Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 15:25:02
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 15:24:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 15:23:56
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:15:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:19
Afstand hart spoor tot hart sein door Guus_1957
Vandaag om 15:08:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door RBlok
Vandaag om 14:44:26
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Huib
Vandaag om 14:35:24
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:31:06
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Paulus
Vandaag om 14:15:44
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 13:31:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
Vandaag om 13:24:32
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 13:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:01:44
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door henk
Vandaag om 12:59:34
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Thom
Vandaag om 12:42:37
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door Huib
Vandaag om 12:40:20
Automatische koppeling komt niet ver genoeg omhoog door Wummeke
Vandaag om 12:19:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dartje75
Vandaag om 11:49:34
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 11:18:42
Goederenloods Apeldoorn door Ronald69
Vandaag om 10:54:52
20 toen door Teun
Vandaag om 10:47:35
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door nkob
Vandaag om 10:38:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 10:32:36
Laag-Baarlo door Frank 123
Vandaag om 10:28:04

Auteur Topic: Corona-virologen, en alle andere Corona-gerelateerde berichten.  (gelezen 5075 keer)

Tom Z.

• Offline Offline
Re: Corona-virologen
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2020, 11:32:00 »
Ik begrijp uit dat artikel in de Volkskrant dat de wetenschappers zich meestal onafhankelijk opstellen of dat in elk geval proberen en dat ministers de neiging hebben adviezen te negeren of proberen om die adviezen bewust verkeerd te interpreteren.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2020, 11:46:06 »
Dat is niet helemaal wat ik eruit haal.

Citaat
De Volkskrant schreef begin augustus dat het rijksinstituut ‘stilzwijgend’ een landelijke richtlijn over ventilatiesystemen had aangepast, mogelijk naar aanleiding van de corona-uitbraak in een verpleeghuis in Maassluis.
Citaat
Nieuwsuur onthulde in juli dat het RIVM-advies over het gebruik van medische mondkapjes in de verpleeg- en thuiszorg mede was ingegeven door de schaarste aan zulke mondkapjes.
Citaat
Een andere controverse ontstaat als Van Dissel in een interview met de NOS begrip lijkt te tonen voor de economische belangen van de luchtvaart. In vliegtuigen hoeven passagiers volgens het RIVM geen anderhalve meter afstand te houden, terwijl dat in treinen en overal elders wel moet.
Citaat
Hoe valt bijvoorbeeld te verklaren dat het RIVM bij het berekenen van de stikstofschade van het wegverkeer en de geluidshinder van Schiphol rekenmethoden gebruikt die door het kabinet letterlijk bij wet worden voorgeschreven? Rekenmethoden die bovendien op een ‘niet-verdedigbare’ manier worden gebruikt?
Citaat
Nog gekker is dat het RIVM het stikstofeffect van snelheidsverhogingen anders berekent dan dat van snelheidsverlagingen.
Citaat
bij de politiek zeer gevoelige kwestie van de geluidshinder rond Schiphol paste het kabinet willens en wetens verouderde rekenmethoden toe, waarin het lawaai van relatief stille vliegtuigen niet werd meegenomen. Volgens Van Egmond stonden het RIVM en andere bureaus die deze rekenmethoden moesten gebruiken met de rug tegen de muur, omdat de methode was voorgeschreven in ‘wettelijke besluiten’ waarmee dus ook de Tweede Kamer had ingestemd.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2020, 12:16:56 »
Citaat
Zoals het uitkomt
Ook in de coronacrisis nemen politici de RIVM-adviezen graag zoals het hun uitkomt. Is er een tekort aan mondkapjes, dan beroept minister De Jonge zich op de opvatting van het OMT dat mondkapjes geen bewezen effect hebben op het aantal coronabesmettingen. Als precies datzelfde advies tegen politieke wensen indruist, wordt het gewoon terzijde geschoven. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb wil, tegen de landelijke richtlijn in, een mondkapjesplicht in zijn stad invoeren. Hij zoekt op eigen houtje een passend expertadvies bij zijn beleidsopvatting. De Amerikaanse deskundige Anthony Fauci, die op CNN verkondigt dat mondkapjes wél zinvol zijn, biedt hem de gewenste wetenschappelijke dekmantel. In de talkshow Op1 ondermijnt Aboutaleb het gezag van Jaap van Dissel en zijn collega’s. ‘Er zijn zo veel stromingen, zo veel opvattingen.’ Zelf is hij eigenlijk ook een expert, suggereert hij, want ‘ik heb zo ongeveer alles gelezen wat over dit thema verschenen is’.

