Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:19:02
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?  (gelezen 2680 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #15 Gepost op: 01 juni 2020, 16:34:52 »
Frans zegt net dat Railware daar niet mee om kan gaan......
Dat snap ik dus niet.  Andere Frans sluit maar 1 centrale, de IB2, op de computer aan met Railware.  Via deze centrale krijgt Railware dus info binnen over bezetmeldingen.  De Lenz centrale is helemaal niet aangesloten, dus waar kan Railware dan niet goed mee omgaan  ???
(Dit afgezien van de nieuwe info van Frans, dat het niet om de complete Railware gaat)
Veroniek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2020, 16:47:23 »
Voor wat Frans wil is het ook niet erg van belang wat Railware wel en niet kan.
Volgens mij kan wat hij wil, namelijk de terugmelders op de IB aansluiten, maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen (immers rijcetrale). Wel is het dan nodig dat de boel in de terugmeldschakelingen galvanisch is gescheiden, maar volgens mij is dat ook zo. Anders even navragen bij Digikeijs. Of misschien heeft Karst hier een mening over.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2020, 17:11:22 »
Ik snap er steeds minder van.  Laat ik Railware even buiten beschouwing.
Lenz centrale zet een DCC spanning / signaal op de rails.  Met een bezetmelder systeem/merk X meet ik via stroomdetectie of een baanvak bezet is.  Dat heeft toch al niks meer met de centrale (Lenz) te maken behalve dat Lenz de stroomvoorziening op de rails verzorgt? Of bedoel je dat met je opmerking "maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen" ?
Deze ja/nee bezetmelding gaat via een meldbus naar een centrale.  In dit geval Loconet naar een IB2.  Waar zit dan welk probleem?  Zoals gezegd weet ik niet of galvanische scheiding nodig is, maar is dat in 99% van de gevallen aan te raden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2020, 18:16:58 »
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #19 Gepost op: 01 juni 2020, 18:40:10 »
Correct.


Enige voorwaarde is idd galvanisch gescheiden bezetmelders.

Dat zijn die van Wim, Huib en Roy ( Digirails )


Die van Uhlenbrock echter NIET !!

Grtzz,

Karst

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #20 Gepost op: 01 juni 2020, 19:12:51 »
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.

De volledige versie van Railware ziet graag dat de aansturing van de baan (treinen) en de terugmelding via de zelfde com poort wordt aangeboden aan de software.
Dit bevorderd de goede en snelle afhandeling.

Railware Switch heb ik zo niet voorhanden, ik kan dus niet beoordelen of wat de topic starter wil ook mogelijk is.

Railware Switch is niet meer beschikbaar op de site van de producent laatste versie 7.28?
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 19:32:49 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #21 Gepost op: 01 juni 2020, 20:44:21 »
Ik geloof het onmiddelijk Frans. Gewoon één centrale lijkt me nog handiger voor een vlotte afhandeling van automatisch bedrijf.

Maar topicstarter wil alleen maar op zijn scherm zien dat ergens een trein is. Daarvoor moet een stroompje door een detectorschakeling lopen. Waar dat stroompje vandaan komt boeit niet.
Hij heeft wel twee centrales, maar voor deze specifieke vraag maakt het niet uit of de software met twee centrales overweg kan. De software is alleen maar tableau en regelt de treinenloop niet en hoeft dus ook niet te weten dat er een tweede centrale is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #22 Gepost op: 01 juni 2020, 21:00:53 »
Henk, is mij nu duidelijk.  Lag aan het woordgebruik, dat ik niet begreep.
Optocouplers zijn nu ook duidelijk, noodzakelijk dus.
Veroniek.