Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 16:41:15
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
  

Auteur Topic: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.  (gelezen 2078 keer)

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Gepost op: 07 June 2020, 14:02:45 »
Hallo,

Ik heb een draadje gevonden op het forum over het gebruik van peco code 55 rails.
Maar het leek erop dat het best moeilijk bewerkbaar materiaal is.
Wellicht een stomme vraag maar ik heb wel interesse maar er geen ervaring mee:
kun je het materiaal nu aansluiten zoals de meest gangbare merken? Of moet je zaken aan de wissels bewerken??
Ik wil zomaar een eenvoudig baantje maken maar vroeg mij af of er nog addertjes onder het gras zitten...
Groet
Harm
« Laatst bewerkt op: 07 June 2020, 14:15:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2020, 14:24:57 »
Het is niet bijzonder moeilijk, maar je moet twee dingen onthouden.
1. Bij de zogenaamde electrofrog-wissels - wissels met elektrisch aangesloten puntstuk - moet je isolerende raillassen plaatsen op de korte railstukjes van het wissel. Staat prima in de gebruiksaanwijzing die bij de wissels zit, maar dus wel onthouden.
2. Er zijn geen stukken segmentrail. Dus behalve de wissels is er alleen flexrail.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2020, 14:39:39 »
Bedankt Henk, daar kan ik verder mee.
mvg Harm

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2020, 16:12:53 »
1. Bij de zogenaamde electrofrog-wissels - wissels met elektrisch aangesloten puntstuk - moet je isolerende raillassen plaatsen op de korte railstukjes van het wissel.
Dat is het halve verhaal... de electrofrogs hebben een polariseerbaar puntstuk, daarom moet je die isoleren, dat klopt, maar dat betekent dus ook dat je het puntstuk, als je de wissel overzet, van de juiste polariteit moet voorzien. Anders is het puntstuk stroomloos en valt je lok stil. Dat poloriseren gebeurt meestal met een relais. Er komt dus wel iets mee bij kijken dan raillasjes alleen. Vertrouwen op het contact van de wisseltong om de juiste polariteit te geven is vragen om problemen. Al snel zal door vuil of een iets minder strak contact, eea niet goed werken. Beste is dus om het puntstuk actief te voeden.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2020, 16:15:13 door jowi »

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2020, 18:10:58 »
Hallo Jowi,

Bedankt voor je aanvulling, ik ga me beraden of ik me hier aan wil wagen.
Mvg

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2020, 08:30:30 »
Dat poloriseren gebeurt meestal met een relais.

Behalve de oude modellen hebben de Electrofrogs tegenwoordig een draad onder het wissel die aan het puntstuk is gekoppeld. Daar soldeer je een draad aan die je aansluit op je wisselaandrijvingen. O.m. Hoffmann, Conrad en MTB hebben aandrijvingen met een ingebouwde polarisatieschakeling. Geen los relais nodig dus.
Peco vervangt geleidelijk zijn Insulfrog en electrofrog wissels door Unifrogs. Daar zit de draad al aan en zijn de railstaven in het puntstuk al onderbroken, zodat ook geen isolatielasjes meer nodig zijn: https://peco-uk.com/blogs/news/unifrog-code-55-n-gauge-turnouts

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2020, 08:56:27 »
Polariseren is niet heel lastig en ook niet voorbehouden aan Peco. Het is vooral handig, zeker in schaal n, omdat je er stroomloze stukjes mee voorkomt.
Wel bijzonder voor Peco, bedenk ik nu, is de ingebouwde wisselsteller die de nodige kracht vereist. Om die reden zijn de aandrijvingen van Peco zelf krachtig en vreten ze stroom. Gelukkig kan je het wisselstellertje verwijderen en beschaafdere aandrijvingen gebruiken.

Tja, er zijn wat dingen rond Peco die je moet weten, maar als je het weet is het niet bijzonder ingewikkeld.

Nog een leuk weetje. De spoorstaaf is ‘zogenaamd’ code 55 (ruwweg 1,4 mm hoog). Dat is eigenlijk te laag volgens NEM-norm en dus is de railhoogte aan de binnenkant spoorstaaf code 80 (ruwweg 2mm). Daar heb je verder dus geen last van en de rails oogt toch fraaier dan de standaard 2mm rails van de andere Europese merken.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 09:20:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17999
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2020, 10:12:12 »
Als aanvulling op alle goede tips :) ; de site van Allan Gartner: www.wiringfordcc  Voor Peco turnouts is een aparte sectie: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm  Hier vindt je alle elektrische antwoorden die je nodig hebt.

De Peco's zijn als handwissel te gebruiken door de sterke veer maar dan loop je inderdaad tegen een mogelijk elektrisch probleem aan. Als je wat grotere locs hebt zal dat wel meevallen. Mocht je je puntstuk NIET willen voeden adviseer ik je om in ieder geval je wissel DCC friendly te bedraden. De Insulfrogs zijn dat al maar hebben dan geen powered puntstuk.

Keuzes genoeg en een railsysteem dat zeker aan te raden is :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2020, 12:01:48 »
Goeiemiddag,
Ivm het verbruik van de Peco-wisselaandrijving  PL10 :
De groene Peco-wissel-electromagneet PL10 W  zou  speciaal bedoeld zijn voor  "low-output transformer" (citaat Peco-catalogus 2019)    Op de Peco-verpakking (blistertje) van deze  PL10 W staat gedrukt:    "with low current coils"   +   "suitable for limited output transformers" .  Bijhorende puntstukschakelaar = PL13
( zie eventueel ook naar nieuwe, rode  PL1000 )
« Laatst bewerkt op: 08 June 2020, 12:07:30 door hervé »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2020, 12:08:15 »
Ze bedoelen Low Current naar Peco-maatstaven.  :D
Het stroomverbruik is nog steeds niet erg Low. Vooral decoders kunnen er de nodige moeite mee hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2020, 13:05:31 »
Ze maken ook niet duidelijk hoe low de current dan wel is. Ze zouden er gewoon bij moeten zetten hoeveel ampères er gaan lopen of hoeveel ohm de spoelen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2020, 14:44:53 »
Lieve help, ik snap er niks van. Dat gaat m niet worden.
Maar toch bedankt, nu weet ik dat ik er van af zie, scheelt iig een hoop ellende en geld

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Peco code 55, n-spoor: vragen over het leggen en aansluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2020, 15:47:36 »
Lieve help, ik snap er niks van. Dat gaat m niet worden.
Maar toch bedankt, nu weet ik dat ik er van af zie, scheelt iig een hoop ellende en geld
Kom op Harm, laat je niet bang maken met al die verhalen.
Het is prachtig rail materiaal en hele volksstammen werken er mee.
Je moet alleen die PL10 niet gebruiken, die trekken inderdaad veel stroom.
Ik zet mijn wissels om met SG90 servo's (6 stuks voor net geen 8 Euro bij BANGGOOD.com)
En gebruik daarbij de ServoSwitch van Rosoft.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.