Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:52:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
Vandaag om 14:34:43
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 14:32:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25

Auteur Topic: Koppelingen (beste combi met autom. koppeling)  (gelezen 3767 keer)

Harold34

• Offline Offline
Koppelingen (beste combi met autom. koppeling)
« Gepost op: 08 June 2020, 23:04:54 »
Ik heb een "Sik"  besteld van Roco. Deze heeft automatische koppelingen. Nu vroeg ik mij af van welke koppelingen ik mijn (toekomstige) goederenwagons moet voorzien voor een goede match met de automatische koppelingen van de "Sik" 

Als beginner met H0 (ik had hiervoor N)  zie je door de bomen het bos niet meer.  Wordt bijv. het materieel van Roco en Piko doorgaans standaard van dezelfde koppeling voorzien?  Ik kreeg zaterdag mijn eerste HO loc binnen, de 1100 van Piko. Deze heeft een zgn. D-koppeling. Ik heb ook de Roco "Rail Force One" besteld. Heeft deze ook de D- koppeling?

Ik heb al wat draadjes doorgelezen maar die zijn van 2008/2009. Wellicht zijn er sindsdien nieuwe koppelingen bijgekomen. Wie kan licht scheppen in deze, voor mij, koppeling duisternis?

008200

• Offline Offline
Re: Koppelingen (beste combi met autom. koppeling)
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2020, 10:03:22 »
Er zijn er nog veel meer: de Fleischmann profi koppeling zie je ook nog vaak, en deze heeft ook nog een stroomgeleidende variant.
In jouw opsomming ontbreekt nog de "oude"  Roco  kortkoppeling zonder voorontkoppeling, maar die kom je nauwelijks nog tegen.
Elk heeft zo zijn speciale eigenschappen: met twee Roco-kortkoppelingen kun je een wagen recht omhoog uit een rij wegnemen, dat lukt je bij de andere echt niet. Maar bij hobbels in het spoor laat ie weer iets te makkelijk los.
De Fleischmann Profi is mooi compact (kan bij treinstellen doorgaan voor een Scharffenberg koppeling), laat niet los en dat is meteen ook weer het nadeel: een ontkoppel-rail of een wasknijper (van onder tegen het pennetje duwen) is nodig om de boel te lossen.

De standaard beugelkoppeling koppelt niet goed kort, laat niet los tijdens de rit en komt heel veel voor.
En er bestaan nog diverse andere: een simpele haak, Kadee, elektrische en magnetische koppelingen, Artitec heeft voor zijn stroomlijn NS-treinstellen en postwagons een werkende Scharffenberg-koppeling.
Aan een lok kun je bijvoorbeeld aan weerszijden een verschillende koppeling bevestigen, heb je meer mogelijkheden. Alternatief is alles rigoureus om te zetten naar één type, maar dat heeft wel een prijskaartje.
François

Harold34

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2020, 10:16:50 »
Bedankt voor je toelichting. Inderdaad de Fleischmann profi koppeling is er ook nog.

Maar mijn belangrijkste vraag is onbeantwoord gebleven, welke koppeling match het beste met de automatische koppeling die Roco op de "Sik" heeft aangebracht?

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2020, 10:48:39 »
De Roco Universal, de onderste twee op je plaatje. Die rangeert sowieso het beste vanwege boterzacht aankoppelen.
Met een beugelkoppeling zal het ook wel gaan.

Het wisselt een beetje wat fabrikanten bij hun materieel meeleveren. Fleischmann zette als enige altijd de eigen Profi op het H0-matrieel. De rest levert meestal een beugelkoppeling mee en soms nog een eigen koppeling.
Bij Roco is het ook meestal alleen een beugelkoppeling, maar ik heb ook wel modellen waarbij ook een gewone kortkoppeling of zelfs een Universal werd geleverd.
In ieder geval hebben ze tegenwoordig allemaal een nem-schacht, zodat wisselen gemakkelijk is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2020, 12:16:52 »
En voor de duidelijkheid: De beugelkoppeling (die in het startbericht als D-koppeling werd benoemd) koppelt ook met de Roco universal.
Reinier

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2020, 12:48:03 »
Op YouTube heb ik een filmpje gevonden van deze nieuwe Sik. https://youtu.be/TnQSpj2MBB8

Dit filmpje gaat dan wel om een drierail versie, maar de koppeling is voor de tweerail versie hetzelfde.

In het filmpje is te zien dat de filmer de loc in combinatie met de beugel (D) koppeling gebruikt. De koppeling op de Sik is gebaseerd op de Roco universal koppeling en is dan naast de beugel koppeling ook te gebruiken met de Roco universal en Märklin kortkoppelingen.
groeten,
Auke

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2020, 17:40:56 »

De Fleischmann Profi is mooi compact (kan bij treinstellen doorgaan voor een Scharffenberg koppeling), laat niet los en dat is meteen ook weer het nadeel: een ontkoppel-rail of een wasknijper (van onder tegen het pennetje duwen) is nodig om de boel te lossen.

Correctie: een wagon die met Fleischmann Profi is uitgerust kun je met gemak verticaal uit een trein halen (net als bij de oude Roco kortkoppeling). Dat is met de Roco Universal onmogelijk.

Groeten,
Bert

Ben

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2020, 17:48:18 »
Ik gebruik Roco Universeel om met de Sik te koppelen / ontkoppelen.

<a href="https://www.youtube.com/v/Z4I_wjqzwcY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Z4I_wjqzwcY</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Z4I_wjqzwcY

Gr, Ben.

Harold34

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2020, 18:47:56 »
Maar ik denk niet dat de profi- koppeling van Fl. te gebruiken is in combinatie met de automatische koppeling van Roco
« Laatst bewerkt op: 09 June 2020, 18:49:55 door Harold34 »

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2020, 18:48:53 »
Hallo

Alle koppeling die iets van een kortkoppelmogelijkheid bieden (roco universeel of marklin) hebben de vervelende eigenschap dat ze alleen op rechte stukken kunnen koppelen. Bovendien zijn ze erg gevoelig voor hoogteverschillen.
Om te rangeren is de aloude "relex" (hier de D-koppeling nog steeds het meest geschikt.

Bart

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2020, 19:02:47 »
Maar ik denk niet dat de profi- koppeling van Fl. te gebruiken is in combinatie met de automatische koppeling van Roco

Nee, dat gaat inderdaad niet samen!

Cor Bos

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2020, 23:50:34 »
Hallo,

Bij mijn weten kan de digitale koppeling van de Roco sik kan alleen koppelen met standaard beugel koppelingen of de Roco universeel en waarschijnlijk ook met de Marklin kort koppeling. (deze laatste weet ik niet zeker)

Er zijn wel digitale koppelingen van Krois voor de kortkoppelingen van Roco en Fleishmann, maar ja die zitten niet op deze sik.  ;)