Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Automatisch schaduwstation, Marklin, voor analoog en digitaal  (gelezen 28003 keer)

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #30 Gepost op: 01 april 2007, 14:37:54 »
punt 1 klopt foutje van mij moet idd antiparallel staan. ik heb hem vanmorgen vroeg getekend toen ik nog geen 5 min uit mijn bed was.
punt 2 heb ik nog geen problemen mee gehad. dus daarom zit die er niet in. maar idd, het is officeel wel verstandig om het te doen.
punt 3 ik ga hem niet met mijn vinger aanraken. dus ik heb er nog geen problemen mee gehad.
vincent bogers

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #31 Gepost op: 01 april 2007, 18:22:55 »
Vissie,

Ik enk dat dit voor analoog beter zal werken, als je er ook een referentie, (meetspanning) bij doet dan wordt een stilstaande trein ook gezien. Het schema even aangepast.


http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/vissie.jpg
Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 01 april 2007, 18:25:01 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #32 Gepost op: 01 april 2007, 18:30:35 »
je heb gelijk wim. ik wou het met een over neem contact gaan doen maar dan had ik gelijk weer een extra kaart nodig om hem te verbreken.
dus dit in is totaal een beter oplosing. wat weer koste bespaarend is.
vincent bogers

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #33 Gepost op: 03 april 2007, 09:19:24 »
..
punt 2 heb ik nog geen problemen mee gehad. dus daarom zit die er niet in. maar idd, het is officeel wel verstandig om het te doen.
punt 3 ik ga hem niet met mijn vinger aanraken. dus ik heb er nog geen problemen mee gehad.
...
Gouden raad die zich zeker niet beperkt tot electronica:

Probeer te doorgronden en te begrijpen waarom bepaalde onderdelen in een schakeling wel/niet mogen/moeten. Het zal je in staat stellen om problemen te *voorkomen* (wat zeker nog één stapje verder is) en de factor geluk volledig uit te schakelen. Weten is vrij eenvoudig, begrijpen is heel wat moeilijker.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #34 Gepost op: 03 april 2007, 13:21:45 »
pff.. van die laatste schakelingen snap ik been bal.....
maar bon..tijd genoeg nog om het te leren begrijpen..

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #35 Gepost op: 03 april 2007, 19:23:51 »
dancer het is vrijsimpel.
de laaste schakeling kijkt of er een trein in een bepaald baan vak begeeft aan de ene kant als de de loc rij door de rijspaning en aan de andere kant door de 16 volt.

omdat de trein geleidt heb je een gesloten stroom kring.

over de diodes komt 1,4 volt te staan. die 1,4 volt laat de led in de optocoupler branden. dus de transitor die er in zit gaat geleiden en geef een kleine stroom af.

met die kleine stroom sturen we de basis van de van de transitor aan zo dat die begint te geleiden. op het moment dat die gaat geleiden wordt stroom kring met de relai gesloten. daardoor gaat er stroom lopen over de spoel van de relai en komt die op.

en dit is een korte beschrijving hoe die werkt.
vincent bogers

johnflorijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: automatisch schaduwstation marklin voor analoog en digitaal
« Reactie #36 Gepost op: 06 juli 2020, 20:55:24 »
kan ik dit schema ook voor roco gelijkspaning gebruiken

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Automatisch schaduwstation, Marklin, voor analoog en digitaal
« Reactie #37 Gepost op: 06 juli 2020, 23:03:49 »
Als je het laatst genoemde schema (Rosoft) bedoelt?
Bij 3-rail werk je met massadetectie, bij 2-rail met stroomdetectie.
Maar het principe blijft min of meer gelijk.

Ik splits het schema gemakshalve even op in
iets links van de PC844 (optocoupler), en
iets rechts van de PC844.

Jaren geleden maakte Rosoft deze pagina voor 2-rail detectie.

Hij gaf elders aan dat, als je detectie wilt bij stilstaande  2-rail treinen,
er iets bij moest namelijk referentie
(net zoals Rosoft aangeeft in het schema voor 3-rail detectie met referentie):


De rechterkant van het 3-rail schema (rechts van optocoupler PC844) geeft aan
hoe je een relais aanstuurt op basis van een optocoupler in geleiding.
Dat gewone (monostabiele) relais werkt op gelijkstroom,
vandaar de gelijkrichter in het 3-rail schema

Natuurlijk kun je ook gewoon een 12 vDC trafo nemen voor een 12 vDC relais.
Je krijgt dan zoiets (hier is een monostabiel relais getekend met 4 stroomkringen):


Doe er je voordeel mee. En test het bij gelegenheid even uit. (y)

En pak dit draadje er even bij.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2020, 22:14:17 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail