Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Koerts
Vandaag om 08:17:34
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door ronald2016
Vandaag om 08:15:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Maartenw
Vandaag om 08:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Maarten65
Vandaag om 08:10:42
afmetingen NS borden door NL-modelspoor
Vandaag om 08:03:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:35:05
Beneluxforum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 03:48:28
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Maartenw
Vandaag om 00:54:34
versterker uitgang LocSound5 door PkAlfisti
10 augustus 2020, 23:36:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
10 augustus 2020, 23:31:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 augustus 2020, 23:24:24
oude filmopnamen van Rotterdam door Edsko Hekman
10 augustus 2020, 23:10:59
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Whis
10 augustus 2020, 23:06:15
Projekt 083-338 door 44
10 augustus 2020, 22:44:47
Bahnstrecke 5867 door Lars Smelter
10 augustus 2020, 22:42:30
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
10 augustus 2020, 22:28:40
Falkenheim door mardig23
10 augustus 2020, 22:07:42
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 augustus 2020, 21:55:34
Programmering Dr4018 door Bert_Apd
10 augustus 2020, 21:49:08
Leuke film over een restauratierijtuig door Carel Ruysink
10 augustus 2020, 21:42:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
10 augustus 2020, 21:32:09
Spijkers door Luc2000
10 augustus 2020, 21:26:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
10 augustus 2020, 20:37:17
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
10 augustus 2020, 20:13:53
Verbindingsstukjes voor houten treinbaan door knar46
10 augustus 2020, 19:47:14
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
10 augustus 2020, 19:26:34
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
10 augustus 2020, 19:16:57
Olympische trein 2012, welke sluitsein? door Arnold van Heyst
10 augustus 2020, 19:11:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
10 augustus 2020, 18:30:42
Baan in Los Angeles door tijgernootje
10 augustus 2020, 18:24:15

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 3392 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #180 Gepost op: 05 juni 2020, 19:40:55 »
....Wij van Modulebaan.nl zijn meer van het bouwen en publiekscontact dan van het rijden.
Bij de BMB is het net andersom, denk ik.
Daarom hebben jullie van de BMB ook een flink stel rijdagen achter de rug.
Terwijl wij van Modulebaan.nl ondertussen alweer een hele zwik nieuwe bakken plannen en bouwen.

Het één is niet beter of slechter. Het zijn verschillende invalshoeken van onze veelzijdige liefhebberij.

Bij de BMB is dat niet andersom hoor. Het is wel zo dat wij in 2015 met bijna alleen kale bakken niet veel keus hadden en toen veel lol beleefd hebben met onze rijdagen. En het heeft best lang geduurd eer we iets toonbaars hadden, maar je weet zelf dat we daarna op de beurzen ook netjes voor de dag gekomen zijn. Binnen onze groep zie je al een tijdje dat een paar mensen graag de accenten meer gelegd wil hebben op het bakken bouwen met fraaie scenery dan op andere zaken. Maar jammer genoeg ligt het bouwtempo niet erg hoog en ook verschroten we onze bakken niet zo makkelijk als anderen.  ;) Sommigen zoals ikzelf vinden het belangrijk om te zien hoe mooi een trein op de baan kan rijden, en zo zijn er nog meer smaken. Ik vind zelf dat er binnen modelspoor nog meer aspecten zijn dan alleen scenerybouw, hoe mooi ook, en zie graag dat de BMB er op dat punt voor iedereen kan zijn. Dat laat onverlet dat we op modelspoorbeurzen graag goed voor de dag willen komen met onze presentatie. Dat betreft in de eerste plaats de scenerybakken, maar ook de bogen, de keerlussen en niet te vergeten de fiddle yard.

