Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
Vandaag om 19:51:53
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
Vandaag om 19:47:12
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door MathieuN
Vandaag om 19:46:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:45:56
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door phdirk
Vandaag om 19:45:00
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Noordernet
Vandaag om 19:42:42
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
Vandaag om 19:41:50
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
Vandaag om 19:22:45
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door EN446
Vandaag om 19:07:16
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 18:45:35
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:18:24
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 18:08:53
SSN Mitropa rijtuig van Tillig HO door henk
Vandaag om 17:31:42
Roco Vectron DC voorzien van schijnwerpers en cabineverlichting door bellejt
Vandaag om 17:21:34
Beginner door 72sonett
Vandaag om 17:19:40
Zimo sounddecoder, instellen maximum snelheid door Falkenberg
Vandaag om 16:57:18
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door CC72067
Vandaag om 16:38:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:16:48
Welke manier van handbediening op wissels? door haes
Vandaag om 16:01:42
Omzetten bestanden van SQ13 mini camera naar iPhone. door gvandersel
Vandaag om 16:01:01
Live met video rijden door gvandersel
Vandaag om 16:00:14
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 15:15:51
StoomStichtingNederland organiseert de 1,5 Meter Express - za. 24 oktober 2020 door Rondje_HO
Vandaag om 15:01:27
De fabriek - Spoor 0 door Huib
Vandaag om 14:57:08
Brawa DBAG Br 426 Met "Zinkpest" door Jelmer
Vandaag om 14:55:59
Mehano containerwagon blijft hangen in bocht door stefan88
Vandaag om 14:31:55
De Hondsrugbaan, H0 door Reinier Z.
Vandaag om 12:53:30
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 12:43:42
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
Vandaag om 12:31:36
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 12:10:46
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 5871 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #90 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:05:02 »
Daar wel, omdat de luchtleidingen daar nog buiten de koppeling omgaan.

En als de taken een stuk beperker worden heb je er geen aparte rangeerder mee voor nodig maar kan dat gewoon door een machinist erbij gedaan worden :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Automatische koppeling
« Reactie #91 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:16:19 »
Als je lokaal rangeert kan de machinist het doen. Als je een trein van 700 meter af moet lopen en weer terug lijken me de kosten voor een half uur machinist en vooral de huur/lease voor de lok te hoog om hem dat te laten doen. Dan is een rangeerder goedkoper.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Automatische koppeling
« Reactie #92 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:21:23 »
Maar dat moet ook vanuit de lok gaan gebeuren. Tenminste zo interpreteer ik het stuk (ont)koppelen in de door Rick aangehaalde tekst. Nog in onderzoek.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #93 Gepost op: 14 augustus 2020, 13:45:05 »
Als je lokaal rangeert kan de machinist het doen. Als je een trein van 700 meter af moet lopen en weer terug lijken me de kosten voor een half uur machinist en vooral de huur/lease voor de lok te hoog om hem dat te laten doen. Dan is een rangeerder goedkoper.
Nouja, die lok heb je sowieso nodig want anders valt er weinig te rangeren ;)
En een rangeerder is misschien wel goedkoper, maar daarnaast heb je nog steeds een machinist erbij nodig voor besturen van de lok ;)

En vergeet niet dat in dat soort werk veel lokken radio bediening hebben dus daar valt het heen en weer lopen wel mee.



Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Automatische koppeling
« Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:11:16 »
Nouja, die lok heb je sowieso nodig want anders valt er weinig te rangeren ;)

Nee hoor, op steeds meer rangeerstations heb je deze: https://videos.files.wordpress.com/MioDHhNA/img_0532_dvd.mp4

Citaat
En een rangeerder is misschien wel goedkoper, maar daarnaast heb je nog steeds een machinist erbij nodig voor besturen van de lok ;)
pas als de hele trein klaar is. En een remproef kun je op de meeste rangeerstations ook zonder lok: https://danisch-gmbh.com/bremsprobenanlage/#

Citaat
En vergeet niet dat in dat soort werk veel lokken radio bediening hebben dus daar valt het heen en weer lopen wel mee.
Als de lok aan het ene einde hangt moet je de laatste wagen ook nog steeds controleren. Daar helpt een radiolok niet mee. De lok helpt in de situaties van de lokale bediening van de aansluitingen en industrieën. Op een rangeerstation kun je door schaalvergroting de noodzaak van een lok laten vervallen tot het moment de deze aangekoppeld moet worden om de trein te rijden. Zo zet je alle middelen efficient in en doet de lok waar ie voor gemaakt id: rijden.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #95 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:51:42 »
Nou, jij denkt alleen in een heuvelproces, en dat is niet bepaald de enigste manier waarop er met wagens gerangeerd word hoor ;)

Sterker nog, in Nederland is DBC de enige vervoerder die daar gebruik van maakt op de Kijfhoek, elk andere vervoerder en op elk ander locatie word gewoon met de hand gerangeerd.

