Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Arnhem goederen uitbreiding gestart  (gelezen 2037 keer)

bmwpiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Gepost op: 14 september 2020, 16:47:33 »
Ahg wordt aanzienlijk uitgebreid. Het stuk , van het postperron en waar de slijptrein staat blijft nagenoeg zo. 1 spoor is omgebouwd tot straatspoor. Het andere deel, dat van NS is worden 12 sporen incl. bovenleiding aangelegd, een onderstation en een gebouwtje neergezet.
Sporen worden max. 680 meter.
HO digitale baan, periode III tot IV, DR 5000, z21start, DR en DB rijt Roco personenrijtuigen, Mitropa slaap, bar, Railkraan Kibri, Sound en rook locs: ESU DB218,  Sleeptender stoomlok, Sound: 2 stuks NS Sikken. 5 deurs Locloods.

bmwpiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2020, 17:17:46 »
Als het terrein klaar is, en de ICNG gaat rijden op de HSL zuid, dan worden daar de stammen ICD met Traxxen voor uitval op reserve gehouden.
HO digitale baan, periode III tot IV, DR 5000, z21start, DR en DB rijt Roco personenrijtuigen, Mitropa slaap, bar, Railkraan Kibri, Sound en rook locs: ESU DB218,  Sleeptender stoomlok, Sound: 2 stuks NS Sikken. 5 deurs Locloods.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2020, 17:19:15 »
Verrassend, ik dacht dat dit emplacement op sterven na dood was. Wat gaan ze er doen? Ah, je gaf het antwoord ondertussen al. Interessant :-)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

bmwpiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2020, 17:43:38 »
Als het terrein klaar is, en de ICNG gaat rijden op de HSL zuid, dan worden daar de stammen ICD met Traxxen voor uitval op reserve gehouden.
HO digitale baan, periode III tot IV, DR 5000, z21start, DR en DB rijt Roco personenrijtuigen, Mitropa slaap, bar, Railkraan Kibri, Sound en rook locs: ESU DB218,  Sleeptender stoomlok, Sound: 2 stuks NS Sikken. 5 deurs Locloods.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2020, 17:49:56 »
Verrassend, ik dacht dat dit emplacement op sterven na dood was. Wat gaan ze er doen? Ah, je gaf het antwoord ondertussen al. Interessant :-)

Helemaal niet op sterven na dood! Ok, er is geen commercieel goederenvervoer meer, maar het is een van de belangrijke infra-pool basissen voor samenstellen laden en lossen van werktreinen.

Door deze aanpassing voor het opstellen van raampjestreinen zal de locatie ongetwijfeld een stuk lastiger worden in gebruik voor de infra-pool.....

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2020, 17:51:06 »
Even voor mijn duidelijkheid: Het emplacement zal niet worden uitgebreid maar omgebouwd denk ik? 12 extra sporen kunnen ze daar niet kwijt.
En NS zal geen eigenaar zijn van de sporen, of geldt voor Ahg een andere constructie?

Is er ergens een artikel over verschenen?

"Mooie" locatie trouwens, de plan E rijtuigen die er destijds werden gestald voor de sloop zaten binnen mum van tijd onder de extra verf.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2020, 17:57:19 »
De extra opstelcappaciteit gaat ten koste van de infra-sporen en de voormalige sporen welke werden gebruikt voor onder andere de Kleefse Waard.
Overigens is de locatie tegenwoordig behoorlijk goed "omhekt".....

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2020, 18:12:22 »
Onderstaande komt uit een Q&A PDF van NS:

Q&A nieuw opstelterrein Arnhem Juni 2020

1.Waarom gaat NS het emplacement bij station Arnhem uitbreiden?
 NS wil Nederland duurzaam bereikbaar houden, voor iedereen. De trein is populair. Het aantal reizigers blijft de komende vijf jaar groeien. Dit houdt ook in dat de kans op een zitplaats daarmee onder druk komt te staan. NS investeert daarom in nieuwe treinen en moderniseert bestaande treinen om reizigers een comfortabele reis te kunnen blijven bieden. Het Nederlandse spoor is het drukst bereden spoor ter wereld. Om die nieuwe treinen ook een plek te kunnen geven is er extra opstelterrein nodig om de alle treinen neer te kunnen zetten. Op verschillende locaties in Nederland vernieuwen NS en ProRail opstelterreinen, zo ook in Arnhem.

