Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.  (gelezen 12759 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #45 Gepost op: 17 October 2020, 22:54:55 »
Ik vind de ICNG er veel beter uitzien in dit zwarte jasje  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #46 Gepost op: 17 October 2020, 23:34:30 »
Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.

Freek
Ongetwijfeld dat er handelingen nodig zijn om een stel sleepbaar te maken maar dat geldt voor praktisch elk materieel en daar is genoemd materieel echt niet bijzonder in.

Maar ook V250 en ICNG zijn geen uitzondering in het feit dat een snelremming altijd remwerking op moet leveren.
Dat is namelijk het hele principe van het bij wet voorgeschreven doorgaand zelfwerkend remsysteem.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #47 Gepost op: 18 October 2020, 05:38:15 »
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #48 Gepost op: 18 October 2020, 10:53:24 »
Andere vraag: weet iemand waar deze ICNG treinstellen naar toe zouden gaan?
Van een ex-DB machinist hoorde ik dat er op de Rübelandbahn testritten zouden plaatsvinden?

http://115518.homepagemodules.de/t4196f80-Testfahrten-auf-der-Ruebelandbahn.html

Weet iemand daar meer van?

Marco.


Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #49 Gepost op: 18 October 2020, 11:47:36 »
Even wat rechtzetten omdat ik het idee krijg dat k niet goed begrepen wordt. Een snelremstand zal altijd zorgen voor een remming. De vraag is wel hoe groot die remdruk is. Kortom met "remmen voor geen meter" heb ik de klaarblijkelijk de suggestie gewekt dat er niet geremd werd in de snelremstand. Met "remmen voor geen meter" bedoel ik dat er niet aan het redelijk verwachtingspatroon betreffende het remmen voldaan wordt.
Dat kan als het remsysteem uitgeput wordt. Dat betekend dat er wel 5 bar treinleiding druk is, maar dat het remsysteem onvoldoende gevuld is om een remming  in werking te stellen die aan de verwachting voldoet.
Om dat te controleren kan de remkraan in de afsluitstand gezet worden. De treinleiding druk mag niet (buiten de marges dalen).
Bij de grote remproeven in de werkplaats houdt je daar rekening mee, omdat de remdruk gecontroleerd wordt en die moet aan bepaalde eisen voldoen.

Het slepen van stroomlijnmat met een loc is iets waar eigenlijk het stroomlijnmat niet op gebouwd is. Het materieel is er op gebouwd om zelf te remmen en niet om door een loc beremd te worden. Weliswaar is de basis van het remsysteem hetzelfde, maar technisch is er wel wat veranderd, van blokberemd naar schijfberemd, schijfberemd met of zonder toegevoegde blokkenrem, van pneumatisch naar electrisch pneumatisch, de toevoeging van de PMG, de dynamische rem, de toevoeging van beveiligingen, etc.

Voor het slepen van V250 was dat o.a. het afsluiten van de PMG, en het actief blijven van de ABI. De verbinding tussen loc en treinstel is in dit geval met een noodkoppeling die aanzienlijk minder kan hebben dan de standaard koppelingen (risico van koppelingsbreuk). Ik neem zonder meer aan dat dit ook voor ICNG geldt.
Hoemeer toeters en bellen er toegevoegd worden destemeer kans is er dat het met het slepen fout kan gaan.

Freek

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #50 Gepost op: 18 October 2020, 12:03:09 »
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy

Dat is niet helemaal waar  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #51 Gepost op: 18 October 2020, 12:07:03 »
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Pneumatisch remmen kan al het materieel wel degelijk als er gesleept moet worden. Pneumatisch remsysteem is namelijk wettelijk de enige verplichte remsysteem bij treinen.
Groeten Joop, machinist Lls

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #52 Gepost op: 18 October 2020, 12:50:49 »
Ongetwijfeld dat er handelingen nodig zijn om een stel sleepbaar te maken maar dat geldt voor praktisch elk materieel en daar is genoemd materieel echt niet bijzonder in.

