Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door maclion
Vandaag om 09:07:11
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 09:04:52
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door rjr
Vandaag om 09:03:03
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Menno 1846
Vandaag om 08:47:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 08:45:47
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 08:45:27
Update: baan in de tropen door AndréDev
Vandaag om 08:42:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:40:08
NS Stoomverwarmingswagen door Pauldg
Vandaag om 08:36:00
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:22:41
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Marij Stoffels
Vandaag om 07:43:54
Gebruik natuurlijk/organisch strooimateriaal door RikM
Vandaag om 07:30:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Leolin
Vandaag om 07:28:31
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door Bjor
Vandaag om 07:28:24
ARTITEC TANK TRANSPORT NS/NMBS. door Falkenberg
Vandaag om 07:12:02
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 02:27:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 02:26:37
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Wilma1970
Vandaag om 01:13:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door 4020 281-4
Vandaag om 00:51:38
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door coldforged
Vandaag om 00:31:01
trein ongeluk tsjechie door dennie
Vandaag om 00:29:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 00:11:14
Franse rijtuigen, informatie gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 00:01:46
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
08 juli 2020, 23:59:01
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
08 juli 2020, 23:25:36
NS 2100 spoor 0 door janw
08 juli 2020, 23:18:50
Is dit model bekend door Gert Arkema
08 juli 2020, 23:17:20
Nieuw boek over TBC stoomtram (Tiel-Buren-Culemborg) door Rob E.
08 juli 2020, 23:07:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
08 juli 2020, 23:04:52
Frans loodsje et cetera door PieterHa
08 juli 2020, 22:56:18
  

Auteur Topic: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?  (gelezen 986 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Gepost op: 06 juni 2020, 13:08:25 »
Sinds kort in bezit, een Kangourous wagen van REE Modeles.
Schitterende wagens.
Ze zijn ook vaak in Nederland geweest.
Ik heb er maar 1, heb ik dan genoeg?
Of moet ik ook eindwagens hebben?
1?
2?
Veel vragen dus.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 17:44:30 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17851
  • JULI-AUGUSTUS 2020!!!
    • Het Groterdam Project
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2020, 15:34:28 »

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
    • Flickr
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2020, 15:58:43 »
Bij mijn weten heeft er alleen enige tijd een complete trein met de Kangoeroe-wagens gereden tussen Rotterdam en Parijs, na wat demonstraties in Nederland in 1963. Een paar jaar later werd het Europees meer geaccepteerde TRW/Huckepacksysteem verkozen.
Gij zult enkel prijzen! Denk niet, volg slechts!

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2020, 17:28:49 »
Ja dit waren bloktreinen. Er zijn vrijwel geen foto's van dit vervoer omdat het in Nederland alleen en in een lage frequentie tussen Roosendaal en Rotterdam te zien was. De Franse opleggers en wagens weken idd af qua maatvoering en daarom is al snel overgestapt op het Huckepack-vervoer dat grotere opleggers toestond. De draagwagens werden langere vierassers. Van Gend & Loos heeft enkele opleggers gehad die voor het vervoer naar Frankrijk geschikt waren.

Eindwagens bestonden niet, in Rotterdam en Parijs (Bercy?) waren speciale oprijplaten beschikbaar waarop trekkers konden rijden met ringen op de velgen zodat ze op de kangourouwagen "in het spoor" bleven. Deze zijn bij REE leverbaar. Eenmaal afgeladen stonden in Rotterdam trekkers van diverse transportbedrijven gereed die de opleggers naar de klant brachten. VGL was hier ook bij betrokken.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2020, 17:42:02 »
De treinen reden inderdaad als bloktreinen. Of Nederland een bestemming is geweest durf ik niet te zeggen. Wat je volgens mij normaal wel zag bij deze treinen was dat er een begeleidingswagen meereed voor de chauffeurs. In Frankrijk waren dit vaak (aangepaste?) rijtuigen van het type Romilly. Maar of deze toegelaten waren om helemaal naar Nederland te rijden weet ik ook niet. Hier een aardig filmpje inclusief chauffeur die voor vertrek nog even gaat lunchen met een glas wijn. Mooi in kleur en voor degene die goed Frans spreken nog informatief ook.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2020, 18:03:36 »
Grappig dat de trailer en trekker op de wagon ook op "rails" rijdt  8)

Hupack trailers worden met kranen geladen met de Ree Franse voorbeeld worden ze er dus opgereden door een speciale trekker.