2.Waar in Arnhem gaat NS straks bouwen?
De nieuwe sporen komen aan de zuidzijde van het bestaande emplacement Arnhem Goederen, aan de Leeghwaterstraat en van Oldenbarneveldtstraat NS heeft gekozen voor deze locatie omdat het goed is aan te sluiten op het hoofdrailnet, het terrein eigendom is van NS, juiste omvang heeft en op dit moment niet wordt gebruikt.

3.Waarom heeft NS nu al de begroeiing aan de zuidkant van het terrein laten weghalen?
NS gaat het terrein aan de zuidzijde van het emplacement tussen de Emplacementstraat en de Leeghwaterstraat opnieuw inrichten. Begin 2020 is hier de begroeiing verwijderd. NS heeft dit gedaan voordat het broedseizoen start en daardoor geen vogels in hun broed hoeven te verstoren.

4.Wat houden bouwplannen in?
Op het terrein komen twaalf nieuwe sporen met inspectiepaden ernaast. Voor de medewerkers komt er een dienstgebouw met parkeervoorzieningen. In het gebouw is een IT-ruimte en opslag van onderdelen. Om de nieuwe sporen komen hekwerken en het terrein wordt door middel van een camerasysteem 24/7 bewaakt.

5.Welke treinen komen er op het opstelterrein van Arnhem te staan?
Het nieuwe opstelterrein biedt de ruimte en faciliteiten voor het opstellen van bestaande en nieuwe treinen. Daarnaast kan het terrein worden gebruikt voor het parkeren van treinen die niet in de vaste dienstregeling worden gebruikt, maar kunnen worden ingezet als dat nodig is. Op korte termijn komen op het terrein rond de 22 treinen te staan. Deze treinen zijn reservematerieel en kunnen mogelijk worden ingezet. Daarom krijgen deze treinen één keer per week een inspectiebeurt, om te garanderen dat ze paraat zijn. NS haalt iedere week één of twee treinen van het opstelterrein. Deze trein gaat dan voor onderhoud naar ons onderhoudsbedrijf in Amsterdam Watergraafsmeer. Na een aantal jaar gaat NS het terrein ook gebruiken voor het parkeren van treinen die helemaal niet meer in de dienstregeling rijden.

6.Kan NS de illegale bewoning op het terrein stopzetten?
 NS is de eigenaar van de grond, en in die zin verantwoordelijk voor haar terrein. Op dit moment is er sprake van illegale bewoning op ons terrein die NS graag willen stoppen. Gemeente Arnhem is echter verantwoordelijk voor haar inwoners en heeft in die zin een handhavingsrol in onder andere illegale bewoning van gronden. Op dit deel van het terrein gaan we niet bouwen, dit valt buiten het bouwproject. Wel zijn we in gesprek met de gemeente over de handhaving.

7.Gaan alle treinen die er staan gelijktijdig een rijbeweging maken? Of allemaal op verschillende momenten in de week?
Nee, een trein moet eenmaal per drie maanden naar ons onderhoudsbedrijf in Watergraafsmeer voor onderhoud. Per 22 treinen betekent dit dat er 1 a 2 maal per week een trein van het terrein vertrekt en weer terugkomt. Verder staan deze treinen stil.

8.Zijn de rijbewegingen overdag of ’s nachts?
 De geplande rijbewegingen zijn zoveel mogelijk overdag. Toch kan het voorkomen dat er sporadisch ook ’s nachts een trein verplaatst wordt.

9.Meer rijbewegingen geeft meer geluid. Wat gaat NS doen aan geluidsoverlast?
We willen zo weinig mogelijk overlast veroorzaken voor omwonenden. Doordat er treinen komen te staan en er gewerkt wordt, ontkomen we er niet aan dat dit hoorbaar is. Dit geluid willen wij zoveel mogelijk beperken en ervoor zorgen dat het binnen de toegestane normen valt. Zo hebben we een geluidonderzoek gehouden. De resultaten hebben we besproken met de gemeente. De gemeente heeft beoordeeld dat de aangevraagde activiteiten passen binnen de gestelde normen.

10.Wanneer is het ontwerp van het terrein klaar?
Op dit moment zijn wij druk bezig met het ontwerp voor de sporen, de inrichting van het terrein en het gebruik van het emplacement. We verwachten dat het technisch ontwerp in juni 2020 klaar is.

11.Komen er ook gebouwen op het terrein te staan?
Ja, er komt een dienstgebouw op het terrein te staan waar de medewerkers kunnen werken en hun pauze houden. Het gebouw komt ter hoogte van de Leegwaterstraat te staan.

