Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kwaliteit B-Models door roadster36
Vandaag om 02:09:57
NS 6100 van GM&S door roadster36
Vandaag om 02:03:35
Stoom in de jaren 70 op berlijn Bahnhof Zoo door MathieuN
Vandaag om 01:32:18
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Duoblock
Vandaag om 00:46:47
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:26:44
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door KNed
Vandaag om 00:14:15
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Duoblock
Vandaag om 00:12:42
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:06:14
Verbouwing Amsterdam Centraal door Jeroen Mooij
Vandaag om 00:04:55
Spoorboekje Staatsspoor 1914 - Voornaamste buitenlandsche verbindingen Emmerik door MathieuN
Vandaag om 00:04:01
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
27 januari 2021, 23:46:46
Falkenheim door Frank 123
27 januari 2021, 23:35:13
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jaco1988
27 januari 2021, 23:13:09
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Debvd
27 januari 2021, 23:11:51
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door jaco1988
27 januari 2021, 23:11:44
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door jaco1988
27 januari 2021, 23:08:55
Verschil in functies Piko 2205 en 2375 -> cv's uitlezen lukt niet. door Michiel 80
27 januari 2021, 22:47:26
Uhlenbrock 65600 klemstekker door d.vanaalst
27 januari 2021, 22:46:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjaak2
27 januari 2021, 22:44:04
Bedrading locomotief solderen door Carl
27 januari 2021, 22:40:45
Welk karton voor een perron ? door MOVisser
27 januari 2021, 22:13:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
27 januari 2021, 21:52:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 januari 2021, 21:50:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
27 januari 2021, 21:40:15
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door phdirk
27 januari 2021, 21:35:50
DCC++ basisstation geen baanspanning, wel oplichtende LED's op motorshield door spock
27 januari 2021, 21:30:59
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
27 januari 2021, 21:21:21
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door mDDM
27 januari 2021, 21:05:38
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
27 januari 2021, 20:57:34
Corona en modelbouw door charp
27 januari 2021, 20:47:04
  

Auteur Topic: H0 Krähehof zolder  (gelezen 6560 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #45 Gepost op: 20 november 2020, 11:55:08 »
Die 1.4V maakt voor digitale treinen niet uit, mits ze niet op maximale snelheid rijden. Die decoders hebben cruisecontrol en ze regelen het pwm vermogen van de motor adhv de snelheid. Als de decoder opeens 1.4V minder spanning en minder vermogen ondervindt, schroeft hij het dutycycle niveau gewoon iets omhoog zodat de trein even hard blijft rijden. Ik heb me ook laten vertellen dat je misschien wel een verschil in helderheid van verlichting zou kunnen waarnemen.

Echter elke loc creeert een korte 'kortsluiting' wat er voor zorgt dat de diodes van de gedetecteerde secties worden kortgesloten en daarmee valt je optocoupler en dus je bezetmelding uit. Als er een 5 assige loc overheen rijdt met stroomafneming op alle 5 wielen, dan zal deze pas gedetecteerd worden als alle 5 assen op het gedecteerde stuk staan. Treinen kunnen door dit probleem dus op verschillende afstanden stoppen. En ander euvel wat waarschijnlijk geen probleem is, is dat elk geleidend wiel een kort piekje kan veroorzaken waardoor de detectie wegvalt. Maar nogmaals, dit zou denk ik geen bottleneck vormen. Maar let op, deze piekjes zou je dus misschien in je verlichting terug kunnen zien en ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar niet blij mee zouden zijn.

Lang verhaal kort, diodes gebruiken op ook niet gedecteerde stukken voorkomt veel mogelijke problemen  :police:

Bas

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #46 Gepost op: 20 november 2020, 12:01:53 »
Marco, Bas,

Ik ga er eens mee experimenteren.

Mvg, Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20361
    • Pagina van klaas
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #47 Gepost op: 20 november 2020, 12:18:04 »
Als er een 5 assige loc overheen rijdt met stroomafneming op alle 5 wielen, dan zal deze pas gedetecteerd worden als alle 5 assen op het gedecteerde stuk staan. Treinen kunnen door dit probleem dus op verschillende afstanden stoppen.
Evenzo geldt: als je een lang treinstel hebt dat over de hele lengte stroom afneemt wordt dat pas gedetecteerd als het helemaal in de stopsectie staat. Als het treinstel langer is dan de sectie heb je kans dat de detector helemaal niet aanspreekt. Daarom mijn advies om ongedetecteerde secties altijd via een diodeschakeling te voeden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1622
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #48 Gepost op: 20 november 2020, 12:24:09 »
in theorie klopt dit, in de praktijk valt het wel mee, tenminste voor de terugmelders die ik hier gebruik ( en dat zijn meerdere verschillende soorten )
Moet de diode schakeling hier nog toevoegen aan de niet gedetecteerde delen, toch stoppen allen treinen netjes op moment dat de eerste stroomafnemende as zich in de stopsectie bevindt.

Al zou ik wel hetzelfde adviseren, en ga ik, als ik een keer tijd/zin heb, ook zeker die diodeschakelingen nog wel toevoegen. Heb de onderdelen al wel in huis.

Roelco

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #49 Gepost op: 24 november 2020, 10:27:19 »
Update;

De laatste tijd (weken) vooral bezig geweest met het configureren van Rocrail.
Op Youtube zijn goede handleidingen te vinden die gemaakt zijn door mede forum lid Albert. Zoek op "Rocrail deel" en "Albert".

Inmiddels is het schema in Rocrail voor het schaduw station en de hoofdbaan klaar.
Ik kan virtueel rijden met verschillende treinen. Alles geleerd door de video's te volgen en te proberen.
Hieronder een link naar een filmpje over hoe dat er uit ziet.

https://2rsweb.nl/media/Modelspoor/Rocrail-baanplan-actief.mp4

Daarna bezig geweest met het terugkoppelen van de sensors die bij de blokken horen.
Daarvoor gebruik ik de Arloco shield en de Okkie van Arcomora. De Arloco kan 15 stroomdetectie sensoren via de Okkie aan. De Okkie heeft zelf 8 in en uitgangen. Dus kan je per Arloco twee Okkies gebruiken. Kijk hiervoor in de handleiding van de Arloco/Okkie https://www.globalvisuals.nl/downloads/manualarloco31.pdf.

De Arloco shield gebruikt Loconet (vandaar de naam) om te communicreren met de centrale. Dat is pech, ik heb alleen een Arduino/Motorshield "Centrale". En die kent geen Loconet.
Dus is moet een koppeling tussen de Arloco Shield en mijn laptop met Rocrail zien te verzinnen. Dat verzinnen hoeft eigenlijk niet. Rosoft heeft een USB/Loconet adapter
 (https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-78652967/USB-LocoNet-Interface.html) beschikbaar. Dus die gekocht. En ik kreeg het maar niet aan de gang.
Dus me verder ingelezen. Het blijkt dat Loconet optioneel een voeding nodig heeft om de aangesloten Loconet apparaten te voeden. ook heb je een stroombron van 15mA nodig. Een daarvan is dus de USB/Loconet adapter.
Dat apparaatje is ook te koop via Rosoft. Ik heb een schema gevonden en het op een gaatjes printje gebouwd, en dat werkt. Dus aan jezelf de keus om het zelf te maken of bij Rosoft te bestellen.

Hierbij de schema:



Ik heb de voeding hiervoor, het printje en de USB/Loconet adapter op een plankje gemonteerd om het overzichtelijk te houden.

Hieronder de losse componenten.
Het printje.


De Arloco shield.


Je ziet links nog de aansluiting op de 12 volt spanning. Inmiddels heb ik die niet meer nodig, omdat de Arloco shield ook via Loconet wordt gevoed.

