Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door Jan-Peter
Vandaag om 01:38:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door raymond erdtsieck
Vandaag om 00:24:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:20:04
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:13:56
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 00:02:13
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
24 juli 2021, 23:45:12
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
24 juli 2021, 23:27:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
24 juli 2021, 23:23:18
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 juli 2021, 23:16:05
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Klaas Zondervan
24 juli 2021, 23:05:01
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door Thom
24 juli 2021, 22:49:03
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
24 juli 2021, 22:02:06
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
24 juli 2021, 21:46:19
Raadplaatje door dennie
24 juli 2021, 21:14:05
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Tomasso
24 juli 2021, 20:41:01
Line-up foto's van modellen door ceuleer
24 juli 2021, 19:28:06
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R v/d Hoven
24 juli 2021, 19:05:21
GVBA 396 messing model door skiptram
24 juli 2021, 18:17:07
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Dave.......
24 juli 2021, 17:22:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Eric B
24 juli 2021, 17:07:03
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door VictorPM
24 juli 2021, 16:53:48
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
24 juli 2021, 16:31:16
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
24 juli 2021, 16:04:41
Modeltreinverzameling en waterschade door bosje77
24 juli 2021, 15:59:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 juli 2021, 15:17:25
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
24 juli 2021, 14:42:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
24 juli 2021, 14:36:25
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
24 juli 2021, 12:39:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 juli 2021, 11:44:57
Wie is Hans Reints door BartvD
24 juli 2021, 09:46:12
  

Auteur Topic: Ombouwen FLM modelgleis draaischijf 6052 naar andere rails  (gelezen 789 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Ombouwen FLM modelgleis draaischijf 6052 naar andere rails
« Gepost op: 07 juni 2020, 22:13:59 »
Op verzoek vanuit een ander topic, een ombouwverslag van een Fleischmann draaischijf 6052 naar een andere railsoort, in dit geval Piko A-gleis.

Een paar jaar terug heb ik een oude tweedehands draaischijf met Modelgleis, dus de bekende messing-rails. Na grondig schoonmaken en het motortje openmaken en weer goed in elkaar te zetten, bleek de draaischijf nog prima te functioneren (op de schakelaar na). Maar bij gebrek aan een modelbaan met ruimte lag de draaischijf al die tijd maar in de doos.

Nu ik door verbouwing mijn testovaal moest afbreken en voorzichtig plannen kan maken voor wat nieuws, als tussendoortje maar eens het uiterlijk van de draaischijf aangepakt.
Niet alleen valt de kleur van de rails uit de toon bij mijn andere rails (Piko A-gleis), ook vond ik de standaard spooraansluiting nogal lang.
Dus ik dacht, laat ik eens een poging wagen de rails op de draaischijf te vervangen...

1. De aansluitsporen en blinde stukken

Ik dacht ik begin makkelijk, namelijk de losse stukken met korte sporen. In onderstaande foto zie je een standaard aansluitspoor, een "blind" stuk (mocht de loc onverhoopt doorschieten), en rechts de basis zonder rails die voor beide stukken vergelijkbaar is. De lengte van de basis is ongeveer 36 mm, de lengte van een origineel aansluitspoor 77 mm.



De basis van de aansluitsporen en blinde stukken verschilt minimaal, het lipje dat vanaf de onderzijde de spoorstaaf op zijn plek houdt zit middenin de rail, dus bij het blindstuk midden op de basis, bij het aansluitspoor aan het uiteinde van de basis (rood omcirkeld)



De rails wordt in de lengterichting door dit lipje op zijn plek gehouden, zijwaarts zit de rails geklemd in de railhouders. Het lipje functioneert in dagelijks gebruik prima maar is niet heel sterk, met een gedoseerde kracht trek je de spoorstaaf zo in lengterichting uit de basis. Voor de aansluitsporen heb ik de rail eerst doormidden gezaagd, zodat dit wat makkelijker gaat en je de railhouders zoveel mogelijk intact laat.



Zoals eerder gezegd is de basis dus ongeveer 36 mm, bij de donorrails (Piko G231) is dat een afstand die ongeveer 5 dwarsliggers telt. Ik wil korte aansluitsporen, de kortst mogelijke variant is dan twee dwarsliggers, omdat alleen de tweede dwarsligger een bevestiging heeft in verband met railverbinders. Hoe meer originele dwarsliggers je gebruikt, hoe steviger het spoor. Ik heb het spoor steeds precies achter de zevende dwarsligger doorgezaagd, daardoor hoefde ik geen speciale zaagmal te maken, en door langs de dwarsligger te zagen, zaag je meteen mooi recht en zijn de sporen even lang (gele lijn). De dwarsliggers vormen 1 doorgaand geheel en heb ik midden tussen de tweede en derde dwarsligger doorgezaagd (rode lijn).



