Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:12:21
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 17:05:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:49:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
  

Auteur Topic: N- spoorbaan, 140 x 70  (gelezen 6216 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2020, 22:21:11 »
Het zijn in principe geen ondinge, het zijn ondingen als je ze gebruikt in dit vrij kleine oppervlak ;)
Hoi Ronald, daarom schreef ik ook "ik vind..." ;)

Ik snap dat ze wel werkbaar te maken zijn (heb in het verleden ook wel een helix gebruikt in een baan), maar er kleven ook veel nadelen aan. Als je een helix dus niet perse nodig hebt, kun je hem in mijn ogen beter weglaten. Het is een middel, geen doel op zich.
Wat ik vrij veel zie in baanplannen op dit forum (maar ook in andere fora) is dat mensen automatisch een helix toevoegen. Alsof dat er bij hoort als je een "serieuze" modelbaan bouwt.

Vanwege diverse nadelen, zou ik altijd eerst een andere oplossing proberen te vinden. Behalve dat ze veel rails opslokken (en daarmee tijd, geld en ruimte), zijn je treinen ook lang ondergronds onderweg. Ze maken dan wel lawaai, maar je hebt er geen plezier van (in de zin dat kunt genieten van een rijdende trein in een landschap). Daarnaast is het constant omhoog rijden van de treinen een belasting van de motoren. Dat kun je wel beperken door flauwe hellingen en ruime bogen te nemen, maar nog beter is om geen helling te hebben.
Bv, stel je hebt heel veel ruimte (een grote schuur oid) ter beschikking voor een modelbaan, waarom zou je dan een helix nemen? Dan kun je beter het schaduwstation op hetzelfde niveau leggen als het zichtbare deel. Dat is ook nog eens beter bereikbaar. Ruimte is er toch genoeg.

In het geval van Joop is het natuurlijk anders. Er is nagenoeg geen ruimte. Dan kun je wel met kunst en vliegwerk een helix proberen in te bouwen, maar dat wordt dan al snel een onding. Als je jezelf dan beperkt in het aantal treinen, kun je op 2 niveaus ook genoeg modelbaan kwijt. De rest van de treinen kan wel in de vitrine. :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2020, 22:21:59 »
Het gele ovaal is r 3 het rode ovaal is r2 en het paarse industrie spoor is r 1
Ok, duidelijk Joop!

Nog een vraagje: de oranje streepjes zijn de plaatsen van de tunnelportalen? En blauw is een beekje?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18029
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #17 Gepost op: 20 August 2020, 09:17:32 »
Wim, ik ben het helemaal met je eens hoor :) Ze worden ook (te) vaak in de plannen betrokken en ja, als je hem niet nodig hebt zou hij niet nodig moeten zijn. En ja, treinen zijn een tijd niet zichtbaar, maar dat nadeel kun je ook als voordeel gebruiken. Er zijn modelbouwers die een (dubbelsporige) helix als "opslag" ofwel schaduwstation gebruiken. Enige nadeel daarin is dat je treinen achter elkaar staan en niet naast elkaar. Maar ze kunnen vaak flinke lengtes aan treinen bevatten die je zo niet in een schaduwstation kwijt zou kunnen.

Zo heb ieder voordeel z'n nadeel! ;D

Terug naar Joop zijn baantje :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #18 Gepost op: 20 August 2020, 20:57:48 »
Wim,

Dat is correct en de bruine dikke is de weg in het dorp en de smalle is het voetpad, of hele smalle weg naar de bergen.

mvg Joop

eitreb

  • Online Online
  • Berichten: 177
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #19 Gepost op: 20 August 2020, 23:49:08 »
Leuk plan ,Joop.
Ik zou het concept zo laten met 2 aparte niveaus zonder verbinding.
Het gele spoor boven de rode sporen linksonder wordt qua landschap nog een uitdaging.
Wordt dat een lang viaduct?
Als het een keermuur oid wordt moeten het gele en rode sporen iets verder uit elkaar.
5 cm lijkt me  voldoende.
Groet,Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2020, 09:22:43 »
Bert,

De rode sporen linksonder zie je niet, dus dat geeft geen probleem.

mvg Joop

eitreb

  • Online Online
  • Berichten: 177
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #21 Gepost op: 21 August 2020, 20:09:26 »
Oke Joop,dan heb ik je tekening verkeerd geinterpreteerd.
Dan is het verder idd geen probleem.
Groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2020, 13:41:30 »
Bert,

Dat kan gebeuren,

mvg Joop

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #23 Gepost op: 01 September 2020, 23:09:52 »
Hoi Joop,

Ik had even geen tijd gehad te reageren, maar bij deze dan alsnog.

Ik denk dat je tunnelportalen erg dicht op het beekje staan. Het beekje wordt daardoor eerder een nauwe kloof. Ik zou proberen de portalen iets verder van de beek te plaatsen. Dat geeft meer rust. Eventueel kun je van het schaduwstation op niveau 2 een zichtbaar stationnetje maken. Aan de andere kant zou een woest alpien landschap a la Karl Gebele ook wel kunnen (overhangende rotsen, woeste bergrivier, brug die direct in een tunnel over gaat, enz)

Een ander puntje is het paarse laadspoor: ik zou het iets korter maken, bv tot aan de beek. Daar zou dan bv een industriemolen kunnen staan. Nu loopt het kopspoor over de hele baan en vreet het ruimte. Die kun je denk ik beter voor scenery van je dorpje gebruiken.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #24 Gepost op: 02 September 2020, 10:23:46 »
ik denk dat een combi van brug en tunnel wel leuk is en de andere iets meer ruimte met bv een klein blokpost huisje
dat lange paarse spoor inkorten goed idee
met vriendelijke groet
kees

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #25 Gepost op: 02 September 2020, 20:01:44 »
heren,
Dat is goede feedback ik ga kijken of ik er iets mee kan.

mvg Joop

eitreb

  • Online Online
  • Berichten: 177
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #26 Gepost op: 03 September 2020, 20:44:18 »
Dat paarse spoor idd rechts inkorten (ik denk iets voor de 2 spoorbruggen) en het paarse spoor linksboven iets verlengen.
Het paarse spoor zou je parallel aan de  beek  ook onder de bruggen door kunnen laten lopen evt  tot aan de  tafelrand en daar afbreken.
Dat geeft de indruk dat het spoor daarverder loopt wat een leuk effect heeft.
Groet
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 September 2020, 20:52:56 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #27 Gepost op: 04 September 2020, 22:30:12 »
Hallo Joop,

Ik bedenk me nu pas dat de bediening van het paarse spoor redelijk lastig wordt: om daar een wagen te plaatsen, moet een lok hem duwen. Maar dat betekent dat alleen een goederentrein die van rechts naar links je (rode) station binnen rijdt, dat kan doen.
Ik zou de aansluiting van het paarse spoor dus iets veranderen: ipv een terugsteekspoortje zou ik hem direct aansluiten op het doorgaande rode spoor. (met een wissel vlak voor de tunnel ingang).
Een goederentreintje kan dan op het station stoppen. De lok en de voorste wagen koppelen af, rijden een stukje de tunnel in, en steken dan terug naar het paarse spoor.
Uiteraard is dit alleen van belang als je ook daadwerkelijk wilt rangeren. Als het paarse spoor puur voor de sier is, maakt het allemaal niet zo veel uit.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: N- spoorbaan, 140 x 70
« Reactie #28 Gepost op: 05 September 2020, 20:40:56 »
Wim,

Dat rode spoor is inderdaad alleen voor de sier, misschien dat ik er nog een pendel automaat op zet.

mvg joop