Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:06:55
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 19:05:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:05:28
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 18:32:03
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 18:03:14
Minder wissels door henk
Vandaag om 17:57:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:41:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:10
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 17:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 17:29:54
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 15:49:20
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 15:46:50
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 15:06:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:37:09
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:19:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 13:48:21
trix vraagje door henk
Vandaag om 13:00:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 12:28:30

Auteur Topic: Complete collectie "moet" weg, waar doe ik goed aan?  (gelezen 6582 keer)

Durkdjenn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Complete collectie "moet" weg, waar doe ik goed aan?
« Gepost op: 11 October 2020, 17:33:50 »
Hallo allemaal,

Omdat ik niet zo goed weet waar ik met mijn vraag terecht kan, heb ik mij aangemeld op het forum en zodoende dit topic gestart.
De situatie is als volgt:

Mijn vader heeft als kind - begin jaren '70 - heel veel met (Märklin-)modeltreinen gedaan. Daarna heeft mijn vader toen ik een jaar of 10 was (begin 2000) mij ook geënthousiasmeerd met hem hiermee aan de slag te gaan. Hij had al zijn oude spullen nog en deze hebben we nog wat uitgebreid met nieuwe (starter)sets en tweedehands loc's, wagons en scenery. Een aantal jaren hebben we daar plezier van gehad, totdat ik ben gaan studeren.

Inmiddels ben ik 28 en is mijn vader drie jaar geleden helaas overleden. Alle treintjes en toebehoren zijn in dozen gegaan, om vervolgens afgelopen zomer weer tevoorschijn te komen dankzij een verhuizing. Zelf heb ik zowel de interesse als de tijd er niet meer voor om met deze hobby aan de slag te gaan en hoop met mijn spulletjes (waarvan sommige dingen dus al tientallen jaren oud zijn) toch nog iemand blij te kunnen maken.

Zelf heb ik echt bijzonder weinig kennis van zaken en heb dus ook geen flauw idee waar ik het beste met mijn collectie terecht kan. Ik kan me voorstellen dat hier de nodige liefhebbers zijn die weten waar en bij wie ik moet zijn, zodat ik er - simpel gezegd - nog wat centen aan overhoud en iemand blij mee maak.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en heb ik dit topic op de juiste plek gestart!  :)

p.s.; ik heb de hele collectie ook al op de foto staan.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2020, 18:52:43 door Durkdjenn »

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Complete collectie moet weg, waar doe ik goed aan?
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2020, 17:40:58 »
Hi

Welkom hier. Geen ongewone vraag hier. Eea hangt echt heel erg af van het volgende:

- Wat het is. Sommigen modellen mogen heel oud zijn, maar als dat de modellen zijn die in de miljoenen zijn geproduceerd brengt het niets op
- De staat. Ongeschonden modellen in ongeschonden verpakkingen doen meer dan beschadigd.

Als je een beetje leuke modellen hebt die dus ongeschonden zijn kan het wat opleveren, anders een stuk minder.

Wil je er snel vanaf, dan komt een opkoper in beeld, maar die geeft maar een fractie van de waarde die een hobbyist over zou hebben.

Je mag me ook een privebericht sturen, dan kan ik eventueel meekijken. Hier op het forum past dat niet helemaal.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

sncf231e

• Online Online
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2020, 18:08:45 »
Ik wil me nergens mee bemoeien (maar doe het toch):

Staat het in de weg? Zoniet, waarom bewaar je het niet. Over een paar jaar krijg je wellicht weer interesse in deze spullen en dan heb je spijt dat je het weg heb gedaan.

Groet
Fred

NB: Verder natuurlijk nooit ingaan op uitnodigingen om het prive te regelen.
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2020, 18:16:52 »
En jouw (toekomstige) kinderen?
Jeroen

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2020, 18:22:20 »
Hoi  :)  Inderdaad een meer voorkomende vraag hier. Ik ben het met Fred eens: als het niet in de weg staat is bewaren ook een optie. Rijk zal je er waarschijnlijk niet van worden tenzij er hele bijzondere dingen tussen zitten. En mocht het wel in de weg staan dan kun je ook een of twee modellen houden waar je een speciale herinnering aan hebt?

Je kunt op Marktplaats en Ebay opzoeken wat sommige dingen opleveren maar wellicht kun je ook een handelaar vragen om er eens vrijblijvend naar te kijken? Er zijn best eerlijke handelaren die je niet in de maling nemen. Verwacht alleen niet de exacte waarde van hen want zij moeten er ook nog wat aan verdienen.

Hieronder nog wat topics die (min of meer) over hetzelfde onderwerp gaan. Wellicht heb je er iets aan?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95006.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94369.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70334.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57699.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90582.0

Succes en met vr. groet, Martijn.

Durkdjenn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2020, 18:44:51 »
Allereerst bedankt voor de tips tot nu toe!

Daarnaast snap ik Fred en anderen goed, maar ik heb naast deze collectie ook nog heel wat Lego die ik wil bewaren en een kleine 200 Siku modelauto's schaal 1:55 (die ik allemaal zelf heb gekocht van mijn zakgeld vroeger), waar ik toch meer mee heb dan met de treinen (sorry liefhebbers! ;D).