Omdat de modelrails een veel breder profiel heeft dan het Piko railprofiel, zul je de rails moeten lijmen op de basis. Ook moet je de breedte uitpassen met een ander railstuk, omdat je niet kunt vertrouwen op de binnenbreedte van de railhouders, dan zouden de sporen namelijk te dicht bij elkaar komen. Het lijmen heb ik gewoon met secondelijm gedaan. Voor de blinde stukken heb ik restanten van de spoorstaven van de G231 op lengte afgezaagd, en deze zo geplakt dat 1 uiteinde precies uitlijnt met de plankimitatie. Voor de aansluitsporen geldt hetzelfde, daar moest ik echter aan beide kanten nauwkeurig uitlijnen, want dit is immers doorgaand spoor:





2. De draaischijfbrug

Nadat ik 10 aansluitsporen en 8 blinde stukken had omgebouwd, was het tijd voor de brug. Ook bij de brug wordt de rails zijwaarts geblokkeerd door de railhouders, en en lengterichting door een lipje, in het midden van de brug. Daarnaast hebben beide rails op 3 plekken stroomlipjes, die op foto zonder rails zitten ter plaatse van de langgerechte uitsparingen aan het uiteinde (lipjes om aanliggend spoor van stroom te voorzien, niet handig bij digitaal) en per rail 1 lipje ergens halverwege, die verbinding maken met de 2 buitenste cirkelvormige stroombanen op de basis, om de sporen op de brug van stroom te voorzien. Deze laatste twee moeten straks op exact dezelfde positie terug komen, de positie van het bolletje dat contact maakt met de stroombanen heb ik met een kras gemarkeerd aan de onderzijde van de brug (rode lijnen). Het andere uiteinde van het lipje komt precies tot het einde van de uitsparing (gele lijnen), dus bij het passen van de nieuwe rails heb ik met een scherp mesje ook een markering gemaakt aan de onderzijde van de nieuwe rails.



Uitsparingen voor de lipjes zijn zonder rails goed zichtbaar:



De rails heb ik verwijderd door deze eerst in het midden (boven het lipje) in twee delen te knippen. In de lengte eruit trekken gaat niet door de lipjes. Deze zijn echter gemakkelijk los te trekken van de rails, dus in lengterichting trekken zou wellicht kunnen, maar dat heb ik achteraf pas bedacht.
Ik heb de rails in lengterichting roterend voorzichtig omhoog getrokken, daarbij nam ik voor lief dat een aantal railhouders zou sneuvelen. Bij gebruik op een modelbaan komt de draaischijf niet vooraan te liggen en met rails vallen kapotte houders al minder op. Totaal verdwenen klemmen heb ik voor het plaatsen van de nieuwe rails "hersteld" door wat restanten weer terug te plakken.

Hierna heb ik de nieuwe rails gepast. De rails op de brug moet 310 mm zijn, dus alleen flexrail komt hiervoor in aanmerking, hier had ik gelukkig nog restanten van voldoende lengte van liggen. Ondanks dat ik hier de railklemmen hier nog niet heb hersteld, valt het bij het proefpassen al niet echt meer op dat ze beschadigd zijn.



Nadat ik de rail op maat had geknikt/gevijld en markeringen aan de onderzijde heb aangebracht, heb ik de losse stroomlipjes weer vastgesoldeerd op de juiste plek.



Lipjes lieten zich niet echt makkelijk vastsolderen, maar dat zal ook aan mijn gebrek aan soldeerkwaliteiten liggen. Wellicht dat een zwaardere soldeerbout ook betere resultaten oplevert.

Nadat ik de rails nog een keer los heb gepast om te controleren of de lipjes op de goede plaats zaten, heb ik de rails vastgelijmd, daarbij goed oplettende dat de rails midden tussen de railhouders lag en aan de uiteinden ook precies goed lagen. En dan ziet het er al best aardig uit, zeker met "herstelde" railhouders.



Daarna de schijf weer provisorisch gemonteerd op de basis om de uitlijning met de aansluitsporen te controleren en om de stroomaansluiting te testen. Klopt best aardig toch? Bij testrijden met wagonnetje en loc in ieder geval geen ontsporingen, de draaischijf wordt in praktijk ook alleen maar met lage snelheden bereden dus dat geeft al minder problemen.



Daarna alle frutsels weer gemonteerd en de draaischijf is klaar voor gebruik. Alleen wanneer en hoe is nog even de vraag.
Goed te zien is dat door de Piko rails, ik de verschillende spooraansluitingen niet direct naast elkaar (7,5 graden) kan zetten, maar dat ben ik door niet al te veel ruimte ook niet van plan.
Zou je dat wel willen, dan moet je ook de eerste dwarsligger aan de zijkanten inkorten.



Mocht iemand nog een gebruikte maar functionerende schakelaar (6909) over hebben, dan houd ik me aanbevolen. Dat was het enige item van de aankoop die niet functioneerde...
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 21:04:29 door Quinzeedied »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ombouwen FLM modelgleis draaischijf 6052 naar andere rails
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2020, 06:54:10 »
Prachtig ombouwverslagje !  (y)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12248
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ombouwen FLM modelgleis draaischijf 6052 naar andere rails
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2020, 10:38:00 »
Netjes, complimenten! (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ombouwen FLM modelgleis draaischijf 6052 naar andere rails
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2020, 10:43:38 »
Interessant verhaal.
Hier ligt ook nog zo'n schijf stof te vangen.

Met jouw handleiding moet het mij ook lukken dat ding op termijn om te bouwen.
Dus dank.

Met piko rails heb ik nooit moeite gehad om te solderen.
Zal dus met andere factoren te maken hebben.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Ombouwen FLM modelgleis draaischijf 6052 naar andere rails
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2020, 21:04:09 »
Met de rails heb ik ook nooit moeite gehad qua solderen, ook niet met de Piko railverbinders, heb er genoeg moeten bedraden.
Dus mogelijk ook het materiaal van het lipje, deze zitten niet gesoldeerd maar met een uitsteeksel in de modelrails geklemd waardoor ze blijven zitten.
Mede daardoor trek je ze zo los, het uitsteeksel blijft dan in de rails zitten.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 21:06:27 door Quinzeedied »