Ja, dus als je goed leest is het niet het RIVM maar neemt de politiek wat hun het best past. En dat gaat op voor zowel links als rechts.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL
« Reactie #33 Gepost op: 30 augustus 2020, 12:18:25 »
Citaat
Oud-RIVM-directeur Van Egmond heeft daar begrip voor. ‘De parlementaire democratie hoort het laatste woord te hebben. Als de politiek zegt dat één plus één drie is, dan is één plus één drie. Dat heb ik te respecteren, hoe betreurenswaardig ik dat persoonlijk ook vind. We zijn nu eenmaal een land van koopmannen en dominees. Je kunt als milieuonderzoeker je verhaal wel doen, maar uiteindelijk wordt er beslist ten gunste van de koopman.’ De wetenschap wikt, maar de politiek beschikt.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2020, 12:26:19 »
Ja, dus als je goed leest is het niet het RIVM maar neemt de politiek wat hun het best past. En dat gaat op voor zowel links als rechts.

Eens, maar als ik het stuk lees dan zou ik opteren voor "ook". Het is zeker de politiek die wetenschap gebruikt zoals het hen het beste uitkomt, maar ook dat het RIVM zelf niet onafhankelijk advies lijkt te geven.
Bijvoorbeeld de tweede quote. Daar had een onafhankelijke wetenschapper moeten zeggen dat het gebruik van medische mondkapjes aangeraden wordt in ziekenhuizen, verpleeg en verzorgingstehuizen. Daarbij moeten ze zich niet laten leiden door schaarste. Ze hadden het er op z'n minst bij kunnen vermelden dat door schaarste het nu (ten tijde van het uitbrengen van het advies, maart-april) alleen wordt aangeraden in ziekenhuizen, maar dat hebben ze niet gedaan.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2020, 12:35:28 »
Natuurlijk zal ook het RIVM steken laten vallen.
Alleen op je laatste citaten kan natuurlijk ook een ander bureau er niets anders van maken als dat vast ligt in wettelijke besluiten.
Dan rest er niets anders dan als "particulier" een andere meetnorm te introduceren en die ook langs allerlei ambtelijke/wetenschappelijke klippen te sturen om de overheid van haar ongelijk te overtuigen.
Betekent niet dat ik alles van het RIVM klakkeloos aanneem. Neem het mondkapjes besluit , als ze hadden gezegd : Verplichten en handhaven. Dan had ook Nederland stil gestaan omdat die dingen er gewoon niet waren. En dat is natuurlijk wel een vereiste , als je iets verplicht moet het er wel zijn.
Net als ventilatie, ik heb daar ook mijn bedenkingen bij. Niet als je de "vuile" lucht allemaal afvoert en "vers" binnen haalt. Ook al laat je dit door een warmtewisselaar lopen. Waar ik grote twijfels bij heb en houdt zijn die installaties die recirculeren. Ik geloof niet dat in die luchtbehandeling filters zitten die virussen eruit kunnen halen. Alleen gaan we nu alle panden die niet voldoen dan sluiten?   

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL
« Reactie #36 Gepost op: 30 augustus 2020, 13:20:37 »
Citaat
Nieuwsuur onthulde in juli dat het RIVM-advies over het gebruik van medische mondkapjes in de verpleeg- en thuiszorg mede was ingegeven door de schaarste aan zulke mondkapjes.

Die? Dat is ook zo'n fijne en lekker gelul achteraf, of het nu onafhankelijke pers of mainstream media is ze geilen allemaal op fijne koppen en inkoppers om maar zoveel mogelijk kliks te behouden.

Waarom zou het RIVM nogmaals moeten benadrukken dat het in ziekenhuizen enzo geadviseerd word om medische kapjes te dragen. Das volgens mij al de normaalste gang van zaken.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2020, 13:23:50 »
Natuurlijk kun je een weerwoord vinden op elke opmerking die ik maak. So be it; niet dat je daardoor gelijk hebt, net zo goed als de geciteerde berichten op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden.

Gewoon een paar kleine noten;

Mondkapjes; Het dragen van niet medische mondkapjes die je met niet ontsmette handen/handschoenen opzet, notabene meerdere uren draagt en gewoon worden gewassen op 30 graden in de wasmachine zijn een schijnveiligheid. Hou je aan minimaal 1,5 meter en als je hoest/niest of andere kenmerken van verkoudheid hebt, blijf dan thuis. Zo heb je de minste kans op besmetting van anderen (aanbeveling RIVM trouwens).

Het laatste woord is aan de politiek; Inderdaad. daar hebben we in 2e en 1ste kamer voor. Niet dit forum of andere sociale media en al helemaal niet de betogers op straat (ik vind hun aantallen trouwens niet echt overtuigend).

Natuurlijk is de roep van anderen die niet betrokken zijn bij het RIVM of het OMT om mee te mogen doen erg groot, het is altijd pijnlijk als je niet mee mag doen. Deze mensen en private onderzoek centra staan te trappelen om ook hier een graantje mee te pikken en roepen daarom het hardst dat het RIVM en OMT het hopeloos verkeerd doen.

