Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:23:55
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 22:16:32
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 22:13:42
Hoe en waarmee kun je polystyreen van Evergreen verven? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:08:03
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 22:02:14
NS 3504 (NBDS 33 / SS 984) info en foto's gezocht door Carel Ruysink
Vandaag om 21:43:23
Albert's fantasie in schaal 0e door Wim Corduwener
Vandaag om 21:43:00
De fabriek - Spoor 0 door Hans1963
Vandaag om 21:37:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:29:06
Onze 3d printer door BartvD
Vandaag om 21:24:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:55:08
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 20:53:52
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:46:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door André 1976
Vandaag om 20:43:36
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Martin Hornis
Vandaag om 20:42:40
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
Vandaag om 20:33:01
3D/RM: Politie figuren in 1:87 door Tulpendaal
Vandaag om 20:25:28
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:09:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 19:54:55
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door wouter-
Vandaag om 19:19:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 19:18:09
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 18:56:02
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door De eerste Ivo
Vandaag om 18:49:04
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:48:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door erikkral
Vandaag om 18:45:23
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
Vandaag om 18:40:34
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door mdjr78
Vandaag om 18:32:23
Ergensnergens in H0e door Sven
Vandaag om 18:14:18
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 18:09:32
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 17:58:05
  

Auteur Topic: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,  (gelezen 8237 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #90 Gepost op: 15 november 2020, 11:20:14 »
Ik ben nu lekker aan het lezen in het boek en zit midden in het het deel over de technische constructie. Ik krijg soms het idee dat ik bezig ben in een vraagbaak van P. Olyslager over locomotoren. Jongens, wat een details! En ik heb niet eens een locomotor te onderhouden.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 13:29:41 door MR »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #91 Gepost op: 15 november 2020, 11:38:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
    • Flickr
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #92 Gepost op: 15 november 2020, 11:39:50 »
Bij deze auteur zit het technische deel altijd wel (uitgebreid) goed  ;D  (y)
wat weet ik er nou van.....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2020, 11:54:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Geen idee wat een plunjer is. Ik ben dat woord nog nooit eerder tegengekomen.

Groet,

Marco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #94 Gepost op: 15 november 2020, 12:13:48 »
Een plunjer is een zuiger zonder eigen afdichtingen die in vloeistoftechniek wordt gebruikt, aldus Wikipedia....

Bij zo'n tekst als in het sikkenboek probeer ik me de hele constructie en het proces te visualiseren. Een tekening is daarbij dan vaak heel behulpzaam, maar als die ontbreekt en ik kom er niet helemaal uit hoe het precies werkt, dan neem ik genoegen met het idee hoe het 'ongeveer in principe' werkt  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4031
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #95 Gepost op: 15 november 2020, 12:23:12 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3164
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #96 Gepost op: 15 november 2020, 13:59:11 »
Ha, hartelijk dank. Ik had al zo het vermoeden dat het één of andere zuiger moest zijn. Blijkbaar zijn die afdichtingen niet nodig vanwege de viscositeit  van dieselolie (denk ik zo). Ik ben de werking van een dieselmotor wel beter gaan begrijpen door dit boek. Waar ik ook blij meen ben is de uitleg van het eigene van de Jendrassik-motor (soepeler koude start). Wat ik weer niet begrijp is dat ik geen uitleg heb gevonden van de aanpassingen van de Jendrassik-motor bij het aanbrengen van een houtvergasser (en aanverwanten) in de oorlog.
Misschien dat ik dat over het hoofd heb gezien. De aanpassingen waren namelijk echt fors. Zie dit citaat uit het andere sikkendraadje:
Citaat van: http://www.industriespoor.nl/Gas.htm
De ombouw van een dieselmotor was veel ingrijpender: in een dieselmotor wordt de lucht zo sterk gecomprimeerd (circa 1 : 16) dat de ingespoten dieselolie in aanwezigheid van zuurstof spontaan ontbrandt. Dat werkt echter niet met generatorgas (en ook niet met stadsgas) in plaats van dieselolie. Die gasmengsels hebben een te hoog octaangetal. Daarom moest een dieselmotor omgebouwd worden tot  een mengselmotor (= Ottomotor) waarbij de menging van de brandstof met de lucht plaats vindt vóór de compressie en waarbij de verbranding geïnitieerd wordt door een ontsteking of de vonken van een bougie.
Voor de inbouw van een dieselmotor met directe inspuiting moest de compressieverhouding tot circa 1 : 10 worden terug gebracht. Dat kon door het afdraaien van de zuigerkoppen (maar dan kon de motor alleen met nieuwe zuigers weer tot dieselmotor worden terug verbouwd) of door het aanbrengen van een koperen plaat met pakkingen tussen cilinder en cilinderkop [6]. Ook moest een ontstekingsmechanisme worden ingebouwd [6]. Dieselmotoren met een voorkamer of een wervelkamer konden niet worden omgebouwd [5, 6]. 

Of zou die uitleg ontbreken omdat er geen bronnen over gevonden zijn? Maar dan had ik wel enige reflectie hierover verwacht.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 14:00:52 door MR. Reden: v=b »

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #97 Gepost op: 15 november 2020, 14:04:50 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)

Omdat ze dan zichzelf smeren.

Gr, Bert