ik had niet anders verwacht  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #54 Gepost op: 18 October 2020, 13:30:11 »
Ik heb in Duitsland niet anders gezien dan transporten met treinstellen ingesloten door 4 assige rem/koppelwagons. Verbaast mij dat hier de stellen direct achter de lok gekoppeld is (in Duitsland wel te verstaan).

Mvg, Johan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #55 Gepost op: 18 October 2020, 13:38:04 »
Het slepen van stroomlijnmat met een loc is iets waar eigenlijk het stroomlijnmat niet op gebouwd is.
Dat is niet helemaal waar, want al het materieel is dat eigenlijk juist wél door de verplichting van een doorgaan zelfwerkend remsysteem ;)

Citaat
Het materieel is er op gebouwd om zelf te remmen en niet om door een loc beremd te worden. Weliswaar is de basis van het remsysteem hetzelfde, maar technisch is er wel wat veranderd, van blokberemd naar schijfberemd, schijfberemd met of zonder toegevoegde blokkenrem, van pneumatisch naar electrisch pneumatisch, de toevoeging van de PMG, de dynamische rem, de toevoeging van beveiligingen, etc.
Allemaal toevoegingen op het basis pneumatische remsysteem, maar alles daarvan is af te sluiten en je valt altijd terug op het pneumatische remsysteem.

Citaat
Voor het slepen van V250 was dat o.a. het afsluiten van de PMG, en het actief blijven van de ABI. De verbinding tussen loc en treinstel is in dit geval met een noodkoppeling die aanzienlijk minder kan hebben dan de standaard koppelingen (risico van koppelingsbreuk). Ik neem zonder meer aan dat dit ook voor ICNG geldt.
Hoemeer toeters en bellen er toegevoegd worden destemeer kans is er dat het met het slepen fout kan gaan.

Freek
Zo'n sleepkoppeling is gewoon gekeurd en breken echt niet zomaar ;)
Een van de mij bekende uitvoeringen is bv gewoon geschikt om tot 1100 ton treingewicht te trekken.

Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Toevallig met een andere Flirt als trekkracht voor de gesleepte Flirt ;)?
« Laatst bewerkt op: 18 October 2020, 13:39:52 door Thom »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #56 Gepost op: 18 October 2020, 16:04:12 »
Andere vraag: weet iemand waar deze ICNG treinstellen naar toe zouden gaan?
Van een ex-DB machinist hoorde ik dat er op de Rübelandbahn testritten zouden plaatsvinden?

http://115518.homepagemodules.de/t4196f80-Testfahrten-auf-der-Ruebelandbahn.html

Weet iemand daar meer van?

Marco.
Deze gingen naar de spuiterij in Polen. Vanaf Braunschweig zouden ze door RailAdventure gereden worden, inclusief koppelwagens.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #57 Gepost op: 18 October 2020, 16:28:46 »
Versnippering leidt alleen maar tot meer risico op tegenslag (en ongelukken) blijkt wel weer.

Mvg, Johan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #58 Gepost op: 18 October 2020, 17:27:03 »
Deze gingen naar de spuiterij in Polen. Vanaf Braunschweig zouden ze door RailAdventure gereden worden, inclusief koppelwagens.
Van Dreileben naar Braunschweig is pal westwaarts, Polen ligt de andere kant op... klinkt niet logisch  :-\

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III