.......
Blijf me trouwens verbazen over toeschouwers die mooi ingerichte banen voorbijlopen om kwijlend naar een kale keerlus te staren.
Sommige mensen snap ik ècht niet.
Een rijdende trein in een boog is voor velen nu eenmaal gewoon erg mooi om naar te kijken. De scenerybakken hebben een grote beperking op het punt van dat een rijdende trein een fraai gezicht oplevert. Een beetje trein van een meter of twee loopt niet fraai door de bakken heen, want je ziet er maar een stukje van en hij is gelijk ook weer vertrokken. Bij langere bakken is dat natuurlijk beter geregeld, maar ook dan is het behoorlijk beperkt. Dat is gewoon een nadeel van onze kijkdoosbakken. Wij hebben gemerkt dat onze fiddle yard ook erg aantrekkelijk is voor het publiek en daar is geen boompje op te zien. We hebben zelfs overwogen om er een biertap op te maken.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 20:39:34 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 05 juni 2020, 19:45:54 »
......
Ik kreeg nog een brilliant (ovb  :P)  idee  ::). Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype  ;D

Dat lijkt me wel iets.  (y)  Kun jij dat bijv. in een remwagen (brake van) maken?

Leen.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 05 juni 2020, 19:57:04 »
Ik kan wel ff kijken voor een prototype. Oude wagons zat

bask185

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 09 juni 2020, 22:06:29 »
@Leen
Ik heb vandaag wat elektronica dingetjes ontvangen voor de geluidsmakende wagon. Per toeval heb ik nog een ruim 15 jaar oude wagon van de NYMR. Die had ik daar toen ik jong was als souvenir gekocht. Die volvo bumper koppeling was alleen geen succes voor mijn koppelingen. In ieder geval ik wil die wagon proberen te voorzien van een sensor en een buzzertje als prototype.

@Iedereen
Er kwam een woordje voorbij over een toekomstige enkelsporige uitbreiding bij de BMB en dat de uitvinder van het 'Werner sein' ( :P) al begonnen was met een concept, waar nog geen draadje over was.

Op zicht rijden heeft hier als nadeel dat je treinen elkaar kunnen kussen in het midden van een BB. Er moet dus iets bedacht worden om dat te beveiligen. Ik ben ondertussen druk met mijn eigen sein aan het ontwerpen en de logica achter het dubbele spoor had ik kloppend, maar de logica bij een enkelspoor was daarentegen wat lastiger. Belangrijker nog, het is mi een erg leuke puzzel om op te lossen.

Het probleem
Het probleem is simpel, wanneer moet welk sein op groen en welk op rood.

Je ziet onder andere ook voorseinen, maar vanwege ruimte gebrek is dat natuurlijk niet praktisch tenzij 1 inbreng uit 4 bakken zal bestaan. De voorseinen kun je wegdenken en vervangen door de paarse dingen (inrij terugmelders)

De voorsein/inrijmelders zijn hier belangrijk om een bepaalde reden. Stel nu dat je geen inrijmelders heb en bijna precies tegelijkertijd rijdt trein 1 langs sein H2 naar rechts en 1 trein rijdt langs sein H3 naar links. De seinen springen tegelijk op rood wanneer de melders achter de seinen gemaakt worden. In dit worst-case scenario koersen 2 treinen recht op elkaar af.

Oplossing 1
automatisering van de seinbeelden, zijnde het met of zonder afgeschakelde secties.

Stel nu dat trein 1 aankomt op V2/V2'. Daarmee zet hij sein H3 op rood. Dan zal trein 2 die zich nog net voor v3/v3 bevindt een rood sein tegenkomen.. op tijd! Andersom kan trein 2 niet meer het sein H2 op rood zetten voor trein 1. Trein 1 was namelijk eerder bij de inrijmelder en mag daarom als eerste de oversteek maken. Kortom, wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Pas wanneer de kont van trein 1 voorbij melder V4/V4' komt, dan mag H3 op groen en mag trein 2 de oversteek maken. Op dit moment mag H2 niet meer worden vrijgeven, maar dit had wel gemogen als er geen trein 2 was. Als ik alle mogelijke combinaties behandel van treinen, komen er nog meer haakjes en oogjes bij kijken. Je ziet dus dat deze logica lichtelijk complex, maar zeker niet onmogelijk is. Dit is de puzzel waar ik het over had en hij is perfect oplosbaar.

Oplossing 2
Handmatig op groen zetten van seinen en daarmee de volgende bak blokkeren.

