Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 315465 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1335 Gepost op: 28 May 2024, 19:57:00 »
Dank je Arnold! Heb het meteen aangepast, ere wie ere toekomt.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1336 Gepost op: 30 May 2024, 12:22:45 »
Quote:"Vroeger als kind groot geworden met die zwavelbende."

Voor zwavelluchten moest je bij de kooksfabrieken zijn, niet bij de Mekog.

M.vr.groet,

Aad

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1337 Gepost op: 30 May 2024, 16:42:49 »
Der kwam anders wel een zwavelkleur uit die "markante" schoorsteen.
Toren rechts:
https://eenvandaag.assets.avrotros.nl/_processed_/4/f/csm_8a0868f773713e79976d_458f324ddb.jpg
« Laatst bewerkt op: 30 May 2024, 18:52:18 door IJmc »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1338 Gepost op: 31 May 2024, 10:03:25 »
Dat was inderdaad wel een gek ding, die schoorsteen. In juni 2011 werd hij opgeblazen: https://youtu.be/xePo3fplp54?si=YCVAXit4Uf9MFwDF

Heb wel eens gelezen dat het salpeterzuur was, dat daar uit kwam. Ook geel.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1339 Gepost op: 31 May 2024, 14:00:24 »
Dan ga ik voor salpeterzuur ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1340 Gepost op: 31 May 2024, 14:33:10 »
Heb wel eens gelezen dat het salpeterzuur was, dat daar uit kwam. Ook geel.
En niet geheel toevallig wordt salpeterzuur gebruikt bij de productie van kunstmest.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Jeroen

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1342 Gepost op: 03 June 2024, 00:05:39 »
Hallo Jeroen, e.a.

Morgenochtend vroeg nog maar eens van dichtbij bekijken op de weg naar de IJmondhaven. De laatste tijd 'vaste' prik. Jammer dat daar (t werk) zo veel vrije tijd in gaat zitten.  8)

Zo langzamerhand dekt de topic titel de lading van t draadje niet meer, "Hoezo kort? Al 90 pagina's aardigheden over de toenmalige spoorlijn." 

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1343 Gepost op: 06 June 2024, 15:43:02 »
Kom net dit tegen.

https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf20180926_32513484?utm_source=google&utm_medium=organic

Mooie plaat is dat!



Nog een foto met een tweetje Mat46. Hier rijdt zo'n treinstel ter hoogte van de overweg Groeneweg, gelegen tussen de haltes Velsen-IJmuiden Oost en Velsen-Zeeweg, richting Haarlem, terwijl vanuit de andere richting een treinstel Plan V met bestemming IJmuiden nadert. Rechts de dubbele spoorwoning die er vandaag de dag nog steeds staat. 1983, foto collectie Leo van Leeuwen.

De spoorwoning veertig jaar later, in maart 2023:



(Google Streetview).
Het tracé van de spoorlijn is nu een vrije busbaan geworden, de overweg is beveiligd met licht- en geluidssignalen.



Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1344 Gepost op: 07 June 2024, 12:28:22 »



Dezelfde plek als de foto van gisteren, maar nu kijken we in noordelijke richting. De bekende dieselloc 2530 steekt rond 1980 met de sproeitrein voor onkruidbestijding de overweg van de Groeneweg over. Let op de bedieningshuisjes op de treeplank. Links is nog een stukje van de spoorwoning zichtbaar.

Foto Leo van Leeuwen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1345 Gepost op: 09 June 2024, 18:32:22 »
Van de FB-page Nederlandse Stations, heden en verleden een ansichtkaart gepost door een Raymond Beekman van Santpoort-Meerenberg.

https://www.facebook.com/photo?fbid=1603064007093590&set=gm.1129487811691275&idorvanity=470987910874605

toevoeging

nog een:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1603060730427251&set=gm.1129484601691596&idorvanity=470987910874605
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1346 Gepost op: 09 June 2024, 18:40:42 »
Vond deze ook via de betreffende FB-page:

Zandpoort
Jeroen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1347 Gepost op: 11 June 2024, 20:46:54 »
Mooi, die oude platen. Het tweede station Santpoort(-Zuid) is grotendeels nog aanwezig, en de perronoverkapping heeft veel gemeen met die op Velsen-IJmuiden Oost, die natuurlijk wel allang weg is.

https://maps.app.goo.gl/nWC96oCL4CfususD6?g_st=ic

Dat oude station “Zandpoort” ziet er ook gezellig uit.


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1348 Gepost op: 12 June 2024, 10:10:52 »




Een tweewagenstel Mat46 is zojuist vertrokken van station Velsen-IJmuiden Oost (of wat daar toen nog van over was) met bestemming Haarlem. Volgende halte: Velsen-Zeeweg.
Deze foto is vermoedelijk van dezelfde datum als de (zwart-wit) plaat een stukje hierboven, waar het treinstel ter hoogte van de spoorwoning een Plan V tegenkomt. Begin 1983, collectie Leo van Leeuwen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1349 Gepost op: 13 June 2024, 11:00:08 »


Ik borduur nog even voort op dezelfde 'fotoserie'. We staan nog steeds bij de overweg Groeneweg, tussen Velsen-IJmuiden Oost en Velsen-Zeeweg en kijken nu weer in zuid(west)elijke richting. Weer zien we de spoorwoning bij de overweg, het treinstel Plan V dat op de eerste foto vanuit de verte naderde is nu vlakbij, terwijl het tweetje Mat46 dat we gisteren van dichtbij zagen nu uiterst links in de verte verdwijnt. Rechts een vrachtwagen van de destijds plaatselijk bekende meubelwinkel 'WoonToon'. Het is begin 1983, het besluit om de lijn later dat jaar voor reizigersverkeer te sluiten was nog niet genomen en er werd dan ook nog gewoon aan het spoor gewerkt, getuige de railstaven tussen de sporen en de nieuwe ballast hier en daar.

Foto Leo van Leeuwen (destijds bewoner van de spoorwoning)

De spoorwoning had het nummer 9A. De oorspronkelijke woning 9 lag wat oostelijker en lager, omdat deze langs het oorspronkelijke spoortraject van voor 1905 lag, dat tot die tijd iets verderop over een lagere spoorbrug het kanaal overstak. Deze woning 9 is nog vrij lang blijven staan, zoals op onderstaande foto uit 1960 te zien is.



Foto R. Ankersmit, 20 februari 1960. Te zien op Klassiekebeveiliging.com

De oudere spoorwoning 9 op de voorgrond, met de iets jongere woning 9A daarachter. Duidelijk is te zien dat de nieuwere ook een stuk hoger ligt, langs het nieuwere, meer westelijke spoor dat op een flink talud was aangelegd om verderop goed aan te sluiten op de veel hogere nieuwe spoorbrug uit 1905. Deze foto hebben we in het begin van dit daadje trouwens al eerder gezien; in mijn enthousiasme val ik soms in herhaling (ik hoop dat niemand me dat kwalijk neemt).

« Laatst bewerkt op: 13 June 2024, 11:30:32 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld »