Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer  (gelezen 10594 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #75 Gepost op: 30 september 2020, 18:24:52 »
Ik wil hiermee niet zeggen dat het in orde is. Wat ik wil zeggen is dat de netbeheerder weinig keuze heeft. De netbeheerder voert de wetgeving uit. De wetgeving verandert niet door monteurs uit te schelden of te bedreigen als die een meter komen vervangen, zoals helaas gebeurt.
Wie het niet eens is met deze wetgeving moet op een partij stemmen die tegen slimme meters is.

Ik hoor regelmatig wat wij als netbeheerder in de toekomst met de gegevens moeten gaan doen. Vaak heb ik dan twee gedachten:
1 Zoals het nu wordt gepresenteerd ben ik het er mee eens.
2 Wat is de volgende stap, wordt het over 5 of 10 jaar nog steeds zo gebruikt als nu gepresenteerd. Of wordt de wet dan aangepast in het voordeel van commerciele partijen.

Mvg,
Johnnie

Meter vervangen is nog geen wettelijke plicht. Daarom kan je het weigeren. Wat komt is wat anders.  ::)
Groeten

Olav

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #76 Gepost op: 30 september 2020, 21:01:39 »
Meter vervangen is wel een plicht als jouw meter is afgekeurd.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #77 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:21:34 »
Dat klopt, maar zolang dat niet is denk ik dat een hoop mensen tot het uiterste zullen proberen uit te stellen
Groeten

Olav

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #78 Gepost op: 06 oktober 2020, 08:29:38 »
Vanaf 2023 is het voor de balastingdienst verplicht om verbruik en opwek afzonderlijk te registreren. Dus tot die tijd kan je nog gebruik blijven maken van je draaischijfmeter in combinatie met zonnepanelen. Ik weet overigens niet of en wat vanaf 2023 de boetes zijn als je verbruik en opwek niet afzonderlijk registreert.
 
Het wisselen van een oude meter die achteruit draait kan je dus tot eind 2022 uitstellen als je zonnepanelen hebt. Kost je ongeveer 70 euro als je eerder een meterwissel hebt geweigerd.
Of je haalt 31 december 2022 de zonnepanelen van je dak, dat kan ook. Kan je ze op marktplaats verkopen en leveren ze geld op.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #79 Gepost op: 06 oktober 2020, 09:47:29 »
Er zijn een aantal problemen met slimme meters:

- De privacy wordt geschaadt:

Energieleveranciers kunnen real time meekijken, wat de leveranciers helpt met de inkoop. Dat biedt kostenvoordelen voor de leveranciers, maar dat wordt niet doorberekend aan de klant.

De beveiliging van deze meters is slecht. Kwaadwillenden kunnen gemakkelijk deze gegevens opvragen en inderdaad, zo zou het inbrekersgilde kunnen zien of er stroom verbruikt wordt of niet.

Er is sprake van massasurveillance, er kunnen profielen aangemaakt worden per klant en er kan nu al zelfs achterhaald worden welk televisieprogramma men kijkt aan de hand van het stroomverbruik.

In de toekomst kan er per klant een maatwerkpakket worden aangeboden, maar de zorg is dat juist op piekmomenten van de klant de energie extra duur zal zijn.

Commerciële partijen kunnen aan de hand van deze informatie tot in de details zien wat de klant op dat moment doet. Aangevuld met informatie uit smartphones en andere bronnen is er zo een schat aan informatie beschikbaar.

Hetzelfde geldt voor criminele organisaties.

- Met analoge meters blijf je solderen als je zonnepanelen hebt, met slimme meters vindt er een verrekening plaats. Het verschil is dat je met het andere daadwerkelijk 1:1 terug levert, terwijl bij de slimme meter de verrekening aangepast wordt zodra de salderingsregeling aangepast wordt, terwijl je net zoveel terug levert.



Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #80 Gepost op: 06 oktober 2020, 10:42:17 »
Tomasso, wat je daar opsomt is voor een groot deel complotdenken.
Inbrekers hebben wel betere methodes om te weten of je thuis bent. En de gegevens van je verbruik worden niet doorgespeeld naar commerciële partijen.
De meter wordt uitgelezen door het netwerkbedrijf en de gegevens worden doorgespeeld naar jouw leverancier en dat is het. De rest is fantasie.

Als straks het salderen ophoudt krijg je een digitale meter, maar die hoeft niet slim te zijn. Maar dan moet je zelf de standen doorgeven en je krijgt om de zoveel jaar een meteropnemer op bezoek.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #81 Gepost op: 06 oktober 2020, 22:07:38 »
Sommige dingen zijn speculatief ja, zoals het bepalen van piekmomenten waarbij de klant extra gaat betalen. Dat is (nu nog hypothetisch).

Het andere is geen complotdenken, dat is geverifieerd. De beveiliging is slecht van deze apparaten en met de juiste tools op te vragen.

Wat uitgezocht is, is in hoeverre er inzage is in het privéleven van de gebruikers. Dat bleek met een verversingsinterval van 15 minuten zo ontzettend ver te gaan dat er zelfs bepaald kon worden naar welk televisieprogramma de gebruiker keek.

Het is geen complotdenken, het is niet hypothetisch, het is de realiteit.

Wie denkt dat het allemaal wel zal loslopen heeft de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Nog geen haar geleden waren al je financiële transacties privé. Totdat er vorig jaar ineens besloten werd dat commerciële bedrijven al jouw inkomsten en uitgaven konden zien en aan de hand daarvan aanbiedingen konden doen.

Dat is geen fictie, maar realiteit. Nu is het nog aan de rekeninghouder of deze daar toestemming voor geeft, maar gezien de integriteit van banken, gezien de beveiliging die keer op keer faalt, is het niet afwachten of, maar wanneer deze gegevens op straat liggen.

De inbreuk op de privacy gaat ver en dit is de volgende stap. Wie denkt dat iedereen integer is, of het een fantasie noemt, moet wellicht eens wakker worden

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #82 Gepost op: 07 oktober 2020, 09:47:03 »
Tomasso, ik heb 30 jaar bij de meterafdeling van een energiebedrijf gewerkt en ik weet dat het allemaal kletskoek is.
Er zijn lieden die er een sport van maken om te verzinnen hoe je de informatie van een slimme meter kunt misbruiken en die slingeren hun fantasieën dan als waarheid de wereld in. En dan gebeurt er wat je kunt verwachten: een heleboel mensen nemen dat klakkeloos aan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #83 Gepost op: 07 oktober 2020, 09:50:24 »
Zoals met alle complottheorien :)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #84 Gepost op: 07 oktober 2020, 10:40:37 »
Ach ja, we zullen het wel meemaken. Net als digitaal inbreken op je mobiel via de oplader (juice jacking), 419 scams, gegevens van banken en verzekeringsmaatschappijen die continu op straat liggen en nog 100 andere dingen. Dat gebeurt tenslotte ook niet echt. Dus profilering via dit systeem zal heus niet gebeuren, want A: commerciële bedrijven zijn integer en B: criminelen doen niet aan profilering en C: informatie over levenstijl is irrelevant, daar doet niemand wat mee.

Oh ja, Facebook is ook betrouwbaar en Google is your friend. De belastingdienst resorterende onder het ministerie van financiën is een integere organisatie

Gaaaaaap. Welkom in de echte wereld.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 10:43:11 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #85 Gepost op: 07 oktober 2020, 12:31:14 »
Het grootste deel van de echte wereld is echt veel vriendelijker dan je hier schetst.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #86 Gepost op: 07 oktober 2020, 13:00:57 »
Ik wilde geen "slimme" meter en heb nog mijn oude draaischijfje. Wetend dat ook dat wel eindig is , alleen ik onderschrijf niet de goede bedoelingen van de huidige netbeheerders. Ja je wordt oud, wat dat betreft had ik minder argwaan als het nog EGD of PEN  was geweest. Nu zijn het commercieele bandieten, net als de banken, die met hun verzamelde data allerlei andere dingen kunnen. En daarmee mag ik dan complotdenker genoemd worden maar ik vertrouw de aanbieders van een slimme meter inderdaad voor geen meter. Je zou toch gewoon een stoorzender naast je meteraansluiting plaatsen opdat ze niets kunnen uitlezen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #87 Gepost op: 07 oktober 2020, 13:10:03 »
Je zou toch gewoon een stoorzender naast je meteraansluiting plaatsen opdat ze niets kunnen uitlezen.

Daar schiet je dan toch geen reet mee op?? Ik zie echt het probleem niet maar dat zal dan wel aan mij liggen ;)

Het grootste deel van de echte wereld is echt veel vriendelijker dan je hier schetst.

Precies. Of hij is schizofreen, dat kan natuurlijk ook! ;D ;D ;) (sorry Tom ;) )

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #88 Gepost op: 07 oktober 2020, 13:54:08 »
Schizofreen met post natale depressie en kleptomane neigingen, verder wel redelijk normaal geloof ik.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer
« Reactie #89 Gepost op: 07 oktober 2020, 14:19:42 »
Dat valt me dan nog mee Tom. Daar kun je tegenwoordig toch nog wel redelijk mee functioneren. ;)