Nee hoor, op steeds meer rangeerstations heb je deze: https://videos.files.wordpress.com/MioDHhNA/img_0532_dvd.mp4
pas als de hele trein klaar is.
Die karretjes worden alleen gebruikt voor het aanduwen van uitgelopen heuveldelen, uiteindelijk moet er nog een lok bij komen om een compleet heuveldeel af te rangeren ;)
Citaat
Als de lok aan het ene einde hangt moet je de laatste wagen ook nog steeds controleren. Daar helpt een radiolok niet mee. De lok helpt in de situaties van de lokale bediening van de aansluitingen en industrieën. Op een rangeerstation kun je door schaalvergroting de noodzaak van een lok laten vervallen tot het moment de deze aangekoppeld moet worden om de trein te rijden. Zo zet je alle middelen efficient in en doet de lok waar ie voor gemaakt id: rijden.
Daar helpt die radio lok wel degelijk bij hoor, dan kun je namelijk gewoon je remproef achterop nemen zonder naar voren te hoeven lopen ;)

En dat heen en weer lopen van de trein moet veelal toch reeds gebeuren omdat de trein door een wagencontroleur nagekeken moet worden voor vertrek, en dat is vaak ook weer de machinist die dat doet.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2020, 14:58:47 door Thom »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Automatische koppeling
« Reactie #96 Gepost op: 14 augustus 2020, 15:01:28 »
In het door Rick aangehaalde stuk gaat het over al dit soort dingen . Uit de lok moet je kunnen zien of de laatste wagon er nog is, remproeven en tussentijds (ont)koppelen. En ja dat betekent een eigen stroomvoorziening per wagon.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Automatische koppeling
« Reactie #97 Gepost op: 14 augustus 2020, 16:59:56 »
Nou, jij denkt alleen in een heuvelproces, en dat is niet bepaald de enigste manier waarop er met wagens gerangeerd word hoor ;)
En jij denkt alleen over de Nederlandse situatie. Dit gaat over een Europees geheel, moet je zien hoeveel er nog wordt geheuveld of afgestoten. En ik denk niet alleen in een heuvelproces, lees eens goed en hou je smileys bij je. Ik geef aan dat op schaal het zonder lok kan en elders niet.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Automatische koppeling
« Reactie #98 Gepost op: 16 augustus 2020, 12:47:35 »
als je al het matereel van een automatische koppeling wilt voorzien , dan moet het meterieel al ingericht zijn voor de automatische koppeling . Dan moet binnen 24 uur in geheel europa de koppelingen geplaatst worden , logistiek niet haalbaar .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6623
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #99 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:31:45 »
Wauw, echt geweldig.  (y)

Misschien moet je eerst het topic lezen voor je een bericht plaatst.

Als ik dat filmpje van die Amerikaan zo bekijk vraag ik me af hoeveel winst het nou eigenlijk oplevert, je hebt nog steeds een mannetje nodig namelijk...
Het zal sneller gaan en het koppelen is in ieder geval minder zwaar. Er staat een heel stuk over in het onderzoek dat ik eerder linkte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 815
Re: Automatische koppeling
« Reactie #100 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:38:41 »
Het zal sneller gaan en het koppelen is in ieder geval minder zwaar. Er staat een heel stuk over in het onderzoek dat ik eerder linkte.
Zo zwaar is het aan en af koppelen niet, een bezoekje aan de sportschool is zwaarder.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3246
Re: Automatische koppeling
« Reactie #101 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:14:24 »
ik geloof dat de spoorbedrijven prima zelf in staat zijn om te bepalen of het voor hun en hun medewerkers een verbetering is, zowel economisch als arbotechnisch. En zeker is het niet meer hoeven te betreden van het Berner Raum een grote factor in de keuze voor de automatische koppeling.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Automatische koppeling
« Reactie #102 Gepost op: 17 augustus 2020, 00:21:08 »
als je al het matereel van een automatische koppeling wilt voorzien , dan moet het meterieel al ingericht zijn voor de automatische koppeling . Dan moet binnen 24 uur in geheel europa de koppelingen geplaatst worden , logistiek niet haalbaar .
Vertel eens, waarom moet dan ?

Zeker in een spoorwereld waar over de landsgrenzen alles ineens een compleet andere weten schap is en soms de meest simpelere dingen een wereld van verschil zijn ;)

Daarnaast word er op dit moment binnen het erts verkeer ook al reeds gebruik gemaakt van automatische koppelingen, dus een situatie dat alles gelijk moet zijn is er nu al niet.

En de lokken die speciaal voor het erts vervoer uitgerust zijn met automatische koppelingen zijn ook gewoon nog steeds geschikt voor het koppelen met stoot en trekwerk.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Automatische koppeling
« Reactie #103 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:37:06 »
deze ertstreinen zijn bloktreinen en aan de uiteinden voorzien van wagens met een automatische koppeling en aan de andere zijde normaal stoot en trekwerk .

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Automatische koppeling
« Reactie #104 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:46:07 »
Ook de lok Br 189 is voorzien van ak tbv ertstreinen

Mvg Johan