Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 12:08:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:51:43
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Eelco Storm
Vandaag om 11:43:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:14:52
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:50:17
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
  

Auteur Topic: Wat is “reine” gelijkspanning?  (gelezen 2111 keer)

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Wat is “reine” gelijkspanning?
« Gepost op: 15 October 2020, 21:27:51 »
Hallo,

Omdat ik mijn treintjes heel rustig wil laten rijden wordt gezegd dat ik het beste een heisswolf rijregelaar kan gebruiken. Ik heb smalspoortreintjes met zowel klokanker motoren en 3-polige motoren. Zo'n regelaar kan beide bedienen naar het schijnt maar met spreekt over "reine" gelijkspanning voor klokanker motoren.
Maar wat is dat dan? En werkt t echt zo goed?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2020, 21:39:26 door Bert van Gelder »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
Re: Wat is reine gelijksanning?
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2020, 21:38:36 »
Tja, door wie wordt dat gezegd, wie is ‘men’ en waar staat het? Veel belangrijker zijn de argumenten die worden aangevoerd.

Zo te zien heb je Duitse bronnen gebruikt. ‘Reine’ betekent niets meer dan puur en dus afgevlakt. Klokankermotoren hebben geen ankerkleef en doen het daarom blijkbaar beter op.

De gewone dc motoren dan weer niet, dus ik zou er niet zo maar lukraak in investeren...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6292
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2020, 21:49:20 »
Even wachten tot Klaas Zondervan dit topic binnenkomt  :)
Die weet vast wel iets om je gewone regelaar "rein" te maken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2020, 22:28:08 »
Op basis van de tekst is het een soort lokpilot-op-afstand, dwz het motor stuur deel van een dcc decoder inclusief de feedback regeling.
Waar die 'reine gleichstrom' vandaan moet komen zie ik zo snel niet. Op de foto's valt op condensator gebied weinig opvallends te zien, en de voeding is een standaard wall wart type.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2020, 22:33:26 »
Ik moest even opzoeken wat Heiswolf is. In eerste instantie dacht ik: nooit van gehoord. Maar toen ik de handleiding zag herinnerde ik me dat ik op een tentoonstelling iemand zo'n regelaar zag gebruiken.
Je kunt kennelijk per loc of treinstel een regelprofiel instellen, ongeveer zoals je bij digitale decoders de startsnelheid, de gemiddelde snelheid en de maximumsnelheid instelt.

En je kunt kiezen voor "reine" gelijkspanning, pulsspanning of een speciaaltje, dat is een pulsspanning die boven een bepaalde snelheid overgaat in "reine" gelijkspanning.
Met "reine" bedoelen ze een gladde, niet pulserende spanning.  Je kunt het allemaal lezen in de gebruiksaanwijzing.

Wat het nut van al die opties is snap ik niet goed. Ik heb ooit ergens gelezen dat je klokankermotoren beter met een reine gelijkspanning kunt regelen en een poosje heb ik dat ook geloofd. Maar ik werk nu al jaren met de Weistra regelaar die alleen maar pulsen afgeeft, en mijn enige loc met klokankermotor reageert daar keurig op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2020, 22:44:40 »
Wat doen die pulsen dan? Wat verschilt dat met een bijvoorbeeld miniclub trafo die ik heb?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2020, 23:36:31 »
De pulsen zorgen er voor dat er steeds kortstondig volle spanning wordt gegeven waardoor de motor makkelijker "loskomt" uit de stilstandssituatie en ook steeds maximale trekkracht levert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22649
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #7 Gepost op: 16 October 2020, 06:05:03 »
Op pagina 15 van deze gebruiksaanwijzing staat getekend wat met de verschillende spanningen wordt bedoeld. Beter dan met die twee tekeningetjes bovenaan pagina 15 kan het eigenlijk niet worden uitgelegd.
http://www.modellbahn.heisswolf.net/Gebrauchsanweisung%20SFR2000%20ab%20174%200220.pdf

De regelaar kan een vlakke (reine) gelijkspanning leveren waarbij de hoogte van de spanning varieert. Hoe hoger de spanning, hoe hoger de snelheid. Eerste tekening.
De regelaar kan met pulsbreedtemodulatie werken. Dan krijg je blokvormige pulsen van telkens dezelfde spanning. Hoe langer de pulsen, hoe hoger de snelheid. Tweede tekening.
En verder kan je de rijkarakteristieken per loc instellen. Je moet ook telkens in de handregelaar de loc kiezen die je op dat moment bestuurt.

Pulsbreedtemodulatie wordt al heel lang toegepast om gewone motortjes beter te kunnen regelen. Ik heb ze 40 jaar geleden al zelf gebouwd. Dat werkt echt, zeker bij de lompe motoren uit die tijd. Bij de huidige vijfpolers is het verschil kleiner. Ook is het zo dat de optimale instelling per loc verschilt en daarin wordt dus voorzien. Dus ja, ik kan me voorstellen dat in ieder geval je locs met gewone motortjes er beter mee zijn te regelen. Of dat verschil groot genoeg is voor de investering, kan je alleen zelf bepalen. Eigenlijk zou je het moeten kunnen proberen.

Welke schaal z regelaar heb je? Met een gewone rijtrafo wordt de snelheid ook door de hoogte van de spanning bepaald, maar die spanning is niet vlak (rein) maar eerder sinusvormig/golfvormig. Daarmee werken gewone motortjes juist wat beter dan met een vlakke gelijkspanning. Met pulsbreedtemodulatie laten gewone motortje zich dus nog soepeler regelen.
Zoals Klaas al schreef, zal die vlakke gelijkspanning zijn bedoeld voor klokankers.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2020, 06:15:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #8 Gepost op: 16 October 2020, 09:16:17 »
Ik heb een marklin miniclub trafo. Probleem zit m vooral bij van geen spanning naar iets. Die draaiknop zit een soort van vast op het nulpunt en als je dan de spanning opdraait springt de trein in beweging.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22649
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2020, 09:34:10 »
Ja, daarvoor kan pulsbreedteregeling een oplossing zijn. Reine gelijkspanning juist niet.
Misschien is er iemand in de buurt die nog een pulsbreedteregelaar heeft? Kan je het proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2020, 10:06:30 »
ik weet niet hoe dat bij de miniclub trafo werkt, maar bij Märklin trafo's voor H0 heb ik gemeten dat de spanning niet netjes van 0 af oploopt, maar direct van 0 naar 3 volt springt als de de knop draait. Dat kan ook een oorzaak zijn van het plotseling wegsprinten.
Let er wel op dat bij schaal Z de maximale spanning voor de motortjes lager is dan voor H0.
Heeft die Heiswolf regelaar de mogelijkheid om de spanning te begrenzen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22649
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #11 Gepost op: 16 October 2020, 10:12:53 »
Volgens pagina tien van de gebruiksaanwijzing per loc instelbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Wat is “reine” gelijkspanning?
« Reactie #12 Gepost op: 16 October 2020, 10:13:03 »
..... spreekt over "reine" gelijkspanning voor klokanker motoren.
Maar wat is dat dan? En werkt t echt zo goed?

Dat is gewoon een hele goede afgevlakte (voeding) gelijkspanning zonder "rotzooi" (storingen) op de gelijkspanning.

groet
Harald