Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?  (gelezen 3247 keer)

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Gepost op: 06 september 2020, 14:58:11 »
Goedemiddag,
Bij het bouwen van mijn nieuwe baan in HO gelijkstroom, overweeg ik steeds meer om over te gaan naar digitale besturing, maar ik heb hier totaal géén ervaring mee. Eigenlijk zoek ik iemand die mij kan vertellen wat ik nodig heb voor het laten functioneren van mijn baan. Afmeting van de tafel is 4,80 x 1,10 meter.
De nieuwe baan bestaat in feite uit een dubbelsporig ovaal, waarvan het station diagonaal ligt met aan weerszijden een bocht van ±180 graden, een lang ( dalend )recht stuk ( ± 5 meter ) en weer een bocht van 180 graden waarna een schaduwstation ( ook diagonaal ) volgt. Ga je het schaduwstation uit, krijg je weer de ±180 graden bocht met een stijgend lang recht baanvak, gevolgd door de ±180 graden bocht en kom je weer het zichtbare station binnen. De rechte baanvakken liggen dus aan de lange kanten van de tafel.

Uit de aansturing van het schaduwstation ( in feite dus 2 ) ben ik nog niet uit, maar dat hangt ook af van het digitale gebeuren???

Het zichtbare station wil ik eigenlijk met de hand kunnen bedienen maar de rest moet automatisch bestuurd worden. Het komt er eigenlijk op neer dat de treinen die het station naderen vanuit het schaduwstation, ( in beide rijrichtingen ), tot stilstand moeten komen in het zichtbare blok vóór het station. Daarna "haal ik ze binnen". Ik denk dat er tussen het schaduwstation en het zichtbare station maar 1 baanvak ligt. Wel zo eenvoudig, toch?

Een andere vraag is of je de baan kunt besturen ZONDER pc. ( is eigenlijk mijn voorkeur omdat het hier een kleine eenvoudige ? baan betreft. )
Wat zou "beter zijn" in mijn geval, de ROCO besturing met maus, of b.v. de ESU centrale?

Ik hoop dat iemand mij "bij de hand" kan nemen...

Bedankt alvast voor een reactie!

Pieter
« Laatst bewerkt op: 06 september 2020, 21:32:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: baan digitaliseren.
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2020, 21:17:37 »
Beste
Gezien de grootte van de baan zou ik voor de Roco z21 besturing gaan dan kun je met de hand besturen of later met de computer je kunt ook de decoders programmeren met of zonder computer en ze zijn daarbij nog betaalbaar te vinden zowel nieuw als in 2 dehands kortom mogelijk heden zat met deze centrale
multimaus,wifimaus,computer,tablet,smartphone, een alternatief is de  Digikeijs  DR5000 die werkt met dezelfde software als met de multimaus,wifimaus,computer,tablet,smartphone
MVG
Pascal

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2020, 22:25:33 »
Hoi Pieter,
Ik heb een korte videoserie gemaakt 'digitaal modelspoor voor beginners'.
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Ik hoor graag wat je er van vindt.
Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2020, 09:05:09 »
Pieter,

Ik weet niet waar je woont, maar als je het kunt redden om iemand in de buurt te vinden met een digitale baan dan is het zeker aan te raden eens te kijken. Open dagen en beurzen is op moment een beetje een probleem helaas. Via het forum kunnen mensen je natuurlijk advies geven, maar dat heeft ook wel beperkingen.

Je geeft aan dat je op het station de treinen zelf binnen wilt laten komen, dus laten stoppen voor het station, en dan zelf binnen laten komen, maar zoals je aangeeft is er maar 1 blok voor het station, dus kun je de treinen ook helemaal vanaf het schaduwstation handmatig binnen laten komen. Je kunt dat zelfs overwegen om het schaduwstation "ouderwets" te laten. Heb je daar niet direct een computer voor nodig, en begin je met alleen digitaal rijden. Ook een digitale trein stopt als je een stuk spoor stroomloos maakt.

Als je wel wat meer met de computer wilt rijden zijn er ook mogelijkheden om zelf de wisselstraat te kiezen, maar de computer de trein te laten rijden en stoppen op het station. Dit is eventueel eenvoudig te combineren met helemaal digitaal. Ik had het bij mijn vorige baan voor een doorlopend station. Als ik zin had zette ik een schakelaar om, en dan koos ik waar welke trein binnen kwam, en wanneer die weer vertrok en waarheen. Maar als ik druk was, of er waren bezoekers, dan ging hij op volledig automatisch zodat er wel van alles bleef rijden, maar ik de tijd had om te praten/uitleg te geven.

Al met al zijn er veel mogelijkheden, en wat je nodig hebt hangt heel sterk af van hoever je wilt gaan in de mogelijkheden.

Alleen rijden, dan een centrale, roco MM is dan goed genoeg, of de wat nieuwere z21, en decoders in alle loks.
Wil je verder gaan dan ook wissel decoders, terugmelders, computer interface, (verschillende centrales hebben die standaard aan boord, maar een roco MM heeft dat niet ), computer, en een besturings-programma. Dit kun je dan nog verder uitbreiden met functie decoders waardoor ook b.v. verlichting meegestuurd kan worden, of andere bewegingen op de baan zoals b.v. een waterkraan die boven de lok draait op moment dat die gestopt is.

Succes met je zoektocht, en laat je niet te snel ontmoedigen door de overdaad van info die er te vinden is.
Roelco


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2020, 09:19:11 »
Gezien je verhaal met schaduwstation en digitaal zou ik toch gaan voor PC besturing. Centrale een Digikeijs bv, kun je aanvullen met 1 of 2 mausen als handregelaars. Programma op PC kan bv Koploper zijn, die is gratis. Er zijn nog meer alternatieve programma's die zowel gratis als betaald zijn. Verder heb je dan nog hardware nodig voor detectie voor je treinen. Dat kan al met al nog best redelijk complex worden.

Voor alleen digitaal rijden heb je uiteindelijk aan de Multimaus genoeg. Evt een z21 (de witte) icm een Multimaus en dan kun je ook via phone of tablet rijden en wissels bedienen. Is een aanrader, ding werkt perfect (de z21 dan).


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2020, 09:29:08 »
Je geeft aan dat je op het station de treinen zelf binnen wilt laten komen, dus laten stoppen voor het station, en dan zelf binnen laten komen, maar zoals je aangeeft is er maar 1 blok voor het station, dus kun je de treinen ook helemaal vanaf het schaduwstation handmatig binnen laten komen. Je kunt dat zelfs overwegen om het schaduwstation "ouderwets" te laten. Heb je daar niet direct een computer voor nodig, en begin je met alleen digitaal rijden. Ook een digitale trein stopt als je een stuk spoor stroomloos maakt.

Dit vind ik een prima advies. Met deze opzet is het zeer de vraag wat de meerwaarde is van automatisch uit het schaduwstation komen en dan met de hand overnemen. Is ook niet heel makkelijk te realiseren. De overdracht van automatisch naar handbesturing en omgekeerd vergt voor zover ik weet nogal wat handelingen.
Je kan de baan wel al voorbereiden op automatisch rijden door de blokken en detectiepunten te bepalen en dan alvast op de juiste plekken isolatielassen te plaatsen. Voorlopig sluit je dan alles aan op de digitale stroom zonder tussenkomst van bezetmelders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2020, 10:59:57 »
en dan met de hand overnemen. Is ook niet heel makkelijk te realiseren. De overdracht van automatisch naar handbesturing en omgekeerd vergt voor zover ik weet nogal wat handelingen.
Nee hoor, geen enkel probleem en niets moeilijks aan.    ABC systeem van Lenz, liefst met de BM2 of BM3, maar als je genoeg rijlengte/stoplengte hebt zou de BM1 (diode-methode) ook kunnen volstaan.  Wel zorgen voor decoders in de loc's die ABC ondersteunen.
Verdiep je daar maar eens in.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2020, 20:33:21 »
Albert

ik ben eens gaan kijken naar je video's en vind het super dit is inderdaad iets dat de beginners in de
digitalisering zouden moeten zien en voor sommige van ons ook nog bedankt
MVG
Pascal

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2020, 12:32:17 »
Hallo Albert,

Ik heb jouw video's bekeken en die hebben voor mij een hoop duidelijk gemaakt. Wat voor mij nú eigenlijk tóch het belangrijkste is, dat het schaduwstation goed gaat functioneren. Daarna kan ik verder met de rest van de baan.
Afgelopen tijd heb ik diverse voorbeelden langs zien komen hoe dit ook analoog voor elkaar te krijgen is. ( de rest van de baan volgt dan wel, digitaal óf analoog. )
Digitaal geeft natuurlijk wel de mogelijkheden om meer functies te kunnen gebruiken. Ik probeer wel nu al de baan voor te bereiden op eventueel digitale bediening...

Weet jij misschien of er ( digitale ) schaduwstation componenten bestaan voor slechts 3 sporen, of heb je er dan toch 2 nodig?

Groeten,

Pieter

VvKan

  • Gast
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2020, 14:14:05 »
Ik weet niet in hoeverre je thuis bent in beveiliging en automatisering van je schaduwstation. Dus:  wil je kant-en-klaar oplossingen of hulp bij zelfbouw oplossingen ?  Zowel voor analoog als digitaal? 
En wil je bij digitaal de trein ook patsboem laten stoppen (spanningsloze stukken) of laten afremmen tot stop ?
Ik zweer bij ABC (alleen digitaal), liefst op de prijzige maar iets simpelere manier, maar dat kan ook met de iets bewerkelijker methode met de diode's, wel zo goedkoop, geen computer en programma nodig.
Overigens lijkt me een eerdere opmerking over het baanvak tussen schaduwstation en station zeer zinvol:  je kunt beter zelf een trein uit het schaduwstation laten vertrekken. Dan maak je zelf de keuze welke trein je binnen wil laten lopen in plaats van een of ander systeem dat voor jou te laten bepalen. En mocht dat baanvak nog bezet zijn zal een trein uit het schaduwstation pas vertrekken als het baanvak vrijgegeven is.  De automatische stop voor het station kun je altijd nog benutten.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2020, 15:14:40 »
Hallo Albert,
Weet jij misschien of er ( digitale ) schaduwstation componenten bestaan voor slechts 3 sporen, of heb je er dan toch 2 nodig?
Pieter

Hoi Pieter,
Bedankt voor je compliment.
Mijn schaduwstation bestaat uit 8 sporen in een U-vorm. In- en uitrijden regel ik met Rocrail, daar heb ik geen extra elektronica voor nodig.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2020, 15:16:04 »
.. vind het super dit is inderdaad iets dat de beginners in de
digitalisering zouden moeten zien en voor sommige van ons ook nog bedankt
Hoi Pascal,
Bedankt voor je compliment.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

VvKan

  • Gast
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2020, 17:44:28 »
In- en uitrijden regel ik met Rocrail, daar heb ik geen extra elektronica voor nodig.
Ik neem aan dat er in ieder geval een computer aan te pas komt?  En zijn er dan geen bezetmelders en wissel-aansturingen (eventueel wissel decoders) nodig ?  Wat bedoel je anders precies met "extra elektronica" ?

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2020, 21:00:20 »
VvKan (heb je ook een voornaam?)

Pieter vraagt naar 'schaduwstation componenten' en die gebruik ik niet. Dat vat ik even onder de 'extra elektronica'.


Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

VvKan

  • Gast
Re: Baan digitaliseren, hoe moet ik beginnen, wat heb ik nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2020, 22:41:08 »
VvKan (heb je ook een voornaam?)
Jazeker.  Veroniek.  Zal ik er voortaan bij zetten, vergat ik soms/vaak te doen.  Excuus.
Rest is duidelijk.

Veroniek.