Omdat een gedeelte van jullie groep graag zo min mogelijk automatisering ziet van dit soort zaken, ging ik nadenken over een iets simpelere methode wat misschien prettiger is voor het merendeel. Stel nu dat de seinen allemaal standaard op rood staan. Als je dan bij een passeerbak aankomt, moet je zelf het sein op groen zetten. Als je de dat optijd doet, hoef je niet je trein te stoppen. Doordat je je eigen sein op groen zet, blokkeer je automatisch het sein van de bak waar je naartoe rijdt. Als de andere bak eerder op groen staat, kan jij niet zelf je eigen sein op groen zetten. Dit mag pas weer nadat de tegemoetkomende trein naast je staat. (een klein ledje kan de machinist dan 'het vertrek sein' of 'token' geven. Optioneel kan je het sein laten onthouden dat je al op groen hebt gedrukt en dan zet het sein zichzelf op groen, wanneer het kan.

Om het uiteindelijke inbouwen makkelijk te houden en omdat hierbij een bak-bak verbinding nodig is, dacht ik ook hier aan om naburige bakken te verbinden met een ethernet kabel of je nu oplossing 1 of 2 gebruikt.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd, wat jullie er van vinden, zo'n beveiligd enkelsporig branch lijntje aan jullie module baan. En hoe zouden jullie deze beveiliging willen zien (als jullie het willen, tenminste)

@Werner,
Ik denk dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is, naar wat jij al bedacht heb.

Mvg,

Bas

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 09 juni 2020, 23:44:22 »
@ Bas
Over de branchline staat van alles in het BMB-Algemeen topic vermeld. We zijn in 2018 begonnen te spreken over een branchline. Om het een duw in de rug te geven heb ik met medewerking van Henk en John Siemons een concept branchline van 4 bakken gebouwd met een junction vanaf de mainline. In Vredepeel hebben we toen in oktober de concept branchline met een verlengstuk opgezet en ermee gereden:

Het single line token:

Het verlengstuk:

De junction:

De branchline werd op gepaste wijze feestelijk ingewijd:

Maar daarna werd het een beetje stil op de branchline. We hebben hem al twee jaar niet meer gebruikt en vanuit de groep kwam er nooit de vraag om hem nog een keertje op te zetten. Maar de laatste tijd lijkt daar verandering in te komen. Er wordt achter de coulissen zelfs aan een paar branchline bakken gewerkt, begrijp ik. Dus, wie weet rijst hij binnenkort als een soort Phoenix op uit de as...  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2020, 23:52:19 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Britse ModuleBaan
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #185 Gepost op: 10 juni 2020, 14:45:07 »
@Werner,
Ik denk dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is, naar wat jij al bedacht heb.
Er is eigenlijk nog niet zo veel. We zijn met een paar man aan het kijken hoe we het een en ander willen vormgeven. De verschijning zal anders zijn dan de standaard BMB-bakken (dus geen black-boxen). De nadruk zal komen te liggen op lekker actief rijden. De behoefte voor een automatische beveiliging acht ik laag, omdat het rijden op de branch anders zal zijn dan op een twee of viersporige mainline.

Groeten,
Werner

bask185

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 04 juli 2020, 23:03:14 »

Citaat
......
Ik kreeg nog een brilliant (ovb  :P)  idee  ::). Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype 
Dat lijkt me wel iets.  (y)  Kun jij dat bijv. in een remwagen (brake van) maken?

Mijn oude 18 jaar oude souvenir:
<a href="https://www.youtube.com/v/J3qIgWTP5sE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/J3qIgWTP5sE</a>

Ik was vergeten wat een vervelende klus het kan zijn of "eventjes" een printje in elkaar te solderen. 't kostte me 2 pogingen en menig uren. Wel weer veel van geleerd, met name wat niet te doen.....  Maar deze prototype doet het iig wel.

Mvg,

Bas.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 04 juli 2020, 23:32:43 »
Dat heb je mooi gedaan!  (y)
Zoiets zouden we eigenlijk in elke brake van moeten hebben.

Leen.

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #188 Gepost op: 05 juli 2020, 00:36:13 »
@Bas,

Top idee... Ik heb er wel een Brake Van voor. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)