Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen  (gelezen 14062 keer)

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:31:53 »
Groen harmonieert goed met rood. Leuk voor de foto. Overigens komt het pigment voor de rode verf op de Noorse huizen vaak uit Falun Zweden. Hopelijk kunnen tweede helft volgend jaar de tentoonstellingen weer door gaan en is een gesprek bij de baan mogelijk. Tegen die tijd is de baan wel af.
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #31 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:12:39 »
Vandaag iets over de achtergrond van de baan. Tussen de voor- en achterzijde van het landschap, dat maximaal 1 meter diep is, zit een hoogteverschil van 20 tot 35 cm. Zoals dat mijn andere Noorse  baan Flåmsbana Berekvam ook het geval is. Aan de achterzijde van de baan gaat het gebouwde landschap over in de achtergrondfoto.

Het samenstellen van de achtergondfoto was geen eenvoudige klus, omdat de baan niet een aaneengesloten stuk van de Nordlandsbanen laat zien, maar verschillende stukken. Bovendien was mijn idee om typische landschappen uit het hoge noorden van Noorwegen te laten zien op de achtergrond. Uiteraard in relatie tot op wat op de baan te zien is. Zoals het Saltfjellet, het gletsjergebied Svartisen en het gebergte de Lyngsalpan. Verder rivier Dalselv, die uitkomt in Nordranafjord en één van de vele groene dalen.

De baan is een feite een samensmelting van een aantal plekken van de Nordlandsbanen. Dat geldt ook voor achtergrond en achtergondfoto. Iedereen die met de trein of auto op het Saltfjellet de poolcrikel (Polarsirkelen) heeft gepasseerd kent de twee rotspunten, die hier het landschap markeren. In de zomerdag is het bovenste gedeelte meestal nog met sneeuw bedekt.  De Polarsirkelen gaat over in een dal met de Dalselv. Het water in de fjorden kleurt op zonnige dagen helderblauw, wat ook terugkomt op de baan. Vervolgens sluit dit ter hoogte van Hell aan op een groen landschap waarachter de gletsjer Svartisen te zien is. Dit gaat over in de situatie bij Majavatn, waar duidelijk te zien is dat niet alleen de natuur met de rotsen bezig is geweest. Met op de achtergrond een stukje Lyngsalpan. Vervolgens eindigt het landschap met een gedeeltelijk begroeide rotswand achter het station van Grong.

De samengesmolten achtergrond bleek uiteindelijk 47 lagen te bevatten. Om deze te maken zal dit ongeveer 40 uren achter de computer zitten, hebben gevraagd. Een paar van de gebruikte foto's zijn alvast in de fotocollage te zien. De achtergrondfoto wordt ruim 7 meter lang bij een hoogte van circa 60 cm. Zodra de foto helemaal af is, zal die hier (verkleind) te zien zijn.



Een goederentrein met een diesel type Di8 in zogenoemde LEGO kleuren met een houttrein onderweg op het Saltfjellet.


Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #32 Gepost op: 02 november 2020, 15:26:41 »
Vandaag de manier van bouwen van de modulebakken en het landschap. De baan staat op een los onderstel, dat is gemaakt van houten latten en populierentriplex. De omranding van de modules is van populierentriplex, wat is opgevuld met geëxtrudeerd polystyreen hardschuim (styrodur). In de vorm van het latere landschap. Alle bedradingen voor de treinenloop en computerbesturing zijn onder de modules aangebracht met aan de achterzijde de stekkerverbindingen. Gemakkelijk bereikbaar dus. Tussen de modules komen de verbindingskabels voor de Norlandsbanen en een kabelboom voor de Meråkerbanen.



De rails liggen op een railbed van kurk met een dikte van 5 mm; het kurk heeft de vorm van het railbed. Rails en wissels zijn voorzien van grijs ballast, zoals dat vrijwel overal op de Nordlandsbanen ligt. De draaischijf is aangebracht, aangesloten en werkend. Bij het station zijn/worden Noorse uitrijseinen geplaatst. Deze hebben 2 of 3 lichten. De wisselaandrijvingen zijn naar origineel voorbeeld.  Typisch Noors is hierbij de hoog geplaatste wissellantaarn. Zodat de wisselstand ook zichtbaar is bij een pak sneeuw.

