Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 03:46:41
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen (gelezen 1221 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12332
Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
«
Gepost op:
18 juni 2020, 19:48:54 »
Door de aanleg van de missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen zal het aantal goederen dat per trein van en naar schepen wordt vervoerd in 2030 met vijftig procent toenemen. Dat zegt directeur Jan Lagasse van North Sea Port. “Nu wordt nog negen tot tien procent van de goederen van en naar schepen per trein vervoerd. Door de aanleg van de missing link zal dit toenemen tot vijftien procent in 2030.”
In de plannen over het project Rail Ghent Terneuzen staan in grote lijnen drie oplossingen voor de spoorinfrastructuur die zorgen dat de spoorcapaciteit van de Belgisch-Nederlandse fusiehaven zal vergroten. De eerste is de missing link tussen Axel en Zelzate, die ervoor zorgt dat Terneuzen en Gent met elkaar zijn verbonden. De tweede is een noordelijke ontsluiting van Zandeken en de derde aanpassing betreft de zuidoostbrug bij Brug Sluiskil.
“Tussen het Belgische Zelzaten en het Nederlandse Terneuzen ontbreekt een belangrijke schakel van ongeveer acht tot tien kilometer en dat is de missing link”. “Een van de belangrijkste problemen op dit moment is dat de bedrijven die aan de oostelijke kant van het kanaal gevestigd zijn op dit moment eerst naar het noorden moeten, daar kop moeten maken en dan over de Sluiskil-spoorbrug richting België te rijden.”
“Met het steeds maar toenemende binnenvaartverkeer en de nieuw aan te leggen sluis in Tereneuzen wordt de Sluiskil-spoorbrug steeds meer een grote bottleneck. Daarnaast hebben we de grote koppeling tussen de Seine en de Schelde die ook voor meer verkeer gaat zorgen.” Door al deze ontwikkelingen zal de Sluiskil-spoorbrug volgens deskundigen straks vijftien tot zeventien uur per dag openstaan. En daarmee dood je het spoorproduct.” Daarom is de directeur des te blij dat het Belgische federaal parlement vorige week groen licht gaf en zich positief heeft uitgesproken over het project Rail Ghent Terneuzen.
De eerste plannen voor het spoorproject dateren al uit 1968. Maar daarna bleef het tientallen jaren stil. Uit een studie die uit het werkprogramma zeehavens volgde bleek dat er veel kansen waren voor het spoorproject. “Daarna ontstond een ‘coalition of the willing’ met de stad Gent, de gemeente Terneuzen, de provincies Zeeland en Oost-Vlaanderen en de toenmalige havenbedrijven haven van Gent en Zeeland Seaports (inmiddels gefuseerd tot North Sea Port). Die besloten om elf studies uit te voeren om te kijken wat de kansen zijn van dit project.” Uit deze onderzoeken bleek dat het spoorproject veel baten voor de hele regio met zich zou meebrengen.
Het project biedt volgens Lagasse economische, duurzaamheids- en efficiëntievoordelen. “Door de aanleg van de missing link hoeven spoorvervoerders niet meer kop te maken in Terneuzen. Ze hebben straks twee kanten om richting België te rijden, wat meer veiligheid en redundantie met zich meebrengt. Doordat vrachtwagens van de weg worden gehaald draagt dit ook bij tot onze duurzaamheidsdoelstellingen.”
De verlenging van de bestaande spoorlijn 204 tussen Gent en Zelzate richting Terneuzen biedt ook mogelijkheden voor het personenvervoer. “Het havengebied wordt niet alleen een grote economische ruimte, maar ook een sociale ruimte. We vergroten de arbeidsmobiliteit aan beide kanten van de grens en daarvoor is openbaar vervoer nodig.”
“Het railproject zorgt er verder voor dat er een koppeling komt met alle achterlandverbindingen die vanuit het havengebied van Gent richting tientallen plaatsen in Europa gaan. Daarnaast komt er een koppeling met de Nieuwe Zijderoute richting China.”
bron Daily shippingnews.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
BartvD
Offline
Berichten: 1801
Relax, it is only a hobby.
Re: Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
«
Reactie #1 Gepost op:
18 juni 2020, 20:06:53 »
Aanvulling;
Terneuzen en Gent zijn serieus aan het overwegen om ook personen vervoer mogelijk te maken en dan is de missing link noodzakelijk. Ook zal de snelheid van 30km/uur op het gehele Zeeuws Vlaamse net omhoog moeten.
Ref Brug Sluiskil. Lokaal verwacht men niet dat de brug vaker of langer zal open staan in de toekomst (nu is de brug al meer dan 13 uur per dag gesloten voor weg verkeer en kent hiervoor alleen sper tijden van 07:45 tot 08:00 en 17:00 tot 17:15. Wij zijn zo gelukkig met de tunnel onder het kanaal door.). Binnenvaart kan de brug zonder problemen passeren. Gent verwacht, door de nieuwe sluis, een verhoging van het zee scheepvaart verkeer doch andere onderzoeken spreken dat tegen om de dood eenvoudige reden dat intern de haven van Gent niet veel ruimte heeft om zijn kade lengte te verhogen. Hier wordt Gent zwaar gedwarsboomd door aangrenzende gemeentes en Europese normen.
Hoopvol is dat aan beide zijde van de grens de neuzen in dezelfde richting schijnt te staan o.a. omdat de havens nu gefuseerd zijn en onder een bestuur vallen. We gaan het zien en meemaken denk ik.
De dagelijkse container train voor de Katoen Natie (west van de Dow) heeft net de trein richting Sas van Gent (met 2 ketelagens) laten passeren en trekt op richting Hoek/Dow.
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
iarnrod
Offline
Berichten: 1618
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
«
Reactie #2 Gepost op:
20 juni 2020, 13:15:29 »
Eind de 90's een paar keer met de T51/T62 van Gent naar het Sas Van Gent gereden. Nog via het oude trace. Daar was een loc wissel voorzien. (meestel een 22**)
Er is idd al lang een denkpiste om met light rail de reizigersdienst op de lijn Gent-Terneuzen her op te starten..
Gr,
Jan(tje)_
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen