Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk? door RobGood
Vandaag om 00:01:43
Benelux-forum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 00:00:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
04 augustus 2020, 23:57:52
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door Te 2/2
04 augustus 2020, 23:55:39
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Tomasso
04 augustus 2020, 23:50:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
04 augustus 2020, 23:18:07
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
04 augustus 2020, 23:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
04 augustus 2020, 23:11:05
Doornvliet door MathynK
04 augustus 2020, 23:09:36
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
04 augustus 2020, 22:55:01
Projekt 083-338 door 44
04 augustus 2020, 22:31:24
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
04 augustus 2020, 22:29:34
NS: NCS Kleuren toegepast door Gert Arkema
04 augustus 2020, 22:19:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 augustus 2020, 22:11:01
Raadplaatje door eemstede
04 augustus 2020, 21:46:29
beginnen met digitaal door coldforged
04 augustus 2020, 21:35:38
Artitec plan U, materieelbespreking door AdLoc
04 augustus 2020, 21:26:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
04 augustus 2020, 21:14:35
Fremo module - Boerderij van Meurs door Harold Content
04 augustus 2020, 21:13:27
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
04 augustus 2020, 21:01:20
MB-module: Hielan Ware door Sven
04 augustus 2020, 20:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 augustus 2020, 20:11:06
Verlichting in loc programmeren door Remunj
04 augustus 2020, 20:06:13
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
04 augustus 2020, 19:56:22
Automatische koppeling door Arnold van Heyst
04 augustus 2020, 19:50:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
04 augustus 2020, 19:33:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
04 augustus 2020, 17:53:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 augustus 2020, 17:22:12
Zoldermeer H0 door BAD
04 augustus 2020, 17:08:33
NS D 4101-45 spoor 0 door JaJo
04 augustus 2020, 16:37:08
  

Auteur Topic: Railkeuze  (gelezen 2454 keer)

VerduijnvdWouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Railkeuze
« Gepost op: 16 juli 2020, 14:37:24 »
Beste lezers,

Ik wil gaan herbeginnen met mijn oude hobby. Nu heb ik altijd fleischman rail gehad maar ik raak gefrustreerd van het altijd maar oppoetsen en schoonmaken van de rails Ik heb overigens geen rails meer aangezien ik het in het verleden verkocht heb Nu wil ik dus herbeginnen maar wil een goede keuze maken in de rail soort HO
Graag advies in deze

gr Aart


Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Railkeuze
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2020, 15:04:43 »
Een belangrijke vraag is ook wat er op die rails moet gaan rijden. Heb je nog locs, wagonnen of rijtuigen uit het verleden die je nu weer wilt gebruiken, of zijn die ook verkocht en begin je met een schone lei?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

VerduijnvdWouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Railkeuze
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2020, 17:12:28 »
Hoi Martijn

Heb nog wat wagons en 1 loc over Maar die krijg ik wel weer rijdend

bedankt voor je rectie.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
Re: Railkeuze
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2020, 19:09:28 »
Dat rijden zal wel lukken Aart, maar er wordt bedoeld hoe oud het materieel is.
Oudere modeltreinen kunnen hoge flenzen aan de wielen hebben, die op moderne rail op de de railbevestiging loopt.
Er zijn verschillende railhoogtes, o.a. aangegeven met een code, zoals code 100 of code 83.
Op code 100 (2,5 mm hoog, zoals Fleischmann rail) kunnen de meeste oude treinen rijden.
Op code 83 (2,1 mm hoog, bijv. Trix C-rail) ratelen de oude modeltreinen met hoge flenzen.
Ook op wissels wil het wel eens mis gaan.

Wanneer je nieuwe treinen gaat kopen, geen probleem.
Ga je voor oudere tweedehands treinen, iets om op te letten

Veel plezier met de hobby en vooraf goed inlezen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3830
Re: Railkeuze
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2020, 08:55:55 »
HO Profirails van Fleischmann wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn nu alleen nog restvoorraden verkrijgbaar.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Altwied im Westerwald
Re: Railkeuze
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2020, 09:30:31 »
Hallo Aart,
... maar ik raak gefrustreerd van het altijd maar oppoetsen en schoonmaken van de rails...
Poetsen/schoonmaken zul je niet aan ontkomen... Maar met moderne rails zal het waarschijnlijk minder nodig zijn.

Als de oude Fleischmann rail de messing rail was (Modellgleis? ik ben niet zo bekend met Flm) dan zal er regelmatig poetsen inderdaad noodzakelijk zijn. Moderne rails is vaak nikkelzilver en dat oxideert minder snel.

Daarnaast zijn er nog trukjes zoals het gebruik van een drupje ATF wat de noodzaak tot poetsen ook flink vermindert. Zoek maar eens op "ATF" hier op het forum.

Daarnaast helpt regelmatig stofzuigen (met de hand of met een schoonmaaktrein) ook om het ergste vuil weg te halen voordat het vastkoekt aan wielen en rails.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Railkeuze
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2020, 09:56:28 »
HO Profirails van Fleischmann wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn nu alleen nog restvoorraden verkrijgbaar.
We worden anders nu nog steeds dood gegooid met marklin M* rails. Ik had deze week weer een mail binnen voor m'n MSV, iemand wilt weer van zijn M-rails af met onder anderen 14,58 meter aan rechte 180mm stukken. Die zijn al 20 jaar niet meer gefabriceerd.

Die profi's zal je ook nog wel een tijdje kunnen verkrijgen op beurzen.

Bas

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9708
    • belse roestkraam
Re: Railkeuze
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2020, 15:54:06 »
de vraag "wil je ook met oud materieel rijden?" en daarom voor wat grovere rails kiezen heeft ook een andere kant, namelijk "wil je in de toekomst ook met nieuwer materieel kunnen rijden?" want dan valt fleischmann profi sowieso af, omdat de wissels niet aan de normen voldoen en steeds meer materieel daar dus niet overheen wil.

Rondje_HO

  • Online Online
  • Berichten: 6392
Re: Railkeuze
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2020, 16:02:04 »
Is dat zo ??? (niet dat ik je niet geloof, ik heb er alleen nog nooit van gehoord) Ik heb zat nieuw materieel maar tot nu toe nog niets gemerkt dat bepaalde merken niet over de Profi wissels rijden. Met welk merk zou dat dan zijn? Niet dat ik straks alles in Profi heb aangelegd en dat ik alles weer af kan breken  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Railkeuze
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2020, 16:09:03 »
De hH0O-discussie heb ik verplaatst :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3830
Re: Railkeuze
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2020, 18:55:31 »
Ik heb een oude Fleischmann BR80 die af en toe over de rails ratelt, vanwege de te hoge flenzen. Meestal zoeken de railwielen door hun conische vorm vanzelf het midden van de rails op en ratelen ze niet. Dus dat geratel hoor ik af en toe. Het is voor mijn geen reden om het ding buiten dienst te stellen. :angel:

Echter weet ik dat Profirails en dan heb ik het over de kruiswissels en bochtwissels in het bijzonder niet door alle H0 locs goed worden genomen. Sterker nog zelfs Fleischmann locs zoals mijn eigen BR103 liepen er soms uit. Tegenwoordig kan je met een decoder de snelheid van de loc zo instellen dat er minder gauw ontsporingen ontstaan. Ook op de wat gevoeligere ontspoorplekken.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 19:00:38 door zuylen »

Rondje_HO

  • Online Online
  • Berichten: 6392
Re: Railkeuze
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2020, 23:41:34 »
Ja die kruiswissels geven vaak problemen, die heb ik eruit geknikkerd. Maar de gebogen wissels kan ik niet anders oplossen. En zeker niet met een ander merk rails  :-\

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
Re: Railkeuze
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2020, 23:44:45 »
Ik heb nooit problemen gehad met profirail ook niet met de kruiswissel, zowel oud als nieuw rijmateriaal.
Wel problemen gehad met wisselaandrijving

Rondje_HO

  • Online Online
  • Berichten: 6392
Re: Railkeuze
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2020, 11:39:50 »
Ik had het op kruiswissels wel eens met grote stomers, bv. een Roco br. 01 met van die voorloopwielen. Dit wilde nog wel eens ontsporen en dan gelijk kortsluiting veroorzaken.