Rollande landstrasse is bij mijn weten nooit in Nederland geweest (toch?)

De Fransen hebben nu toch ook weer een eigen systeem voor de Rola (met draaiende plateau op de wagon)

Grappig om het Ree model te zien.
Ik heb een LSM model van een 4-asser waar ook een container of wissellaadbak op past.
Die heb ik wel in CH zien rijden.

Mvg, Johan

ex-DR V100

  • Online Online
  • Berichten: 926
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2020, 18:18:22 »
En dan heb je ook nog het systeem dat de opleggers op/tussen 2 draaistellen hangen.

Marc

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2020, 18:30:21 »
Dat was Coda-E in CH een iedergeval buiten dienst Ivm slecht remmen.

Mvg Johan

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2020, 19:20:21 »

Rollande landstrasse is bij mijn weten nooit in Nederland geweest (toch?)

Mvg, Johan

Met vrachtwagens meen ik ook van niet. Maar de RoLa wagons zelf wel. Heb ooit een foto gezien waarop een Zwitserse tram voor Utrecht werd uitgeladen. Die werden afgeleverd per spoor op een RoLa-wagon.

Groet Dennis
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 19:29:09 door d.vanaalst. Reden: Berichtje iets netter opgesteld »
Groeten Dennis

ex-DR V100

  • Online Online
  • Berichten: 926
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2020, 19:28:21 »
Das is ook een leuke toepassing.

Coda-E idd. Naam wist ik niet, dacht iets naar een trailerbouwer.
Slecht remmen kan ik me wel iets bij voorstellen. Geloof niet dat die "draaistellen" geremd werden? Dan zou je ze met luchtslagen moeten verbinden.

Marc

edit: je zou de luchtleiding van de oplegger kunnen gebruiken, maar dan ga je er niet veel achter kunnen hangen vawege de capaciteit van deze leidingen.

Enfin, het is al eens geprobeerd en niet gelukt. Jammer, toch een leuk minimalistisch systeem.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 19:39:46 door ex-DR V100 »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 19:47:03 door Jeronimos »
Jeroen

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2020, 20:53:19 »
Citaat
De treinen reden inderdaad als bloktreinen. Of Nederland een bestemming is geweest durf ik niet te zeggen.

Dat Nederland een bestemming is geweest is wel zeker, hier is al een ander draadje over compleet met foto's van het laden en lossen in Rotterdam. Begeleidingswagens kwamen voor zover ik weet niet mee, de SNCF had met NS c.q. Trailstar een contract met plaatselijke transportbedrijven. Binnen Frankrijk is het Kangourouvervoer veel langer doorgegaan inclusief de chauffeurs, het gaat dan ook om relatief grote afstanden van 1000 km of meer. De treinen kwamen tot aan de Spaanse grens en Italië. Nederland was redelijk marginaal, goederenvervoer van of naar Frankrijk is nooit zo omvangrijk geweest. Brussel en Antwerpen waren ook onderdeel van het netwerk, maar uiteindelijk was natuurlijk de opkomst van de container een bepalende factor.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2020, 22:22:26 »


Ben ik benieuwd of dit echt de 4-assige uitvoering is van de 2-assige wagon van Ree.
Deze is zeker gebruikt geweest voor trailers m(zie de verzonken delen) deze is hier echter alleen nog maar bruikbaar voor containers en wissellaadbakken.

Deze wagon heb ik in model van LSM


Hier zo'n zelfde wagon beladen met wissellaadbak. Wagon is van de SNCF een ieder geval.

Mvg, Johan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3251
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2020, 08:57:00 »
Met vrachtwagens meen ik ook van niet. Maar de RoLa wagons zelf wel. Heb ooit een foto gezien waarop een Zwitserse tram voor Utrecht werd uitgeladen. Die werden afgeleverd per spoor op een RoLa-wagon.

Groet Dennis
Jawel, via Vlodrop-Roermond-Weert-Budel (zie mijn foto's in het aanwinstendraadje)
Groet, Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2020, 09:15:02 »
Jawel, via Vlodrop-Roermond-Weert-Budel (zie mijn foto's in het aanwinstendraadje)

Dat is Hupac en geen Rollende Landstrasse.

Mvg, Johan