12.Wanneer is de bouw van het terrein klaar?
Als alles volgens planning gaat NS het opstelterrein in Arnhem vanaf zomer 2021 in gebruik nemen. Maar in de huidige omstandigheden van de coronacrisis kunnen we niet met zekerheid zeggen of we deze planning gaan halen.

13.Wat gaan de omwonenden merken van de bouw?
NS wil in de zomer van 2020 starten met de sanering van de grond en de sanering van de bestaande sporen, daarna start de bouw van de sporen. Maar in de huidige omstandigheden van de coronacrisis kunnen we dat niet met zekerheid zeggen of we deze planning gaan halen. Wat de omwonenden merken is dat er tijdens de bouwperiode meer transport zal zijn van en naar het emplacement. NS wil de geluidsoverlast voor de omwonenden zo veel mogelijk beperken. Er wordt zo veel mogelijk overdag gewerkt.

14. Welke verbeteringen zijn te noemen voor de omwonenden na de bouw?
Om het terrein komen hekken te staan. Rondom het terrein hangen camera’s wat de sociale veiligheid in de omgeving bevordert. De toegang tot het terrein is beperkt tot het personeel van NS, dit bevordert de sociale veiligheid.

15.Hoe groot wordt het terrein?
Het terrein blijft qua omvang zoals het nu is. Er worden meer sporen op het terrein gebouwd, het zijn 12 sporen met een gemiddelde lengte van ruim 600 meter.

16.Hoe groot wordt het dienstgebouw?
Er komen twee gebouwen; één gebouw voor de hoogspanning (15 bij 8 meter) en een verblijf voor het personeel (10 bij 8 meter). Deze maten zijn nog niet definitief

Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2020, 20:05:41 »
Citaat
6.Kan NS de illegale bewoning op het terrein stopzetten?
 NS is de eigenaar van de grond, en in die zin verantwoordelijk voor haar terrein. Op dit moment is er sprake van illegale bewoning op ons terrein die NS graag willen stoppen. Gemeente Arnhem is echter verantwoordelijk voor haar inwoners en heeft in die zin een handhavingsrol in onder andere illegale bewoning van gronden.

Knokploegje sturen?  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 10:12:09 door Bert van Gelder »
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2020, 21:05:06 »
Even voor mijn duidelijkheid: Het emplacement zal niet worden uitgebreid maar omgebouwd denk ik? 12 extra sporen kunnen ze daar niet kwijt.
En NS zal geen eigenaar zijn van de sporen, of geldt voor Ahg een andere constructie?
Op Somda in het topic 'Infrawijzigingen' staat daarover nog:

Citaat van: Marciekemp
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar in opdracht van NS wordt Ahg de komende ongeveer 12 maanden verbouwd, er wordt een opstelterrein gerealiseerd van 12 opstelsporen met een lengte van ongeveer 600 meter, het opstelterrein zal ook volledige in eigen beheer van NS zijn. Oplevering staat gepland zo rond juni/juli 2021

Citaat van: Thom
Als ik het goed meegekregen heb is dat emplacement op een zelfde wijze bedoeld als het emplacement in Amersfoort voor de oude werkplaats; voor de opslag van nieuw nog niet ingestroomd materieel, materieel op warme reserve en mogelijk ook voor uitgefaseerd materieel.

Citaat van: Broek53
Klopt, maar voordat een verkeerd beeld ontstaat: het gaat om de oostelijke helft van het terrein. De westelijke helft blijft liggen t/m spoor 28, waarlangs op dit moment een nieuwe loswrg gebouwd wordt.

Citaat van: Tjabbe73
Is met name voor infratreinen bedoeld, die in volle lengte voorheen op spoor 30 werden beladen of gelost, dat wordt nu 27 of 28. Spoor 28 wordt ook geasfalteerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

bmwpiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2020, 22:37:57 »
Knokploegje sturen?  ;D

Ik ben lid van een motorclub, ha, ha.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 08:30:49 door Reinout van Rees. Reden: Twee berichten samengevoegd »
HO digitale baan, periode III tot IV, DR 5000, z21start, DR en DB rijt Roco personenrijtuigen, Mitropa slaap, bar, Railkraan Kibri, Sound en rook locs: ESU DB218,  Sleeptender stoomlok, Sound: 2 stuks NS Sikken. 5 deurs Locloods.