Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 165666 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #465 Gepost op: 27 januari 2023, 14:59:30 »
Graag gedaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #466 Gepost op: 27 januari 2023, 16:25:03 »
'Cutzooi'

Wist toen idd niet wat ik las ;D.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #467 Gepost op: 27 januari 2023, 16:33:19 »
Is me nog nooit opgevallen, als ik weer eens naar BACO ga, maar eens op letten dan  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #468 Gepost op: 27 januari 2023, 17:54:42 »
Die kapper heb ik s opgezocht met streetview, grappig.
Verder een interessant verhaal over het verleden van IJmuiden.
De groeten van Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #469 Gepost op: 27 januari 2023, 18:56:56 »
Een heel goede vriend van mijn vader ,die een redelijk hoge positie had bij de Hoogovens zei nog meer over die nitreuze dampen ,die paarse waren smerig .Maar er waren ook onzichtbare dampen .die waren nog gevaarlijker.  ??? :o
Dat was in de jaren  eind  50.
 Ik heb nog steeds de indruk dat de  toenmalige  " Nederlandse " Hoogovens in die jaren  milieu bewust bezig weren ,maar onder  het laatste bewind de zaak verwaarlozen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #470 Gepost op: 27 januari 2023, 19:48:36 »
Dat is ook mij  idee. Vanaf dat British Steel de boel overnam om af te romen en te elimineren. Denk dat ook vanaf toen provincie en rijk meer dan alleen een oogje toeknepen. Werkgelegenheid, basisindustrie behouden. Dat.

Maar goed, ik ben behoorlijk gebiased als t Hoogovens aangaat 🙃

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #471 Gepost op: 27 januari 2023, 20:07:18 »
Beetje Off topic.  ;)
 Ik ben er 3 keer op bezoek geweest tussen 1958 en 1972 ,vond en vind het een machtig bedrijf ,maar zou er toch niet graag willen werken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #472 Gepost op: 29 januari 2023, 10:00:19 »
Station IJmuiden, mei 1972:



Op het perron staan een paar brommers en fietsen, de atmosfeer is rustig en gemoedelijk. Alles is nog min of meer in oorspronkelijke staat, de vakwerkmasten en ook het middenperron zijn nog aanwezig. De gele huisstijlkleur van het treinstel Plan V is echter een voorbode van verandering. Foto J. Abbing, collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10571
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53749536FB8F11DF9E4D523BC2E286E2.

Edit: waar zou dat bord met de S nu eigenlijk voor dienen  ??? Het valt me nu pas op. In die tijd was alles nog volledig beveiligd zou je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:02:07 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #473 Gepost op: 29 januari 2023, 11:16:19 »
Wat een plaatje :D.
Is dat niet een stopbord?
Verplicht de treindienstleider te bellen?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:19:16 door Arnie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #474 Gepost op: 29 januari 2023, 14:23:33 »
Die foto is van na 18 april 1972 toen de klassieke beveiliging was verdwenen en vervangen door het TPRB. Alleen spoor 1 werd toen nog gebruikt voor de reizigersdienst. Aan de andere kant van het S-bord stond er ook een, een klein model met een witte S op een zwarte ondergrond en een onderbord met pijl. Het op de foto zichtbare treinstel staat daar ook rechts van, is dus netjes voor dat laatstgenoemde bord gestopt. De rest van het spoor was blijkbaar bedoeld om er een extra treinstel te kunnen opstellen. Als dat dan het beveiligde gedeelte wilde oprijden, was daar eerst toestemming van de treindienstleiding voor nodig. Ik weet niet of dat spoor toen nog verder doorliep richting de haven.
Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #475 Gepost op: 29 januari 2023, 14:25:34 »
Dat spoor waar het treinstel staat, liep door tot de sporen bij het visstation. Of daar ooit een trein over heeft gereden...

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #476 Gepost op: 29 januari 2023, 15:29:42 »
De bovenleiding stopte net voor of na de overweg, verderop dus alleen dieselend.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #477 Gepost op: 29 januari 2023, 16:58:54 »
Dat zou dan het spoor zijn dat we hier rechts zien:



Foto R. Ankersmit, februari 1960, via KlassiekeBeveiliging.com. Het perronspoor vertakt zich ter hoogte van de remise (rechts op de foto), boven het rechter spoor hangt geen bovenleiding. Aan de glanzende spoorstaven te zien wordt het regelmatig gebruikt.
Overigens is hier uiterst rechts ook nog het spoor te zien dat de remise inloopt, dat was er in 1960 dus nog. Verder zien we links op de achtergrond nog de hoge vuurtoren en middenachter een rijtje koelwagens op de vissporen.



« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 19:17:16 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #478 Gepost op: 29 januari 2023, 17:02:18 »
Later in de 70er jaren werd het anders.
Toen werd ik bewuster van dingen.
Ben van eind 60er jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #479 Gepost op: 29 januari 2023, 17:35:56 »
Was er al ergens een plaatje met daarop gebouwen en spoorverloop? Raak de draad kwijt






Bron: sporenplan.nl, kaartje 1965
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 17:40:32 door Huup »