Maar ook V250 en ICNG zijn geen uitzondering in het feit dat een snelremming altijd remwerking op moet leveren.
Dat is namelijk het hele principe van het bij wet voorgeschreven doorgaand zelfwerkend remsysteem.
De V250 remde gewoon pneumatisch met zijn schijfremmen tijdens zijn overbrenging terug naar Italië. Het remde als een huis 😂😂

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #53 Gepost op: 18 October 2020, 13:22:42 »
Ik had niet anders verwacht  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1246
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #54 Gepost op: 18 October 2020, 13:30:11 »
Ik heb in Duitsland niet anders gezien dan transporten met treinstellen ingesloten door 4 assige rem/koppelwagons. Verbaast mij dat hier de stellen direct achter de lok gekoppeld is (in Duitsland wel te verstaan).

Mvg, Johan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #55 Gepost op: 18 October 2020, 13:38:04 »
Het slepen van stroomlijnmat met een loc is iets waar eigenlijk het stroomlijnmat niet op gebouwd is.
Dat is niet helemaal waar, want al het materieel is dat eigenlijk juist wél door de verplichting van een doorgaan zelfwerkend remsysteem ;)

Citaat
Het materieel is er op gebouwd om zelf te remmen en niet om door een loc beremd te worden. Weliswaar is de basis van het remsysteem hetzelfde, maar technisch is er wel wat veranderd, van blokberemd naar schijfberemd, schijfberemd met of zonder toegevoegde blokkenrem, van pneumatisch naar electrisch pneumatisch, de toevoeging van de PMG, de dynamische rem, de toevoeging van beveiligingen, etc.
Allemaal toevoegingen op het basis pneumatische remsysteem, maar alles daarvan is af te sluiten en je valt altijd terug op het pneumatische remsysteem.

Citaat
Voor het slepen van V250 was dat o.a. het afsluiten van de PMG, en het actief blijven van de ABI. De verbinding tussen loc en treinstel is in dit geval met een noodkoppeling die aanzienlijk minder kan hebben dan de standaard koppelingen (risico van koppelingsbreuk). Ik neem zonder meer aan dat dit ook voor ICNG geldt.
Hoemeer toeters en bellen er toegevoegd worden destemeer kans is er dat het met het slepen fout kan gaan.

Freek
Zo'n sleepkoppeling is gewoon gekeurd en breken echt niet zomaar ;)
Een van de mij bekende uitvoeringen is bv gewoon geschikt om tot 1100 ton treingewicht te trekken.

Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Toevallig met een andere Flirt als trekkracht voor de gesleepte Flirt ;)?
« Laatst bewerkt op: 18 October 2020, 13:39:52 door Thom »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #56 Gepost op: 18 October 2020, 16:04:12 »
Andere vraag: weet iemand waar deze ICNG treinstellen naar toe zouden gaan?
Van een ex-DB machinist hoorde ik dat er op de Rübelandbahn testritten zouden plaatsvinden?

http://115518.homepagemodules.de/t4196f80-Testfahrten-auf-der-Ruebelandbahn.html

Weet iemand daar meer van?

Marco.
Deze gingen naar de spuiterij in Polen. Vanaf Braunschweig zouden ze door RailAdventure gereden worden, inclusief koppelwagens.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1246
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #57 Gepost op: 18 October 2020, 16:28:46 »
Versnippering leidt alleen maar tot meer risico op tegenslag (en ongelukken) blijkt wel weer.

Mvg, Johan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #58 Gepost op: 18 October 2020, 17:27:03 »
Deze gingen naar de spuiterij in Polen. Vanaf Braunschweig zouden ze door RailAdventure gereden worden, inclusief koppelwagens.
Van Dreileben naar Braunschweig is pal westwaarts, Polen ligt de andere kant op... klinkt niet logisch  :-\

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III