@Leen, als jullie besluiten om wel de keerlussen en slingerspoor een beetje te beveiligen om 2 treinen in de keerlus en zijdelingse aanrijdingen op de slingerbakken te voorkomen, wil ik daar zeker een keer over meedenken.
Als ik een en ander goed begrijp, stopt de trein abrupt als het te dicht op een andere trein rijdt. Persoonlijk zou ik het mooier vinden als ipv een abrupte stop, de snelheid halveert. Blijft er toch wat rijden. Voorkom je zo niet dat een andere trein op de stilstaande trein dendert? Het is maar een gedachte.
Ik proef inderdaad dat er (nog) niet veel behoefte is aan een volledige blokbeveiliging, en dan zou ik dat ook zeker niet toepassen. Het idee en de uitvoering van Werner is erg goed, en als je die inderdaad nog 1 of 2x herhaalt elders op de baan, dan komt het al langzaam in de buurt van een bloksysteem.@Leen, als jullie besluiten om wel de keerlussen en slingerspoor een beetje te beveiligen om 2 treinen in de keerlus en zijdelingse aanrijdingen op de slingerbakken te voorkomen, wil ik daar zeker een keer over meedenken.
Voor het integrale bloksysteem krijgen we binnen de groep inderdaad de handen niet op elkaar. Zelf wil ik ook liever in kleine stapjes ervaring opdoen met de paar open eindjes in onze baan dan ineens de stap zetten naar een compleet geïntegreerd bloksysteem.
Voor de samenvoegende wissels hebben we weliswaar een oplossing, maar voor de dubbele keerlus daarachter nog niet. De vraag is of we dat moeten willen combineren en of het überhaupt moet. Als we het niet willen combineren moet er daarvoor misschien een oplossing komen op de keerlusmodule zelf.
Ik denk dan aan een detectie die het wissel automatisch omzet:
Over het abrupte stoppen: bij Werner stopt een trein in overtreding nu abrupt. Daardoor komt er in het aandrijfmechaniekje met een klap erg veel kracht op een tandwiel te staan, zeker bij een A4 met 12 rijtuigen erachter. Ik vind daarom dat we wel moeten kijken naar een oplossing die de lok enigszins afremt i.p.v. met een klap tot stilstand brengt.
Voor het trekken van aandacht van de delinquent ben ik voorstander van een irritant geluidssignaal voor wanneer de "overtreding" plaatsvindt, het liefst een die heel hard zijn naam roept.
Als we 3 links en 3 rechts beveiligde modules hebben, dan hebben we genoeg om mee te beginnen. De stopmodules moeten eenvoudig overbrugd kunnen worden, want als we er in een bepaalde baanopstelling slechts twee of drie nodig hebben moeten de andere drie of vier bakken gewoon zonder werkende voorziening mee kunnen doen.
Ik denk dat de snelheidsberekening van Bas ongeveer wel klopt, maar die is aan één kant wel errug worst-case. Hij gaat er bijv. van uit dat de tweede trein gewoon op volle vaart doorrijdt na exact 12 seconden. OK, maar zelfs dan hebben we nog 18 seconden om het vreselijke ongeluk niet te laten gebeuren.
Een heel simpele methode is het ontladen via een condensator. Ik zal nog een circuit toevoegen. Wat je dan doet. Als de baan niet is uitgeschakeld, laad je een condensator op. Als je de baan dan afschakelt, dan zet je de condensator er over met het relais. De condensator ontlaadt zich dan door de trein, waardoor je als het goed is een remweg van een paar centimeter kan realiseren.
..... op het moment dat de loc over de scheiding komt maakt hij (zij) contact tussen die twee spanningen en dat levert kortsluiting op.
Ik vind het vervelend voor jullie dat jullie er niet uitkomen. Ik snap langzamer ook niet meer precies wat het is wat jullie willen. Ik dacht dat het oorspronkelijke doel was om schade aan het materieel te voorkomen in het geval van een afgeleide/verhinderde machinist.Het bloksysteem wat ik voorstelde is modulair. Zoals ik heb uitgelegd, hoeft niet elke bak het te hebben. Het is ook heel simpel, zowel de werking als de uitvoering. Het is KISS en plug n play. Dan heb je wel een bloksysteem beveiliging maar het grijpt alleen maar in, als een machinist een fout maakt. Ik begrijp de aversie tegen dit bloksysteem dan ook niet. Wil je de schade aan je materieel nu wel of niet voorkomen?Ja. Je kan gewoon aan het begin een melder en een dwergsein zetten en de "Werner methode" (dus een tijdje wachten) toepassen. Als er te snel een 2e trein komt, zet je hem stil voor de keerlus. Dan voorkom je dat er kortsluiting plaats kan vinden door te dicht op elkaar rijdende treinen. Dat is het enige wat je wilt doen.........De oplossingen om jullie materieel te beschermen, die zijn er en gezamenlijk hebben we zo KISS als mogelijk uitgedacht. Een bloksysteem (of "beveiligingssysteem") door tijd of door bakken doorlussen zijn feitelijk de enige manieren aangezien alle andere opties na discussies zijn uitgesloten. Dat is een feit. Of mensen er van lui worden, is een sketchy theorie. Dus alles komt uiteindelijk neer op de vraag of jullie wel of geen materieelschade willen ondergaan.
Voor sommigen is het erg irritant als hun trein ineens stopt, of zelfs bedreigend in de zin van dat je dan niet zelf meer rijdt.
Ik stel voor dat je een keer met ons meedoet op een rijdag. Dan neem je de Class 156 weer mee en kun je eens van binnenuit bekijken hoe het allemaal verloopt en dan zie je vast ook waarom we met deze hele discussie begonnen zijn.
Een tussenweg is er volgens mij niet.
Zit daar niet de crux van het hele verhaal? Als je zelf rijdt, dan rijd je ook zelf, in die zin dat je bij je trein blijft. Vergelijk het met het grootbedrijf, de machinist moet voorin op zijn stoel blijven zitten en naar buiten kijken wat de seinen doen. Hij kan niet naar achteren lopen en gezellig bij de conducteurs in de eerste klasse gaan zitten. Dus als je een modeltrein zelf rijdt, dan moet je met die trein meelopen en niet op één plek blijven staan in de verwachting dat die na een poosje weer ongeschonden voorbij komt.