Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
Vandaag om 09:26:53
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
  

Auteur Topic: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven  (gelezen 3660 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Gepost op: 26 augustus 2020, 09:32:55 »
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2085572/ovbedrijven-zien-valleilijn-niet-zitten-toekomst-spoorverbinding-hoogst-onzeker.html

En eerder deze week ook al in de Gelderlander:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2461098/Geen-enkel-bedrijf-wil-de-Valleilijn-gaan-runnen-vanwege-corona

Met daarin de volgende zin: "De Valleilijn is een zeer populaire verbinding tussen Gelderland en de Randstad."
Blijkbaar toch niet populair genoeg?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2020, 11:31:17 »
De verbinding is wel heel populair, alleen is het reizigersaanbod in deze crisistijd enorm gedecimeerd. Net als bij de overige vervoerders trouwens, er zijn afnames van wel 90%, dan is de exploitatie al snel verliesgevend.
RETROBAHN A.G.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2020, 11:44:44 »
Ik herinner me lange tijd op TT751 berichten dat er wegens beperkingen bij de materieelinzet niet volgens dienstregeling kon worden gereden.
Ik neem aan dat er te weinig (reserve) materieel voor de lijn beschikbaar is.
Dat is natuurlijk een probleem bij het exploiteren van een enkele lijn. Een NS had destijds overal in den lande materieel beschikbaar dat ad-hoc kon worden ingezet bij storingen.
Bovendien nog een lijn die een deel rijdt over spoor dat gedeeld wordt met een andere gebruiker, die mogelijk door de spoorbeheerder prioriteit krijgt.

Een en ander houdt in dat een (nieuwe) exploitant meer materieel beschikbaar moet hebben om een exploitatie uit te voeren welke voldoende scoort bij de klanttevredenheidspoll.
Dit impliceert een kostenplaatje die de diverse mogelijke aanbieders niet aandurven.

Nadeel van privatisering.

Ik denk niet dat dit met corona te maken heeft.
In dat geval zouden meer OV-gunningen ongehonoreerd blijven.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2020, 13:01:21 door Reinout van Rees. Reden: quote weggehaald »
Groet,
      Ronald

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2020, 11:54:06 »
Bovendien nog een lijn die een deel rijdt over spoor dat gedeeld wordt met een andere gebruiker, die mogelijk door de spoorbeheerder prioriteit krijgt.
Prorail is daar een onafhankelijke partij in, en zo zijn de procedures daar ook voor opgesteld en vast gelegd in systemen.
Daar valt niet veel aan te bevooroordelen want dat is allemaal openlijk en toegankelijk (voor vervoerders) terug te vinden.

Citaat
Ik denk niet dat dit met corona te maken heeft.
In dat geval zouden meer OV-gunningen ongehonoreerd blijven.

Ronald
Dit is zeker wel een direct gevolg van Corona, want daardoor is het aantal reizigers ontzettend afgenomen, en daarmee ontbreekt ook een groot deel van de inkomsten uit kaartverkoop natuurlijk.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2020, 12:05:41 »
Als op dit moment meer aanbestedingen zouden spelen, zou de kans m.i. groot zijn dat je een overeenkomstig scenario zou zien: geen inschrijvingen (tenzij de overheid op de een of andere wijze garant gaat staan voor een groot deel van de exploitatieverliezen door corona).
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2020, 12:07:59 »
Voor de huidige concessie moest de aanbesteding ook opnieuw omdat op de vorige geen enkel bedrijf had ingeschreven.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2020, 12:23:20 »
Even reageren.

Er zal met de kippenlijn dus wel meer aan de hand zijn als de vorige aanbesteding ook over moest zoals Niels schrijft.

Thom heeft formeel gelijk dat Prorail onafhankelijk is, maar het mogelijk tegendeel is zo nu en dan ook op dit forum te lezen en ervaren we zelf als treingebruikers. Dan meldt de conducteur dat we nog even op ProRail moeten wachten op vertrek omdat een goedrentrein eerder door de Willemssppoortunnel mag...
Bijvoorbeeld.

En op zich kan ik me voorstellen dat het not-done is om een intercity naar de Randstad met krappe aansluitingen te laten wachten op de boemel uit Barneveld.* Dan krijg je het sneeuwbaleffect van vertragingen zoals ooit gebruikelijk bij stoomtrambedrijven met meest enkelspoor..

Ronald

* Een intercity die dan wegens dezelfde krappe dienstregeling dan weer vanuit Den Haag, Schiphol of Rotterdam met vertraging terug gaat richting oosten of noorden des lands...

Ronald
Groet,
      Ronald

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2020, 12:33:13 »
Nogmaals, voor vertraagde treinen zijn allemaal afhandelingsstrategieën opgesteld en daar is niet zomaar een vrije keuze aan voor de treindienstleider.
Sowieso heeft een treindienstleider uiteindelijk een veel groter overzicht ook en kan daar beter in oordelen.

Als die goederentrein bijvoorbeeld gewoon op tijd was, en jouw reizigers trein te laat dan is het natuurlijk logisch dat die goederentrein gewoon eerst gaat.

Maar het kan ook goed zijn dat die goederentrein misschien wel iets te laat was waardoor jij erop moet wachten, maar als die goederentrein stilgezet zou worden levert dat vaak aan nog veel meer treinen vertraging op door het langzame afremmen en optrekken.

Aan alleen het feit "we wachten op een goederentrein" kun je niet het oordeel maken dat Prorail niet-onafhankelijk bezig zou zijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2020, 12:36:15 »
Thom heeft formeel gelijk dat Prorail onafhankelijk is, maar het mogelijk tegendeel is zo nu en dan ook op dit forum te lezen en ervaren we zelf als treingebruikers. Dan meldt de conducteur dat we nog even op ProRail moeten wachten op vertrek omdat een goedrentrein eerder door de Willemssppoortunnel mag...
Bijvoorbeeld.
Dat heeft weinig met bevoordelen te maken.
Maar met het feit dat een goederentrein een vrije baan moet hebben om door de tunnel te kunnen komen. Je wilt niet dat zo'n trein in de tunnel blijft steken. Die komt er op eigen kracht niet meer uit.
Gr.
Eric

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2020, 13:05:58 »
Heren,

Let wel, ik citeerde een omroepende conducteur die de schuld van de vertraging bij Prorail poneert.

Volgens mij heb ik hier op de site ook van dergelijke verwijten gelezen geuit door conducteurs van laat ik het duiden als rivaliserende spoorlijnen in de Achterhoek of Twenthe.

Ik geef toe: dit leidt af van het onderwerp van de Valeilijn.

Ronald
Groet,
      Ronald

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2020, 14:21:23 »
Zou die desinteresse niet ook deels kunnen voortkomen uit de doorgaans lange lijst met eisen aan vervoerder en vooral diens materieel?
Het moet altijd (bijna) nieuw, lage vloer, airco, WiFi, fiets-ruimte, WC zo groot als een balzaal....

Sinds die privatiseringsgolf heb ik een beetje het idee dat we ons OV 'kapot bestekken' met allerlei secundaire voorwaarden die het alleen maar ingewikkelder maken om met treintjes, trams of bussen te rijden.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2020, 14:29:14 »
Yep, daarom staat half Europa ook vol met best wel goed spoorwegmateriaal wat net buiten de voorwaarden valt.

Kijk op GoogleMaps maar eens bij Mukran, Karsdorf en Hamm (inmiddels verplaatst naar Leipzig-Engelsdorf). En de Lintjes van Syntus hebben volgens mij ook niet allemaal al een nieuwe eigenaar volgens mij.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2020, 14:54:50 »
LagevloerWifibalzaalplees..
Allemaal bij-snufjes.
Waar het om gaat is dat je veilig, snel en voordelig* vanA via C naar Beter treint, bust, tramt en of metroot.
Ongeacht welke vervoerder, etc...
En liever zonder tussendoor in een niet-coronarijtje op een perrion uit- en inchecken vanwege NS trein naar NSdochterboemel.
OV shitkaart!

Ronald.
* oud NS motto!
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2020, 14:58:07 door HRP »
Groet,
      Ronald

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2020, 15:24:56 »
Dat er geen vervoerders in willen schrijven heeft puur te maken dat ze geen risico willen nemen in deze tijd. Schijnen nog behoorlijk wat kosten met zich mee te brengen waar nu geen enkele vervoerder op zit te wachten. Als de lopenden concessies al verlieslijdend zijn dan neem je niet het risico om dure treinen over te nemen.


Groet
Kees

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2020, 16:26:32 »
Tjongejongejonge, als de reizigers van de Valleilijn massaal gaan protesteren, dan zal er wel animo zijn voor vervoerders.

Buslijn 126 is opgeheven, die langs mijn huis rijdt van Emmen tot de Duitse  grens, vanwege te weinig passagiers, en vanwege corona..
60 protesten kreeg Qbuzz en nu gaat die vanaf eind augustus weer wel rijden.
Diverse vervoerders hebben al eerder deze buslijn vanaf Emmen naar de Duitse grens in Nieuw Schoonebeek proberen op te heffen, maar hij rijdt nog steeds. Nu twee weekjes niet. Schoolgaande kinderen zijn afhankelijk van deze buslijn, net als de reizigers afhankelijk zijn van/met de Valleilijn.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er