Voor de begroeiing op de baan is gebruik gemaakt van vlokken, blaadjes, kalksteenpoeder, grasvezels, looffoliage, decovlies, bloemveldfoliage, bloemendecor, basisstruiken, bloemen, rotssteentjes en bloemvelden. De bomen zijn deels kant en klaar, deels zelfgebouwd met zeeschuim, verf, boomschorspasta, fijne schuimvlokken en blaadjes. Het landschap kon met dit materiaal gebouwd worden, zoals dat daar in noord Noorwegen er uitziet. Enkele bijzonderheden. Op plekken waar geen rotsen zijn, is eerst een laag turf als grondbedekkking aangebracht. Daarna zijn met een elektrostaat grasvezels op een laag houtlijm gezet. Na verwijderen van de overbodige grasvezels, met de hand en door opzuigen met een grasvezelzuiger, heeft na ongeveer 15 minuten een nabewerking plaats gevonden met een haarföhn (stand koud) om de grasvezels de gewenste richting te geven. Een deel de grasvezels is daarna voorzien van bloemknoppen en/of blaadjes.



Schijnbaar elke Noor heeft een vakantiehuisje. Die op de baan wachten nu nog op de vakantiegangers. Dat zal wel duren tot de zomer 2021. Voor de rotsen, zoals achter deze vakantiehuisjes,  zijn enkele geschikte stenen meegebracht uit Noord Noorwegen. Hiervan zijn latexmallen gemaakt. Gips, kleurstof en veel afwasmiddel doet de rest. Afgewerkt met twee lagen grijze verf en donkerbruine glazuurverf die in de spleten achterblijft. Vervolgens na een dag opgewerkt met  “droge”witte en zeer lichtgrijze verf met een tamponeerkwast.

Bomen zijn bepalend voor een landschap. Daarom is daar extra aandacht aan besteedt. De ongeveer 100 bomen op de baan geven een beeld van de soorten die in het noorden van Noorwegen groeien groeien. De fjellberk, een lage traag groeiende boomsoort die voorkomt op de hoogvlaktes. Fijnsparren en grove dennen afgewisseld door eilanden van berken, lijsterbesssen (met rode bessen) en elzen. In het zuidelijke deel van de Nordlandsbanen, zoals bij Hell, groeien ook bij ons bekende loofbomen als eiken, hazelaars en beuken. Struiken en overige begroeiing lijkt veel op wat we hier in Nederland tegenkomen. Alleen staan de seringen niet in het voorjaar, maar in de zomer in bloei.

Op de baan staan fjellberken naast de sneeuwtunnel in de schaduw van de wind, zoals dat ook bij het voorbeeld het geval is.




Het water op de baan onder de brug sluit qua kleur aan op de achtergrondfoto met de Nordranafjord. Deze achtergrondfoto is gemaakt bij zonnig weer. Het water is op die dagen helderblauw. Met de relatief dikke schildersverf zijn golfjes nagebootst en is de juiste blauwe kleur bereikt. Dit is afgedekt met een aantal lagen heldere triple gloss koudglazuur. Het fjord is overal diep, waardoor het water geen donkere en lichte plekken heeft. En er geen oeverbegroeiing is. Wat bij riviertjes en beken bij ons in Nederland meestal wel het geval is.


Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #33 Gepost op: 20 november 2020, 14:37:17 »
Een maand geleden heb ik een en ander geschreven over bediening, bekabeling en elektronica, met name voor het gedeelte Nordlandsbanen. Dit ging over het enkelspoor van Polarsirkelen en het dubbelspoor bij station Hell. Op de Nordlandsbanen rijden de treinen computergestuurd. Op de Meråkerbanen wordt "op zicht" gereden.