USB/Loconet adapter.


En als laatste zie je de Sensor Monitor van Rocrails die de poorten op de Arloco shield detecteerd.

https://2rsweb.nl/media/Modelspoor/032.MOV

Nu dit klaar is kan de stroomdetectie blokken echt gaan aanleggen.
Na goed overleg met mezelf hier en daar de blok layout wat versimpeld.

Door rug klachten ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Dus later verder.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #50 Gepost op: 31 december 2020, 10:30:38 »
Update December

Inmiddels een Arcomora Arloco en Okkie in elkaar gesoldeerd.
Eerder aangegeven dat ik de blokken wat vereenvoudigd heb.
Voor het schaduwstation ziet het er nu zo uit:



In blokken 1 t/m 7 heb ik de helft van de melders (aangesloten op de Okkie) aangesloten. Omdat ik pas een Okkie in elkaar gesoldeerd heb.

Voorbeeld aansluiting volgens handleiding van de ArLoco (Arcomora):


Op mijn eigen baan heb ik het signaal uit de centrale gesplitst. Een aansluiting gaat rechtstreeks naar de common aansluiting op de Okkie. De andere gaat naar alle stukken die niet gedetecteerd worden. Zoals de stukken tussen de Enter en In (Rocrail benaming) melders. Echter niet rechtstreeks. Ik laat die via een flinke bruggelijkrichter lopen in de zogenaamde diodeschakeling.
Hier kan je meer lezen over het hoe en waarom: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Dit is de praktijk op mijn schaduwstation.


Inmiddels tweede Okkie in elkaar gesoldeerd.
Die kan ik in het lange Oud en Nieuw weekend aansluiten.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #51 Gepost op: 31 december 2020, 10:50:06 »
Update December

Inmiddels een Arcomora Arloco en Okkie in elkaar gesoldeerd.
Eerder aangegeven dat ik de blokken wat vereenvoudigd heb.
Voor het schaduwstation ziet het er nu zo uit:



In blokken 1 t/m 7 heb ik de helft van de melders (aangesloten op de Okkie) aangesloten. Omdat ik pas een Okkie in elkaar gesoldeerd heb.

De rails lag al vast. Met lijm. Dus is het niet eenvoudig dat netjes los te halen. Om toch een scheiding voor de blokken te maken, heb ik de spoorstaaf met een dremelachtig apparaat doorgeslepen. Dat ging verrassend goed. Zonder bramen. Wel een loc met wagons laten testrijden. En dat gaf geen problemen.
Voorbeeld aansluiting volgens handleiding van de ArLoco (Arcomora):


Op mijn eigen baan heb ik het signaal uit de centrale gesplitst. Een aansluiting gaat rechtstreeks naar de common aansluiting op de Okkie. De andere gaat naar alle stukken die niet gedetecteerd worden. Zoals de stukken tussen de Enter en In (Rocrail benaming) melders. Echter niet rechtstreeks. Ik laat die via een flinke bruggelijkrichter lopen in de zogenaamde diodeschakeling.
Hier kan je meer lezen over het hoe en waarom: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Dit is de praktijk op mijn schaduwstation.


Rocrail detecteerd uitstekend de loc wanneer deze op de melder aankomt. Ook een wagon met verlichting wordt gedetecteerd.

Inmiddels tweede Okkie in elkaar gesoldeerd.
Die kan ik in het lange Oud en Nieuw weekend aansluiten.

Met het slechte weer van de laatste tijd viel er ook niet voldoende licht naar binnen. Mijn ogen konden het niet meer aan met de paar lichtpunten die ik op zolder heb.
Dus een armatuur uir de schuur gehaald. En aan haken opgehangen heb aan de muur. Het snoer is lang zat om 'm op de vloer te kunnen zetten. Dus waar ik licht nodig heb.


Ik zal dit weekend eens een detail foto maken van de blokken.