Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door NS 1607
Vandaag om 14:33:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Station W
Vandaag om 14:28:04
LSM NS Plan W door NS 1607
Vandaag om 14:25:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Deetrein
Vandaag om 14:22:27
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Ad Cleijsen
Vandaag om 14:21:08
handleiding trix 22528 door wol57
Vandaag om 14:20:07
Digikeijs? door Dirk
Vandaag om 14:18:17
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 14:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 14:11:05
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Ben
Vandaag om 14:10:39
koolborstels door Voske
Vandaag om 14:07:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 14:04:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 13:02:03
z21 maintanance tool werkt niet door Waalspoor
Vandaag om 12:55:23
La Plaine Saint-Denis [H0, 0.5m²] door Noordernet
Vandaag om 12:45:55
Schaal liniaal voor modelbouw in diverse modelbouw schalen door Menno
Vandaag om 12:45:15
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:41:47
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Dirk
Vandaag om 11:32:20
Groningen HS 1953 door Luud H
Vandaag om 11:26:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 11:05:13
Rhb treinen door Boertje
Vandaag om 10:46:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:36:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:09:08
Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation door 1op160
Vandaag om 09:32:58
Modelspoorbeurs en HCC kennisdag Expo Houten 25 maart- de voor- en nabeschouwing door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:12:38
Testdiorama door AlbertG
Vandaag om 08:39:41
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 07:32:15
Z21 met 2 mausen tegelijk? door RemcoStarter
Vandaag om 07:20:08
Module MOx door NS264
Vandaag om 01:07:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 00:54:44
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 80850 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6458
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #465 Gepost op: 27 januari 2023, 14:59:30 »
Graag gedaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #466 Gepost op: 27 januari 2023, 16:25:03 »
'Cutzooi'

Wist toen idd niet wat ik las ;D.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6458
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #467 Gepost op: 27 januari 2023, 16:33:19 »
Is me nog nooit opgevallen, als ik weer eens naar BACO ga, maar eens op letten dan  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #468 Gepost op: 27 januari 2023, 17:54:42 »
Die kapper heb ik s opgezocht met streetview, grappig.
Verder een interessant verhaal over het verleden van IJmuiden.
De groeten van Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3513
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #469 Gepost op: 27 januari 2023, 18:56:56 »
Een heel goede vriend van mijn vader ,die een redelijk hoge positie had bij de Hoogovens zei nog meer over die nitreuze dampen ,die paarse waren smerig .Maar er waren ook onzichtbare dampen .die waren nog gevaarlijker.  ??? :o
Dat was in de jaren  eind  50.
 Ik heb nog steeds de indruk dat de  toenmalige  " Nederlandse " Hoogovens in die jaren  milieu bewust bezig weren ,maar onder  het laatste bewind de zaak verwaarlozen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6421
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #470 Gepost op: 27 januari 2023, 19:48:36 »
Dat is ook mij  idee. Vanaf dat British Steel de boel overnam om af te romen en te elimineren. Denk dat ook vanaf toen provincie en rijk meer dan alleen een oogje toeknepen. Werkgelegenheid, basisindustrie behouden. Dat.

Maar goed, ik ben behoorlijk gebiased als t Hoogovens aangaat 🙃

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3513
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #471 Gepost op: 27 januari 2023, 20:07:18 »
Beetje Off topic.  ;)
 Ik ben er 3 keer op bezoek geweest tussen 1958 en 1972 ,vond en vind het een machtig bedrijf ,maar zou er toch niet graag willen werken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #472 Gepost op: 29 januari 2023, 10:00:19 »
Station IJmuiden, mei 1972:



Op het perron staan een paar brommers en fietsen, de atmosfeer is rustig en gemoedelijk. Alles is nog min of meer in oorspronkelijke staat, de vakwerkmasten en ook het middenperron zijn nog aanwezig. De gele huisstijlkleur van het treinstel Plan V is echter een voorbode van verandering. Foto J. Abbing, collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10571
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53749536FB8F11DF9E4D523BC2E286E2.

Edit: waar zou dat bord met de S nu eigenlijk voor dienen  ??? Het valt me nu pas op. In die tijd was alles nog volledig beveiligd zou je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:02:07 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #473 Gepost op: 29 januari 2023, 11:16:19 »
Wat een plaatje :D.
Is dat niet een stopbord?
Verplicht de treindienstleider te bellen?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:19:16 door Arnie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4776
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #474 Gepost op: 29 januari 2023, 14:23:33 »
Die foto is van na 18 april 1972 toen de klassieke beveiliging was verdwenen en vervangen door het TPRB. Alleen spoor 1 werd toen nog gebruikt voor de reizigersdienst. Aan de andere kant van het S-bord stond er ook een, een klein model met een witte S op een zwarte ondergrond en een onderbord met pijl. Het op de foto zichtbare treinstel staat daar ook rechts van, is dus netjes voor dat laatstgenoemde bord gestopt. De rest van het spoor was blijkbaar bedoeld om er een extra treinstel te kunnen opstellen. Als dat dan het beveiligde gedeelte wilde oprijden, was daar eerst toestemming van de treindienstleiding voor nodig. Ik weet niet of dat spoor toen nog verder doorliep richting de haven.
Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #475 Gepost op: 29 januari 2023, 14:25:34 »
Dat spoor waar het treinstel staat, liep door tot de sporen bij het visstation. Of daar ooit een trein over heeft gereden...

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #476 Gepost op: 29 januari 2023, 15:29:42 »
De bovenleiding stopte net voor of na de overweg, verderop dus alleen dieselend.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #477 Gepost op: 29 januari 2023, 16:58:54 »
Dat zou dan het spoor zijn dat we hier rechts zien:



Foto R. Ankersmit, februari 1960, via KlassiekeBeveiliging.com. Het perronspoor vertakt zich ter hoogte van de remise (rechts op de foto), boven het rechter spoor hangt geen bovenleiding. Aan de glanzende spoorstaven te zien wordt het regelmatig gebruikt.
Overigens is hier uiterst rechts ook nog het spoor te zien dat de remise inloopt, dat was er in 1960 dus nog. Verder zien we links op de achtergrond nog de hoge vuurtoren en middenachter een rijtje koelwagens op de vissporen.



« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 19:17:16 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #478 Gepost op: 29 januari 2023, 17:02:18 »
Later in de 70er jaren werd het anders.
Toen werd ik bewuster van dingen.
Ben van eind 60er jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6421
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #479 Gepost op: 29 januari 2023, 17:35:56 »
Was er al ergens een plaatje met daarop gebouwen en spoorverloop? Raak de draad kwijt






Bron: sporenplan.nl, kaartje 1965
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 17:40:32 door Huup »