Nog een aanvulling voor de Nordlandsbanen. De computerbesturing vraagt dat de baan verdeeld wordt in blokken. Voor de bezetmelding is gekozen voor een systeem waarbij de trein slechts wordt gedecteerd aan het begin en het einde van een blok met een binnenkomstmelder en een stopmelder.  Hiervoor wordt een geisoleerde railstaaf gebruikt met een lengte van 35 tot 40cm. De voeding voor deze stukjes railstaaf loopt via een stukje elektronica, die vaak bezetmelders worden genoemd. De bezetmelders zitten in de lade van het opstelstation. Met losse kabels met RJ45 stekkers wordt de verbinding gemaakt tussen de bezetmelder en de geisoleerde railstaaf. Elke kabel kan, eigen aan de 8 polige kabel met RJ45 stekker,  8 bezetmeldpunten verzorgen. Vanwege de bedrijfszekerheid zijn deze kabels kan en klaar gekocht in de gewenste lengte.

Tekening detectie en blokken



Wat betreft de bedrading onder de baan eerst de Nordlandsbanen. Deze bedrading onder de baan bestaat uit een vieraderige ringleiding. Twee aders voor de baanspanning en twee aders voor schakeldecoders voor de aansturing van seinen en wissels en voor de verlichting. Elke functie heeft een eigen kleurcombinatie van aders. Bijvoorbeeld voor de baanspanning is dit rood en zwart. De ringleiding wordt gevoed vanuit traditionele voedingstrafo's in de bedieningslessenaar en door een schakeltrafo onder 1 van de modules. Vanuit de ringleiding gaan kabeltjes naar de rails, de schakeldecoders voor wissels en seinen en de LED verlichting.

Tekening bediening


Meråkerbanen. Voor de treinen op de Meråkerbanen is de bediening ingebouwd in de module met de locloods Majavatn. In de vorm van een lade. Dit maakt deze module wel wat zwaarder (4 kg), wat echter opweegt tegen het plaatsen van een tweede losse bedieningslessenaar. Op deze sporen  zal "op zicht" worden gereden. Dit gaat vooralsnog met een Intellibox, die een plekje heeft gekregen in de lade. Nog nagedacht wordt, samen met onze teamleden, over een walk-around. Mogelijk wordt dat een product van Uhlenbrock, zoals de Daisy. Maar een lokmaus van Roco kan ook. Of de al wat oudere lokbos van Fleischmann. Keuze voor volgend jaar. De lade bevat de Intellibox, het bedieningsplateau voor de draaischijf, de knoppen voor de bediening van de wissels (aangedreven met tortoises) en de locdeuren. De trafos daarvoor zitten vast onder de module. Zie foto.

Foto bekabeling


De kabels aan de bovenste lat zijn voor de Merakerbanen en aan de onderste lat voor de Nordlandsbanen. De schakeldecoder voor de bediening van de wissels en seinen is hier eveneens gemonteerd. De trafos zijn zogeheten schakeltrafo's. Voor mijn toepassingen hier, zo is mij geadviseerd, is dat een prima oplossing. In onze hobby worden traditioneel de veel zwaardere voedingstrafo's gebruikt. De baanspanning komt voor dit deel van de baan vanuit een voedingstrafo, die gekoppeld is aan de Intellibox. Niet te zien op de foto. Schakeltrafo's zijn stukken voordeliger dan de traditionale voedingstrafo's. Op internet staan voor- en nadelen van beide typen trafos. Zoals duitstalig op: https://www.neumueller.com/de/knowledge/stromversorgung/unterschiedschaltnetzteiltrafonetzteil
 
Foto brug Dalselv uit een ongewoon standpunt.


Qua bekabeling onder de baan is dit de meest uitgebreide module. Zodra de werkzaamheden aan de lade zijn afgerond, zal het gedeelte met de Merakerbanen (3 modules) nog een keer worden getest. Daarna volgt de fiddle-yard. Dan pas gaat de landschapsbouw verder en zullen foto's daarvan volgen. Dat kan wel een paar maanden duren.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2020, 20:55:23 door hansberekvam. Reden: term wisseldecoder eenmaal vervangen door schakeldecoder »
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #34 Gepost op: 24 november 2020, 22:02:14 »
De bedieningslade voor de treinen op het gedeelte Merakerbanen is gecompleteerd met Intellibox en draaischijfbediening.

foto inschuifbare lade met o.a. bedieningskastje voor draaischijf en schakelaars voor de tortoises


Daardoor kon de draaischijf  geprogrammeerd worden. Deze draaischijf wordt nog omgebouwd naar het originele voorbeeld van Majavatn.
 
foto origineel


foto NOHAB Di3  op brug in een kaal en onaangekleed landschap ook nog zonder de locloods


De draaischijf in model is van Heljan. Al vele jaren geleden gekocht. De printplaatjes zijn kennelijk gemaakt door Lenz. De draaischijfbrug kan rondom op 60 plekken stoppen. Die zijn allemaal afzonderlijk vast te leggen (te programmeren zoals dat heet) met het bedieningskastje. De eerste stap van de programmering is het opzoeken van het nulpunt, waarvoor er in de draaischijf een lichtsluisje zit. Na een paar keer drukken op de knoppen van het bedieningskastje gaat de draaischijf draaien totdat het nulpunt is gevonden. Daarna kan elk railaansluitpunt worden vastgelegd, weer met drukken op de knoppen. Eigenlijk dus op elke willekeurige plek. Dit in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld Fleischmann. De spanning op de rails van de draaischijfbrug wordt, bij het bereiken van een bepaalde lijn,  automatisch omgepoold. Een proef heeft geleerd dat de geprogrammeerde railaansluitpunten niet verloren gaan als de brug eruitgehaald wordt. Dat is overigens een kwestie van omhoogtillen. Wel weer op dezelfde plek terugzetten uiteraard!!. En, zoals bij elke draaischijf goed stofvrij houden, zodat er geen korreltjes in de tandwielen e.d. terecht komen. Voor het transport moet ik nog wel iets bedenken dat de brug goed vast blijft liggen. De brug is verzwaard met metalen platen.  Op het you tube filmpje is te zien dat deze mooi stabiel en ook langzaam draait. De lok neemt de overgang van brug naar aansluitende rail soepel.

https://youtu.be/e5Kvhv18jFA
Hans Peters

Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #35 Gepost op: 25 november 2020, 04:45:01 »
Dit ziet er al indrukwekkend uit.

Waarom maken ze eigenlijk de draaischijven dicht, om sneeuwophoping in de kuil te voorkomen?
Oeps!

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #36 Gepost op: 25 november 2020, 08:34:04 »
Ik weet dat de huidige NSB dieselloks (Di-4) worden gedraaid op de Nordlandsbanen, om de cabine het verst van de (luidruchtige) dieselmotor te kunnen gebruiken.
Ik wist echter niet dat men dit bij de Di-3 ook al deed, ik vermoed om dezelfde reden of is er bij de Di-3 een andere reden voor?

Verder mooie baan, landschap ziet er heel realistisch Noors uit.

MvG Peter,

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #37 Gepost op: 25 november 2020, 11:30:48 »
Prachtig, heel herkenbaar als Noord-Noorwegen.
Hopelijk kunnen we de baan een keer op een beurs echt gaan bekijken.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #38 Gepost op: 25 november 2020, 13:08:21 »
Oh, daar twijfel ik bij Hans geen moment aan. Corona gaat voorbij en we zullen zeker weer mooie shows gaan krijgen :)

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #39 Gepost op: 25 november 2020, 17:28:23 »
Wat ik weet en heb gehoord over de Di3. De NOHAB's van de NSB wijken op een aantal punten af van die van andere maatschappijen. Zoals 1 deur per kabine tegen winterkou ( of dat bij aflevering ook al bij alle locs was weet ik niet) , max ongeveer 100 km/uur en roosters voor ruiten tegen ijspegels (nog niet direct bij aflevering maar iets later heb ik begrepen) en een eenzijdige geluidsisolatie voor de kabine. Daarom werden deze locs ook gedraaid waar dat kon. 