En ja, wie zonder fouten is werpen de eerste steen of waar gewerkt wordt vallen spaanders. Geen enkele organisatie en personen zijn zonder fouten. Ook het RIVM en OMT en kabinet niet. Maar hhhmmmm, het kabinet is door ons Nederlanders (als afgeleide van de 2e kamer verkiezingen) gekozen om ook in dit soort omstandigheden beslissingen te nemen op basis van informatie die zij vertrouwen. Of denk je nu werkelijk dat ze op hun stoelen nu achterover leunen, nog een wijntje, biertje, whisky of koffie nemen en luid lachen; Nu hebben we dat klootjes volk weer heerlijk te pakken. Laten wij nu weer verder gaan met Nederland naar de Filistijnen te helpen.

Als je het niet eens bent met het kabinet en liever de oppositie in het zadel helpt, die het natuurlijk veel beter weet en zou hebben gedaan, dan moet je nog effe wachten, dan mag je weer naar de stembus. Tot die tijd zullen wij het hiermee moeten doen.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 30 augustus 2020, 13:34:35 »
Ik ben banger voor de farmaceutische industrie die, zoals in het verleden is gebleken, zich er niet voor schroomt om redelijk hoge douceurtjes te geven aan een iedereen die hun medicijnen gaan promoten en/of voorschrijven. Dit ging van hoge omzet kortingen voor de apotheker t/m flagrant omkopen van ambtenaren. Dit gedrag zijn ze helaas nog steeds niet kwijt.

Hier herken ik mijn werkgever totaal niet in.
Vooral dat ze dit nog steeds zouden doen.

In het verleden kwam het inderdaad helaas voor.

Groeten,
Jelmer (actief in de farma)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #39 Gepost op: 30 augustus 2020, 13:55:37 »
als je hoest/niest of andere kenmerken van verkoudheid hebt, blijf dan thuis.
Dan had ik met mn hooikoorts al heel veel vrije dagen gehad zeg  ;D

het kabinet is door ons Nederlanders (als afgeleide van de 2e kamer verkiezingen) gekozen om ook in dit soort omstandigheden beslissingen te nemen op basis van informatie die zij vertrouwen.
Da's niet geheel waar,rutte veegt de keus van de verkiezingen gewoon van tafel door te roepen ik ga daar niet mee regeren,en het word getolereerd  >:(
Of denk je nu werkelijk dat ze op hun stoelen nu achterover leunen, nog een wijntje, biertje, whisky of koffie nemen en luid lachen; Nu hebben we dat klootjes volk weer heerlijk te pakken. Laten wij nu weer verder gaan met Nederland naar de Filistijnen te helpen.
Ik sta er niet van te kijken....
Er zijn genoeg dingen op te noemen waarbij wij ,het klootjes volk word uitgekleed door de regering en hun (nieuwe) wetten en regels op allerlei gebied,en of dat is door belasting maatregelen of wat anders maakt niet uit het gebeurt wel.
Hoe of het zit met hun handelen op het gebied van Corona,dat weet ik niet,maar je kan wel stellen dat als 60% van de wereld ermee te doen heeft en zegt dat mondkapjes voor medische beroepen noodzaak zijn en helpen en je gaat pas tot actie over als het virus NL heeft bereikt en zich uitbreid,dat je dan niet echt bijtijds bent begonnen met maatregelen treffen  ;)

Tot die tijd zullen wij het hiermee moeten doen.
JA helaas wel,en dat telt zowel voor het virus,als de regering.
Waarbij ik bijna hoop dat de regering eerder weg is dan t virus,tegen het virus kan je nog iets beginnen,tegen de regering daarentegen........ :-X

Als er binnen de farmaceutische industrie mis standen plaats vinden,en dat zal vast,net als in andere takken van de handel,dan kan je enkel hopen dat dat ontdekt word.
Echter is dat:
A: meestal te laat
en
B: als dat ontdekt word,dan komen de hogere heren er met een gouden handdruk vaak mee weg om dan elders weer een nieuwe job te krijgen.

Dus wat maakt dan nog uit ::)
De hoge heren verdienen ermee,de kranten verdienen eraan als t uitkomt(sappige headlines verkopen goed),het klootjes volk word er de dupe van,dan is t cirkeltje weer rond en klaar voor de volgende ronde  ::)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 30 augustus 2020, 14:07:30 »
Hou je aan minimaal 1,5 meter en als je hoest/niest of andere kenmerken van verkoudheid hebt, blijf dan thuis. Zo heb je de minste kans op besmetting van anderen (aanbeveling RIVM trouwens).