Verder verwacht ik ook absoluut geen hoofdprijs, zeker ook omdat alles normaal gebruikt is, op een enkeling na geen originele verpakking meer aanwezig is en zaken echt wel zo hun gebruikerssporen hebben opgelopen. Als het voor een handelaar interessant zou zijn, vind ik dat prima 'oplossing'. Maar ik verkoop het ook net zo lief voor hetzelfde geld aan een pure liefhebber!

Nogmaals, alvast bedankt voor de tips en ik wacht geduldig nieuwe reacties af! :)

Groeten, Dirk-Jan

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2020, 18:52:35 »
Dan is het misschien een optie om eea. hier in de rubriek Vraag en Aanbod te plaatsen.

(...zeg ik als niet-belanghebbende, want ik rij zelf gelijkstroom... ;)  )
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Olav

• Offline Offline
Re: Complete collectie "moet" weg, waar doe ik goed aan?
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2020, 18:55:03 »
Meer kans op verkoop op het 3railforum, of te wel de “buren”
Groeten

Olav

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2020, 19:07:30 »
Kijk eens in een Koll catalogus. Hierin is tot nu bijgehouden wat alle modellen van Märklin qua prijs ongeveer (...) doen. Zo heb je een beetje een idee wat bepaalde modellen waard (zouden kunnen ) zijn. Het is uiteindelijk toch de vraag die de prijs bepaald....

Succes er mee.

Groet,
Rob

Tbinnebarretije…

Kronefan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2020, 20:02:12 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die foto ('s)?

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2020, 20:07:23 »
NB: Verder natuurlijk nooit ingaan op uitnodigingen om het prive te regelen.

Mocht je hiermee insinueren dat ik Dirk-Jan een poot uit wil draaien dan kan ik je geruststellen. Ik probeer alleen iemand te helpen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2020, 20:19:25 »
Allereerst, ondanks dat het al een paar jaar geleden, gecondoleerd met het verlies van je vader.

Mijn 5 cents ten opzichte wat je met zijn erfenis zou moeten doen. Als het niet in de weg staat. Gewoon houden. Nu krijg je er al niet veel voor en over 10 jaar is dat hetzelfde.

Ga over een jaar of 5 a 10 nog eens door de spullen heen en ga dan eens terug in je geheugen wat hij als favoriet zou hebben gezien. Bewaar die en gooi de rest gewoon weg of doneer het.

De reden dat dit mijn advies is;

1.5 jaar geleden werd ik benaderd door een dame die hier in een lokaal verzorgingshuis werkt. Zij had een patiënt die zijn hele leven model treinen had gehad, maar de man was gaan dementeren. Hij was uiteindelijk in het verzorgingshuis tehuis terecht gekomen en zijn familie hadden zijn modeltreinen geruimd.

In zijn dementie was hij continue op zoek naar zijn treinen. Dus heb, uit mijn verzameling, 2 locomotieven, wat wagons en een kleine miniatuur van de Orient express gegeven om op de man zijn kamer te zetten. Ik heb ze 4 weken geleden terug gekregen. Netjes verpakt, onbeschadigd en met de mededeling dat de man dood gelukkig was dat hij die model treinen op zijn kastje kon zien staan.

Nu het sentimentele; als ik nu ga overlijden (ik hoop pas over een jaar of 25/30) dan hoop ik dat mijn erfgoed, de liefde voor modelbouw en treinen, bij een van de erfgenamen terecht komt, die er een gepaste plek voor gaat vinden. Tenslotte is het een van mijn meest belangrijke liefdes die ik al vanaf mijn 6de of 7de jaar met mijn meedraagt.

Dus; Hou wat je denkt dat je vader dierbaar was. Misschien ga je daar ooit je zoon of dochter, neef of nicht of gewoon een buur jongen/meisje mee blij mee maken (of gewoon jezelf).
« Laatst bewerkt op: 11 October 2020, 20:23:20 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2020, 20:20:23 »
Maak gewoon wat foto's en zet ze op vraag en aanbod, misschien zijn er wel liefhebbers....

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2020, 20:37:15 »
Verder verwacht ik ook absoluut geen hoofdprijs, zeker ook omdat alles normaal gebruikt is, op een enkeling na geen originele verpakking meer aanwezig is en zaken echt wel zo hun gebruikerssporen hebben opgelopen.

Dat gaat helaas voor jou nogal schelen in de opbrengst.

Steijn

AK952

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2020, 21:53:32 »
Om te beginnen nog gecondoleerd met het verlies al is het drie jaar geleden maar begrijp dat het gezamenlijke hobby is geweest. Ter overweging zou ik op dit moment niet alles van de hand doen maar gefaseerd over een periode van een aantal jaar. Begrijpelijk dat er opgeruimd moet worden maar persoonlijke ervaring is dat de emotionele waarde stijgt naarmate de jaren verstrijken.
Alles gelijk van de hand doen is in die zin redelijk abrupt en onomkeerbaar en zou e.e.a. toch rustig in overweging nemen, dit als aanvulling van Bart’s advies.
Te denken aan een gezamelijke aankoop en/of bepaalde gebeurtenis.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2020, 22:25:30 door AK952 »