De nummers 602, 622, 623, 641, 642 en 642 verschillen iets tov de overigen van de NSB. De 602 omdat dat een demonstratieloc was en de overigen omdat die oorspronkelijk door de Finse spoorwegen waren besteld.  De Di3 en Di4 heb ik samen voor 1 trein gezien op een foto. Het is wel oppassen bij aanschaf van een model van Di3 van de NSB. Uitvoering en kleur willen nog wel eens niet bij elkaar horen.

Wat ik een goede site vindt met meer info:   Railway site by Svein Sando.
https://www.sando.co/index.php?aut=&vis=252&nid=2&engelsk=1


Wat betreft Majavatn, waar de draaischijf van de foto ligt. In een  Noorse krant dat de locloods van Majavatn wordt afgebroken vanaf juni 2020. Helaas nog niet kunnen bekijken dit jaar.

Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #40 Gepost op: 26 november 2020, 21:36:26 »
Over de vraag waarom de put van draaischijf van Majavatn dicht is gemaakt met planken.
Vanwege de sneeuw lijkt mij inderdaad ook. Het voorkomt dat de put sneeuwvrij gemaakt moet worden.
En dat er iemand in de put zakt.


In Noord Noorwegen valt 's-winters vrij veel sneeuw.
Majavatn ligt op ongeveer 20 meter boven zeeniveau en op 50 km uit de kust.
Op deze hoogte valt de hoeveelheid sneeuw, naar Noors begrippen, meestal wel mee.
Ik heb weinig gelezen over uitval van treinen door sneeuwval.
Op de spoorlijn van Oslo naar Bergen valt de trein nog al eens uit door hevige sneeuwval. Zie
https://digitaltmuseum.no/021017935641/nattoget-fra-bergen-til-oslo-tog-606-fastkjort-i-snoen-ved-oksebotn-km

Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #41 Gepost op: 26 november 2020, 23:21:08 »
Een mooi project, Hans. Ik volg met grote interesse :)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #42 Gepost op: 27 november 2020, 05:22:10 »
Hans,

Ik lees dit draadje met heel veel interesse. De loods in Majavatn was tot het einde van de jaren tachtig het domein van een Bm86 motorwagen die de dagelijkse rit naar Mo I Rana reed.
Kijk eens naar https://youtu.be/AS6tHcRQs4g en dan komt de loods in de eerste minuten mooi in beeld.

Hier nog een leuk plaatje: https://digitaltmuseum.no/011013117163/lokomotivstallen-pa-majavatn-med-motorvogn-type-86

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #43 Gepost op: 27 november 2020, 05:52:17 »
De nummers 602, 622, 623, 641, 642 en 642 verschillen iets tov de overigen van de NSB. De 602 omdat dat een demonstratieloc was en de overigen omdat die oorspronkelijk door de Finse spoorwegen waren besteld.  De Di3 en Di4 heb ik samen voor 1 trein gezien op een foto. Het is wel oppassen bij aanschaf van een model van Di3 van de NSB. Uitvoering en kleur willen nog wel eens niet bij elkaar horen.

Een Di3 en Di4 samen voor een trein kwam heel vaak voor. De dagelijks nachttreinen werden tot de buitendienst stelling van de Di3-en op die manier gereden.


NSB Di4.654, Di3.604
Hier zie je de nachttrein van Bodø naar Trondheim in Fauske op 6 juli 1995.