Ik heb nog geen wetenschappelijk bewijs gezien voor de 1,5meter. Sterker nog, op plekken waar mensen zich aan de 1,5m hebben gehouden zijn toch besmettingen geweest. Het heeft er op z'n minst alle schijn van dat de 1,5m-maatregelen helemaal niet het effect heeft wat verondersteld wordt door politici en het RIVM.

Natuurlijk is de roep van anderen die niet betrokken zijn bij het RIVM of het OMT om mee te mogen doen erg groot, het is altijd pijnlijk als je niet mee mag doen. Deze mensen en private onderzoek centra staan te trappelen om ook hier een graantje mee te pikken en roepen daarom het hardst dat het RIVM en OMT het hopeloos verkeerd doen.
Je zet hiermee een groep weg op basis van een uit de lucht gegrepen argument. Er zijn wetenschappers en mensen die echt niet van gisteren zijn (universitair opgeleid enz.) en kritiek hebben op het beleid en jij zet dat weg dat ze dat doen omdat ze nu aan de zijlijn staan. Probeer eens op een inhoudelijke manier deze mensen te bediscussiëren.

En ja, wie zonder fouten is werpen de eerste steen of waar gewerkt wordt vallen spaanders. Geen enkele organisatie en personen zijn zonder fouten. Ook het RIVM en OMT en kabinet niet. Maar hhhmmmm, het kabinet is door ons Nederlanders (als afgeleide van de 2e kamer verkiezingen) gekozen om ook in dit soort omstandigheden beslissingen te nemen op basis van informatie die zij vertrouwen. Of denk je nu werkelijk dat ze op hun stoelen nu achterover leunen, nog een wijntje, biertje, whisky of koffie nemen en luid lachen; Nu hebben we dat klootjes volk weer heerlijk te pakken. Laten wij nu weer verder gaan met Nederland naar de Filistijnen te helpen.
Het is heel logisch dat in de eerste maanden "fouten" zijn gemaakt. Toen wisten we gewoon weinig van het virus. Nu weten we een stuk meer en daarom zou het logisch zijn als tot nieuwe inzichten wordt gekomen en het beleid wordt aangepast. Dat zie ik echter niet gebeuren.
Je hoort mij overigens niet zeggen dat ze nu achterover leunen of bewust ons land naar de *** helpen. Dat laat ik aan de complotdenkers over.

Als je het niet eens bent met het kabinet en liever de oppositie in het zadel helpt, die het natuurlijk veel beter weet en zou hebben gedaan, dan moet je nog effe wachten, dan mag je weer naar de stembus. Tot die tijd zullen wij het hiermee moeten doen.
Dat is veel te makkelijk en zo werkt het niet in ons land. Ook tussen de verkiezingen is er in ons land ruimte voor discussie en nieuwe inzichten.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #41 Gepost op: 30 augustus 2020, 14:09:06 »
Dan had ik met mn hooikoorts al heel veel vrije dagen gehad zeg  ;D

Daarom staat er niets voor niets "kenmerken van verkoudheid"  :angel:.... Hooikoorts is en blijft een lastige.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL
« Reactie #42 Gepost op: 30 augustus 2020, 19:08:41 »
Citaat
Je zet hiermee een groep weg op basis van een uit de lucht gegrepen argument. Er zijn wetenschappers en mensen die echt niet van gisteren zijn (universitair opgeleid enz.) en kritiek hebben op het beleid en jij zet dat weg dat ze dat doen omdat ze nu aan de zijlijn staan. Probeer eens op een inhoudelijke manier deze mensen te bediscussiëren.

Noem er eens een paar?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL
« Reactie #43 Gepost op: 30 augustus 2020, 19:12:46 »
Citaat
Ik heb nog geen wetenschappelijk bewijs gezien voor de 1,5meter. Sterker nog, op plekken waar mensen zich aan de 1,5m hebben gehouden zijn toch besmettingen geweest. Het heeft er op z'n minst alle schijn van dat de 1,5m-maatregelen helemaal niet het effect heeft wat verondersteld wordt door politici en het RIVM.

En op basis van dat het niet aangetoond is geeft bijna de hele wereld die adviezen? Ik weet 1 ding zeker en dat is dat ik je broek vanaf 1,5 meter een stuk lastiger nat kan zeiken als van dichtbij. Voor mij bewijs voldoende om wat afstand te houden. Geloof niet dat je ooit demonstraties op beurzen enzo hebt gedaan en weet hoe mensen je onbewust van aardig dichtbij in je smoel kunnen sputteren.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 augustus 2020, 21:37:55 »
Noem er eens een paar?

longarts Hans in ‘t Veen, microbioloog Peter de Man, Prof.dr. Jeroen van der Hilst, Hua Qian, Te Miao, Li LIU, Xiaohong Zheng, Danting Luo, Yuguo Li en deze 239 wetenschappers.

Genoeg?