Over de Di3-en gesproken. Daar zijn hele boeken over geschreven maar hier even een korte beschrijving en een idee van tijdperk indeling.
Het begon allemaal met de NOHAB 2246, die als vijfde loc na de eerste vier DSB My-en werd gebouwd en als demonstrator door Scandinavië heeft gereden. Na afloop werd die door de NSB gekocht en kwam als Di3.602 in dienst. De serie loc's, Di3.603 etc, werden op basis van deze demonstrator gebouwd maar werden 30 cm korter gemaakt (om op de kleine draaischijven te passen).
Na de Di3.618 werd door NOHAB een loc voor Finland gebouwd, zou de KDs1 worden. Maar verder dan demonstratieritten is het nooit gekomen. Maar NOHAB was al een serie van loc's voor Finland aan het bouwen.  De demonstrator (NOHAB 2402) en de 4 serie loc's werden in de normale lengte gebouwd, dus 30cm langer dan de Noorse loc's. De NSB heeft deze serie overgenomen. De demonstrator en de eerste 2 waren al klaar en zijn de Di3.643 en de Di3.641, 642 geworden. Deze loc's zijn de aparte Di3b serie, ook omdat ze een A1A-A1A indeling hebben (net als de DSB MY). De laatste twee konden nog gewoon als Co'Co' locs gebouwd worden en werden de Di3.622 en Di3.623.
Uit eindelijk zijn er 35 loc's gekomen; 602-633 en 641-643.

De eerste loc's kwamen in de groene kleur om de baan en Roco maakt een mooi model van de Di3.641 en Di3.643 in deze kleuren. In de jaren zestig werden de loc's roodbruin met de bekende gele streep. Eind jaren zestig werd de rechter cabinedeur weggehaald om de tocht in de cabine te verminderen. De 602, 622, 623 en 641-643 hadden oorspronkelijk ook een deur in de neus, net als de DSB MY. De Noorse Di3a loc's hebben deze nooit gehad. Deze neusdeur is later ook verdwenen.

In 1981 kwam er een nieuwe kleurenvariant, mellom design (tussen kleur). Dit is een iets rodere kleur zonder de gele band maar nog wel met het oude logo. En dan in 1983 verscheen met de Di3.615 de eerste rode loc (met gele ploeg) op de baan. De meeste loc's hebben in de loop van de jaren tachtig deze rode kleur gekregen. De 612 ging in de oude kleur buiten dienst (voor een cabine brand) en de 610 is ook altijd bruin gebleven.
De laatste grote verandering was de isolatie van de cabine van een aantal loc's en het plaatsen van panserglas in de cabineramen. Dit vond rond 1990 plaats.

Qua modellen is het NMJ topline model het enige model dat de juiste lengte heeft voor de Di3a (Noorse versie). De Roco en Heljan modellen zijn de lange variant.

Een quasi indeling:
- Jaren vijftig en begin zestig: Groene locs met nog de vier cabinedeuren (Roco model)
- Tweede helft jaren zestig: Bruine locs met vier cabinedeuren (Roco model)
- Eind jaren zestig en tot midden jaren tachtig: Bruine locs met 2 cabinedeuren (NMJ, Heljan)
- Jaren tachtig: Mellom design (NMJ, Heljan)
- Midden jaren tachtig: Nieuwe rode kleuren met gele ploegen (NMJ, Heljan)
- Vanaf 1990 geisoleerde cabine 1 voor een aantal modellen (NMJ, Heljan).

Op de foto drie variante van de Di3.643, uit drie verschillende tijdperken:

3 x Di3.643

De Di4 kwam in 1980 op de baan en is dus te combineren met bruine en rode loc's. Niet alle Di3-en hadden een electrische verwarmingsinstallatie en dus reden sommige alleen in de goederen diensten.

Over het draaien van de locs. De Di3 werd alleen vanuit cabine 1 gereden om daar het geluidsniveau lager was dan in cabine 2.  De Di4 wordt in principe alleen vanuit cabine 2 gereden en dat is voornamelijk om de hete uitlaatgassen niet in de luchtinlaat van de koeling te laten komen.

Hopelijk helpt deze achtergrond informatie.

Groeten,
Lolke

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
« Reactie #44 Gepost op: 27 november 2020, 11:30:57 »
Een plaatsje beschikbaar voor een stavkirke??
uit Grip.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.